Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 21:27
- Paikkakunta: Leppävirta-area
Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Moro saabistit.
Minäkin siis liityin saabisti-porukkaan ja ostin 9-3:n vm-01.
Autoon oli vaihdettu puhaltimen moottori ja ilmastointi oli huollettu 3 päivää ennen kauppoja. Koeajossa oli viileämpi keli ja en tyhmyyttäni huomanut ilmastoinnin toimimattomuutta. Tietenkin auton myyjän esittämät kuitit ilmastointi huollosta antoivat aihetta olettaa, että siinä ei ongelmia pitäisi olla, joten en siis siihen kiinnittänyt minkäänlaista huomiota. No iltapäivää kohti keli lämpeni ja huomasin, ettei se piru puhalla viileää. Soitin auton myyjälle, joka sanoi, että oli toiminut kun hän huollon jälkeen sitä oli kokeillut. Sitten soitto ilmastoinnin huoltaneeseen firmaan ja käynti paikanpäällä, jossa totesivat, ettei kompura lähde pyörimään. Eipähän ne siellä tehneet muuta kun vaihtoivat ilmastointi-aineet, joten ei kai niitäkään voi syyttää...
Olisko sitten kompura vaan tullut tiensä päähän just kun minä sen ostin?
Onko vihjeitä voisko olla joku "helpompi" vika? Haulla kun etsin tietoa tältä foorumilta, niin jossain ng900:ssa oli ollut samanlainen vika (siis ei toiminu huollon jälkeen), mutta siihen ketjuun ei sitä lopullista vastausta tullut missä vika oli.
Ja minkälaisia kustannuksia on odotettavissa jos kompura pitää vaihtaa. Itse sitä en kuitenkaan osaa vaihtaa, niin eihän se halpaa ole...
Kannattaako näissä ongelmissa suosia merkkikorjaamoa vai niitä muita? Merkkikorjaamollahan ne varmaan tietää nuo tyyppiviat etsimättä. Vai???
Ois kai tuo saabi tullu ostettua vaikka tuon ilmastointi-ongelman olisin havainnutkin. On se niin hyvä ajettava ja hiano... ja vielä vähillä kilometreillä, mutta olis voinu tinkiä enemmän kun olis vian huomannut.
Toivottavasti saitte jotain selvää tästä avautumisesta.
Niin ja kyseessä on siis automaatti-ilmastointi.
Minäkin siis liityin saabisti-porukkaan ja ostin 9-3:n vm-01.
Autoon oli vaihdettu puhaltimen moottori ja ilmastointi oli huollettu 3 päivää ennen kauppoja. Koeajossa oli viileämpi keli ja en tyhmyyttäni huomanut ilmastoinnin toimimattomuutta. Tietenkin auton myyjän esittämät kuitit ilmastointi huollosta antoivat aihetta olettaa, että siinä ei ongelmia pitäisi olla, joten en siis siihen kiinnittänyt minkäänlaista huomiota. No iltapäivää kohti keli lämpeni ja huomasin, ettei se piru puhalla viileää. Soitin auton myyjälle, joka sanoi, että oli toiminut kun hän huollon jälkeen sitä oli kokeillut. Sitten soitto ilmastoinnin huoltaneeseen firmaan ja käynti paikanpäällä, jossa totesivat, ettei kompura lähde pyörimään. Eipähän ne siellä tehneet muuta kun vaihtoivat ilmastointi-aineet, joten ei kai niitäkään voi syyttää...
Olisko sitten kompura vaan tullut tiensä päähän just kun minä sen ostin?
Onko vihjeitä voisko olla joku "helpompi" vika? Haulla kun etsin tietoa tältä foorumilta, niin jossain ng900:ssa oli ollut samanlainen vika (siis ei toiminu huollon jälkeen), mutta siihen ketjuun ei sitä lopullista vastausta tullut missä vika oli.
Ja minkälaisia kustannuksia on odotettavissa jos kompura pitää vaihtaa. Itse sitä en kuitenkaan osaa vaihtaa, niin eihän se halpaa ole...
Kannattaako näissä ongelmissa suosia merkkikorjaamoa vai niitä muita? Merkkikorjaamollahan ne varmaan tietää nuo tyyppiviat etsimättä. Vai???
Ois kai tuo saabi tullu ostettua vaikka tuon ilmastointi-ongelman olisin havainnutkin. On se niin hyvä ajettava ja hiano... ja vielä vähillä kilometreillä, mutta olis voinu tinkiä enemmän kun olis vian huomannut.
Toivottavasti saitte jotain selvää tästä avautumisesta.
Niin ja kyseessä on siis automaatti-ilmastointi.
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Koita ensimmäisenä saada sopimus myyjäliikkeen kanssa tuon kompuran vaihtamisesta.
Oletettavasti se ei ollut kunnossa kauppahetkellä. Äläkä ainakaan sano että olisit ostanut auton silti.
Myyjä on korjausvastuussa.
Oletettavasti se ei ollut kunnossa kauppahetkellä. Äläkä ainakaan sano että olisit ostanut auton silti.
Myyjä on korjausvastuussa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Selvitä paljon kompura maksaa ja kysy mm pcs:ltä paljon sen vaihto TÖINEEN maksaa ja esitä asia sitten myyjälle. Asian pitäisi ja kuuluisi tulla korjatuksi auton myyneen yrityksen maksamana mutta jos olet ostanut yksityiseltä niin taitaa olla vähän kinkkisempi reitti saada korvauksia korjaus kustannuksista.
9-3 Se coupe 2.0i Vm. -99
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 21:27
- Paikkakunta: Leppävirta-area
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Yksityiseltähän minä sen ostin... on siis nuoltava haavat itse
Mikä on pcs? Onko se missäpäin? Jkl:ssä?

Mikä on pcs? Onko se missäpäin? Jkl:ssä?
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Klubin etusivun alalaidassa on linkki mut http://www.pro-carservice.com/Turbo-Sami kirjoitti:Yksityiseltähän minä sen ostin... on siis nuoltava haavat itse![]()
Mikä on pcs? Onko se missäpäin? Jkl:ssä?
Myyntiosiossa oli äskettäin myös jotain kompuroita myynnissä ja samoin elkpartsilla http://www.elkparts.com/index.php/cPath/74_636_698
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
No ei sitä kompuraa nyt kannata ensimmäisenä alkaa vaihtamaan jos se ei lähde pyörimään. 
Todennäköisempää on että vikaa on releessä tai jossain antureista, haulla löytyy aika paljon juttua asiasta.

Todennäköisempää on että vikaa on releessä tai jossain antureista, haulla löytyy aika paljon juttua asiasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Onko sulake ehjä? Muistaakseni näissä oli ongelmia johdon nirhaantumisen kanssa (Haku).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Säätöprikkoja pois magneettikytkimestä ja samalla voi karhentaa lasittuneet pinnat... tais olla oma viestiketjukin sille täällä jossain? Mutta tietty kannattaa nyt ekana varmaan mitata tuleeko kompuralle edes kuso.
Itsellä luulin ongelman aluksi olleen ohjauksessa, kun hetken pyörittelyn jälkeen kompuralle ei enää tullut jännitettä. Syy olikin lämpösuojassa joka laukesi, kun magneettikytkin ei jaksanut vetää pintoja tarpeeksi napakasti toisiinsa kiinni, kytkin siis suomeksi sanottuna luisti ja kompura kuumeni.
Itsellä luulin ongelman aluksi olleen ohjauksessa, kun hetken pyörittelyn jälkeen kompuralle ei enää tullut jännitettä. Syy olikin lämpösuojassa joka laukesi, kun magneettikytkin ei jaksanut vetää pintoja tarpeeksi napakasti toisiinsa kiinni, kytkin siis suomeksi sanottuna luisti ja kompura kuumeni.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 21:27
- Paikkakunta: Leppävirta-area
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
No niin. Auto kävi delta-autossa saabin huollossa ja joku kytkin siitä on paskana. Hinta 600€. Uusi kompura jossa siis tämä kytkinkin on maksaa 800€ ja olivat sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa koko kompura. Työt ehkä muutaman satkun eli tonnin paukku...
Enpä vielä laittanut tilaukseen jos jostain löytys vaikka käytetty...vihjeitä???

Enpä vielä laittanut tilaukseen jos jostain löytys vaikka käytetty...vihjeitä???
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Tuosta löytyy ilmastoinnin magneettikytkimen korjausohje: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=41620
Eski
Eski
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Tuota topikkia etsinkin.Eski kirjoitti:Tuosta löytyy ilmastoinnin magneettikytkimen korjausohje: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=41620
Eski
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA UUTTA KOMPURAA vaan korjaa tuo magneettikytkin.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 21:27
- Paikkakunta: Leppävirta-area
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
SE TOIMII
Kiitos tuon loistavan ohjeen... Sen verran vielä helpotetaan sitä, että ei tarvinnut kun pohjapanssarin puolikas ottaa pois ja hyvin mahtu tekemään.
On se vaan saatana kun käytin merkkikorjaamolla just sen takia, että arvelin niillä olevan tietoa/taitoa tuollaisten tyyppivikojen korjaukseen. Eikö mitä. Magneettipinta paskanen, niin uusi kompura pitäs laittaa...
Oli ensimmäinen- ja viimeinen kerta kun merkkikorjaamoa käytin. Eihän ne ole siellä ku laittaneet auton käyntiin ja todenneet, että ei toimi
. Onneksi ei tuosta diagnoosista (jonka kyllä tiesin ennestään) ottaneet "kuin" 28€.
Kyllä pistää vihaksi tuollanen toiminta.
On se hienoa, että tällaisia foorumeita on olemassa.
Kiitos tuon loistavan ohjeen... Sen verran vielä helpotetaan sitä, että ei tarvinnut kun pohjapanssarin puolikas ottaa pois ja hyvin mahtu tekemään.
On se vaan saatana kun käytin merkkikorjaamolla just sen takia, että arvelin niillä olevan tietoa/taitoa tuollaisten tyyppivikojen korjaukseen. Eikö mitä. Magneettipinta paskanen, niin uusi kompura pitäs laittaa...


Kyllä pistää vihaksi tuollanen toiminta.
On se hienoa, että tällaisia foorumeita on olemassa.
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Milläs ne marmoripöydät, kymmenien huoltokoordinaattorien ja varaosamyyjän kauluspaidat ja huoltomiesten osaamattomuus sitten maksettaisiin jos ei saataisi myytyä osia? 
Ihan mielenkiinnosta, paljonko autolla on ajettu? Omassa magneettikytkin alkoi tökkiä 170tkm kohdalla.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko autolla on ajettu? Omassa magneettikytkin alkoi tökkiä 170tkm kohdalla.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 21:27
- Paikkakunta: Leppävirta-area
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Eihän tuolla ole ku vasta 118tkm mittarissa.
Tuurillaan tuo kytkinpintojen putsaus ja prikan poisto ehkä kestää vielä yhen satkun(tkm)?? Ei ne kytkinpinnat vielä kovin kuluneilta näyttäneet. Paksun likakerroksen alla ne kyllä oli.
Lisätään tähän vielä, että jos sen kompuran joutuu uusimaan, niin briteistä löytyy uutta kompuraa 234puntaa eli vajaa 300€+postikulut ja jenkeistä uutta löytyy 300taalalla+pk (tulli???). Eli eipä niitä täältä kannata hankkia. Ja nämä siis löyty ebaystä.
Tuurillaan tuo kytkinpintojen putsaus ja prikan poisto ehkä kestää vielä yhen satkun(tkm)?? Ei ne kytkinpinnat vielä kovin kuluneilta näyttäneet. Paksun likakerroksen alla ne kyllä oli.
Lisätään tähän vielä, että jos sen kompuran joutuu uusimaan, niin briteistä löytyy uutta kompuraa 234puntaa eli vajaa 300€+postikulut ja jenkeistä uutta löytyy 300taalalla+pk (tulli???). Eli eipä niitä täältä kannata hankkia. Ja nämä siis löyty ebaystä.
Re: Uusi saabisti ja ilmastointi ongelma
Oikein huollettuna kompuranhan pitäisi kestää maailman tappiin asti.
Varmuuden vuoksi oon itse pitänyt ACC:tä "ecomodessa", eli alle +13c ei kompressori pyöri, säästöä se on pienikin säästö
Varmuuden vuoksi oon itse pitänyt ACC:tä "ecomodessa", eli alle +13c ei kompressori pyöri, säästöä se on pienikin säästö
