Savuttaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Savuttaa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Uusin ja ihanin havaintoni omasta suabista on se että tasakaasunykimisen lisäksi on savutusongelma. Käynnistäessä kylmänä tai vähän lämpimänä työntää mahtavan sinisen savupilven taivaalle. Öljyä ei kuitenkaan kulu erityisemmin eli ei ole lähelläkään alarajaa vielä 6 tuhannen ajon jälkeen. Onkohan venttiilinohjaimet kuluneet vai joku muu boxi tai vastaava vika.

En ole vieläkään saanut sitä kaasuläppäkoteloa uusittua, koska korjaamolta ei ole kuulunut viestiä sen tulemisesta. Halpahan se oli kun 930€ ja tingittynä saa 850€:oon ehkä. Voihan snögö sentään.
Saab 9-3 vm 01 150hv
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Garrettihan (turbo) siellä oireilee... Mulla samat oireet pari vuotta sitten & turbo meni uusiksi.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Voikohan se turbon vikaisuus aiheuttaa sitä tasakaasulla nykimistä. Joskus jopa kiihdyttäessä tulee terävähköjä nyppäyksiä. DI-boxi on uusi.
Saab 9-3 vm 01 150hv
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos osaat sen verran katsoa, niin vilkaise läppäkotelolle menevä putki. Onko öljyinen?

Vanhemmissa 9-5:ssa öljy tuhoaa läppäkotelon, koska on huonompi suojaus elektroniikalle, kuin uudemmissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Täytyypä tarkistaa. Eli jos on öljyinen, saattaapi olla siis myös menny rikki?
Saab 9-3 vm 01 150hv
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Varmaaan sen läppäkotelon sais jostain halvemmallakin.. :!:
850e aika paljon.
Tilaa vaikka jenkeistä jos pcs:tä ei irtoa riittävän edullisesti.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuolla hintaa saa kaasuläppäkoteloita jo 2kpl ja rahaa jää tukku kouraankin:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1178
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Kiitti kauhiasti vinkistä. Tilaan sen sieltä.

Voisiko joku hiukan selventää tuota käynnistäessä savuttamisen ja turbon rikki olemisen yhteyttä. Mä kun en ymmärrä miten se aiheuttaa vain käynnistäessä savuttamisen ja veto on kuitenkin edelleen kai ihan normaalilla matalapaineturbon tasolla? Voiko asiaa varmistaa mitenkään vai täytyykö vain tilata uusi Carretti ja kokeilla?
Saab 9-3 vm 01 150hv
V_llu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Helmi 18, 2007 09:33

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja V_llu »

Mullakin joskus sillon tällöin pukannut savua käynnistäessä mutta ei pahemmin. Öljyä ei myöskään kulu eikä esiinny nykimisiä. Mulle sanoivat saab-liikkeessä venttiilikoneistonkumien tjms olevan vaihdon tarpeessa. Itsehän olen näiden asioiden suhteen aivan noob :oops: Oliko liikkeen miehillä mitään hajua asiasta vai onkohan munkin garretti vaihdon tarpeessa? Autona sama, paitsi jollain lastulla piristetty. Sitten vielä jos turbo menee vaihtoon niin mikä kannattaa vaihtaa? Samanlainen vai jtn parempaa? 8O
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

V_llu kirjoitti: Autona sama, paitsi jollain lastulla piristetty. 8O
Oon miettiny kans tota piristämistä. Mikä mahtaisikaan olla fiksuin tapa päivittää tommonen 150 heppanen esim 185 heppasen tasalle? Onko pelkoa että esim pakoventtiilit (jotka kuulemma on matalapaineisessa erit ku 185:ssa) kusahtaa piakkoin? Menis niin mukavasti samalla vaivalla piristyskin jos/kun rupee turboa ja läppäkoteloa vaihtamaan. Onko olemassa sellasta ns virallista piristyspakettia? Luin noita stage 1 - 3 juttuja ja hirvittämäänhän se rupes ku uhkana on millon mikäkin männän halkeamisesta vaikka mihin ongelmaan.
Saab 9-3 vm 01 150hv
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Tässä juuri paraikaa savutuksen jälkeinen operaatio käynnissä, eli turbon vaihto.
Kuriiri toi uuden turbon tuossa puolenpäivän aikaan ja sillon aloin purkamaan pirssiä. Nyt laskin öljyt valumaan, kun aattelin, että alta putoaa vähemmällä vaivalla pois paikaltaan, kuin päältä pakosarja irroittamalla. Pitää vaan öljynsuodatin ottaa irti.
Itellä meni kyllä ihan 10km aikana turbo, sitten kun meni. Ensin huomasin tehottomuuden ja sitten muutaman kilsan jälkeen olikin jo melkoisten savumerkkien aika. Auto pölläytteli jo yli 10tkm ajan silloin tällöin, tosi harvoin tosin.
Katsotaan nyt loppuuko se pölläyttelu uuden turbon myötä. Jos ei, niin tietää ainakin että vika on jossain muualla. Öljyä on mennyt niin, että 10tkm vaihtovälin aikana on kerran pitänyt täyttää piripintaan.

Näin raikasta ilmaa puhalteli vielä 2 päivää ennen laukeamista :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=GU-d3iwz2ME

Jahas, oliskohan öljyt valuneet ->
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Tomsson kirjoitti:Tässä juuri paraikaa savutuksen jälkeinen operaatio käynnissä, eli turbon vaihto.->

Miten homma onnistui? Oliko uusi turbo saman merkkinen kn vanha?
Tomsson kirjoitti:Kuriiri toi uuden turbon tuossa puolenpäivän aikaan ja sillon aloin purkamaan pirssiä. ->
Mistä hankit ja millä hinnalla uuden turbon?
Saab 9-3 vm 01 150hv
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

perkijar kirjoitti:
Tomsson kirjoitti:Tässä juuri paraikaa savutuksen jälkeinen operaatio käynnissä, eli turbon vaihto.->

Miten homma onnistui? Oliko uusi turbo saman merkkinen kn vanha?
Tomsson kirjoitti:Kuriiri toi uuden turbon tuossa puolenpäivän aikaan ja sillon aloin purkamaan pirssiä. ->
Mistä hankit ja millä hinnalla uuden turbon?
Tsekkaapas tämä ketju, jonka tein aiheen ympärille. Siellä on juttua turbon hankinnasta ja videokin josta selviää vähän miten homma toimi :)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=73072
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin