Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
urposaab
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 00:06

Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja urposaab »

Nyt on perustavaa laatua oleva probleema:
9-3 vapari vm.-98 ravistaa ja pätkii tyhjäkäynnillä, ajossa ei.
Merkkihuollossa eivät löytäneet vikaa. Vaihdettu mm. tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, piuhat, ilmamäärämittari...
Kokeiltu toisesta toimivasta samanlaisesta autosta ohjainyksikköä, tyhjäkäyntimoottoria...
Kampiakselin asentoanturi ok, kaikki mittaukset ok, nyt alkaa eväät olemaan tosi vähissä!!! Löytyiskö keltään enää ideoita, mistä vois vikaa hakea?
Alkaa pikkuhiljaa widuddaa... :(
urposaab
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 00:06

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja urposaab »

Jos puola on paskana, niin eikös silloin matkanteko tyssää kokonaan?
Meinaan vaan, että kun ajossa ei esiinny minkäänlaista nykimistä, vaan pelaa ihan hyvin. Tyhjäkäynti vaan aaltoilee. Mystinen juttu, kun kerran merkkihuoltokin nostaa kädet pystyyn... :cry: :cry: :cry:
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja arttu »

urposaab kirjoitti:...Tyhjäkäynti vaan aaltoilee...
Vähän haku ammuntaa... Katso onko kaasuläpänkoteloon menevät ne pienet letkut (jotain 4-6 mm halkaisija) ehjiä eivätkä ole puristuksissa tai halkeilleet.
Jotain alipaine letkuja noi lie...? :roll:

Mulla teki toi 2.3:n GM satku tuota tyhjäkäynti aaltoilua ja ei auttanut vaikka joutokäyntisäätimen puhdistin. Huomasin siinä ihmetellessä, että mitäs sitten puhdistaisi tuolla monitoimiöljyllä seuraavaksi... oli noi pikku letkun pinnasta halkeillut ja hiukan kovettuneen, niin vaihdoin ne.
Loppui tuhjäkäynti temppuilu ja auto alkoi toimimaan kuin :saab:
Metritavarana edullista toi letku. :wink:

Toivottavasti tulee kuntoon, mikä sitten vika onkaan... :|
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja teemumm »

Omassa 2.3l:n vaparikoneella olevassa NG900:ssa on kanssa ollut ongelmia tuon tyhjäkäynnin kanssa. Kun vaihde on P:llä tai N:llä, tyhjäkäynti on ihan OK. Mutta kun siirtää tuon D:lle tai R:lle, niin tyhjäkäynti alkaa aaltoilemaan n. sekunnin syklillä. Kierroslukumittarista tuota ei huomaa, mutta kuulee kyllä äänestä. R:llä tuo on pahempi kuin D:llä ja jos R:llä antaa auton ryömiä niin pientä nyintää huomaa myös auton kulussa. Lisäksi vika esiintyy vain lämpimällä koneella. Kylmällä koneella aaltoilua ei ole.

Mistähän tuota vikaa etsisi. Tyhjäkäyntiventtiili on putsattu ja kokeiltu toista purkuautosta otettua venttiiliä. Alipaineletkut näyttäisi olevan kunnossa. Voisiko vika olla lambdassa? Kampiakselin asentotunnistin ei kai oireile noin? Muutoin kone kyllä toimii ihan hyvin.
urposaab
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 00:06

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja urposaab »

Niin joo, alipaineletkujakin on vaihdettu pari kappaletta, oli pientä halkeamaa, mutta ei korjaantunut vika sillä, ei. Eli kyllä ne siellä merkkikorjaamolla kaikki letkutkin tutki, bensasuuttimet myös, joten henkimaailman juttuja alkaa olemaan tää vika...
Ja joo, mulla kans tuntuu lämpimänä käyntihäiriö pahenevan, kylmänä käy vähän vähemmän röpöttävästi. Parina hellepäivänä huomasin, että silloin vieläkin huonommin. Joten liittyisköhän tuo häikkä jotenkin ilmastointiin?
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja teemumm »

urposaab kirjoitti:Ja joo, mulla kans tuntuu lämpimänä käyntihäiriö pahenevan, kylmänä käy vähän vähemmän röpöttävästi. Parina hellepäivänä huomasin, että silloin vieläkin huonommin. Joten liittyisköhän tuo häikkä jotenkin ilmastointiin?
Omassa NG:ssä ei ilmastointia ole, joten se on poissa laskuissa. Eniten epäilen nyt tuota lambdaa. Ilmeisesti kylmällä koneella lambda on pois käytöstä siihen asti kun se lämpiää?

Pitänee varmaan oskilloskoopilla jossain vaiheessa katsella mitä tuolta lambdalta tulee. Osaakos joku sanoa millaista käyrää sieltä pitäisi tulla jos se on kunnossa?
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja arttu »

Mites vaikuttaa toi kaasuläpän asennontunnistin jos svituralla? :roll:
(Se musta möllikkä siinä sen akselin päässä)
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja teemumm »

arttu kirjoitti:Mites vaikuttaa toi kaasuläpän asennontunnistin jos svituralla? :roll:
(Se musta möllikkä siinä sen akselin päässä)
Tuon asentotunnistimen avulla kai ECU tietää milloin kaasua ei paineta ja koneen pitäisi käydä tyhjäkäyntiä? Tuon kai saa testattua ihan mittaamalla ohmimittarilla? Ainakin WISissä näytti olevan jotain resistanssiarvoja tuolle.

Edit: Mittasin sitten kaasuläpän asentotunnistimen ja resistanssit tuntuivat olevan sellaisia kuin WISissä niiden sanotaan olevan, joten vika ei ole ainakaan sitten tuossa.

Mitenkähän tuo toimii jos irroitan lambdan liittimen? Ilmeisesti kylmällä koneella lambda on open-loop -tilassa (tällöinhän tyhjäkäynti ei seilaa) ja sitten kun kone lämpenee niin siirtyy closed-loop -tilaan. Jos irroitan liittimen niin siirtyykö kone sitten tuohon open-loop -tilaan? Ilmeisesti tuosta tulee vikavalo kojetauluun, mutta poistuuko se sitten kun kytken lambdan takaisin? Ei innostaisi lähteä nollauttamaan sitä merkkihuoltoon Techillä. :D
Viimeksi muokannut teemumm, To Touko 22, 2008 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaitsu1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2006 19:59

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja kaitsu1 »

viallinen puola monesti rupee lämpösenä oikutteleen,kylmänä toimii suht normaalisti .
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja arttu »

Mimmi kirjoitti:Puola?
kaitsu1 kirjoitti:viallinen puola monesti rupee lämpösenä oikutteleen,kylmänä toimii suht normaalisti .
Täällä on toi puola mainittu jo kahteen kertaan ja nyt kun lukasin vielä tän ketjun läpi, niin en huomannut mainintaasi tuosta puolan testauksesta... kannataisko nyt viimmeinkin tsekata myös se?
urposaab
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 00:06

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja urposaab »

No joo, pitääpä kokeilla tota puolapuolta, kunhan kerkiän. Se taitaa muuten olla ainoo asia, mitä eivät merkkihuollossa tajunneet tarkistaa!
Pahoin pelkään, ettei se niin yksinkertainen vika voi olla, mutta kattellaan. 8O
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii! (Moottorin tukikumit)

Viesti Kirjoittaja teemumm »

Lamdakin tuli nyt irroitettua eikä vaikuttanut tyhjäkäyntiin.

Ihmetyttää nyt että tuo tyhjäkäynnin seilaaminen tulee vain lämpimällä koneella ja silloin kun vaihteisto on D:llä tai R:llä.

Voisikohan tuo johtua moottorin tai vaihteiston tukikumeista? Kun vaihteen laittaa päälle, siirtyy kone muutaman senttimetrin taaksepäin. Mitenkä paljon tuon pitäisi liikahtaa jos se on kunnossa?
urposaab
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Touko 07, 2008 00:06

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja urposaab »

No niin, kesä tuli ajeltua kesämobiili MR2:sella, joten en Saapin kanssa painiskellu.
Mutta löyty sitten tyhjäkäyntihäiriön syykin: Joku edellinen omistaja oli vaihtanut väärät tulpat ja merkkihuoltokin oli sitten tällänny tähän vapaasti hengittävään myllyyn TURBO-Saabin syt. tulpat. Ovat kuulemma lämpö - ym. muilta arvoiltaan erilaiset. Nyt käy tasaseen, niinku pitääkin!
Merkkihuollolle täydet pisteet totaalisesta ammattitaidottomuudesta!
Nordi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 06, 2011 23:23

Re: Hjälp, tyhjäkäynti pykii!

Viesti Kirjoittaja Nordi »

Hieman samoja ongelmia täälläkin. Tyhjäkäynti seilaa ja tasakaasulla ajaessa ahdot seilaa. Esimerkiksi kun ajaa 100km/h ahdot 0.05-0.1 ja välillä laskee -0.6 käsittääkseni ei kuitenkaan ihan normaalia käytöstä? Tyhjäkäynnillä auto käy "sammumisen rajamailla" eli tyhjäkäyntikierrokset laskevat erittäin alas ja sitten nousevat.
Vastaa Viestiin