Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saappialle
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 06:36

Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja Saappialle »

No hei. Saabit ja turbot alkoivat kiinnostamaan ja seurailin vähän aikaa tarjontaa. Bongasin nettiautosta mielenkiintoisen näköisen pirssin:

http://www.nettiauto.com/1874333

Pyyntö näyttää olevan 12 000 €, vm. 2000, rek. 10/99. AKEn mukaan olisi aero, mutta jotenkin jäin asiaa miettimään, Saksasta tuotu on, sen selvittelin. Pystyykö tuosta päältä näkemään, onko kyseessä aero vai joku muu malli? Tai voiko tällainen Saab-noobie nähdä asian helposti esim. jostakin lisävarusteesta tai sen puuttumisesta?

Kävin viime yönä läpi koko tämän mallikohtaisen keskustelualueen sopivat ketjut, mutta en yksiselitteistä vastausta löytänyt. Ehkä sellaista ei ole. Erilaisia varustelutasoja, moottoreita ym. tuntuu olevan niin, että pyörryttää. Pystyykö joku Saabisti asiaa valottamaan?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kone ratkaisee; jos autossa on 200hv Trionic5-moottori, se on TurboSport, mutta jos on 205hv Trionic7-kone, niin voidaan puhua aidosta Aerosta. Koneet erottaa toisistaan DI-kasetin perusteella, T5=punainen, T7=musta (tosin T5:n voi olla vaihdettu musta kasetti, joten asian voi varmistaa vielä sillä, että vain T7:sta löytyy ilmamassamittari. Aito Aero on tietenkin oma juttunsa, vaikkakin tuon ikäisestä Aerosta puuttuu uudempien Aerojen Viggen-puskurit ja helmat. Tuo 200hv T5-kone on taas käytännössä parempi (ei huohotinongelmaa tai muita T7-bugeja)...

Eski
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Eikös se lue rekisteri otteessa?!?!
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eikös tuossa sivuvilkkujen päällä ole "Aero"-merkit jos en ihan väärin katsonut? Vuosimalli 2000 pitäisi myöskin olla T7 eli aito Aero.

Jos et aio virittää reilusti yli 300 hv:n vakiomännillä, niin T7 moottori on parempi ja miellyttävämpi. Ahdinkin on isompi kuin T5 versiossa eli paremmin virittyy alta tuon 300:n, softan teko itse ei toistaiseksi ole yhtä helppoa kuin T5:ssä, mutta Maptunitla löytyy ihan toimivaa softaa T7 autoihinkin. Noh, se siitä moottorista ja viritettävyydestä.

Huohotinongelma on tietysti olemassa mutta riippuu hyvin paljon siitä miten aiemmat omistajat ovat autoa pitäneet. Kyllä niistä T7 autoista suurin osa kuitenkin kunnossa on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JSH
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Loka 25, 2006 21:41
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja JSH »

konepyorailija kirjoitti:Eikös se lue rekisteri otteessa?!?!
Mulla luki otteessa ainakin ostohetkellä että olis aero vaikka oli turbosport. Eikös aerossa ole sporttiset nahkapenkit ja turbosportissa on perus nahkapenkit
9-3 Turbo sport -99
#3149
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tossa 00-Aerossa on penkin etukulmissa "vinot" nahkasomisteet.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

JSH kirjoitti:
konepyorailija kirjoitti:Eikös se lue rekisteri otteessa?!?!
Mulla luki otteessa ainakin ostohetkellä että olis aero vaikka oli turbosport. Eikös aerossa ole sporttiset nahkapenkit ja turbosportissa on perus nahkapenkit
Turbo sportissa on samat penkit kuin tuossa "Previggen-aerossa"
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Saappialle
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 06:36

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja Saappialle »

Kiitoksia kaikille kommenteista. Omituisen monimutkaista auton tunnistus voikin olla. En olisi osannut asiaa edes miettiä, jos en olisi täältä lukenut.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja peinu »

...ja takaluukun päällä Aeron spoileri, sekä 00-aeron helmat, sähkösäätöiset istuimet. 00-aeron tunnusmerkkejä

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

peinu kirjoitti:...ja takaluukun päällä Aeron spoileri, sekä 00-aeron helmat, sähkösäätöiset istuimet. 00-aeron tunnusmerkkejä
Eikös nuo kaikki ole myös Turbo Sportissa, ainakin mulla on :)
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Millonkas tuon 9-3 Aeron valmistus on sitten alkanut, ja miten tuota vuosimallia nyt sitten tulkitaan, jos auto esim. ensirekisteröity 10-99?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja Eski »

M2000 pitäisi olla Aero, M1999 TurboSport. Saabin vuosimalli vaihtuu siten, että syksyllä rekisteröidyt on yleensä seuraavan vuoden mallia. Auton vuosimalli selviää aukottomasti tyyppikilvestä auton konehuoneesta, ei rekisteriotteesta.

Eski
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

ysikolme kirjoitti:Millonkas tuon 9-3 Aeron valmistus on sitten alkanut, ja miten tuota vuosimallia nyt sitten tulkitaan, jos auto esim. ensirekisteröity 10-99?
Uuden mallivuoden autojen valmistus alkaa välittömästi tehtaan kesälomien jälkeen. Esittelykappaleet on toki kasattu aikaisemmin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja MrG »

mun ysisatkussa on ainaki huoltokirjan etusivulla semmonen "kuitti" missä näkyy auton runkonumero ja lukee tyyppimerkinnän perässä aero..
Kerran jouduin parkkipaikalla sitä jollekkin saabistille esittelemäänkin, kun ei muuten uskonut että NG:tä on aerona :mrgreen:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 2.0T Aero 5d - varmastiko?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MrG kirjoitti:mun ysisatkussa on ainaki huoltokirjan etusivulla semmonen "kuitti" missä näkyy auton runkonumero ja lukee tyyppimerkinnän perässä aero..
Kerran jouduin parkkipaikalla sitä jollekkin saabistille esittelemäänkin, kun ei muuten uskonut että NG:tä on aerona :mrgreen:
Jos en väärin muista, niin eikös nuo NG900 Aerot ole italialaisen Saab -dealerin tekemiä, varusteltuja autoja? Niitä sai vm. 1996 ja ainoastaan kolmiovisena. Ihan hienon näköisiä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin