Terve taloon,
Ongelmana on 900 2.0T -96 laitos, jolla ajettu 290tkm. CE-valo on palanut jo jonkin aikaa, ajoittain tosin sammuu mutta vain hetkeksi. Vikakoodit, sekä pajalla luetut että valon vilkkumisen herjaa Lambdaa. Käynti on kaikin puolin OK, mitä nyt tyhjäkäynti hieman seilaa.
Käytin pari viikkoa sitten laitosta hoidossa ja totesivat sähköpuolen olevan OK ja epäilivät ongelman olevan koneen mekaanisella puolella. Tässä heidän tulkintansa:
• Puristukset OK
• Moottori käy erittäin rikkaalla - lambdan jännite 1v. co joutokäynnillä 4,7.
• ja ölppää menee !
-> koneessa mekaaninen vika
Vaihdon hoitopaikaksi pajan jossa kykenevät ohivirtauksien mittaukseen. Tänään sain tuomion sieltä ja sehän kuuluu seuraavasti:
• 1 sylinteri OK
• 2 sylinteri vuotaa männänrenkaiden ohi & venttiileistä
• 3 sylinteri puhaltaa reilusti männänrenkaiden ohi
• 4 sylinteri vuotaa hieman venttiileiden kautta
Selitys oli että kone karstoittunut ja näin ollen männänrenkaat jumissa --> ohivirtausta. Arvio oli saada laite kuntoon männänrenkaiden vaihdolla ja kansityöllä, jossa samalla vaihdetaan venttiilinvarren kumit (yksintein kaikki kun kansi on auki).
Vastaavanlainen remontti oli tehty vastikään 2.3 SAAPin koneelle, johon yo selitys perustui. Hinta-arvio pohjautuu myös tähän aikaisempaan joka on 1700€.
Mitä sanotte, kannattaako tuohon remonttiin alkaa vaiko pistää vahinko kiertämään (kuten ainakin kerran on jo päässyt tapahtumaan)?