Äsken polkaisin saban käymään, kun viime hetken kauppareissu piti tehdä. Tuli varsin mojova tulvahdus ihanaa sinistä käryä, joka pitkään onkin pysynyt poissa.
Tässä kohtaa ajattelin, että onpas se herkkä siitä, että pitäis kone sammuttaa kuumana. Pesin auton nimittäin päivällä ja ajoin sen siitä vaan suoraan parkkiin.
Huomannut usein jos moottoria ei aja käyntilämpötilaan, niin mielellään sillon huohottelee vähän. Vähemmän tosin kuin nyt(vai onko se sillonkin ollut garretin temppuja).
Nooh, köröttelin kauppaa enkä ahtokierroksilla edes ajanut, kuin vasta viimeinen risteys ennen perillepääsyä jossa vähän ykkösellä riuhtaisin. ÖÖ, missä tehot?? Ajattelin, että onko tämä nyt sitä kuuman kelin ahtovaikeutta.
Kaupassakaan en asiaa niin miettinyt siltä kantilta mutta kotimatkalla ajoin parin nopeamman tien kautta, jossa totesin tuhnuisuuden vaan miltei pahenevan. Huomasin tavallista kovemman äänenkin kun antoi kierroksia. Sellaisen ruman äänen. Koitin tiirailla peileistä ampuuko sinistä kun kaasun päästää mutta ei ampunut, vaikka pienet suhaukset vielä päästikin bybassi. Nooh, liruttelin kotipihaan ja avasin ovet. Annoin vähän kierroksia ja kuuntelin. Ei mitään erikoisen kuuloista. Annoin vähän enemmän kierroksia ja sillon täyttyi maailma sinisestä kärystä ja joku muukin katku vielä tuli kabiiniin. Vähän hätäännyin, mutta sammutin auton ja menin konepellin alle katsomaan onko päällepäin näkyvää vauriota havaittavissa. Ei ollut. Jätin pellin auki ja menin hakemaan kauppakassia takapenkiltä, kun kuulin erikoisen kolahduksen konehuoneesta. Mahtoiko olla Garrettin viimeinen kierros
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Annan vehkeen nyt asettua ja käyn kohta koittamassa, että kone toimii muuten hyvin. Oletettavasti sinistä pöllähtää aikaslailla kun starttaa seuraavan kerran.
Eihän tässä mitään, rahaa se vaan on ja kait sitä pienen pitkän pennin voi korjaamiseenkin jo laittaa, kun tunettamiseen on mennyt niin paljon.
Lähinnä tässä nyt on sellainen kysymysmerkki, että en nyt ihan suoralta kädeltä viitsisi maksaa samanlaisesta ahtimesta. Luotettavampi korvausahdin tulisi ennemmin kyseeseen. Mikä se olisi? noita Mitsun eri malleja kun lukee niin menee silmät ihan sekaisin ja tulee vastaan vaikka mitä virityksiä. Tehoja autossa on vain reilut pari sataa, joten ihan se "normaali" Mitsu mikä menis suoraan vanhan paikalle olis jees. Mistä kannattaa ostaa?
Toki muutkin bolt-on ahtimet kelpaa. Eikä se haittaa vaikka vähän enemmän puhaltaiskin, mutta vähällä vaivalla pitäis päästä. Kyllä mä auto puran ja kasaan mutta kaikenmoinen muokkaaminen ei oikein ole sellaista johon uskallan ryhtyä. Turbon kait voi ihan itsekin vaihtaa WISsin avustuksella?
Miten korvausahtimen laittaminen vaikuttaa virisoftaan?
Tällainen pieni tarina tällä kertaa. Kesälomahan alkoi kivasti
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jos sulla on mulle sopiva ahdin, niin tarjoa pois. Auto pitäis saada ajoon, nyt se on vähän siinä kunnossa ettei viitti pahemmin ajella.
Koitin haulla hakea specifistä tietoa tällaisesta tapauksesta, mutta ei ollut helppoa. Sanaa "turbo" kun ei haku tunne lainkaan
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)