check engine

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Onhan tuolla nyt tullut jo pyörittyä jonkin verran ja aamun TECH-kuittauksen jälkeen ei valo ole syttynyt.
Odotellaan/pelätään sen syttymistä ja katsotaan sitten mitä osia vaihdetaan. Kiitos vaivannäöstä.

EDIT: Onko vaarana jokin vika, jos ajelee tuollaisessa puolitoimintaisella vehkeellä. Säätääkö se toinen lambda seoksia tai muuta sellaista?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kakkos lambdaa käytetään pääsääntöisesti vain katin arvioitiin eikä se osallistu suoranaisesti lambdasäätöön. Poikkeustilanteessa, kuten silloin kun eka lambda on osittain vioittunut käytetään myös kakkos lambda arvo säädössä.
Katti diagnoosi tehdään kerran ajojakson aikana, eli osittain suolesta ole katti ei välttämättä näy viallisena joka kerta testi yhteydessä.
#1730
500whp.net member
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Syttyihän se CHECK ENGINE -valo nyt sitten taas. Katti on ilmeisesti saanut kuitenkin siipeensä. Taas ihan normaalissa ajossa tasakaasulla alkoi loistamaan, kone toimii muuten täysin moitteetta, myös täyskaasulla.

Ilmeisesti lambda kerää tietoa melko pitkältä väliltä, koska noin hitaasti herää.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Vika varmistui. Katti sökönä.

Eli katin hajoaminen johtui tuosta DI-kasetin hajoamisesta. Bensiiniä pääsi ilmeisesti riittävästi kattiin.

No tässä jotain kuvia iltapuhteesta...kiitos vielä "koppsa" avusta:

"On näitä käikäleitä mukava irrottaa... :? "
Luovutettiin auton alla yrittäminen ja otettiin liittimet irti ja väännettiin lambdat irti kun putkikin oli irti"


Kuva

"Onko se ampiaispesä? ...ei oo, se on reikä katissa :!: "

Kuva

"Vähän ravistelua ja porut pois pöntöstä...ihme kun välillä tuntui tukehtuvan kun vähän yritti kovempaa ajaa... :o "

Kuva
Kuva

Suurkiitokset kaikille ongelmassa auttaneille :D :D
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

tevisu kirjoitti: No tässä jotain kuvia iltapuhteesta...kiitos vielä "koppsa" avusta


Eipä mitiä ja toistekkin tuo minun valtaisan kokoinen "halli" kuten kuvista näkyy on käytettävissä :D

Laskua tässä juuri sinulle naputtelin vai olisitko maksanut mieluummin "pimeänä" :lol: :wink:
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

koppsa kirjoitti:
tevisu kirjoitti: No tässä jotain kuvia iltapuhteesta...kiitos vielä "koppsa" avusta


Eipä mitiä ja toistekkin tuo minun valtaisan kokoinen "halli" kuten kuvista näkyy on käytettävissä :D

Laskua tässä juuri sinulle naputtelin vai olisitko maksanut mieluummin "pimeänä" :lol: :wink:
...vai "luonnossa" :?:

...huh, huh pitäiskö mennä nukkumaan kun jutun taso meikäläisellä vajoaa... 8O
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kivasti on jysähtänyt katissa, kun tollainen reikä sinne on tullu. Ei setään "banaaniksi" asti ollut kuoria vääntänyt. Hyvä että auto tuli kuntoon.
#1730
500whp.net member
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

tevisu kirjoitti: ...vai "luonnossa" :?:

...huh, huh pitäiskö mennä nukkumaan kun jutun taso meikäläisellä vajoaa... 8O
Tota noin... Sovitaanko sittenkin niin et revin ton laskun ja "talli" ei enää ole käytössä 8O :wink:

Ehkä se uni tekis Tepalle hyvää :D
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Noniin sainpahan minäkin sitten tuon check engine- valon palamaan...laitoin kiinni JT:n 3" DP:n, ilman kattia :twisted:

Asennuksen jälkeen todettakoon että valo palaa :idea: MIKSI???

Mitään vikaa eikä nakutusta ole havaittavissa...kone muuten "herää" hiukan ripeämmin jälleen 8)
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

saab900rs kirjoitti:Noniin sainpahan minäkin sitten tuon check engine- valon palamaan...laitoin kiinni JT:n 3" DP:n, ilman kattia :twisted:

Asennuksen jälkeen todettakoon että valo palaa :idea: MIKSI???

Mitään vikaa eikä nakutusta ole havaittavissa...kone muuten "herää" hiukan ripeämmin jälleen 8)
Montako lambdaa sulla on?
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Yksi ainoa lambda, mutta vaikuttaakos se niin paljon kun ei oo kattia?

Ei voi ymmärtää..
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

saab900rs kirjoitti:Yksi ainoa lambda, mutta vaikuttaakos se niin paljon kun ei oo kattia?

Ei voi ymmärtää..
Juu, oudolta kuulostaa. Se sun ainoa lambda on orkkisputkessa ilmeisesti heti turbon jälkeen ennen katalysaattoria eli ei se edes "tiedä" onko putkessa sen jälkeen kattia vai ei.
Eihän sulla softa vaihtunut samalla, sehän voi herjata jos softa on tehty kahdelle lambdalle? Vai onko lambda irti tai jotain sellaista?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hieman on vaikea sanoa missä vika on kun ei tiedä mikä CELin on aiheuttanut. Käy lukasemassa koodit, niin on helpompi etsiä mahdollista vikaa.
Jounille (93t sport) oli vahingossa tullut kahden katin boksi, jolloin CEL syttyy automaattisesti.

Muutama tapaus on tullut vastaan että DP jostain kumman syystä ei kunnolla maadoitu turboon, jolloin myös lambda herjaa.
Myös lambda esilämmitin saattaa kenkkuilla uuden DP:n kanssa. Mulla teki tätä SP:n softalla, muttei Maptunilla.
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Eihän lambda saanu isompaa osumaa mihkään asennusten tiimellyksessä. on kuulemma aika herkkä särkymään kolhuista
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vigge kirjoitti:Hieman on vaikea sanoa missä vika on kun ei tiedä mikä CELin on aiheuttanut. Käy lukasemassa koodit, niin on helpompi etsiä mahdollista vikaa.
Paljoks ne nyysii euroja koodien luvusta?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin