Sama homma täällä. Talvirenkaat on tosin nastalliset, mutta vetää oikealle vain kesärenkailla. Vanteet on samanlaiset. Renkaat vakiot: kesä 195-15" talvi 185-15". Voisikohan tuo 'leveys'ero tehdä puoltamista?mursu kirjoitti:Vetää ja nimenomaan oikealle, ja vain kesäkumeilla. Talvikitkoilla menee taas nätisti suoraa.
9-3 puoltaa oikealle
Re: 9-3 puoltaa oikealle
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Hello!
Missä siis vika, jos mulla menee siis siten, että jos tie on kallellaan vasemmalle niin rattia "keskikohdan" yli oikealle ja taas päinvastoin? Herää kysymys siis mikä on puoltaminen tässä tapauksessa vai olenko täysin hukassa ja puhutaanko eri asiasta? Mielenkiinnolla odotan kommentteja..?
Missä siis vika, jos mulla menee siis siten, että jos tie on kallellaan vasemmalle niin rattia "keskikohdan" yli oikealle ja taas päinvastoin? Herää kysymys siis mikä on puoltaminen tässä tapauksessa vai olenko täysin hukassa ja puhutaanko eri asiasta? Mielenkiinnolla odotan kommentteja..?
9-3 TurboJubilee -02
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Itse ehkä enempi miellän puoltamisen sellaiseksi että tiestä riippumatta kampeaa jompaan kumpaan mutta samaan suuntaan. Yleensä syinä omalla kohdalla on ollu väärät rengaspaineet, jumittava jarru, joku hajonnu pusla tai nivel.pohjoma kirjoitti:Hello!
Missä siis vika, jos mulla menee siis siten, että jos tie on kallellaan vasemmalle niin rattia "keskikohdan" yli oikealle ja taas päinvastoin? Herää kysymys siis mikä on puoltaminen tässä tapauksessa vai olenko täysin hukassa ja puhutaanko eri asiasta? Mielenkiinnolla odotan kommentteja..?
Tuollainen pinnasta johtuva puoltamisen vaihtelu taitaa sitten enempi olla isoilla renkailla enempikin näissä ominaisuus tai sitten toki voi olla pyöränkulmat pielessä, alustan vaihdon on useammaskin pelissä aiemmin ollu vastaavia oireita jotka ovat 4-suuntauksen myötä hävinny.
Itse oon pitäytyny saabin omissa aluissa eikä omasta mielestä toi ng juuri vetele vaikka renkaat ovat 215 leveet joten ei toi Markon kysymä sentin leveyserokaan pitäis vaikuttaa.
Toki pitää muistaa että nastarenkaiden jäljiltä teiden urat ovat melko kantikkaat jolloin pyöreempiolkaiset kesäkumit käyttäytyy hieman eri lailla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Tätähän kutsutaan ammattikielellä painovoimaksi.pohjoma kirjoitti:Hello!
Missä siis vika, jos mulla menee siis siten, että jos tie on kallellaan vasemmalle niin rattia "keskikohdan" yli oikealle ja taas päinvastoin? Herää kysymys siis mikä on puoltaminen tässä tapauksessa vai olenko täysin hukassa ja puhutaanko eri asiasta? Mielenkiinnolla odotan kommentteja..?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli kyllä jos tie on kallellaan, niin normaalisti auton pitäisi alkaa ainakin hiljalleen "taipua" sinne alamäen suuntaan, eli kuvailemassasi tilanteessa vasemmalle. Ja korjaava liike siihen tietenkin on ratin kääntäminen.
Fysiikkaa, ei sen kummempaa.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Joskus jos tie on kulunut terävästi uralle ja on leveät renkaat, saattaa ohjauksen puolto tapahtua eri suuntaan kuin olettaa, varsinkin kaarteessa, kun rengas ei muotoudu uran mukaiseksi vaan saa aikaan kampeamis-efektin. Tai sit mun auto on rikki ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: 9-3 puoltaa oikealle
No nyt kulkee saappi niin suoraan ku vaan mahdollista. Käytin autolaaserilla raahessa suuntauksessa. Kyllä niissä kulmissa oli sanomista. Että näin....
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Auttoiko tuo vain puoltamiseen vai vähenikö myös urissa veteleminen (jos moista oiretta oli)? Mulla on alla 205-leveät kumit (Yokohama 205/50R16 Saabin orkkisaluilla) ja lähes koko ajan hieman vetää johonkin suuntaan, riippuen hieman tien kallistuksista ja urista. Yritän vastauksista päätellä, onko tuo vain ominaisuus vai voiko asialle tehdä jotain? Suoralla maantiellä tuo kyllä menee suhteellisen mukavasti, meno paranee vauhdin kasvaessa ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toista yksilöä on tullut kokeiltua 185 leveillä kitkoilla ja tokihan sitäkin hieman sai paimentaa, mutta ohjauksessa en moista vetelyä havainnut. Toki renkaatkin saattavat eron selittää, ovat aika erilaiset.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toista yksilöä on tullut kokeiltua 185 leveillä kitkoilla ja tokihan sitäkin hieman sai paimentaa, mutta ohjauksessa en moista vetelyä havainnut. Toki renkaatkin saattavat eron selittää, ovat aika erilaiset.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 puoltaa oikealle
No kyllä se urat tunnistaa edelleen. Mutta onhan se raakasti parempi nyt. Edelleenhän ratista on ihan hyvä pitää kiinni. Mutta tuo mitä jäljelle jäi on kyllä ihan täysin renkaiden syytä. Renkaat on sysipaskat ja äänekkäät, en muista edes niiden merkkiä.
Seuraavahan olis sitte clamppi, jos nyt jaksaa. Sitä ennen stage 1 laitetaan.
Seuraavahan olis sitte clamppi, jos nyt jaksaa. Sitä ennen stage 1 laitetaan.
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Olisikohan uretaanipuslista ohjausakselissa iloa tuohon urissa ja kiihdytyksissä vetelyyn? Yritin vanhoja topikkeja penkoa, mutten oikein saanut selvyyttä asiaan.
Tarkoitan siis vaikkapa näitä:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1339
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1340
Hinta ei ainakaan ole paha jos noista jotain iloa olisi...
Alusta on muuten vakio enkä ainakaan ihan heti aio tuohon satasia investoida.
Tarkoitan siis vaikkapa näitä:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1339
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1340
Hinta ei ainakaan ole paha jos noista jotain iloa olisi...
Alusta on muuten vakio enkä ainakaan ihan heti aio tuohon satasia investoida.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 puoltaa oikealle
Mulla on kaikki mahdolliset puslat uretaania, kulmat säädetty, tevisun clamppi, Koni+Monroe alusta. Kyllä se edelleen vetelee niin urissa kuin kiihdytettäessäkin. Mutta paaaaaljon vähemmän kuin naapurin clampitön ja puslaton H&R + Sachs sport, joka menee rantaväylää laidasta laitaan kun talloo oikean jalan lattiaan ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3 puoltaa oikealle
No nyt se sitten puoltaa meilläkin, lienee tosiaan joku tarttuva tauti ja jostainn se on nyt meitinkin autoon tarttunu
Jotenkin tuntuu et se sairaus ois alkanu yllättäen kun en edellisellä kerralla hokannut mut saatto olla et kun nyt ajo tasasemmalla pinnalla niin kiinnitti selkeemmin huomioo.
Kesärenkaat on ne parhaat eli Michelinit 16", pitäsköhän tsekkauttaa kulmat vai laittaa talvirenkaat alle ja kokeilla mitä tapahtuis...? No kuhan jottai aikansa kuluksi.
VKe
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Jotenkin tuntuu et se sairaus ois alkanu yllättäen kun en edellisellä kerralla hokannut mut saatto olla et kun nyt ajo tasasemmalla pinnalla niin kiinnitti selkeemmin huomioo.
Kesärenkaat on ne parhaat eli Michelinit 16", pitäsköhän tsekkauttaa kulmat vai laittaa talvirenkaat alle ja kokeilla mitä tapahtuis...? No kuhan jottai aikansa kuluksi.
VKe
Sininen Saab 9-3, '99