Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

Olisiko asiaatuntevilla käsitystä/kokemuksia mikä
aiheuttaa tyhjäkäynnillä selkeitä pieniä pamauksia 15-20 sek välein pakoputkessa (muuten käy tasaisesti) ja tilanne pahenee lämpimällä kelillä, olisiko sytytyskasetissa vika vai mahd jossain muualla (tulpat vaihdettu ja ohjausyksikössä ei ainakaan ole kun testattiin toisella ehjällä), miten on muilla ilmennyt/huomattu viat sytyskasetissa?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ettei joku suutin kuse liikaa bensaa esim. rikki, tekeekö vain tyhjäkäynnillä eikä vedätyksessä? Ilmamassa-anturi likainen/rikki?
Tolla menolla pian katti paskana.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

Saattaa välillä mutta ei aina kiihdytyksessä nykiä/röpeltää (ei pauku) tosi pahasti
ja loppuu kun kaasua höllää > uudestaan kun kaasua painaa
niin ongelma voi olla poissa, selvästi ainakin koneen/ilman läpötila
vaikuttaa onngelmaan/vikaan > kylmällä parempi ja ei välttämättä edes
paukuta putkessa (hiljainen paukahdus mutta selvästi erottaa).
Autossa 3" putki ja jonkinlainen "race" katti, mahtaako kestää vähän paremmin?
Ongelma tuli yhtä äkkiä ja ollut jonkin aikaa, varsinkin Maptunin stage 3 boxilla
mutta kun vaihdoin vakioboxin niin ongelma selvästi pieneni ainakin kiihdytyksessä
kun (ilm. org boxilla paineet alhaisemmat) mutta tyhjäkäynnillä pieni pamahtelu
välillä esiintyy ja varsinkin kuumalla koneella.
Huomasin myös että kylmänä aamulla kun käynnistää niin kuulostaa kun kävisi ensimmäiset 2-4 sek "vajaalla" mutta muuttuu nopeasti tasaiseksi.
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

...niin ja bensa kulutus on tietokoneen mukaan noussut
jos tohon kulutusmittariin yleensä on luottaminen (ennen norm ajossa vakioboxilla näytti tasaisessa ajossan. 10,4 ja nyt n. 11,2-11.6L/100km)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lambda ehtoopuolella ja seokset säätyy siksi rikkaalle. Ootko koska viimeksi käynyt mittauttamassa päästöt, voipi olla rikkaat arvot.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

viime syksynä katsastuksessa, voiko Lambda tosissaan aiheuttaa
tällaisen vian-kun viime keväänä laitoi stage 3:n kiinni niin kulki/lähti kyllä ihan kiitettävästi kunnes kun ilmat lämpenivät yli 15 asteeseen vika alkoi ensin kiihdytettäessä (vaikka paineet eivät edes punaisella) röpeltämään ihan kuin olisi autossa olisi kierrosten rajoitin (kierrokset eivät edes lähellä punaista); teki tämän joka vaihteella vedätettäessä, hiljaa tasaiseti kiihdytettäessä ei vika aina ilmennyt, suraava vika c-engine valo syttyi, vilkkui 4-kertaa kun virta päälle=temperature sensor, coolant, "vika" poistui itsestään seur päivänä (valo sammui ja kaikki toimi paitsi röpellys ennallaan) > n 3 viikkoa etten päin ja tyhjäkäynnissä vaimea pauke n. 5 sek välein ja välillä ajossa heti alussa vedätettäessä nykimistä niin pitkään kun kaasua painoi (kiihtyvyys tällöin 1,1 fiestan luokkaa)/ulkoilma +22, tännän ip kun org boxilla käy tyhjää hienosti,
ei röpellä, lähtee kuten vakio 2L tbo (huomioitavaa että ulkona 15C)
mutta kulutusmittari näyttää pintakaasullakin nop 60kmh 11L/100km...
itse ei kyllä osaa edes arvata missä voisi vika olla...kiitos kaikista mahd vinkeistä
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko suuttimia katsottu koskaan? Mulla teki 310tkm jälkeen samantapaista kun yksi suutin kusi koko ajan täysillä, toinen osittain tukossa ja kaksi oli ehjää. Paljonko km alla? Piti onneksi vaihtaa järeämmän softan vuoksi muutenkin suuttimet ja siinä se tulikin sitten ilmi.
Toi Vesa67 vinkki lambdasta ja pakokaasumittauksesta myös hyvä.
Tulpat onko ngk ja oletko katsonut minkä näköiset ovat nyt?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No kohta sulla on katsastus sitten uudestaan edessä, voisit käydä päästömittarilla sitä ennen ...

Viittasin lambdaan siksi kun kulutus on noussut. SID näyttää kulutuslukemaa sen mukaan kuinka pitkään ECU ohjaa ruiskuventtiileitä auki, eli se ei voi tietää jumittaako suutin. Eli nyt ECU jostain syystä lykkää tarkoituksellisesti enemmän bensaa koneeseen kuin on tarve ja yksi syy on virheellinen lambdaanturin antama arvo.
En tiedä miten paljon moottorin käyntilämpötila kompensoi bensansyöttöä (paitsi kylmäkäynnistyksessä tietty) mutta kun mainitsit että aikaisemmin tuli vikavalo moottorin lämpötila-anturista niin ehkä siinäkin voi olla jotain perää.
Sitä ennen; onhan tulpat kunnossa ja voihan sitä varmasti_ehjää DI kasettia koittaa joltain lainata testiä varten.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
talladega-97
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja talladega-97 »

Kiitoksia vinkeistä, autolla ajettu nyt 180tkm (ostaessani 160tkm) ja kaikki huollot ennen minua tehty merkkiliikkeessä, 2pv sitten vahdoin NGK:n tulpat samalla kun tarkistin ajon jälkeen vanhojen kunnon, edelliset kaikki hyvän väriset (ei yhtään nokiset tai märät tms),
uskomaton on ongelma kun nyt käy vakioboxilla tasaisesti eikä paukuta, paineet ok, lähtee ok kylläkin laiska verrattuna kun toimi MapTunin 3:sella (käy vaihteeksi nätisti vaikka annoin vähän keppiä ja ulkoilma näytti 20C)...mutta nyt kun nollasin ajotietokoneen ja katsoin kulutusta uudestaan niin tyhjäkäynnillä paikoillaan kulutuslukema nousi 7,5L:ta n.5 miniuutissa 17,1L/100km...ei voi pitää paikkaansa millään, jos tosisaan saisi tuollaista seosta tyhjäkäynnillä niin varmaan yskisi/sammuisi tms.????
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No väännetänpäs rautalangasta: se kulutusmittari tosiaan esittää kulutusta ajettua matkaa kohti. Mitähän lukemalle tapahtuu jos auto ei liiku ja moottori käydessään käyttää polttoainetta ?

Ainoa vertailukelpoisen lukeman saat kun otat ja teet pikku maaseutulenkin (80 km/h rauhallisella ajotyylillä) vaikka edes kymmenen kilometria. Kun pääset liikkeelle niin nollaat sidin ja alat seurata miten lukema kumuloituu. Jos pääset 7-8 L/100km luokkaan niin lambdasäätö toimii eli palava seos on optimaalinen normaalipalotapahtumassa. Oikein pintakaasulla voi päästä alle 7 litran lukemaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
nsn
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 13:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja nsn »

Apuja ja vinkkejä kaivataan täälläkin, joten kyselempä samassa aiheessa. Ongelmana saman suuntainen kulutuksen yhtäkkinen nousu, ennen kulutus todella pelkässä valoissa seisomisessa oli n.14L ja matka-ajossa pääsin parhaimmillaan noin 7.5L:aan.

Nyt tilanne on se että kaupungissa vie sen 17L ja maantiellä edelleen tuon 7.5L-8L ja kulutus siis pomppasi näihin lukemiin aivan yhtäkkisesti. Lambda on vaihdettu joku aika sitten ja päästömittauksetkin tehty ja jos tuloksia oikein tulkitsin niin hyviltä nekin näyttävät.

Tyhjäkäynti/kierrokset
co=0,067/0,129
co2=15,02/15,04
o2=0,04/0.02
hc=31/13
lambda=0.998/0.996.

Mitäs tuosta voisi tarkastaa? Ilmansuodattimen oon vaihtanut aina öljynvaihdon yhteydessä, samoin tulpat. Sid pitää aikalailla paikkansa, joten suuttimet eivät kai vuoda? Onko mahdollista että softa menee sekaisin jostain syystä?

Autona ng900 2.0t, stage 1 softa, turbo vaihdettu mitsuun, automaatti, 180tkm.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Apuja/vinkkejä kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mistä tiedät, että kaupunki kulutus on jotain 17 l/100km? Onko tuo kaupunkiajon keskikulutus? Ei valoissa siesomisen kulutus mitään kerro.
Vastaa Viestiin