Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
speeder
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 20:12
Paikkakunta: kemi

Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja speeder »

Elikkä hommasin vm.00 9-3:seen Rainbowin 3,5" koaksaalit eteen ja jäin arpomaan johtojen värityksiä, kertokaahan viisaammat mikä väri kaiuttimien napoihin on oikein.
Kyllä sillä ajelee mutkaista tietä näkymättömiin.
-94 900S 2,0
-00 9-3 2,0t (myyty)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei kai sillä nyt niin väliä ole.. Kunhan samat värit ovat samoissa navoissa molemmissa päissä. Tietääkseni. Sillä periaatteella viritin omat poppini aikanaan. :D
Tai sitten ymmärsin jälleen kerran kysymyksen väärin... :roll:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onhan sillä väliä, ainakin jos sen kuulee.
Väärä napaisuus aiheuttaa 180 asteen vaihevirheen ääneen jonka tarkkakorvaiset kuulevat heti ja muut ihmettelevät miksi laulajan ääni kuuluu "seiniltä". Tämän saman mokan kun tekee takakaiuttimien kanssa niin lisäksi bassot vaimenee koska vasen ja oikea kanava neutralisoi toisensa.
WISsin mukaan etukaiuttimien plussajohdot on : vasen kanava ruskea, oikea kanava ruskea/musta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Woot?? :lol:
En tahtoisi dissata näitä kultakorvia mitenkään, mutta mitenköhän mustasta ja ruskeasta johdosta voi tulla erilainen ääni? Aika jännää, miten ulkokuori muuttaa äänen niin täysin. :lol:

No ei vaan... kuten sanottu, itse käsitin kysymyksen vähän toisella tapaa. Mitään väliähän sillä ei VOI olla, jos ne johdot menee samoinpäin molemmissa päissä. Eli itse ymmärsin, että onko sillä mitään väliä, miten päin yhteen kaiuttimeen kytkee esim. vahvistimelta piuhat. Ja siihen vastaus on, että ei sillä väliä ole, kunhan se musta on samassa navassa molemmissa päissä. Ja sama toisen kaiuttimen kanssa.
Emme siis vain ymmärtäneet toisiamme. :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Heh heh :lol: Enpä ole ennen kultakorvaklubiin tullut lasketuksi. Johtojen eristeiden värit eivät tosiaan ääntä muuta mutta jos pitää alkuperäiset johdotukset ja soittimen niin värikoodit menee noin. Jos vetelee uudet piuhat niin muistaa vaan ne vaiheistukset laittaa samoin päin.

Tunsin joskus kultakorvaisen koulukaverin jolla oli Genelecit sunmuut kotona ja vahvistimen kanssa oli tarkkaa kummin päin töpseli oli seinässä. Sitä ero minä en millään itse kylläkään kuullut ...
Ja oma systeemi autossa on varsin maltillinen, tosi rakentajat uhraa viihdelaitteistolle 20x enemmän aikaa & rahaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

vesa67 kirjoitti:kultakorvaisen koulukaverin jolla oli Genelecit sunmuut kotona ja vahvistimen kanssa oli tarkkaa kummin päin töpseli oli seinässä.
Pelasta päiväni ja kerro, että hän myös viritti kaikki johdot sellaisten pienten "tolppien" varaan, eli etteivät johdot kulkeneet lattialla. Tällaisiakin tarinoita olen kuullut, vaiko peräti ehkä lukenut jostain HiFi-maailmasta. :lol:

Tottahan se on, että rahalla saa ja niin edespäin, mutta itse olen taas sen sortin multakorva, etten varmasti kuulisi mitään eroa 20k€ ja 1k€ autohifissä. Osaan toki sanoa, kuulostaako ääni hyvältä vai ei. Mutta ihan niin Mozart en ole, että osaisin ryhtyä kuvailemaan äänen värimaailmaa ja makua. :D
kaitsu1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2006 19:59

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja kaitsu1 »

eipä noilla + ja - ole merkitystä kaiuttimissa,jos on pahasti ristissä,sanotaan et menee "vaiheistus" pieleen =bassot hiukka häviää.
aloita vaikka takakaapeista,laita ensin toiseen johdot kiinni ja siin toisessa koita vuoronperään johtoja eri järjestyksessä,kuulet kyllä milloin ne bassot vaimenee.
tee etukaapeille sama.anna cd:n soida kokoajan.


sit ku oikein tarkkaan kuuntelet niin huomaat lopussa et mullahan on tuos yhes kaapissa 8mm pitempi johto,ilmankos toi stereo vaikutelma oli niin ontto :mrgreen:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kaiutinjohtojen napaisuudet?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Noista kultakorvista(täysjärkisistä :D) voin sen kertoa, että nekin ovat vain harjaantuneet aikojen kuluessa. Jokaisen oma laitteisto varmasti soi ihan riittävän hyvin, mutta jos kootaan oikeasti hyvä ja sitten se oma, niin eroa löytyy. Se tässä onkin asian ydin, että vertailemalla(sama tila, sama levy) oppii paljon enemmän, kuin vain yksittäisiä hyviä laitekokoonpanoja kuuntelemalla. Mutta on sitten myös makuasioita ja ne kannattaa pitää erillään tosiasioista.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin