käsijaru 900 ng
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
käsijaru 900 ng
Katsastus edessä kaikki vaihdettu vaijerit ja muut asiaan kuuluvat levyt ja jarrukengät, säädetty ohjekirjan mukaan, mutta ei minkäänlaista tehoa, takapää ylhäällä ja vedät käsin vaijerista niin lukitsee heti mutta kun lasket alas niin jarruteho on aivan mitätön, mitä minä teen katsastus lähenee, sen täytyy toimia, viimekeralla sain puhumalla läpi leimattua koska kaikki oli vaihdettu, mutta nyt taas ei varmaan onnistu, auttakaa te jotka tiedätte. VM -97. Hitsaanko jarrukenkiin pienenpätkän juuri ennen kitkapintaa migillä että se nappaa kinni, niinkuin eräs kaveri ehdotti?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: käsijaru 900 ng
odotan vastausta, liittyykö kaikki täällä jutut vaan mitä isommat klampit sitä parempi vääntö koneessa? noniin käsjarru pitää saada kuntoon ennen katsastusta, niinkuin sanottu on olen vaihtanut kaikki osat alusta loppuun, eikä toimi, sääädetty on kaikkien vinkkien mukaan, mutta ei auta! VM-97 Mitä teen? Silppuriinko on menossa?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
- Paikkakunta: Ulvila / Pori
Re: käsijaru 900 ng
Täytyy olla säädöistä kiinni jos kaikki osat ovat kerran uusia! Säädä niin että laahaa hieman ja ajelet pikkuisen ennen katsastusta jotta palat kuluu.
Hassulta kuulostaa jos kaikki on uutta eikä ala pelaamaan.
Hassulta kuulostaa jos kaikki on uutta eikä ala pelaamaan.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Re: käsijaru 900 ng
Puhdistat huolellisemmin varastorasvan pois levyistä (käsijarrun rummusta myös) ensikerralla niin hyvä, etkä hätäile saunaan.kalle-ivar kirjoitti:Katsastus edessä kaikki vaihdettu vaijerit ja muut asiaan kuuluvat levyt ja jarrukengät, säädetty ohjekirjan mukaan, mutta ei minkäänlaista tehoa, takapää ylhäällä ja vedät käsin vaijerista niin lukitsee heti mutta kun lasket alas niin jarruteho on aivan mitätön...
Re: käsijaru 900 ng
Kato että vaijerin kuorten etupää on auton korissa kunnolla kiinni.
Re: käsijaru 900 ng
mulla sama vika. myös vaihtanut kaikki osat. vika lienee siinä kappaleessa johon vaijeri tulee kiinni, ei ehkä liiku tarpeeksi. ilmeisesti jumissa. tarkastappas se.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: käsijaru 900 ng
Viimeinen ainoastaan pätevä ohje on, vaihda uudet levyt koska mekanismi ei riitä levittämään jarrukenkiä jos rumpu on kulunut!
yritän viellä ennen katsastusta laittaa ehkä noin 1mm paksuiset pellin pätkät jarrukenkien ja itse levittäjän väliin, kokeilla pitää koska kässäriä ei tarvita kun katsaktuksessa, autossa on nääs automaattilaatikko ja parkkiasento toimii aina varmasti. palaan asiaan kun olen kokeillut säätää pellin pätkillä, levyt on vasta pari vuotta vanhat VM-97 eli kaikista huonoimmat käsjarrut mitkä yleensä löytyy juuri tältä vuodelta, muistan viellä kuitenkin Morris Minin kässärin joka ei sitten millään ottanut Turussa Kupittaan katsastuspaikalla ulkoilma katsastus paikalla, katastus äijä vaati että pyörät on mentävä lukkoon kunse ajoi noin 50 km/t.
yritän viellä ennen katsastusta laittaa ehkä noin 1mm paksuiset pellin pätkät jarrukenkien ja itse levittäjän väliin, kokeilla pitää koska kässäriä ei tarvita kun katsaktuksessa, autossa on nääs automaattilaatikko ja parkkiasento toimii aina varmasti. palaan asiaan kun olen kokeillut säätää pellin pätkillä, levyt on vasta pari vuotta vanhat VM-97 eli kaikista huonoimmat käsjarrut mitkä yleensä löytyy juuri tältä vuodelta, muistan viellä kuitenkin Morris Minin kässärin joka ei sitten millään ottanut Turussa Kupittaan katsastuspaikalla ulkoilma katsastus paikalla, katastus äijä vaati että pyörät on mentävä lukkoon kunse ajoi noin 50 km/t.
