9-3 vm. -99 bensapumppu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Naapurin 9-3 jätti tielle ja taitaa olla bensapumpun vaihtotyö edessä.

Onko tosiaan näin, että tankki täytyy pudottaa alas, jos ei halua peltisaksi leikkiin ryhtyä??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja teemumm »

Tuha kirjoitti:Onko tosiaan näin, että tankki täytyy pudottaa alas, jos ei halua peltisaksi leikkiin ryhtyä??
Olisi kyllä hieno tietää mikä tuonkin insinöörityön taidonnäytteen takana oikein on, ettei sinne runkoon ole voitu tehdä luukkua bensapumpulle.. Mitään teknistä estettä ei kai luukun tekemiselle tuonne runkoon ole kun kaikissa muissakin autoissa sellainen on.

Jos joskus itselle tulee aiheelliseksi vaihtaa bensapumppu cabbeen, niin uskaltaakohan siihenkin leikata takapenkin alle reiän?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

teemumm kirjoitti:
Jos joskus itselle tulee aiheelliseksi vaihtaa bensapumppu cabbeen, niin uskaltaakohan siihenkin leikata takapenkin alle reiän?
Täällä on toinen joka miettii samaa asiaa...

Bensamittari ei nimittäin näytä oikein ja tuo tankin irroitus ei ole kaikkein miellyttävimpiä operaatioita.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Naapuri tiedusteli pumpun (sis. ilmeisesti myös ämpäri) ja vaihtotyön hintaa merkkihuollosta josta ne ilmoittivat hinnaksi n. 850 euroa. No bensapumppu tuli lopulta hommattua Motonet:istä ja vaihdettua itse, kunhan reikä tuli leikeltyä peltisaksilla pumpun kohdalle pohjapeltiin, joten tankkia ei tarvinnut irroittaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja teemumm »

teemumm kirjoitti:Jos joskus itselle tulee aiheelliseksi vaihtaa bensapumppu cabbeen, niin uskaltaakohan siihenkin leikata takapenkin alle reiän?
Nytpä sitten cabbe jätti aamulla parkkipaikalle. Kävi muutaman sekunnin ja sammui sen jälkeen. Nyt ei tee muuta kuin pyörittää starttia.

Mitenkähän tuon bensapumpun rikkoontumisen voisi helpoiten todeta? Sulakkeen paikalta mittasin virran ja bensapumpulle kyllä startatessa menee ainakin parin amppeerin virta. Jos pumppu on sökönä niin pitäisikö sinne mennä ihan normaalisti virtaa? Bensanpainemittaria ei taida tuohon saada laitettua kovin helpolla väliin?

Mitäs muita potentiaalisia rikkoontumiskohteita autossa olisi? Auto on siis vaparikoneella joten DI-kasettia ei ole. Kampiakselin asentoanturin rikkoontuessa ilmeisesti tulpista ei tule kipinää vai pitääkö anturi testata oskilloskoopilla?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja LR »

Kaveri starttaamaan autoon ja itse koputtamaan auton tankkia, pitäisi vielä hetkeksi jäädä todennäköisesti käymään/hörähtää välillä. =)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja teemumm »

Mittailimpa nyt hieman oskilloskoopilla tuota kun kaveria starttaamaan ei ollut vielä tarjolla.

Bensapumpun sulakkeesta kun mittasin pumpulle menevää virtaa, niin virrassa näkyi pieni vajaan tuhannen hertsin aaltoilu (siis rippeli itse vakiovirran päällä). Ilmeisesti tästä voisi päätellä että pumppu ainakin pyörii? Jos pumppu ei pyörisi, voisi kuvitella että virran pitäisi olla vakiona ilman mitään rippeliä.

Samaten mittailin skoopilla kampiakselin asentoanturia ja se ainakin näytti suunilleen samanlaiselta mitä jossain verkkosivuilla olevissa esimerkkikuvissa oli.

Kun kaverin saa paikalle niin pitää katsoa tuleeko tulppiin kipinät.

Edit: Näemmä auto oli vain haukannut kosteutta tms. Päivän seisonnan jälkeen sen sai kovalla starttaamisella ja kaasunpainelulla taas käyntiin.

Jos jotakuta muuten kiinostaa, niin tässä on hyvä sivusto jossa on selitetty minkälaisia signaaleita oskilloskoopilla pitäisi eri antureilta saada:

http://www.picotech.com/auto/waveforms.html
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja LR »

Todennäköisesti pumppu sökö, joskus voi lähteä tuurilla käymään...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
lahkonen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:25

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja lahkonen »

Kaksi viikkoa sitten 9-3 vm 99 jätti tielle ja sekä korjaajan että täältä saatujen vinkkien avulla vaihdettiin bensapumppu (Motonet, Walbro). Homma onnistui hienosti ja auto lähti välittömästi operaation jälkeen taas käyntiin. Mutta parinsadan metrin ajon jälkeen piti pysähtyä tankkaamaan, eikä auto enää lähde käyntiin!? Olisiko ajatuksia, mistä nyt voisi kiikastaa?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

lahkonen kirjoitti:Kaksi viikkoa sitten 9-3 vm 99 jätti tielle ja sekä korjaajan että täältä saatujen vinkkien avulla vaihdettiin bensapumppu (Motonet, Walbro). Homma onnistui hienosti ja auto lähti välittömästi operaation jälkeen taas käyntiin. Mutta parinsadan metrin ajon jälkeen piti pysähtyä tankkaamaan, eikä auto enää lähde käyntiin!? Olisiko ajatuksia, mistä nyt voisi kiikastaa?
Mulla pumppu (ng900) laukesi, kun tankki kävi ilmeisesti liian tyhjänä. Joten voihan olla, että hörppi liian kauan ilmaa sieltä tankin pohjalta, jos tankki kovinkin tyhjä oli vaihtoprosessin aikana.
Itselläni kävi myös niin, että teräspunosletku aiheutti pientä oikosulkua siellä pumpun puolella ja poltti pumpun sulaketta jatkuvasti. Siinäkin yksi mahdollisuus, jos käytit teräspunosta.
Kannattaa myös varuiksi napata se koko höskä uudestaan ylös, koska jos liitokset on tehty vähänkään "sinne päin", niin ovat voineet hyvinkin irrota. Tai mikseivät voisi, vaikka kuinka yrittäisi tehdä hyvin ja täydellisesti... Onhan täällä ollut noita tarinoita, kuinka auto on vartin kuluttua vaihdosta jättänyt tielle, kun liitokset ovatkin pettäneet tai letku ollutkin liian haperoa.
lahkonen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:25

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja lahkonen »

Azanovix kirjoitti: Mulla pumppu (ng900) laukesi, kun tankki kävi ilmeisesti liian tyhjänä. Joten voihan olla, että hörppi liian kauan ilmaa sieltä tankin pohjalta, jos tankki kovinkin tyhjä oli vaihtoprosessin aikana.
Itselläni kävi myös niin, että teräspunosletku aiheutti pientä oikosulkua siellä pumpun puolella ja poltti pumpun sulaketta jatkuvasti. Siinäkin yksi mahdollisuus, jos käytit teräspunosta.
Kannattaa myös varuiksi napata se koko höskä uudestaan ylös, koska jos liitokset on tehty vähänkään "sinne päin", niin ovat voineet hyvinkin irrota. Tai mikseivät voisi, vaikka kuinka yrittäisi tehdä hyvin ja täydellisesti... Onhan täällä ollut noita tarinoita, kuinka auto on vartin kuluttua vaihdosta jättänyt tielle, kun liitokset ovatkin pettäneet tai letku ollutkin liian haperoa.
Joo, itsekin epäilen että voisi olla tuo letku irronnut tms. liitoksiin liittyvä vika. Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja mursu »

Täällä halkesin 30km ajon jälkeen motonetistä pumpun mukana saadut teräspunosletkut... hermo meni ja tuli rälläköitä penkin alle reikä.

Kunnon paineen ja bensan kestävää pilliä hydromarketista ja sulattelee rauhassa kuumailmapuhaltimen kanssa niin hyvä tulee. Kahteen kertaan tuota on vittumainen tehdä :)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

mursu kirjoitti:Täällä halkesin 30km ajon jälkeen motonetistä pumpun mukana saadut teräspunosletkut... hermo meni ja tuli rälläköitä penkin alle reikä.

Kunnon paineen ja bensan kestävää pilliä hydromarketista ja sulattelee rauhassa kuumailmapuhaltimen kanssa niin hyvä tulee. Kahteen kertaan tuota on vittumainen tehdä :)
Niinhän se on. Itselläni letku kyllä on kestänyt, mutta tuli vähän hutiloitua sen kanssa kuitenkin, ja uusiksi meni. :oops:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi sinne teräspunosletkua pitää laittaa???

60tkm on og900 tankissa jo motonetin pumppu hurrannu. normi bensaletku ja hapokkaat liittimet. nou problem.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 vm. -99 bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

nalleolut kirjoitti:miksi sinne teräspunosletkua pitää laittaa???

60tkm on og900 tankissa jo motonetin pumppu hurrannu. normi bensaletku ja hapokkaat liittimet. nou problem.
Tarkoittaa varmaan sitä motonetin "teräspunosletkua" eli missä on vain päällyste :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin