Satku jätti tielle...
Satku jätti tielle...
Noin sitten kävi. Ennen tätä päivää ei ollut antanut minkäänlaisia oireita itsestään, mutta illalla, kun olin matkalla kotiin, auto vain yskäisi pari kertaa ja sammui.
Olin ajanut edellisen tankillisen melko loppuun (SIDin mukaan olisi riittänyt noin 30km matkalle) ja kävin Essolla tankkaamassa 98E:tä. Tankkauksen jälkeen olin huomaavinani, että auto ikäänkuin liikkui vähän nuhaisemmin, mutta ei mitenkään vakavasti. Vain sellaista pientä laiskuutta oli ilmassa. Käytös oli muutoin aivan normaalia.
Illalla olin sitten tosiaan kotimatkalla, juuri pari minuuttia aiemmin lähtenyt parkkipaikalta (auto seissyt paikalla noin 1,5h), kunnes kiihdyttäessäni kohti 50km/h vauhtia auto ikäänkuin yskäisi pari kertaa (pari selkeää nykäystä) ja sammui siihen paikkaan. Onneksi oli bussipysäkki siinä kohdalla. Yritin startata uudestaan, mutta vain startti pyöri, ei mitään muuta eloa. Tätä yritin uudestaan ja uudestaan aina noin viiden minuutin välein. Katselin vähän sulakkeita ja releitä, mutta niissä ei ainakaan päälle päin näkynyt mitään ihmeellistä. Sähköt toimivat ihan normaalisti, eikä CE-valo syttynyt missään vaiheessa. Ennen sammumista ei taulussa palanut mikään muukaan sellainen valo, jonka siinä ei pitäisi palaa.
Eli mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Pumppuhan varmaan ilmottaisi itsestään CE:n välityksellä, vai...?
Alkaa hieman arveluttaa tämä saabismi hiljalleen, kun jo toinen yksilö kahden kuukauden sisään jättää tien päälle samojen oireiden säestämänä. Liekö sitten korvien välissä se vika...
Ja jos aiheesta on keskusteltu jo aiemmin, niin saa ohjata oikeaan keskusteluun. Itse olen kovin huono käyttämään hakua tällaisiin asioihin.
Olin ajanut edellisen tankillisen melko loppuun (SIDin mukaan olisi riittänyt noin 30km matkalle) ja kävin Essolla tankkaamassa 98E:tä. Tankkauksen jälkeen olin huomaavinani, että auto ikäänkuin liikkui vähän nuhaisemmin, mutta ei mitenkään vakavasti. Vain sellaista pientä laiskuutta oli ilmassa. Käytös oli muutoin aivan normaalia.
Illalla olin sitten tosiaan kotimatkalla, juuri pari minuuttia aiemmin lähtenyt parkkipaikalta (auto seissyt paikalla noin 1,5h), kunnes kiihdyttäessäni kohti 50km/h vauhtia auto ikäänkuin yskäisi pari kertaa (pari selkeää nykäystä) ja sammui siihen paikkaan. Onneksi oli bussipysäkki siinä kohdalla. Yritin startata uudestaan, mutta vain startti pyöri, ei mitään muuta eloa. Tätä yritin uudestaan ja uudestaan aina noin viiden minuutin välein. Katselin vähän sulakkeita ja releitä, mutta niissä ei ainakaan päälle päin näkynyt mitään ihmeellistä. Sähköt toimivat ihan normaalisti, eikä CE-valo syttynyt missään vaiheessa. Ennen sammumista ei taulussa palanut mikään muukaan sellainen valo, jonka siinä ei pitäisi palaa.
Eli mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Pumppuhan varmaan ilmottaisi itsestään CE:n välityksellä, vai...?
Alkaa hieman arveluttaa tämä saabismi hiljalleen, kun jo toinen yksilö kahden kuukauden sisään jättää tien päälle samojen oireiden säestämänä. Liekö sitten korvien välissä se vika...
Ja jos aiheesta on keskusteltu jo aiemmin, niin saa ohjata oikeaan keskusteluun. Itse olen kovin huono käyttämään hakua tällaisiin asioihin.
Re: Satku jätti tielle...
Kuuluuko bensapumpun ääntä takaloosterista kun yrittää startata? Ekana tulisi tuosta mieleen että olisi tosiaan pumppu. En itse ole ainakaan viallisen pumpun huomannut varoitusvaloa sytyttävän.
Kyllä ne kuule muutkin autot tielle jättää kun sattuvat sille tuulelle
Kyllä ne kuule muutkin autot tielle jättää kun sattuvat sille tuulelle
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Satku jätti tielle...
Itselläni ei tosiaan ole näistä bensakoneista niin kokemusta. Ainakin kiisselin näytti sitä valoa, kun pumppu oli paukkunut.hsivenius kirjoitti:Kuuluuko bensapumpun ääntä takaloosterista kun yrittää startata? Ekana tulisi tuosta mieleen että olisi tosiaan pumppu. En itse ole ainakaan viallisen pumpun huomannut varoitusvaloa sytyttävän.
Kyllä ne kuule muutkin autot tielle jättää kun sattuvat sille tuulelle
Eikä tässä hätiä mitiä. Kunnon vakuutuksella saan kuitenkin taas ajella jollain nuhaisella audilla viikon verran vakuutusyhtiön piikkiin.
Mutta hyvät neuvot tosiaan ovat tarpeen. Bensapumppu on edellisen omistajan mukaan vaihdettu lähiaikoina, joten senkin takia epäilyttää jonkin verran. Täytyy huomenissa kuunnella vähän sitä takapäätä. Helpottaisi tosin, jos edes tietäisi, miltä sen pitäisi kuulostaa.
Re: Satku jätti tielle...
Se voi olla että dieseli näyttää vikavaloa mutta toisin on nämä bensakoneet. Se ääni on sellaista korkeataajuista vihellystä.
Voihan sen toiminnan kai katsoa irroittamalla bensansuodattimen toinen letku ja päästää sieltä paineet pois. no sitten letku takaisin ja starttailee reilusti ja sitten katsoo uudestaan avaamalla letkun että tuliko painetta.
Voihan sen toiminnan kai katsoa irroittamalla bensansuodattimen toinen letku ja päästää sieltä paineet pois. no sitten letku takaisin ja starttailee reilusti ja sitten katsoo uudestaan avaamalla letkun että tuliko painetta.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
-
- "Ruisku"
- Viestit: 147
- Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00
Re: Satku jätti tielle...
Mulla oli samanlainen ongelma pari viikkoa sitten jolloin viaksi lopulta paljastui sytkäkasetti. En osaa linkittää tänne (jos joku tietää mistä saa neuvon linkitykselle olisi kiva tietää) mutta se löytyy tästä samasta osiosta otsikolla: Hajosiko bensa pumppu ?? saab 900 SE turbo 1995 136kw
Re: Satku jätti tielle...
Kun oma satku hyytyi työpaikan pihalle ja bensapumppua epäilin, niin ei muutakun takapenkin istuintyynyt ylös, se suojamuovi reiän päältä pois ja kuuntelemaan. Kun menee polvilleen korva reikää vasten, niin vielä yltää käsi penkkien välistä avainta kääntämään.
Itselläni on vaan ruiskusta kokemusta, muttakun tuo autosi näyttää olevan turbokoneella, niin sytytyskasetin osallisuutta ei kaiketi pidä poissulkea.
Itselläni on vaan ruiskusta kokemusta, muttakun tuo autosi näyttää olevan turbokoneella, niin sytytyskasetin osallisuutta ei kaiketi pidä poissulkea.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Re: Satku jätti tielle...
Bensapumpun vaihdosta ei ole varmaa tietoa, joten testaaminen edellämainitulla tavalla kannattaa tai sitten löysäämällä panjoa konehuoneesta.
Yksi pumppu on itselläni hajonnut osittain eli jaksoi nostaaa bensaa, mutta ei tehnyt painetta. Tonnarissa syttyi vikavalo bensapumpusta, koska meni liian laihalle ja antoi vikailmoituksen löiian laihasta seoksesta.
Yksi pumppu on itselläni hajonnut osittain eli jaksoi nostaaa bensaa, mutta ei tehnyt painetta. Tonnarissa syttyi vikavalo bensapumpusta, koska meni liian laihalle ja antoi vikailmoituksen löiian laihasta seoksesta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Satku jätti tielle...
Kokeile toimivalla sytkäkasetilla ekana, se on helpoin testi. 200 tkm on hyvä ikä kasetille, paljonko lienee tuolla ajettu ? Kokemuksia on kaseteista jotka palvelee viimeiseen saakka ja kuolee kukkakaupan pihaan.
Loppusuoralla olevat näemmä myös oirehtivat viri ahtopaineiden kanssa eivätkä polta kaikkea sylinteriin tungettua, jolloin normaalikäytössä sitä heikentymistä ei välttämättä huomaa.
Seuraavaksi vasta kampuran sensori ja bensapumppu on listalla.
Loppusuoralla olevat näemmä myös oirehtivat viri ahtopaineiden kanssa eivätkä polta kaikkea sylinteriin tungettua, jolloin normaalikäytössä sitä heikentymistä ei välttämättä huomaa.
Seuraavaksi vasta kampuran sensori ja bensapumppu on listalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Satku jätti tielle...
Joo muistelinkin jälkeenpäin, että olin tarjonnut sulle omaa kasettiani kokeiltavaks.Markus boy kirjoitti:Mulla oli samanlainen ongelma pari viikkoa sitten jolloin viaksi lopulta paljastui sytkäkasetti. En osaa linkittää tänne (jos joku tietää mistä saa neuvon linkitykselle olisi kiva tietää) mutta se löytyy tästä samasta osiosta otsikolla: Hajosiko bensa pumppu ?? saab 900 SE turbo 1995 136kw
Mutta saitko joltain lainattua kassua vai ostitko sokkona uuden ja toivoit parasta?
Olisko kellään täällä pääkaupunkiseudulla aikaa tulla jeesaamaan esim. tän viikon puolella? Siis lähinnä että saisin kokeiltua josko vika olis siinä kasetissa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satku jätti tielle...
tankkia ei kannata ajaa kovin kuivaksi sillä yleinsä se on pensa pumpun loppu kun pyörii kuivana.
eikä myöskään ajotietokoneen näyttämään kannata luottaa tiedän monta autoa joista on pensa loppunut vaikka ajotietokone on näyttänyt vielä yli 50km tyhjään tankkiin.
eikä myöskään ajotietokoneen näyttämään kannata luottaa tiedän monta autoa joista on pensa loppunut vaikka ajotietokone on näyttänyt vielä yli 50km tyhjään tankkiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Satku jätti tielle...
Mutta öhh... eihän sen kuivana pitäisi pyöriä, kun kerta sai bensaa koko ajan? Vai olenko nyt aivan kujalla?
Mutta mutta. Olen mielessäni karsinut tuon sytkän pois ongelmalistalta. Kävin nimittäin tänään vähän kokeilemassa, josko lähtisi starttaamaan. Hakkasin nyrkillä muutaman kerran siihen pumpun päälle siitä luukusta, joka autossa valmiina on. En sitten tiedä auttoiko vai ei, mutta hetkeksi aikaa auto peräti hörähti käyntiin tämän operaation jälkeen. Siis paino sanalla hetkeksi... noin sekunnin kuluttua sammui.
Voiko sytkä kuitenkin temppuilla tuollaistakin? Se on vaihdettu kesällä 2005 (päiväys kasetin kyljessä osoittaa 0515), mutta toisaalta pumppukin on edellistä omistajaa edeltävän omistajan mukaan vaihdettu kesällä 2004.
Mutta mutta. Olen mielessäni karsinut tuon sytkän pois ongelmalistalta. Kävin nimittäin tänään vähän kokeilemassa, josko lähtisi starttaamaan. Hakkasin nyrkillä muutaman kerran siihen pumpun päälle siitä luukusta, joka autossa valmiina on. En sitten tiedä auttoiko vai ei, mutta hetkeksi aikaa auto peräti hörähti käyntiin tämän operaation jälkeen. Siis paino sanalla hetkeksi... noin sekunnin kuluttua sammui.
Voiko sytkä kuitenkin temppuilla tuollaistakin? Se on vaihdettu kesällä 2005 (päiväys kasetin kyljessä osoittaa 0515), mutta toisaalta pumppukin on edellistä omistajaa edeltävän omistajan mukaan vaihdettu kesällä 2004.
Re: Satku jätti tielle...
Saattaahan se pumppu hetkellisesti höräistä tyhjää, vaikka auto kävisikin normaalisti. Bensaahan kierrätetään koko ajan takaisin tankkiin, eli nostopumppu siirtää sitä koko ajan enemmän kuin kone polttaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Satku jätti tielle...
Kopauttamalla-käyntiin systeemi viittaisi bensapumppuun. Jos pääset pumpun sähköliittimeen käsiksi niin syöttämällä siihen suoraan virtaa saat varmistettua pumpun toiminnan.
Se, että pumppu on vast'ikään vaihdettu ei takaa vielä mitään. Eräällä klubilaisella kesti motonetin pumppu vajaan kuukauden.
Se, että pumppu on vast'ikään vaihdettu ei takaa vielä mitään. Eräällä klubilaisella kesti motonetin pumppu vajaan kuukauden.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Satku jätti tielle...
Eli kannattaa kaiken lisäksi sorvata se reikä sinne takapenkin alle, ilmeisesti. Mahdollisuutta auton nostoon ei juurikaan ole, ja tuskin myöskään tulee olemaan, joten jos noiden pumppujen käyttöikä on pahimmillaan tämä (tai suorsan mainitsema kuukausi), niin helpommallahan sitä jatkossa pääsee, jos on suora luukku vaihdolle.
Ja tämän operaation jälkeen painelen manaajan puheille, jos vaikka saisi tämän pumppukirouksen poistettua autojeni yltä. Tunteeko kukaan jotain hyvää manaajaa pääkaupunkiseudulla?
Ja tämän operaation jälkeen painelen manaajan puheille, jos vaikka saisi tämän pumppukirouksen poistettua autojeni yltä. Tunteeko kukaan jotain hyvää manaajaa pääkaupunkiseudulla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Satku jätti tielle...
Joko on auto saatu pois ja vika selvinnyt?
Täytyy kyllä vähän sympatiaa antaa Azalle ja hänen huonolle tuurilleen
Itsella ollut auto nelisen vuotta, ja kertaakaan ei ole jättänyt tielle, eikä katsastussetä löytänyt palaneita polttimoita kummempaa. Eli hyvä tuuri ollut täällä.
Huolettomia kilometrejä ollut niinkuin näillä pitäisikin
Kop kop ja näillä mennään.....
Täytyy kyllä vähän sympatiaa antaa Azalle ja hänen huonolle tuurilleen
Itsella ollut auto nelisen vuotta, ja kertaakaan ei ole jättänyt tielle, eikä katsastussetä löytänyt palaneita polttimoita kummempaa. Eli hyvä tuuri ollut täällä.
Huolettomia kilometrejä ollut niinkuin näillä pitäisikin
Kop kop ja näillä mennään.....
Saab 900 2.0t Cab -97