9-3 2.0t SE 5d

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja ah79 »

peinu kirjoitti:huhhuh, minä en pääse edes matka-ajossa alle 8:n, paitsi silloin kun oikein koitan pihistää. Jos ajaa vähänkin vauhdikkaammin ja tekee muutaman rivakan ohituksen, on kulutus 8,2l/100tms.

Mulla on työmatkaa joku 5km ja keskikulutus työ-koti-kauppa-koti-työ... n.10-12l/100km riippuen vuoden ajasta ja ajofiiliksistä.
Itse ajoin viime tammikuussa Espoosta Kolariin tasan 7,0 keskikulutuksella, vaikka oli vielä talvirenkaat alla. Paluumatka meni varmaan aika lailla samoihin lukemiin, en tiedä tarkkaan kun en nollannut ajotietokonetta kotiin lähtiessä. Ajo oli tosin tarkoituksella todellista pihistelyajoa, halusin kokeilla kuinka pienellä pääsee ja pääseehän sitä näköjään aika kivoihin lukemiin. Matkanopeus oli aivan normaali, mutta pidin yllä mahdollisimman tasaista nopeutta ja vältin turhia ohituksia ym. niin pitkälle kuin mahdollista. "Normaalilla" ajotyylillä matka-ajon kulutus lienee yleensä 8 +/-0,4 litraa olosuhteista riippuen. Sen olen huomannut, että joka kerta kun maantiellä vetäisee rekasta tai bemarista ohitse niin kovaa kuin auto lähtee, niin voi suorastaan kuulla kun bensatankissa käy pyörre :) . Montaa kertaa autoa ei tarvitse matkalla kunnolla polkaista, että keskikulutus alkaa kohoamaan selvästi. Ajotyyli vaikuttaa siis kulutukseen turbomallissa varsin selvästi.

Kaupunkiajossa lukema kohoaa sitten väistämättä kympin pahemmalle puolelle.
#1970
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja peinu »

ah79 kirjoitti:
peinu kirjoitti:huhhuh, minä en pääse edes matka-ajossa alle 8:n, paitsi silloin kun oikein koitan pihistää. Jos ajaa vähänkin vauhdikkaammin ja tekee muutaman rivakan ohituksen, on kulutus 8,2l/100tms.

Mulla on työmatkaa joku 5km ja keskikulutus työ-koti-kauppa-koti-työ... n.10-12l/100km riippuen vuoden ajasta ja ajofiiliksistä.
Itse ajoin viime tammikuussa Espoosta Kolariin tasan 7,0 keskikulutuksella, vaikka oli vielä talvirenkaat alla. Paluumatka meni varmaan aika lailla samoihin lukemiin, en tiedä tarkkaan kun en nollannut ajotietokonetta kotiin lähtiessä. Ajo oli tosin tarkoituksella todellista pihistelyajoa, halusin kokeilla kuinka pienellä pääsee ja pääseehän sitä näköjään aika kivoihin lukemiin. Matkanopeus oli aivan normaali, mutta pidin yllä mahdollisimman tasaista nopeutta ja vältin turhia ohituksia ym. niin pitkälle kuin mahdollista. "Normaalilla" ajotyylillä matka-ajon kulutus lienee yleensä 8 +/-0,4 litraa olosuhteista riippuen. Sen olen huomannut, että joka kerta kun maantiellä vetäisee rekasta tai bemarista ohitse niin kovaa kuin auto lähtee, niin voi suorastaan kuulla kun bensatankissa käy pyörre :) . Montaa kertaa autoa ei tarvitse matkalla kunnolla polkaista, että keskikulutus alkaa kohoamaan selvästi. Ajotyyli vaikuttaa siis kulutukseen turbomallissa varsin selvästi.

Kaupunkiajossa lukema kohoaa sitten väistämättä kympin pahemmalle puolelle.
7 on normilukema silloin kun rouva ajaa, eli normaalisti liikenteen mukana ja ohittaa vain todelliset köröttelijät.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja SS »

huhhuh, minä en pääse edes matka-ajossa alle 8:n, paitsi silloin kun oikein koitan pihistää. Jos ajaa vähänkin vauhdikkaammin ja tekee muutaman rivakan ohituksen, on kulutus 8,2l/100tms.
Totta; 8,2l on hyvin yleinen lukema SIDin näytössä. Tuolloin bensapumpulla laskettuna kulutus on ollut oikeasti 8,9l. Alle kasin saa jo oikeasti yrittää ajaa taloudellisesti, jos siis kyse ei ole ihan puhtaasta 80km/h maantiepätkästä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja mursu »

jcarlson kirjoitti:9-3 T7 menee mulla cruise päällä talvirajoituksilla 6,5l/100km sidin perusteella, laskettuna muutama desi päälle. Vauhdikkaammassa ajossa nyt kesärajoituksilla sidin mukaan 6,9l ja pari desiä taas päälle todellista (mutta vähemmän virhettä kuin talvirenkailla).
8 litran kulutukseen pitäisi matka-ajossa polkea jo ihan urakalla, pelkkä reipas rajoitus +10 matkavauhti ja heti edelläolevista ohi ei riitä.
Mulla muuten sama paitsi että vakio 154hp T5. Yli seiskan ei meinaa mennä normaaliajossa millään. Tankillisella ajelee yleensä n.900km...
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

Moi taas!

Kulutus yllätti itseni kyllä positiivisesti, jos tuollaiseen vajaaseen 9 litraankin pääsee normaali ajolla niin jospa siinä ei taloudellista vararikkoa tulisi. Edelleen kyllä mietityttää tuo turbohomma. Onko todellakin niin, että jos -01 vuosimallin og-9-3:lla on ajettu 200 000 ja turboa ei ole vaihdettu niin se on sitten suuri riski, että kohta pamahtaa tuhannen euron remontti?!? 6000-8000 euron autossa tuollainen 1000 euron korjaamolasku on kuitenkin aika suuri investointi.

nimim. edelleen saab-kuumeen vallassa
Vielä Vectra - valitettavasti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos on alkuperäinen turbo paikallaan niin on se aika suuri todennäköisyys että se laukeaa ennen pitkää kieltämättä.. Vaihtotyössä voi kyllä säästää puolet tuosta tonnista jos vain viitsii tehdä itse, pienellä perehtymisellä onnistuu kyllä melkein keneltä vain.

BTW, olisi itsellä tuollainen 9-3 jonka voisin myydä, turbo vaihdettu jo kestävämpään aeron versioon. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

jcarlson kirjoitti:Jos on alkuperäinen turbo paikallaan niin on se aika suuri todennäköisyys että se laukeaa ennen pitkää kieltämättä.. Vaihtotyössä voi kyllä säästää puolet tuosta tonnista jos vain viitsii tehdä itse, pienellä perehtymisellä onnistuu kyllä melkein keneltä vain.

BTW, olisi itsellä tuollainen 9-3 jonka voisin myydä, turbo vaihdettu jo kestävämpään aeron versioon. ;)
Miten kauan turbon vaihtamiseen alan mieheltä aikaa kuluu? Kaveripiirissä jokunen meisselimies olisi, joilta tuo homma varmasti onnistuisi. Mietin vaan, että osaa laittaa riittävästi olutta kylmään.

Kävin tsekkaamassa autosi myydään palstalta. Kivan kuulonen pelihän se, mutta 100 000 kilsaa liikaa mun makuun. Vaikka eihän ne kilometrit tietenkään ratkaise sitä millainen se auton kunto on.
Vielä Vectra - valitettavasti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se ahdin yhdessä illassa vaihtuu osaavalta, useita tunteja palaa kuitenkin.

Totta tuokin ettei ne kilometrit sinänsä ratkaisevia ole, käyttötapakin vaikuttaa paljon siihen miten kilometrit jossain autossa tuntuvat. Omasta ehkä uskaltaisin väittää ettei muihin jonkin verran yli 200t ajettuihin verrattuna häpeä, vaan toki pienen eron huomaa 100 tuhannella alkaviin ajomääriin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja tema »

Nykyautojen ruuvaamista pelätään ja karsastetaan. Varsinkin turbot on tietynlainen pelote vanhemmiten. Tosiasiassa joku turbo-klöntin vaihto on niitä vähemmän tietämystä vaativia töitä joita tehden säästää pitkän pennin. Sitten kun vielä hommaa foorumin kautta föönin niin kokonaiskustannus on helposti kolmasosa siitä, mitä merkkiliikkeessä maksaa. Tässä hommassa mokaamisen mahdollisuuskin on verrattain pieni. Hermoja ja aikaa kysytään kylläkin, ja tuo aikahan tuolla korjaamolla maksaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

Kannattaisiko tuo turbo sitten tuollaiseen parisataatuhatta ajettuun pirssiin jo vaihtaa tavallaan huoltohommana ennakkoon vai odotella, että millon se laukeaa?
Vielä Vectra - valitettavasti
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Hook »

Useimmiten turbot elinkaaren loppupäätä lähestyessään ja väljetessään alkaa pölläyttelemään kylmänä ja syömään öljyä, joten harvemmin ne "poksahtaa" yhdessä yössä. Rääkkäys tilanteet (esim. Saksan läpi poljenta harjoitus suoritettuna kehä kolmosen ulkopuolella tms...) on sitten erikseen.

Koska vaikutat hieman pelokkaalta näitä "isompia" remppoja kohtaan, niin
pelotellaan kammon lisäämiseksi samalla sitten myös yleisistä 150-250tkm väliin osuvasta ~1000 euron kytkinrempasta, ~500 euron bensapumppurempasta, ~1000 euron ilmastoinnin kompura rempasta, ~1000 euron alustarempasta... - tietty itse tehtynä useimmiten pääsee parilla satasella ja korillisella kaljaa, mikäli jättää koeajon seuraavaan iltapäivään.. :mrgreen:

ps. edellä mainittuja puuhastelutuokioita saatavissa samassa hintaluokassa myös muun merkkisien autovalmistajien tekeleiden parissa mikäli ovat varustettu myös jousituksella, manuaalivaihteistolla sekä bensajärjestelmillä. :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saab_hakusessa kirjoitti:Kannattaisiko tuo turbo sitten tuollaiseen parisataatuhatta ajettuun pirssiin jo vaihtaa tavallaan huoltohommana ennakkoon vai odotella, että millon se laukeaa?
Ei kannata etupeltoon vaihdella, jos ei ole mitään esim. Hookin ylempänä kertomia turbo-oireita.
Itselläni ei turrrrpo pölläytellyt mitään ja toimi muuten ihan normaalisti, mutta piti suht. voimakasta ulvontaa, kunnes eräänä kauniina päivänä oli ahtimen siivet jumissa (turbon laakerointi leipoi kiinni) ja se hyrrä oli tullut elinkaarensa päähän. Niin että sitä tahtoo sanoa, että kyllä vaihtokuntoa lähestyvä turbo ilmoittelee itsestään, ennen ei kannata ruveta säätämään (paitsi jos on virit mielessä :P )
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja patse »

saab_hakusessa kirjoitti:...Auto, jota olen nyt katsellut on otsikon mukainen ja vuosimallia 2001. Ajettu tällä pelillä olisi rapiat 180 000 km ja hinta 8000€. Tuntuu, että aika paljon on hintahaarukka noilla 9-3:lla ja vahemmista ja enemmän ajetuista saatetaan pyytää enemmän, kun uudemmista. Mihin Saabbia ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota hinnan ja kilometrien lisäksi?

Ensimmäinen Saab-vuodatukseni tälle foorumille on päättynyt, kiitos!

-tuleva Saabisti?
Itsellä on tuollainen vm.2001 turbo ja mittarissa pikkuisen alta 190tkm Kyllä tässä voi ihan levollisin mielin sanoa, että en nyt ihan heti vaihtaisi pois, vaikka pari korjaamo käyntiä on sille tullut. Tuosta alhaalta voi klikata huoltohistoria tietoja.
Normi käytössä nuo kyllä kestää. Virikaverit on sitten ihan erikseen, niillä nuo laitteet on aina levällään :o :lol:
Ihan samanlailla muillakin merkeillä on omat ongelmansa ja vikansa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja tema »

Turbonmuputki irti ja kokeilee laakerivälykset noin suunnilleen niin saa jo aika hyvän kuvan laakerien kunnosta. Pitkittäisvälystä ei saisi olla juuri ollenkaan. Poikittaista kuuluu olla vähän, mutta ei "reilusti". Luonnollisesti siivet ei saa ottaa koteloon kiinni.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turbon imuputken irroitus ei ole T7 autossa kovinkaan helppo homma, pääsee oikeastaan vähemmällä jos irrottaa DP:n ja kokeilee pakopuolelta (kunhan on jäähtynyt riittävästi ettei näpit pala...)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin