Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Ei oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. Päälimmäisenä on kyllä huvittuneisuus.

Äsken polkaisin saban käymään, kun viime hetken kauppareissu piti tehdä. Tuli varsin mojova tulvahdus ihanaa sinistä käryä, joka pitkään onkin pysynyt poissa.
Tässä kohtaa ajattelin, että onpas se herkkä siitä, että pitäis kone sammuttaa kuumana. Pesin auton nimittäin päivällä ja ajoin sen siitä vaan suoraan parkkiin.
Huomannut usein jos moottoria ei aja käyntilämpötilaan, niin mielellään sillon huohottelee vähän. Vähemmän tosin kuin nyt(vai onko se sillonkin ollut garretin temppuja).

Nooh, köröttelin kauppaa enkä ahtokierroksilla edes ajanut, kuin vasta viimeinen risteys ennen perillepääsyä jossa vähän ykkösellä riuhtaisin. ÖÖ, missä tehot?? Ajattelin, että onko tämä nyt sitä kuuman kelin ahtovaikeutta.

Kaupassakaan en asiaa niin miettinyt siltä kantilta mutta kotimatkalla ajoin parin nopeamman tien kautta, jossa totesin tuhnuisuuden vaan miltei pahenevan. Huomasin tavallista kovemman äänenkin kun antoi kierroksia. Sellaisen ruman äänen. Koitin tiirailla peileistä ampuuko sinistä kun kaasun päästää mutta ei ampunut, vaikka pienet suhaukset vielä päästikin bybassi. Nooh, liruttelin kotipihaan ja avasin ovet. Annoin vähän kierroksia ja kuuntelin. Ei mitään erikoisen kuuloista. Annoin vähän enemmän kierroksia ja sillon täyttyi maailma sinisestä kärystä ja joku muukin katku vielä tuli kabiiniin. Vähän hätäännyin, mutta sammutin auton ja menin konepellin alle katsomaan onko päällepäin näkyvää vauriota havaittavissa. Ei ollut. Jätin pellin auki ja menin hakemaan kauppakassia takapenkiltä, kun kuulin erikoisen kolahduksen konehuoneesta. Mahtoiko olla Garrettin viimeinen kierros :D

Annan vehkeen nyt asettua ja käyn kohta koittamassa, että kone toimii muuten hyvin. Oletettavasti sinistä pöllähtää aikaslailla kun starttaa seuraavan kerran.

Eihän tässä mitään, rahaa se vaan on ja kait sitä pienen pitkän pennin voi korjaamiseenkin jo laittaa, kun tunettamiseen on mennyt niin paljon.

Lähinnä tässä nyt on sellainen kysymysmerkki, että en nyt ihan suoralta kädeltä viitsisi maksaa samanlaisesta ahtimesta. Luotettavampi korvausahdin tulisi ennemmin kyseeseen. Mikä se olisi? noita Mitsun eri malleja kun lukee niin menee silmät ihan sekaisin ja tulee vastaan vaikka mitä virityksiä. Tehoja autossa on vain reilut pari sataa, joten ihan se "normaali" Mitsu mikä menis suoraan vanhan paikalle olis jees. Mistä kannattaa ostaa?
Toki muutkin bolt-on ahtimet kelpaa. Eikä se haittaa vaikka vähän enemmän puhaltaiskin, mutta vähällä vaivalla pitäis päästä. Kyllä mä auto puran ja kasaan mutta kaikenmoinen muokkaaminen ei oikein ole sellaista johon uskallan ryhtyä. Turbon kait voi ihan itsekin vaihtaa WISsin avustuksella?

Miten korvausahtimen laittaminen vaikuttaa virisoftaan?

Tällainen pieni tarina tällä kertaa. Kesälomahan alkoi kivasti :mrgreen:

Jos sulla on mulle sopiva ahdin, niin tarjoa pois. Auto pitäis saada ajoon, nyt se on vähän siinä kunnossa ettei viitti pahemmin ajella.

Koitin haulla hakea specifistä tietoa tällaisesta tapauksesta, mutta ei ollut helppoa. Sanaa "turbo" kun ei haku tunne lainkaan :roll:
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja pocky »

käytä hakusanana *urbo

Ja sitten vielä toinen:
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi

Eiköhän näillä eväillä... :saab: :mrgreen:
#3431
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Yön nukuttuani ja muutaman puhelun ja sähköpostin tehneenä olen nyt kuitenkin päätymässä edelleen tuohon surulliseen Garrettiin :roll:

TD04:n kanssa joutuu jotain muutoksia tekemään vesiletkuihin ja vielä isompi kysymysmerkki on tuo BSR:n virisofta, joka on vakioraudalle tehty. Tilanne olisi täysin eri, jos auto olisi vakio.
DOCpoweri antoi vähän kolkon vastauksen "kannattaa teettää custom-softa"
Just joo, tekeekin mieli maksaa se 700e, että saa toiseen kertaa ne samat tehot...

Täälläkin foorumilla oli kyllä juttua, että johonkin sabaan oli softan jälkeen turbo vaihdettu garretista mitsuun ja auto kävi vielä. Mutta riski lienee isompi kuin se, että kestääkö uusi Garrett vain 100tkm vai ei. 100tkm on nimittäin meikäläisen kilometreillä 7-8 vuotta. Joten jos tuon verran kestäisi niin olisi huimaa, sitten voisi autonkin jo vaihtaa.

PFS:stä irtoaa 600e uusi GT17 kuluineen. Firmasta hyvät fiilikset.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3474
Onhan se parisen sataa kalliimpi kuin käytetty TD04, mutta sikäli varma valinta, että on uusi (ehkä jopa parempi kuin tuo orkkis laadullisesti) ja pelaa softan kanssa yhteen ja sopii vielä vesiletkutkin. Eli kotopihassa vaihtuisi kivasti. Säästö olisi nimittäin melkoinen saati, että veisi auton huoltoon.
Jos uusi turbo hajoaa turhan nopsaa käsiin, niin sitten voisi ottaa sen toisen riskin ja laittaa Mitsun kun kokemusta jo on. Siltikin kahteen kertaan itse asentamalla homma olisi halvempaa kuin kerran asennuttaa. Noh, menee vähän liian pitkäksi tähtäimet.

Kerään nyt motivaatiota ja menen tässä jossain välissä/joku päivä pudottamaan DP:n pois ja leikkimään gynekologia. Saa varmistuksen, vaikka melko varma se jo onkin.

Mitä mieltä viisaammat on mietteistäni? Onko suunnittelemassa jotain ihan kamalan väärää :oops:
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Uusi Garrett viime vuoden syyskuussa 1300€ asennettuna paikallisessa merkkiliikkeessä.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

usvaa putkeen kirjoitti:Uusi Garrett viime vuoden syyskuussa 1300€ asennettuna paikallisessa merkkiliikkeessä.
Ja nyt vuotta myöhemmin vielä pari sataa enemmän.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja tnt »

pari vuotta sitten puhuttiin tuhannen euron kustannuserästä turbon vaihdosta merkkiliikkeessä..kovasti näyttää tuo inflaatio laukkaavan 8O 8O
9-3Aero-01
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniin, pakari on irti turbosta. Luojan kiitos, että oli räikkälenkkisarja. Olisi saattanut tulla muuten itku sen alimmaisen mutterin/pultin kanssa, jotka tulivat nyt pihalle käsikädessä napsu kerrallaan.
Noh, pieni jännitys päällä kun ripustelin putkea roikkumaan nippusiteiden varaan, että toivottavasti se turbo on rikki. Asennoitunut siihen niin, ja onhan se helpompi vika kuin joku moottorin sisäinen.
Sain ujutettua sormet pakopesään ja löytyi se akselin pääkin, joka sitten holkkui 5mm joka suuntaan. JES!

Sain otettua vielä jonkunlaisen kuvankin, kiitos pienen Ixuksen.
Vähän on hiirensyömän näköinen koko laite, eikä toi rakokaan turbiinitunnelin seiniin kovin tiukka sovitus ole :D
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/gt17.jpg
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Pola »

Vastahan joku tilas procar-serviiseltä mitsun garretin tilalle, 850€ sen muunnossarjan kanssa eikä ole paha rasti vaihtaa. saman verran maksaa tuo mitsu kun garret, että melkeenpä kannattaa vielä miettiä kumman sinnel laittaa :D
#3272
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noku... sillä hinnalla ei nyt niin iso merkitys ole. Voisin jopa maksaa tuon 850e mitsusta vs. 600e garrettista, mutta kun 3 putkaa on jo sanonut, että mitsua ei kannata laittaa jos autossa on vakioturbolle tehty virisofta. Elkparts ja DOC-power sanoivat kylmästi, että tarvii uuden softan. PFS:n "Gavin" sanoi ettei ole ollenkaan varma, että toimisi jos tilanne on tämä ja suositteli kuitenkin (:D) Garrettia.

Mutut siitä, että "kai se nyt toimii Mitsun kanssa" ja "miksei toimisi" ei oikein riitä vakuuttamaan.

Uskaltaisko joku mun asemassa ostaa Mitsun oikeesti ja toivoa, että se toimii vakioturbolle tehdyn BSR:n kanssa? Sori, mutta vähän ihmetyttää :oops:

Jos nurkissa makais mitsu muutossarjoineen niin toki kokeilisin, ja jos toimisi niin antaisin olla. Mutku ei makaa :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniin, tässä pieni viihdykepläjäys. Katsaus turbon irroitukseen. Homma meni sen verran jouheasti, kun vaan löytyi oikeat työkalut, että turbon irottua otin pienen videon pätkän, kun oli mieli niin reipas :lol:

http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/urbo/ ... vaihto.mp4

Nyt evästä ja sitten valmistelemaan uuden asennusta. Pintoja putsausta ja vaikka vähän työympäristönkin.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja haffu »

Hauska video kyllä. :lol:

Ihan hyvältähän tuo vahna ahti vaikutti. Eihän siinä ole edes väljyyttä. :wink:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Kiva että video miellytti ;)

Nyt on auto nipussa, uudet öljyt sisässä, öljyjä kierrätetty starttaamalla ja lopuksi tyhkäyntiä 5min, että suuremmat rasvat palaa pois ja sitten tunnin testiajolenkki.
Supertarkan persdynon perusteella tehoa tuli hieman lisää ja ahdot nousee hieman terävämmin, nyt vetää jo parin "vedon" perusteella 2,5k kohdalla tirhakkaasti, kun vanhalla voima ikäänkuin kasvoi koko ajan vähän. Samassa kohtaa kuin ennenkin siinä 2k kierroksen kohdilla alkaa Optiflowin mukaan imemään jo kovasti ilmaa ja bybass päästää reippaammin turhat pihalle.
Ajattelinkin, että käytös saattaa hieman muuttua, olihan tossa vanhassa pakopuolen siivet hieman kavitoineet itseää pilalle, eli ei ottanut kaasuista niin terävästi jenkaa kuin ehta siipi.

Tuosta perusahtopaineesta ei ole oikein muuta kuin mututuntuma. En tiedä pitäiskö sen huomata miten ohjaamoon jos se pielessä on. Mielestäni se ero mikä nyt on tuohon vanhaan tuntuu ihan siltä, että uusi on vaan kautta linjan terävämpi.
Voishan sitä mittauksen teettää tuossa lähihuollossa. Varmaan helppo ja nopea homma tarkistaa missä paineissa liikutaan.

Tuli sitten säästettyä 900eur 8O
7 tuntia siinä meni enemmän ja vähemmän tehokasta työaikaa.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Terävyyttä T7-autoihin tuo hieman korkeampi perusahtopaine. Todennäköisesti uudessa ahtimessa on korkeampi kuin vanhassa väsähtäneessä jossa peruspaine on jo tipahtanut tehtaalla asetetusta.

Mitata voit erillisellä painemittarilla (tai OBD-lukijalla), T7:ssa peruspaineille pääsee parhaiten yhdistämällä kompurakotelo ja hukkaportin kellon nippa ja jättämällä magneettiventtiili välistä pois. Jarrun painaminen tai magneettiventtiilin sähköliittimen irroitus eivät pudota peruspaineille kuten T5 ja vanhemmissa.
Tehdasarvo taisi olla n. 0,4 bar mutta huoletta sen voi nostaa vaikkapa 0,5 bar ja käytös hieman terävöityy. Tosin GT17 spoolaa jo niin herkästi ettei sillä ero ole niin tuntuva, mutta esim. TD04:lla ero on jo ihan selkeä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Hyvä tietää että läheltä löytyy lähes ammattilainen turbo remppaan jos joskus tulee eteen :wink: Ja halpakin vielä :roll:
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Olipa kerran Garrett GT17 -turboahdin

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

konepyorailija kirjoitti:Hyvä tietää että läheltä löytyy lähes ammattilainen turbo remppaan jos joskus tulee eteen :wink: Ja halpakin vielä :roll:
Ja nyt vasta kerrot että sellainen löytyy täältä jostain. Olis ollut eilen tarvetta :D
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin