9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
- Paikkakunta: Vaala
9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
9-3:n automaatti ei osaa napista painaen suunnata puhallusta tuulilasille joka tietysti huurtuu sadekelillä. Itsetesti on tehty ei vikakoodeja eikä apua... Seuraavaksi tein kansainvälisen resetoinnin itselle ja autolle (akun kaapeli vähäksi aikaa irti) ja kas, ilmastoinnin suuntaukset ym. toimi hetken aikaa ok. Oisko säätömoottori tai joku ohjainyksikkö......?
Joku viisaampi kertoisko omia ajatuksia em asiaan.
No niin, iltahan se jo kohta laskee, kuin myös innostus.. tutkiskeltuani asiaa lisää, "korjasin" asiaa säätämällä suuttimet sopivaan kohtaan jonka jälkeen otin piuhan irti ilmavirran säätömoottorilta. Jopas on puhallus kohdallaan. Saa nähdä jääkö pysyväksi remontiksi. Kaikki muut toiminnot ACC:ssä toimii edelleen normaalisti.
Joku viisaampi kertoisko omia ajatuksia em asiaan.
No niin, iltahan se jo kohta laskee, kuin myös innostus.. tutkiskeltuani asiaa lisää, "korjasin" asiaa säätämällä suuttimet sopivaan kohtaan jonka jälkeen otin piuhan irti ilmavirran säätömoottorilta. Jopas on puhallus kohdallaan. Saa nähdä jääkö pysyväksi remontiksi. Kaikki muut toiminnot ACC:ssä toimii edelleen normaalisti.
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Eikö lasille tule ilmaa (vaikka näytön perusteella pitäisi) vai ilmastoinnin ohjaus vain sivuttaa napin painalluksen ?
Itsellä oli samaisessa mallissa "läppä vikaa" eli ohjaus yritti kyllä puhaltaa lasille, mutta suuntainrumpu ei vaan mennyt oikeaan asentoon. Ensin rummun suuntainmoottori oli irronnut vaihteistosta (muovinen moottorin alla) ja myöhemmin moottorin akseli alkoi pyörimään hurua. Rumpu systeemi oli/on liian jäykkä.
Onnistuin saamaan systeemin toimimaan hiomalla moottorin akselia / lyömällä akseliholkin hieman sivuilta lyttyyn + liimaa väliin.
Vielä parempi olisi, jos onnistuisi saamaan rummusta jäykkyyden pois...
Itsellä oli samaisessa mallissa "läppä vikaa" eli ohjaus yritti kyllä puhaltaa lasille, mutta suuntainrumpu ei vaan mennyt oikeaan asentoon. Ensin rummun suuntainmoottori oli irronnut vaihteistosta (muovinen moottorin alla) ja myöhemmin moottorin akseli alkoi pyörimään hurua. Rumpu systeemi oli/on liian jäykkä.
Onnistuin saamaan systeemin toimimaan hiomalla moottorin akselia / lyömällä akseliholkin hieman sivuilta lyttyyn + liimaa väliin.
Vielä parempi olisi, jos onnistuisi saamaan rummusta jäykkyyden pois...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
- Paikkakunta: Vaala
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Siis joo ja ei, ilmaa ei tule lasille vaikka näytön mukaan pitäis. Puhallin kyllä puhaltaa ihan hulluna mutta enimmäkseen jalkatilaan. Ja tosiaan, kun käytin akun kaapelin irti ja resetoin ACC:n niin kaikki toimi normaalisti yhden ajokerran ajan. Suuntain rumpu kyllä pyörii ihan ok, koska käänsin isolla meisselillä suuntauksen jokseen 70/30 (lasille/jaloille) ja laitoin säätömoottorin paikoilleen ilman virtapiuhaa ettei säätö muutu itsekseen. Lämmönjako, moottori ja logiikka, pelaa ilman ongelmia.
Tämä on mun eka Saabi, ollut vasta muutaman viikon. Mielestäni varsin hyvä matka-auto. Ihastuin lähinnä ajettavuuteen ja ohjaamo ergonomiaan sekä istuimiin... Auto on mallia 9-3 -98 2.0 16v SE
Tämä on mun eka Saabi, ollut vasta muutaman viikon. Mielestäni varsin hyvä matka-auto. Ihastuin lähinnä ajettavuuteen ja ohjaamo ergonomiaan sekä istuimiin... Auto on mallia 9-3 -98 2.0 16v SE
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Itselläni siis mallia 9-3 -98 2.0 Turbo 16v SE.
Olen todennut, että puhallus teho lasille on aika heikko, vaikka puhallin täysillä + 100% suunnattu lasille + kaikki muut suuttimet kiinni...
Siis noilla asetuksilla omassa saappaassa tuulilasi pysyy auki huurusta.
Olen todennut, että puhallus teho lasille on aika heikko, vaikka puhallin täysillä + 100% suunnattu lasille + kaikki muut suuttimet kiinni...
Siis noilla asetuksilla omassa saappaassa tuulilasi pysyy auki huurusta.
9-3 2.0T SE -98
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Itsellä huurtumisongelmat poistui samantien, kun tajusin sisäilmankiertoläpän olleen jumissa ja ilmastoinnin kompuran olevan mykkä. Sateellakaan auto ei huurru jos ilmastointi on kuivaamassa ilmaa, oli puhallus suunnattu sitten minne vaan ja vaikka sisäkierto päällä. Näin ainakin omassa, lämpötilansäätö 20-22c ja muihin säätöihin ei tarvitse koskea missään kelissä.
Tuulilasille puhallus on vähän heikko, mutta ei sen mikään ihmeellinen tarvitsekaan olla jotta ikkunat auki pysyy... yksi mikä kuulemma vaikuttaa ilmastoinnin rumpujen sekoiluun on heikkotehoinen akku.
Tuulilasille puhallus on vähän heikko, mutta ei sen mikään ihmeellinen tarvitsekaan olla jotta ikkunat auki pysyy... yksi mikä kuulemma vaikuttaa ilmastoinnin rumpujen sekoiluun on heikkotehoinen akku.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
- Paikkakunta: Vaala
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Juu, Ei oo kovin mukava huuruissa ajella, täytyy vielä testailla sitä sisäkiertoa, vaikka suhinoiden ja moottorin hurinan perusteella arvioin että sisäkierto lähtee päälle/pois. Jostain täältä tarttui silmään että sisäkierrolle on oma säätömoottori hanskalootan takana.
Raitisilmasuodattimen vaihdoin luonnollisesti ihan ensin.
Tuo kommenttisi ilmastoinnin toiminnan vaikutuksesta huurtumiseen on ainakin muiden autojeni kohdalla pitänyt paikkansa. Tässä härvelissä on ehkä aineetkin vähissä kun jäähdytysteho ei nyt ainakaan ensiluokkainen ole. Kompura ainakin korvakuulolta lähtee päälle, ja samalla koneen kierosluku muuttuu...
Tuosta ACC:n toiminnasta/toimimattomuudesta näyttää olevan aika runsaasti täällä tarinaa, lienee oireita 10 vuotiaassa alkaa jo olemaan.
Akun kunnosta ei oo tietoa.
Raitisilmasuodattimen vaihdoin luonnollisesti ihan ensin.
Tuo kommenttisi ilmastoinnin toiminnan vaikutuksesta huurtumiseen on ainakin muiden autojeni kohdalla pitänyt paikkansa. Tässä härvelissä on ehkä aineetkin vähissä kun jäähdytysteho ei nyt ainakaan ensiluokkainen ole. Kompura ainakin korvakuulolta lähtee päälle, ja samalla koneen kierosluku muuttuu...
Tuosta ACC:n toiminnasta/toimimattomuudesta näyttää olevan aika runsaasti täällä tarinaa, lienee oireita 10 vuotiaassa alkaa jo olemaan.
Akun kunnosta ei oo tietoa.
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Sisäkierron toimivuuden varmistaa helpoiten kun ottaa tuon raitisilmasuodattimen irti ja varmistaa että "läpät" aukeaa ja sulkeutuu kunnolla. Omassa läppä jäi toisinaan jumiin ja aukesi vain muutaman sentin. Olen ottanut koko sisäkiertosysteemin pois käytöstä koska todennut sen käytössä turhaksi.Bombardier kirjoitti:Juu, Ei oo kovin mukava huuruissa ajella, täytyy vielä testailla sitä sisäkiertoa, vaikka suhinoiden ja moottorin hurinan perusteella arvioin että sisäkierto lähtee päälle/pois. Jostain täältä tarttui silmään että sisäkierrolle on oma säätömoottori hanskalootan takana.
Raitisilmasuodattimen vaihdoin luonnollisesti ihan ensin.
Pahin mahdollinenhan on se, että kompura lähtee käyntiin, mutta sammuu hetken kuluttua (esim. lämpösuoja), höyrystin lämpenee ja puhaltaa kaiken keräämänsä kosteuden matkustamoon. Sen jälkeen ulos ei näe vaikka pyyhkijänsulat olisi lasin sisäpuolellaBombardier kirjoitti:Tuo kommenttisi ilmastoinnin toiminnan vaikutuksesta huurtumiseen on ainakin muiden autojeni kohdalla pitänyt paikkansa. Tässä härvelissä on ehkä aineetkin vähissä kun jäähdytysteho ei nyt ainakaan ensiluokkainen ole. Kompura ainakin korvakuulolta lähtee päälle, ja samalla koneen kierosluku muuttuu...
Tuosta ACC:n toiminnasta/toimimattomuudesta näyttää olevan aika runsaasti täällä tarinaa, lienee oireita 10 vuotiaassa alkaa jo olemaan.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
- Paikkakunta: Vaala
Re: 9-3 -98 Automaatti-ilmastointi hourii?
Jatkoin tänään tutkimista... Yön jälkeen kun palikat oli vielä viileitä laitoin koneen käyntiin ja kabiinin jähtymään. Naamallahan näkee magneettikytkimen toiminnan kun katsoo sitä suoraan ylhäältä. Niin nätisti napsui päälle/pois ja kylmää tuli.
NO, ajoin 40 km:n lenkin ja eikun pihalle pelti pystyyn, diagnoosi:
EI napsu magneettikykin
EI pyöri kompura
EI tuu kylmää
Taudinkuva alkaa pikkuhiljaa selvitä ja korjausjärjestys lienee seuraava:
- sisäkierron toiminnan perusteellinen tarkastus
- järjestelmän tyhjäys/täyttö (r 134a, väri, öljy)
- magneetikytkimen roplaus, kiitos täältä löytyvien ohjeiden
Ja jos ei noi auta niin:
- kompura/magneettikytkin kaupoille...
- ???????????
Suurkiitokset muuten KAIKILLE tätäkin asiaa kommentoineille/neuvoneille
Tuo ensimmäinen vika (ilman suuntaus) on varmaankin erillinen ongelma eikä varsinaisesti liity tähän jäähtymiseen, sen korjaaminen saa mun puolesta olla noin kun se nyt on.
NO, ajoin 40 km:n lenkin ja eikun pihalle pelti pystyyn, diagnoosi:
EI napsu magneettikykin
EI pyöri kompura
EI tuu kylmää
Taudinkuva alkaa pikkuhiljaa selvitä ja korjausjärjestys lienee seuraava:
- sisäkierron toiminnan perusteellinen tarkastus
- järjestelmän tyhjäys/täyttö (r 134a, väri, öljy)
- magneetikytkimen roplaus, kiitos täältä löytyvien ohjeiden
Ja jos ei noi auta niin:
- kompura/magneettikytkin kaupoille...
- ???????????
Suurkiitokset muuten KAIKILLE tätäkin asiaa kommentoineille/neuvoneille
Tuo ensimmäinen vika (ilman suuntaus) on varmaankin erillinen ongelma eikä varsinaisesti liity tähän jäähtymiseen, sen korjaaminen saa mun puolesta olla noin kun se nyt on.