900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Tervehdys kaikille. Ostin viime viikolla elämäni ensimmäisen saabin, ja olen erittäin tyytyväinen ostokseeni, mutta muutama kysymys mulle on tässä herännyt.
Edellisellä omistajalla tämä auto ei kauan ollut ollut, eikä hän osannut kovinkaan paljon siitä kertoa. Hän kuitenkin sanoi että häntä edeltävä omistaja oli siihen laittanut lastun ja väitti tehoja löytyvän noin 225hv. Onko olemassa jotain keinoa tarkistaa jos, ja mikä lastu kyseessä on? Näppituntuman perusteella sanoisin kyllä että heppoja on ainakin enemmän kuin 185 mutta olisi kiva saada lisätietoa.
Toiseksi, Cruise Control ei näytä toimivan. Kytkimessä ei vaikuta olevan mitään vikaa koska kyllä CC valo syttyy mittaristoon, mutta vauhti vaan laskee kuitenkin. Voiko tämä vaikka johtua lastusta vai mistä voisi olla kyse?
Kolmanneksi, autossa on Konin madallussarja ja kuulostaa siltä että etupään iskarit voisi olla lopussa koska isommissa töyssyissä ne pitävät sellaista "jousimaista" ääntä? Katsastuksesta oli kuitenkin mennyt läpi noin puoli vuotta sitten.
Muuten vaikuttaa pirun hyvältä autolta ja jos se tunne vielä säilyy niin luulen ettei tämä jää viimeiseksi Saabikseni! Kiitoksia etukäteen.
PS. Jos joltain löytyy ylimääräistä antennia tai peltivanteita autooni niin ottakaa yhteyttä!
Edellisellä omistajalla tämä auto ei kauan ollut ollut, eikä hän osannut kovinkaan paljon siitä kertoa. Hän kuitenkin sanoi että häntä edeltävä omistaja oli siihen laittanut lastun ja väitti tehoja löytyvän noin 225hv. Onko olemassa jotain keinoa tarkistaa jos, ja mikä lastu kyseessä on? Näppituntuman perusteella sanoisin kyllä että heppoja on ainakin enemmän kuin 185 mutta olisi kiva saada lisätietoa.
Toiseksi, Cruise Control ei näytä toimivan. Kytkimessä ei vaikuta olevan mitään vikaa koska kyllä CC valo syttyy mittaristoon, mutta vauhti vaan laskee kuitenkin. Voiko tämä vaikka johtua lastusta vai mistä voisi olla kyse?
Kolmanneksi, autossa on Konin madallussarja ja kuulostaa siltä että etupään iskarit voisi olla lopussa koska isommissa töyssyissä ne pitävät sellaista "jousimaista" ääntä? Katsastuksesta oli kuitenkin mennyt läpi noin puoli vuotta sitten.
Muuten vaikuttaa pirun hyvältä autolta ja jos se tunne vielä säilyy niin luulen ettei tämä jää viimeiseksi Saabikseni! Kiitoksia etukäteen.
PS. Jos joltain löytyy ylimääräistä antennia tai peltivanteita autooni niin ottakaa yhteyttä!
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Onneksi olkoon hankinnasta!
Poljinkytkimiä säätämällä on yleensä ruvennu toimiin. Etsi-nappula auttaa.
Siis jos sen jälkeen kun cruisevalo palaa niin painat viiksen päässä olevaa nappia niin vauhti ei pysy?Toiseksi, Cruise Control ei näytä toimivan. Kytkimessä ei vaikuta olevan mitään vikaa koska kyllä CC valo syttyy mittaristoon, mutta vauhti vaan laskee kuitenkin. Voiko tämä vaikka johtua lastusta vai mistä voisi olla kyse?
Poljinkytkimiä säätämällä on yleensä ruvennu toimiin. Etsi-nappula auttaa.
Mahtaako olla vaihdettu vain jouset? Tällöin ei olisi niin ihmeellistä että iskarit olisit entiset. Alustasta löytyy myös vanhaa juttua.Kolmanneksi, autossa on Konin madallussarja ja kuulostaa siltä että etupään iskarit voisi olla lopussa koska isommissa töyssyissä ne pitävät sellaista "jousimaista" ääntä? Katsastuksesta oli kuitenkin mennyt läpi noin puoli vuotta sitten.
Kannattaa laittaa tuonne profiiliin myös paikkakunta niin tietää mistä päin kannattaa tarjota.Tääl turun kupees on ainaki yhdet, tosin vaativat ehkä hiekkapuhalluksen ja maalauksen.PS. Jos joltain löytyy ylimääräistä antennia tai peltivanteita autooni niin ottakaa yhteyttä!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Jep napin painallus ei tehoa. Pitää yrittää etsiä tietoa niistä polkimista. Kytkin on vaihdettu Viggeniin mutta se tuskin vaikuttaa asiaan.tetammi kirjoitti:Onneksi olkoon hankinnasta!
Siis jos sen jälkeen kun cruisevalo palaa niin painat viiksen päässä olevaa nappia niin vauhti ei pysy?Toiseksi, Cruise Control ei näytä toimivan. Kytkimessä ei vaikuta olevan mitään vikaa koska kyllä CC valo syttyy mittaristoon, mutta vauhti vaan laskee kuitenkin. Voiko tämä vaikka johtua lastusta vai mistä voisi olla kyse?
Poljinkytkimiä säätämällä on yleensä ruvennu toimiin. Etsi-nappula auttaa.
Mahtaako olla vaihdettu vain jouset? Tällöin ei olisi niin ihmeellistä että iskarit olisit entiset. Alustasta löytyy myös vanhaa juttua.Kolmanneksi, autossa on Konin madallussarja ja kuulostaa siltä että etupään iskarit voisi olla lopussa koska isommissa töyssyissä ne pitävät sellaista "jousimaista" ääntä? Katsastuksesta oli kuitenkin mennyt läpi noin puoli vuotta sitten.
Kannattaa laittaa tuonne profiiliin myös paikkakunta niin tietää mistä päin kannattaa tarjota.Tääl turun kupees on ainaki yhdet, tosin vaativat ehkä hiekkapuhalluksen ja maalauksen.PS. Jos joltain löytyy ylimääräistä antennia tai peltivanteita autooni niin ottakaa yhteyttä!
Luulisin kyllä että myös iskarit on vaihdettu. Iso kasa kuitteja kyllä löytyy mitä siihen on laitettu eli pitää käydä ne läpi. No joka tapauksessa taitaa tulla iskarin vaihto.
Turussa vaikutan itsekin. Vanteilla ei ole niin kiire koska kesäkumeissa on aluvanteet, mutta en oikein viitsisi laittaa talvinakit niiden päälle talvella. Sillä antennilla olisi suurempi kiirus koska tällä hetkellä ei oikein kuulu muu kanava kuin Nova. Argh. Onneks on se mikälie audio system ja cd-vaihtaja.
Pitänee tosiaan koettaa käyttää hakufunktiota, mutta mitä siihen lastuun tulee niin vaikea löytää ketjua jossa sanotaan mistä siitä saisi infoa. Pakoputket pilkottaa molemmista takakulmista joten epäilen että kyseessä saattaa olla joku viripaketti johon nekin kuuluivat.
http://img379.imageshack.us/img379/6690 ... ateym8.jpg
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Antenni maksoi 40€ Metro Autosta... Mahtaisiko vanhemman ysisatasen antenni sopia omaani? Sellainen maksaa 11€ Motonetissä...
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Ei käy OG900 antenni.. jostain purku NG900/9-3:sta voisi saada halvemmalla antennin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Ok kiitti. Aikamoiset katteet taitaa tuossa olla kun näyttää ihan samalta kuin se OG:n antenni!jcarlson kirjoitti:Ei käy OG900 antenni.. jostain purku NG900/9-3:sta voisi saada halvemmalla antennin.
Eiköhän budjetti tuon kestä, aattelin vaan jos olisi sattunut sopimaan se vanhempi.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Onko muuten tietoa mainitsemastani lastun tunnistamisesta? Kaikesta muusta näyttää olevan kuitit paitsi juuri siitä.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Trionic-vehkeiden kanssa ei puhuta "lastuista" koska ohjelma on levylle juotetulla pintaliitos flashilla eikä kannalla olevalla eprommilla kuten vanhoissa.
Sisällä olevaa ohjelmaa ei voi kuin arvailla, yleensä virifirmat ovat kyllä tarransa laittaneet ecun päälle eli sen voisi tarkistaa. Sen jälkeen avaamalla purkin voi päätellä siitä onko sinne juotettu 8-pinninen BDM-headeri tai joissain monta vuotta vanhoissa ovat vaihtanet flash-muisteja ennenkuin oppivat käyttämään BDM:ää.
Pienellä perehtymisellä ja parin työkalun hommauksella pystyy Trionicin softaa säätämään myös itse, jopa reaaliajassa.
Sisällä olevaa ohjelmaa ei voi kuin arvailla, yleensä virifirmat ovat kyllä tarransa laittaneet ecun päälle eli sen voisi tarkistaa. Sen jälkeen avaamalla purkin voi päätellä siitä onko sinne juotettu 8-pinninen BDM-headeri tai joissain monta vuotta vanhoissa ovat vaihtanet flash-muisteja ennenkuin oppivat käyttämään BDM:ää.
Pienellä perehtymisellä ja parin työkalun hommauksella pystyy Trionicin softaa säätämään myös itse, jopa reaaliajassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Ok. Pitänee katsoa jos näkyisi tarra. Voiko tuon pakoputken (linkki kuvaan ylempänä) perusteella ollenkaan päätellä mikä saattaisi olla kyseessä? Kuuluuko se kenties johonkin tunnettuun viripakettiin?jcarlson kirjoitti:Trionic-vehkeiden kanssa ei puhuta "lastuista" koska ohjelma on levylle juotetulla pintaliitos flashilla eikä kannalla olevalla eprommilla kuten vanhoissa.
Sisällä olevaa ohjelmaa ei voi kuin arvailla, yleensä virifirmat ovat kyllä tarransa laittaneet ecun päälle eli sen voisi tarkistaa. Sen jälkeen avaamalla purkin voi päätellä siitä onko sinne juotettu 8-pinninen BDM-headeri tai joissain monta vuotta vanhoissa ovat vaihtanet flash-muisteja ennenkuin oppivat käyttämään BDM:ää.
Pienellä perehtymisellä ja parin työkalun hommauksella pystyy Trionicin softaa säätämään myös itse, jopa reaaliajassa.
Sorry, olen vielä ihan n00b saab-asioissa (en edes tiedä mikä tuo Trionic on)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Pakoputkia saa erikseen, olisikohan kyseessä Speedpartsin myymä Simons 2,5" cat-back tuplaulostulolla -> http://www.speedparts.se/images/prod/av ... 6_mont.jpg ?
Ei käsittääkseni kuulu mihinkään valmiiseen virisarjaan, joten ei voi päätellä.
Trionic on autossasi olevan moottorinohjausjärjestelmän nimi (Saabin tekemä), mallia T5.5. Purkin päällä lukee harhaanjohtavasti tosin AFM.
Ei käsittääkseni kuulu mihinkään valmiiseen virisarjaan, joten ei voi päätellä.
Trionic on autossasi olevan moottorinohjausjärjestelmän nimi (Saabin tekemä), mallia T5.5. Purkin päällä lukee harhaanjohtavasti tosin AFM.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Ei taida olla tuo putki kyseessä...omani on vieläkin ovaalimpi.
Mutta kiitos hyvistä infoista!
Antenni oli melko vaikea vaihtaa, se holkki istui aika hyvin kiinni siellä putken sisällä ja sen lisäksi piti laittaa lisämaadoitusjohto jotta moottori toimisi.
Cruise Control ei vieläkään toimi, tosin niitä polkimien kytkimiä en ole vielä ehtinyt katsoa, ainoastaan tarkistin että sulake ei ole palanut.
Ehdin myös pelystyä kun mittaristoon tuli Check Engine - viesti, mutta johtui varmaan siitä että akku oli tyhjennyt ja piti ottaa starttiapua kaapeleilla. Meni se pois sitten kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen.
Mutta kiitos hyvistä infoista!
Antenni oli melko vaikea vaihtaa, se holkki istui aika hyvin kiinni siellä putken sisällä ja sen lisäksi piti laittaa lisämaadoitusjohto jotta moottori toimisi.
Cruise Control ei vieläkään toimi, tosin niitä polkimien kytkimiä en ole vielä ehtinyt katsoa, ainoastaan tarkistin että sulake ei ole palanut.
Ehdin myös pelystyä kun mittaristoon tuli Check Engine - viesti, mutta johtui varmaan siitä että akku oli tyhjennyt ja piti ottaa starttiapua kaapeleilla. Meni se pois sitten kun sammutti auton ja käynnisti uudelleen.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Eikös tuohon cruiseen ollu joku testikin olemassa? Muistelisin lukeneeni jostain! En ole varma oliko ohjekirjassa, wisissä varmaan ainakin.
MazdaSpeed6
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Ei muistaakseni lue mitään ohjekirjassa. Mikä on wis/wisi?nd4spd kirjoitti:Eikös tuohon cruiseen ollu joku testikin olemassa? Muistelisin lukeneeni jostain! En ole varma oliko ohjekirjassa, wisissä varmaan ainakin.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Workshop Information SystemSaadisti kirjoitti:Mikä on wis/wisi?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=21900
Re: 900 S 2.0t '95. Lastu-, Cruise Control- ja jousituskysymys.
Teholuokasta voi päästä jyvälle jos asentaa ahtopainemittarin (sellainen 30 eur tarvikemittari käy) ja katsoo minkälaisia ahtopaineita näkyy 3000 rpm ylöspäin kaasu pohjassa kolmosella/nelosella kiihdytyksissä. Putkiston vahvuutta on hyvä myös mittailla ennen ja jälkeen katin jotta tiedetään hengittääkö se todella ja onko tuo takapään cadillac-systeemi osa jotain hengitystieremonttia
Ahtopainemittarin letku haaroitetaan näppärästi vaikkapa dumpin alipaineletkusta siinä konepellin lukkosalvan kohdalla.
Ahtopainemittarin letku haaroitetaan näppärästi vaikkapa dumpin alipaineletkusta siinä konepellin lukkosalvan kohdalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit