käsijaru 900 ng

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Katsastus edessä kaikki vaihdettu vaijerit ja muut asiaan kuuluvat levyt ja jarrukengät, säädetty ohjekirjan mukaan, mutta ei minkäänlaista tehoa, takapää ylhäällä ja vedät käsin vaijerista niin lukitsee heti mutta kun lasket alas niin jarruteho on aivan mitätön, mitä minä teen katsastus lähenee, sen täytyy toimia, viimekeralla sain puhumalla läpi leimattua koska kaikki oli vaihdettu, mutta nyt taas ei varmaan onnistu, auttakaa te jotka tiedätte. VM -97. Hitsaanko jarrukenkiin pienenpätkän juuri ennen kitkapintaa migillä että se nappaa kinni, niinkuin eräs kaveri ehdotti?
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

odotan vastausta, liittyykö kaikki täällä jutut vaan mitä isommat klampit sitä parempi vääntö koneessa? noniin käsjarru pitää saada kuntoon ennen katsastusta, niinkuin sanottu on olen vaihtanut kaikki osat alusta loppuun, eikä toimi, sääädetty on kaikkien vinkkien mukaan, mutta ei auta! VM-97 Mitä teen? Silppuriinko on menossa?
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Täytyy olla säädöistä kiinni jos kaikki osat ovat kerran uusia! Säädä niin että laahaa hieman ja ajelet pikkuisen ennen katsastusta jotta palat kuluu.
Hassulta kuulostaa jos kaikki on uutta eikä ala pelaamaan.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja arttu »

kalle-ivar kirjoitti:Katsastus edessä kaikki vaihdettu vaijerit ja muut asiaan kuuluvat levyt ja jarrukengät, säädetty ohjekirjan mukaan, mutta ei minkäänlaista tehoa, takapää ylhäällä ja vedät käsin vaijerista niin lukitsee heti mutta kun lasket alas niin jarruteho on aivan mitätön...
Puhdistat huolellisemmin varastorasvan pois levyistä (käsijarrun rummusta myös) ensikerralla niin hyvä, etkä hätäile saunaan.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja MrG »

Kato että vaijerin kuorten etupää on auton korissa kunnolla kiinni.
makima
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Syys 27, 2007 16:37

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja makima »

mulla sama vika. myös vaihtanut kaikki osat. vika lienee siinä kappaleessa johon vaijeri tulee kiinni, ei ehkä liiku tarpeeksi. ilmeisesti jumissa. tarkastappas se.
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Viimeinen ainoastaan pätevä ohje on, vaihda uudet levyt koska mekanismi ei riitä levittämään jarrukenkiä jos rumpu on kulunut!
yritän viellä ennen katsastusta laittaa ehkä noin 1mm paksuiset pellin pätkät jarrukenkien ja itse levittäjän väliin, kokeilla pitää koska kässäriä ei tarvita kun katsaktuksessa, autossa on nääs automaattilaatikko ja parkkiasento toimii aina varmasti. palaan asiaan kun olen kokeillut säätää pellin pätkillä, levyt on vasta pari vuotta vanhat VM-97 eli kaikista huonoimmat käsjarrut mitkä yleensä löytyy juuri tältä vuodelta, muistan viellä kuitenkin Morris Minin kässärin joka ei sitten millään ottanut Turussa Kupittaan katsastuspaikalla ulkoilma katsastus paikalla, katastus äijä vaati että pyörät on mentävä lukkoon kunse ajoi noin 50 km/t.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jos sulla on automaatti, kuten minullakin, niin tarkasta tosiaan nuo "makiman" kertomat levitinpalat jarrupalojen "yläpäässä".
Omassa nuo liikkui 1/4-osan oikeasta liikepituudesta ruosteen estäessä kokoliikkeen.
Noiden herkistelemisen jälkeen tosin piti säätää koko käsijarruvaijeri uudestaan, oli ruostuessaan vaan vedetty kireämmälle kun pitoa ei löytynyt :lol:

Ennen puhdistelua käsijarrukahva nousi vain kaksi naksausta :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Lähelle säädetyt, puhumalla läpi, kaikki vaihdetut jne. katsastusmies kuumeni ennen jarrukokeilua ja sanoi, että autossa on muita tärkeimpiä kohtia katsaktukseen vaikuttavia asioita, veti käsijarrua ja toimi kerralla, auto syöksyi taaksepäin ja sillä selvä! leima tuli paperiin, heti sen jälkeen kokeilin ja eikä pitänyt automaatilaatikolla käsjarru täysin päällä drive päällä päällä ja auto liikkuu aivankuin normaalisti eteenpäin, ilman mitään käsijarruhidastusta surkea lopputulos, seuraavaan katsaktukseen aion vaihtaa uudet jarrusatulat jostain muusta merkistä jossa on suoraan vaijerilla toimivatjarrupalat, onko kokemuksia? Biltemalla useita vaihtoehtoja, joku niistä ehkä passaa pikku muutoksien jälkeen, jään odottomaan jälkeen hyvien vinkkien ja muutosten toivossa?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja baasenar »

On näköjään tää kässäri aika monella ollut ongelmana täällä foorumilla. Itse katselin tuossa joku aika sitten tuota kolkin käsijarrumekanismia ja kiinnitin huomiota juuri niihin kenkien LEVITINPALOIHIN. Kannattaa todellakin tarkastaa, että niiden koko liikerata on käytössä, eli että ei ole ruostetta tai muuta likaa välissä. Toisella puolella tämä levitinpalamekanismi oli juuri pahasti ruosteessa ja sen takia ei käsijarru ottanut. Ja samasta syystä se ei myös täysin palautakkaan. Irti vaan koko mekanismi ja kunnon puhdistus (tai sitten uudet levitinpalat) ja rasvaus siihen sopivalla rasvalla ja se ongelma ainakin poistuu. Luulen että tähän kiinnitetään ihan liian vähän huomiota ja tämänkin takia suotta parjataan näitä käsijarruja. Käytin katsastuksessa ja kässärissä ei mitään huomautettavaa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja rr »

Tämä OPEL-sukuinen ns. seisontajarru on kuin nykyajan kiinalaiset leikkikalut; Kerran toimii ja sitten kierrätykseen :?

Taas katsastuksen lähestyessä saa putsailla liikkuvia osia ja säätää kenkiä. Vaijerit olivat täysin jumissa, joten Biltemasta uudet tilalle. Ensviikolla täytyy vielä uusia levyt, palat ja kengät.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse tein uusien rumpujen ja kenkien vaihdon jälkeen seuraavasti:

Kahva alas, vaijerit "löysänä". Asennusrasvojen poisto, yläpään levittimen herkistys, uudet romppeet sisään, ja alapäästä niin kauan "naksuttelua" kunnes käsin ei enää rumpua jaksanut pyörittää. Varmaan tuolle saa jonkun arvon kun laittaa pyörän pultin kiinni ja momenttiavaimella esim. 8kiloa? Näille pulkannaruille kumminkin oli sopiva silloin kun ei rumpu enää sormivoimin pyöri.

Kahvasta vaijeria löysemmälle jos tuntuu liian tiukalta.

ps. dokumentoin valokuvineen kaikkien palojen, levyjen ja kenkien vaihdon joka nurkkaan. Ehkä ne pitäisi julkaista niin kaikki vois yhdessä ihmetellä ja kommentoida mikä meni oikein ja mikä väärin. Itseltäni löytyi myös jumittuneita levittimiä ja puhkikuluneita vaijereita, mutta me ammattikoulun käyneet vaan korjataan vikoja, ei ennaltaehkäistä niitä, joten rikkinäiset vaijerit yms. on edelleen autossa :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ehkä tuo kannattaisi kuitenkin säätää niinkuin huolto-ohje kertoo...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja rr »

Vaijerit piti vaihtaa, koska alkuperäisiä oli jo herkistelty vaseliinilla viime katsastukseen. Nyt talven jäljiltä olivat täysin jumissa. Bilteman vaijeri kustansi 22e. Alkuperäinen varmaan kalliimpi.

Asennus on suht helppo, jos on monttu missä operoida. Vaijeria vaihtaessa huomasin levyjen, palojen ja kenkien olevan ihan lopussa. Eli säätämään pääsee vasta uusien osien asennuksen jälkeen.

Rakenne kässärissä on sellainen, että tuskin se kauaa hyvin toimii. Kengät ovat sen verran kevyttä tekoa, että kerran kun unohtaa kässärin päälle, saa uusia taas kengät. Vaijerit taas on asennettu niin, että kuraa pääsee sisään molemmista päistä. Kun vaijerit alkavat jumia -> kengät laahaa -> taas saa rempata :D

Kaikki muutkin letkut ja putket kulkee auton alla, toisin kuin OG-satkussa :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: käsijaru 900 ng

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Nämä opelin käsijarrut ovat kyllä perseestä!

Mutta jos kaikki osat vaihtaa uusiin niin ei voi olla mitään ongelmia.
Suurin vika taitaa löytyä asentajasta.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Vastaa Viestiin