Re: käsijaru 900 ng
Jos sulla on automaatti, kuten minullakin, niin tarkasta tosiaan nuo "makiman" kertomat levitinpalat jarrupalojen "yläpäässä".
Omassa nuo liikkui 1/4-osan oikeasta liikepituudesta ruosteen estäessä kokoliikkeen.
Noiden herkistelemisen jälkeen tosin piti säätää koko käsijarruvaijeri uudestaan, oli ruostuessaan vaan vedetty kireämmälle kun pitoa ei löytynyt![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ennen puhdistelua käsijarrukahva nousi vain kaksi naksausta![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omassa nuo liikkui 1/4-osan oikeasta liikepituudesta ruosteen estäessä kokoliikkeen.
Noiden herkistelemisen jälkeen tosin piti säätää koko käsijarruvaijeri uudestaan, oli ruostuessaan vaan vedetty kireämmälle kun pitoa ei löytynyt
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ennen puhdistelua käsijarrukahva nousi vain kaksi naksausta
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: käsijaru 900 ng
Lähelle säädetyt, puhumalla läpi, kaikki vaihdetut jne. katsastusmies kuumeni ennen jarrukokeilua ja sanoi, että autossa on muita tärkeimpiä kohtia katsaktukseen vaikuttavia asioita, veti käsijarrua ja toimi kerralla, auto syöksyi taaksepäin ja sillä selvä! leima tuli paperiin, heti sen jälkeen kokeilin ja eikä pitänyt automaatilaatikolla käsjarru täysin päällä drive päällä päällä ja auto liikkuu aivankuin normaalisti eteenpäin, ilman mitään käsijarruhidastusta surkea lopputulos, seuraavaan katsaktukseen aion vaihtaa uudet jarrusatulat jostain muusta merkistä jossa on suoraan vaijerilla toimivatjarrupalat, onko kokemuksia? Biltemalla useita vaihtoehtoja, joku niistä ehkä passaa pikku muutoksien jälkeen, jään odottomaan jälkeen hyvien vinkkien ja muutosten toivossa?
Re: käsijaru 900 ng
On näköjään tää kässäri aika monella ollut ongelmana täällä foorumilla. Itse katselin tuossa joku aika sitten tuota kolkin käsijarrumekanismia ja kiinnitin huomiota juuri niihin kenkien LEVITINPALOIHIN. Kannattaa todellakin tarkastaa, että niiden koko liikerata on käytössä, eli että ei ole ruostetta tai muuta likaa välissä. Toisella puolella tämä levitinpalamekanismi oli juuri pahasti ruosteessa ja sen takia ei käsijarru ottanut. Ja samasta syystä se ei myös täysin palautakkaan. Irti vaan koko mekanismi ja kunnon puhdistus (tai sitten uudet levitinpalat) ja rasvaus siihen sopivalla rasvalla ja se ongelma ainakin poistuu. Luulen että tähän kiinnitetään ihan liian vähän huomiota ja tämänkin takia suotta parjataan näitä käsijarruja. Käytin katsastuksessa ja kässärissä ei mitään huomautettavaa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: käsijaru 900 ng
Tämä OPEL-sukuinen ns. seisontajarru on kuin nykyajan kiinalaiset leikkikalut; Kerran toimii ja sitten kierrätykseen
Taas katsastuksen lähestyessä saa putsailla liikkuvia osia ja säätää kenkiä. Vaijerit olivat täysin jumissa, joten Biltemasta uudet tilalle. Ensviikolla täytyy vielä uusia levyt, palat ja kengät.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Taas katsastuksen lähestyessä saa putsailla liikkuvia osia ja säätää kenkiä. Vaijerit olivat täysin jumissa, joten Biltemasta uudet tilalle. Ensviikolla täytyy vielä uusia levyt, palat ja kengät.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: käsijaru 900 ng
Itse tein uusien rumpujen ja kenkien vaihdon jälkeen seuraavasti:
Kahva alas, vaijerit "löysänä". Asennusrasvojen poisto, yläpään levittimen herkistys, uudet romppeet sisään, ja alapäästä niin kauan "naksuttelua" kunnes käsin ei enää rumpua jaksanut pyörittää. Varmaan tuolle saa jonkun arvon kun laittaa pyörän pultin kiinni ja momenttiavaimella esim. 8kiloa? Näille pulkannaruille kumminkin oli sopiva silloin kun ei rumpu enää sormivoimin pyöri.
Kahvasta vaijeria löysemmälle jos tuntuu liian tiukalta.
ps. dokumentoin valokuvineen kaikkien palojen, levyjen ja kenkien vaihdon joka nurkkaan. Ehkä ne pitäisi julkaista niin kaikki vois yhdessä ihmetellä ja kommentoida mikä meni oikein ja mikä väärin. Itseltäni löytyi myös jumittuneita levittimiä ja puhkikuluneita vaijereita, mutta me ammattikoulun käyneet vaan korjataan vikoja, ei ennaltaehkäistä niitä, joten rikkinäiset vaijerit yms. on edelleen autossa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kahva alas, vaijerit "löysänä". Asennusrasvojen poisto, yläpään levittimen herkistys, uudet romppeet sisään, ja alapäästä niin kauan "naksuttelua" kunnes käsin ei enää rumpua jaksanut pyörittää. Varmaan tuolle saa jonkun arvon kun laittaa pyörän pultin kiinni ja momenttiavaimella esim. 8kiloa? Näille pulkannaruille kumminkin oli sopiva silloin kun ei rumpu enää sormivoimin pyöri.
Kahvasta vaijeria löysemmälle jos tuntuu liian tiukalta.
ps. dokumentoin valokuvineen kaikkien palojen, levyjen ja kenkien vaihdon joka nurkkaan. Ehkä ne pitäisi julkaista niin kaikki vois yhdessä ihmetellä ja kommentoida mikä meni oikein ja mikä väärin. Itseltäni löytyi myös jumittuneita levittimiä ja puhkikuluneita vaijereita, mutta me ammattikoulun käyneet vaan korjataan vikoja, ei ennaltaehkäistä niitä, joten rikkinäiset vaijerit yms. on edelleen autossa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: käsijaru 900 ng
Ehkä tuo kannattaisi kuitenkin säätää niinkuin huolto-ohje kertoo...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: käsijaru 900 ng
Vaijerit piti vaihtaa, koska alkuperäisiä oli jo herkistelty vaseliinilla viime katsastukseen. Nyt talven jäljiltä olivat täysin jumissa. Bilteman vaijeri kustansi 22e. Alkuperäinen varmaan kalliimpi.
Asennus on suht helppo, jos on monttu missä operoida. Vaijeria vaihtaessa huomasin levyjen, palojen ja kenkien olevan ihan lopussa. Eli säätämään pääsee vasta uusien osien asennuksen jälkeen.
Rakenne kässärissä on sellainen, että tuskin se kauaa hyvin toimii. Kengät ovat sen verran kevyttä tekoa, että kerran kun unohtaa kässärin päälle, saa uusia taas kengät. Vaijerit taas on asennettu niin, että kuraa pääsee sisään molemmista päistä. Kun vaijerit alkavat jumia -> kengät laahaa -> taas saa rempata
Kaikki muutkin letkut ja putket kulkee auton alla, toisin kuin OG-satkussa![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Asennus on suht helppo, jos on monttu missä operoida. Vaijeria vaihtaessa huomasin levyjen, palojen ja kenkien olevan ihan lopussa. Eli säätämään pääsee vasta uusien osien asennuksen jälkeen.
Rakenne kässärissä on sellainen, että tuskin se kauaa hyvin toimii. Kengät ovat sen verran kevyttä tekoa, että kerran kun unohtaa kässärin päälle, saa uusia taas kengät. Vaijerit taas on asennettu niin, että kuraa pääsee sisään molemmista päistä. Kun vaijerit alkavat jumia -> kengät laahaa -> taas saa rempata
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kaikki muutkin letkut ja putket kulkee auton alla, toisin kuin OG-satkussa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: käsijaru 900 ng
Nämä opelin käsijarrut ovat kyllä perseestä!
Mutta jos kaikki osat vaihtaa uusiin niin ei voi olla mitään ongelmia.
Suurin vika taitaa löytyä asentajasta.
Mutta jos kaikki osat vaihtaa uusiin niin ei voi olla mitään ongelmia.
Suurin vika taitaa löytyä asentajasta.
Väärinviritys stage 3 1x2-1