9-3 2.0t SE 5d

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja tema »

jcarlson kirjoitti:Turbon imuputken irroitus ei ole T7 autossa kovinkaan helppo homma, pääsee oikeastaan vähemmällä jos irrottaa DP:n ja kokeilee pakopuolelta (kunhan on jäähtynyt riittävästi ettei näpit pala...)
Eipä tietysti sais olettaa mitään. Tämä selvä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

Millainen tuo turbon vaihto sitten lyhykäisyydessään on? Ei ilmeisesti kuitenkaan, että muutama pultti irti ja vanha pois ja uus tilalle? Autoremppaa en oo juurikaan tehnyt, mutta muuten kyllä työkalut pysyy käsissä. Ja mitä ihmettä nuo kaikki softapäivityksen yms.. on?
Vielä Vectra - valitettavasti
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei siinä turbon vaihdossa ole mitään, mistä ei selviäisi kohtuulisella räikkä-/ ja lenkkisatsilla, varsinkin jos vaihtaa ehjän samanlaisen rikkinäisen tilalle.

Jäähdytinnesteet kannattaa laskea talteen ja miksei samalla öljynvaihtokin suodittimineen voisi olla ajankohtainen. Moottoriöljy nimittäin voitelee turbon ja jäähdytysneste viilentää sen. Siispä öljyllä ja vedellä on tulo- ja lähtöputket turbon keskellä koteloiden välissä em. litkuja varten. Öljyä ei sieltä tule juurikaan, mutta vettä senkin edestä. Nämä tulo- ja lähtöputket on kiinni banjopultilla pois lukien öljyn paluuletku öljypohjaan, mikä on kiinni kahdella pienellä pultilla.

Turbohan ahtaa ilmaa pakokaasun avulla, joten mistä pakokaasu tulee turboon? No pakosarjastapa tietysti ja se pakenee pakoputkeen etuputkeen (DP = down pipe) pyörähdettyään pakopesässä (tummempi puoli turbosta) pyörittämässä turbiinin siipeä. Turbo on pakosarjassa kiinni neljällä pultilla. Pakosarjan ja turbon välissä on peltinen tiiviste mikä kannattaa uusia. DP:n kiinnitys pakopesään on tehty kolmella mutterilla pinnapulteissa. Välissä ei ole tiivistettä vaan tiiviys toteutuu kartiomaisen muodon avulla.

No entäs se ilma mitä se turbo ahtaa? Sekin kulkee putkissa mitkä on turbon kompressoripuolessa (kiiltävä) kiinni. Ilma tulee ilmanputsarilta ja kiepsahtaa jälleen turbiinin lapojen kautta sitten välijäähdyttimelle (IC = intercooler) kumiletkua pitkin ja välijäähdyttimen jälkeen edelleen paineputkea pitkin moottorin imusarjalle. Ilman tuloputki (cobra) ja menoputki ovat molemmat jonkin sortin klemmareilla kiinni.

Vielä on pari pientä yleensä mustaa alipaineletkua kiinni turbossa. Niiden toinen pää on magneettiventtilissä. Magneettiventtiili ohjaa moottorinohjauselektroniikan avulla ahtopaineita. Helppo muistaa, kun laittaa sen keskimmäisen letkun turbon hukkaportin kelloon (aktuaattori) ja sen toisen sinne mikä jää vapaaksi (käytännössä kompressoripuolen kylkeen). Voi olla, että uusi turbo tulee ilman hukkaportin kelloa, jolloin sinun tulee vaihtaa aktuaattori turbosta toiseen. Ei hätää: 2 pulttia ja 1 sokka. Selvääkin selvempi.

No sitten toinen turbo takaisin paikalleen, mutta ennen kuin laitat öljyn tuloputken takaisin lorauta turbo täyteen öljyä, että se ei pääse pyörimään kuivana kun moottorin sitten käynnistetään aikanaan, kun olet saanut putket ja letkut paikalleen, uudet jäähdytinnesteet ja öljyt sisään.

Avot! Ei mitään rakettitiedettä, mutta automallista riippuen saattaa jotain muovilipareita joutua purkamaan auton alta. Lisäksi ongelmana on hieman ahtaat paikat, missä rystyset on kolisemassa huonojen lenkkiavainten kanssa. Pikkasenaikaa ja kärsivällisyyttä. Tämän voi tehdä vaikka parkkipaiklla.

Hakusanat: turbon vaihto vaihtaminen turbo turboremontti

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turbon on periaatteessa 4 pinnapultilla pakosarjassa, 3 pinnapultilla dp:ssä (eli pakoputken alkuosassa), klemmarilla ahtoputkessa sekä pannalla ("klemmarilla") imuputkessa. Muita letkuja on ahtopaineen ohjaukseen liittyvät ohuet letkut jotka saattaa olla klemmareilla kiinni. (riippuen vuosimallista..)

Lisäksi ahtimessa kiertää vesi sekä öljy, jotka ovat kiinni banjopulteilla sekä öljyn paluu tavallisella klemmarilla letkussa. (jossain t7 vuosimalleissa metallihaitariputki..)
Pakosarjan ja ahtimen välissä on vielä pelti tiiviste.


Kyseessä yhden illan homma, jos työkalut löytyy ja auton saa vähintään pukeille. Vedet joutuu myös laskemaan ulos, kun tuo ahdin on sen verran alhaalla, että tulevat vesiputkia irroittaessa.

Jos isompaa puhallinta meinaa laittaa, niin tuossa hieman vinkkiä. Vakioahtimella ei siis tartte modailla, mitä tuossa topicissa on kirjoiteltu..

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=38648

Niin. Softapäivitykset saabeissa tarkoittaa samaa kun lastuttaminen. Esim.

2.0 litraisesta pelkällä softapäivityksellä repii ~220hp. (stage 1)
koko putkistolla ja siihen tehtyllä softalla ~250..270hp (stage 3)
.. muutakin rautaa muuttelemalla sekä sopivalla softalla ~300...500..+.. (stage 5..7..+)
Tuolta vähän osviittaa tarvittavista rauta&softamuutoksista.

http://www.maptun.com/webshop/stages_in ... tegori=671
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nyt pitäisi turbon vaihto onnistua kun on kahdet ohjeet :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin