Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Morjensta kaikki saab fanit.
Kyselisisin kyseisestä saab mallista eli mitä kannattaa ottaa ostaessa huomioon??
Autolla ajettu 190tkm, mitä remontteja näissä kilometreissä olisi pitänyt jo tehdä ja onko suurempia remontteja lähellä?
Ajotietokoneen näyttö oli osittain rikki, paljonkohan uusi näyttö maksaa??
Käyttökokemuksia olisi kiva saada? Kulutuksesta jne..
Ja nyt on kiire päästä autokaupoille eli toivoisin pikaisia vastauksia..
Kyselisisin kyseisestä saab mallista eli mitä kannattaa ottaa ostaessa huomioon??
Autolla ajettu 190tkm, mitä remontteja näissä kilometreissä olisi pitänyt jo tehdä ja onko suurempia remontteja lähellä?
Ajotietokoneen näyttö oli osittain rikki, paljonkohan uusi näyttö maksaa??
Käyttökokemuksia olisi kiva saada? Kulutuksesta jne..
Ja nyt on kiire päästä autokaupoille eli toivoisin pikaisia vastauksia..
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: La Elo 16, 2008 10:58
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Näyttöön löytyy apua täältä :
SID huolto, Keskushuolto Sytelä Oy
http://www.keskushuolto.fi/yhteystiedot.php
SID huolto, Keskushuolto Sytelä Oy
http://www.keskushuolto.fi/yhteystiedot.php
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Tai täältä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=389
Uusi maksaa marmoritiskillä noin 500e.
Etsi-toiminnolla löytyy kilometreittäin juttua tyyppivioista, kulutuksesta jne.
Eski
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=389
Uusi maksaa marmoritiskillä noin 500e.
Etsi-toiminnolla löytyy kilometreittäin juttua tyyppivioista, kulutuksesta jne.
Eski
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Yritin etsiä tuosta nokkaketjun vaihdosta ja muista tulevista huolloista foorumilta, mutta heikoin tuloksin. (ehkä en vain osaa)
Mutta onko tuo nokkaketjun vaihto lähempänä 200 tkm vai 300 tkm?
Mites turbon ja automaattilaatikon laita? Ilmeisesti kyseiseen autoon mitä olen ostamassa ei ole mitään isoja remontteja tehty..
Minkä verran suurinpiirtein ketjunvaihto maksaisi liikkeessä.
Mutta onko tuo nokkaketjun vaihto lähempänä 200 tkm vai 300 tkm?
Mites turbon ja automaattilaatikon laita? Ilmeisesti kyseiseen autoon mitä olen ostamassa ei ole mitään isoja remontteja tehty..
Minkä verran suurinpiirtein ketjunvaihto maksaisi liikkeessä.
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Hei,
Jakopään ketjusta tai nokkaketjusta - millä nimellä sitä kukin haluaa kutsua - ei kannata olla huolissaan, mikäli se ei oireile (pidä ääntä tms.) millään tavalla. Ketjulle ei ole määritelty sen kummempaa vaihtoväliä, vaan ketju kiristyy itsestään kiristimen avulla. Itselläni 250tkm ajettu 9-3 vm. -98, eikä surullisenkuuluisa tasapainoakseleiden ketjukaan pidä vielä ääntä. Siitäkin löytyy juttua etsi-toiminnolla. Otsikon autossa ketjut kestävät vielä pitkään, ainakin rauhallisesti ajellen.
Ketjukäyttöinen jakopää on yksi - HUOM. vain yksi, niitä on paljon - in parhaista puolista, kun ei tarvitse alituiseen murehtia, milloin on hihnanvaihto taas ajankohtainen.
Jakopään ketjusta tai nokkaketjusta - millä nimellä sitä kukin haluaa kutsua - ei kannata olla huolissaan, mikäli se ei oireile (pidä ääntä tms.) millään tavalla. Ketjulle ei ole määritelty sen kummempaa vaihtoväliä, vaan ketju kiristyy itsestään kiristimen avulla. Itselläni 250tkm ajettu 9-3 vm. -98, eikä surullisenkuuluisa tasapainoakseleiden ketjukaan pidä vielä ääntä. Siitäkin löytyy juttua etsi-toiminnolla. Otsikon autossa ketjut kestävät vielä pitkään, ainakin rauhallisesti ajellen.
Ketjukäyttöinen jakopää on yksi - HUOM. vain yksi, niitä on paljon - in parhaista puolista, kun ei tarvitse alituiseen murehtia, milloin on hihnanvaihto taas ajankohtainen.
Saab 900 -88
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Vuosimallissa -98 onkin selvästi kestävämpi jakopää ja siinä ei ole huohotusongelmaa, kuten -02 Trionic7:ssa. Näiden huohotinvaivaisten tärkein varuste on oikein leimattu huoltokirja, jolloin 8 vuoden "moottoritakuu" on -02:ssa vielä voimassa...
Eski
Eski
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Hieman asiaa sivuten, koskeeko tuo moottoritakuu myös 2003-malleja ja siis kaikkia Trionic7-koneita? Kaikkialla puhutaan vain -02:sta, vaikka OG9-3:sta on tehty vielä 2003. Muun muassa sytytyskasettien vaihtokampanja ei enää koskenut 2003 malleja.
Huohotusongelman aiheuttamaa riskiä saa pienennettyä lyhentämällä öljynvaihtoväliä ja/tai asentamalla huohotinpäivityksen (~200e asennettuna). Lisäksi riski lienee suurin pätkä-ajossa jolloin öljyliman muodostuminen koneeseen on todennäköisempää. En ainakaan jättäisi autoa ko. ongelman takia ostamatta.
E: Päivityshinta kysytty merkkiliikkeestä (työ+osat), halvemmallakin selviää.
Huohotusongelman aiheuttamaa riskiä saa pienennettyä lyhentämällä öljynvaihtoväliä ja/tai asentamalla huohotinpäivityksen (~200e asennettuna). Lisäksi riski lienee suurin pätkä-ajossa jolloin öljyliman muodostuminen koneeseen on todennäköisempää. En ainakaan jättäisi autoa ko. ongelman takia ostamatta.
E: Päivityshinta kysytty merkkiliikkeestä (työ+osat), halvemmallakin selviää.
Viimeksi muokannut SS, Su Elo 24, 2008 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
"Moottoritakuu" koskee myös M2003:a. Huohotinpäivitys maksaa noin 50e ja asennus on noin puolen tunnin homma, joten 200e on jo kova hinta. Huohotinvaivaista autoa, jossa on kone täynnä mönjää ja takuu rauennut en itse ostaisi...
Eski
Eski
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Jossei bensapumppua ole vaihdettu, niin se todennäköisesti seuraavaksi matkan pysäyttää jossain 200-300tkm välillä. Remppa marmoritiskillä tai sen takana jotain 1000euron luokkaa. Itsellä meni myös kansi 210tkm kohdalla, eli pahvin vaihto ja pieni oikaisu: remppa tuhat tai kaks tuhatta euroa. Ilmastoinnin kompuran magneettikytkin alkaa reistailla, eli kannattaa varmistaa että kompura pyörii myös koeajon jälkeen, korjaus marmoritiskillä myös tuhannen euron luokkaa. Ja tottakai iskarit ja jarruosat alkaa olemaan pikkuhiljaa vaihtokunnossa, tosin vanhoillakin pärjää. Ovien helmat ja muut vastaavat paikat kannattaa katsoa ruosteen varalta. Takakontissa saattaa olla vettä, ohjaus vetelee ja rengasmelu on korvia huuumaava, mutta niitä ei kannata säikähtää.
Onnea vaan uuden käytetyn auton ostoon
Onnea vaan uuden käytetyn auton ostoon
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
Itselläni on täsmälleen samanmoinen kapistus, ja kulutuksesta seuraavaa...
Sekalaisessa hyvin kaupunkipainotteisessa ajossa, eli Helsinki-Espoo-Vantaa-akselilla paljolti kehäteitä välillä ajellen kulutus pyörii siinä 10-11 litran hujakoilla, ajotyyli rauhallinen.
Maantiellä menee normaalisti 8 litraa satasella (keskinopeus siinä 80-90 km/h).
Kulutukset olen mittaillut Tankkaus.comin perusteella, eli lienevät suht luotettavat...
Automaatin iso kulutus tulee siis näkyviin kaupungissa. Mukavahan automaatilla on ruuhkassa istua, mutta lähes 15 litraan sadalla nouseva keskikulutus ei paljon naurata...
Meikäläisen kulutustietoja viimeiseltä n. 4300 kilometriltä näkee osoitteessa http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=26330.
Sekalaisessa hyvin kaupunkipainotteisessa ajossa, eli Helsinki-Espoo-Vantaa-akselilla paljolti kehäteitä välillä ajellen kulutus pyörii siinä 10-11 litran hujakoilla, ajotyyli rauhallinen.
Maantiellä menee normaalisti 8 litraa satasella (keskinopeus siinä 80-90 km/h).
Kulutukset olen mittaillut Tankkaus.comin perusteella, eli lienevät suht luotettavat...
Automaatin iso kulutus tulee siis näkyviin kaupungissa. Mukavahan automaatilla on ruuhkassa istua, mutta lähes 15 litraan sadalla nouseva keskikulutus ei paljon naurata...
Meikäläisen kulutustietoja viimeiseltä n. 4300 kilometriltä näkee osoitteessa http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=26330.
Re: Saab 9-3 2.0 turbo SE AT vm.02
No eipä kovin ruusuista kuvaa autosta saa... Vanhemmillani on juuri tuollainen 02 mallinen 9-3 Automaatti, ja täytyy ainakin toistaiseksi todeta lähes neljä vuotta/40000km sujuneen yhtä vikaa lukuunottamatta ilman mitään murheita. Se vika on huono kylmäkäynnistyminen viime talvesta lähtien - eikä sitä ainakaan vielä ole kuntoon saatu. Välillä joutuu starttaamaan kolmekin kertaa, välillä lähtee heti. Huohotinpäivitys tehty, huollettu 10tkm välein. Nyt autossa kilometrejä on 145000.