HV,
Reilu viikko sitten syttyi tankkauksen jälkeen ensimmäistä kertaa mun aikana (10kk) Check Engine valo. Ei muita havaittavia oireita. Kunnes äsken lähtiessä parkkihallista auto sammui heti käynnistyksen jälkeen ja sittemmin kävi pari minuuttia epätasaisesti, että piti antaa vähän lisä kaasua. Sitten syttyikin jo valo ja totesin että ahtopaineen viisari hyppelehti oma aloitteisesti pari milliä ylös ja alas asteikon alimmalla kohdalla.
Sitten liikenteeseen ja Turbo ei käynnisty, eli paineet ei nousseet keltaiselle ollenkaan. 5 min ajon jälkeen taas nousivat ja check engine valo sammui. M.O.T ?
Liekö liittyväinen asiaan, mutta minun mielestä joissain tilanteessa ajaessa jostain hanskalokeron tietämiltä kuuluu tikittävää ääntä, n. sekunnin intervallein. Mikähän pommi lie?
Pelastakaa pojat... ynnä tytöt.
Huoli ja murhe; mikä on Turbossa vikana?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
- Paikkakunta: Espoo
Huoli ja murhe; mikä on Turbossa vikana?
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Huoli ja murhe; mikä on Turbossa vikana?
Taitaa olla magneettiventtiilin normaalia toimintaa toi tikitys. Tuossa lisää aiheestasaabistinro900 kirjoitti:HV,
Reilu viikko sitten syttyi tankkauksen jälkeen ensimmäistä kertaa mun aikana (10kk) Check Engine valo. Ei muita havaittavia oireita. Kunnes äsken lähtiessä parkkihallista auto sammui heti käynnistyksen jälkeen ja sittemmin kävi pari minuuttia epätasaisesti, että piti antaa vähän lisä kaasua. Sitten syttyikin jo valo ja totesin että ahtopaineen viisari hyppelehti oma aloitteisesti pari milliä ylös ja alas asteikon alimmalla kohdalla.
Sitten liikenteeseen ja Turbo ei käynnisty, eli paineet ei nousseet keltaiselle ollenkaan. 5 min ajon jälkeen taas nousivat ja check engine valo sammui. M.O.T ?
Liekö liittyväinen asiaan, mutta minun mielestä joissain tilanteessa ajaessa jostain hanskalokeron tietämiltä kuuluu tikittävää ääntä, n. sekunnin intervallein. Mikähän pommi lie?
Pelastakaa pojat... ynnä tytöt. :oops:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... mankkuvena
Jos check engine valo palaa niin mene lukemaan vikakoodit Teckillä niin ei tarvitse arvuutella missä vika.
Jos käynti on pätkivää niin varo ettet hajoita kattia päästämällä bensaa pakoputkeen.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vikakoodista saa jotain tietoa myös vilkkukoodin avulla. Se kertoo vikaantuneen kohteen, mutta ei vian tyyppiä yhtä tarkasti kuin TECH. Esimerkiksi lambda-anturille on TECH:llä luettaessa kolme eri vikakoodia, mutta niillä on kaikilla yhteinen vilkkukoodi
Lainaus WIS.stä:
Selostus
Vilkkukoodien lukeminen CHECK ENGINE-valon kautta voidaan tehdä valon testauksen (3 s) jälkeen, kun sytytysvirta on kytketty. Vilkkukoodien lukeminen voidaan toistaa, kunnes vikakoodimuisti on tyhjennetty. Vikakoodimuisti tyhjennetään ISAT:lla, mutta voidaan hätätapauksessa tehdä irrottamalla Trionic-ohjausyksikön liitinkappale vähintään 5 minuutiksi. Huomaa, että tällöon ohjausyksikkö menettää kaikki sopeutetut arvot.
Lue vikakoodit seuraavasti:
1. Sammuta moottori.
2. Kytke sytytysvirta käynnistämättä moottoria.
3. Noin 6 sekunnin kuluttua CHECK ENGINE-valo sammuu hetkeksi ennen kuin se jälleen palaa 3 sekuntia. Tämä 3 sekunnin välähdys varoittaa varsinaisen vilkkukoodin tulemisesta.
4. Vilkkukoodi muodostuu joukosta 0,4 s pitkiä välähdyksiä. Jokaisen uuden vilkkukoodin välillä (jos vikoja on enemmän kuin yksi) CHECK ENGINE-valo sammuu 2 sekunniksi.
5. Viimeisen vilkkukoodin jälkeen CHECK ENGINE-valo sammuu 3 sekunniksi ennen kuin se jälleen syttyy 3 sekunniksi, minkä jälkeen vilkkukoodit toistetaan. Näin lukeminen jatkuu niin monta kertaa kuin halutaan.
Välähdysten lukumäärä Toiminto
2 Paineanturi, imuilma
3 Lämpötila-anturi, imusarja
4 Lämpötila-anturi, jäähdytysneste
5 Läpän asentoanturi
6 Happitunnistin
7 Sopeutuminen
8 Huohotusventtiili (EVAP-venttiili)
9 Ohjausyksikkö, sisäinen vika
Lainaus WIS.stä:
Selostus
Vilkkukoodien lukeminen CHECK ENGINE-valon kautta voidaan tehdä valon testauksen (3 s) jälkeen, kun sytytysvirta on kytketty. Vilkkukoodien lukeminen voidaan toistaa, kunnes vikakoodimuisti on tyhjennetty. Vikakoodimuisti tyhjennetään ISAT:lla, mutta voidaan hätätapauksessa tehdä irrottamalla Trionic-ohjausyksikön liitinkappale vähintään 5 minuutiksi. Huomaa, että tällöon ohjausyksikkö menettää kaikki sopeutetut arvot.
Lue vikakoodit seuraavasti:
1. Sammuta moottori.
2. Kytke sytytysvirta käynnistämättä moottoria.
3. Noin 6 sekunnin kuluttua CHECK ENGINE-valo sammuu hetkeksi ennen kuin se jälleen palaa 3 sekuntia. Tämä 3 sekunnin välähdys varoittaa varsinaisen vilkkukoodin tulemisesta.
4. Vilkkukoodi muodostuu joukosta 0,4 s pitkiä välähdyksiä. Jokaisen uuden vilkkukoodin välillä (jos vikoja on enemmän kuin yksi) CHECK ENGINE-valo sammuu 2 sekunniksi.
5. Viimeisen vilkkukoodin jälkeen CHECK ENGINE-valo sammuu 3 sekunniksi ennen kuin se jälleen syttyy 3 sekunniksi, minkä jälkeen vilkkukoodit toistetaan. Näin lukeminen jatkuu niin monta kertaa kuin halutaan.
Välähdysten lukumäärä Toiminto
2 Paineanturi, imuilma
3 Lämpötila-anturi, imusarja
4 Lämpötila-anturi, jäähdytysneste
5 Läpän asentoanturi
6 Happitunnistin
7 Sopeutuminen
8 Huohotusventtiili (EVAP-venttiili)
9 Ohjausyksikkö, sisäinen vika
Marko #2053
9-5 -04
9-5 -04