Happianturi ongelmia?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Happianturi ongelmia?

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Terve vaan kaikille.

Tässä on pari viikkoa ihmetelty ja tutkittu check engine-valon syttymistä. Valon syttymiselle ei löydy mitään yksittäistä ajotilannetta missä se tapahtuisi. Vika muistista löytyy vika: happitunnistimen virtapiirin virhetoiminto. Auto toimii muuten normaalisti. Happitunnistin on vaihdettu tarvikemalliseen itse liitettävään malliin, mutta sama vika ilmenee silti silloin tällöin. Happitunnistimen jännite on mitattu ja se näyttää vaihtelevan normaalisti 0,1-1 v välillä. Johtoliitokset on tutkittu ja johtosarjaakin tutkittu ja näyttäisi olevan ok. Ilmavuotoja ei ole ilmennyt ja bensiinihöyryjen magneettiventtiilikin näyttäisi toimivan oikein.
Auto on ng 900 2.0T vm.96.
Tästä on tullut mieleen muutama kysymys.

1. Onko trionikin vikamuistissa happitunnistimelle muita vikakoodeja kuin happitunnistimen virtapiirin virhetoiminto? esim. jännite liian alhainen/ suuri?

2. Onko muille sattunut että uusi happianturi olisi viallinen?

3. Voisiko anturi olla käymätön kyseiseen autoon, eli onko Trionikin boksi ranttu, että pitäisi olla juuri "oikea anturi". Eräs tarvike luettelo näytti vaan ettei tähän autoon käypänen anturi olisi korvattavissa ns. universal anturilla, eli sellaisella itseliitettävällä johdotuksella olevalla.

4. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?

Olen tutkinut asiaa haulla mutta en ole löytänyt kysymyksiin vastauksia. Kertokaa kokemuksistanne...

:roll:
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Ilmeisesti kellään ei ole ollut vastaavia ongelmia 8O Olisi vaan ollut mukava saada noihin kysymyksiin vastauksia. Nyt tosin onneksi näyttää että ongelmasta olisi päästy erilleen erinäisten korjausten ansiosta, mutta aika näyttää...
:?:
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Liitos on tehty ohjeiden mukaan ja huolella liimaliittimillä. En usko että liitoksessa olisi ainakaan huonoa kosketusta. Ainut että liitoksen teon seurauksena johdot voivat olla jotain 4 cm pitemmät kuin alkuperäiset, mutta ei se vastus siitä varmaan juurikaan muutu..Ja kai se häiriö valo palaisi sitten lähes jatkuvasti, jos siinä olisi vika??
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

No eikös se tuo vertailuilma oteta siitä alkuperäiseistä liitimestä, mikä on siinä imusarjan vieressä. Eihän alkuperäisessäkään lambda anturin johdossa ole muita liitoksia. Ja siinä tarvikeanturin paketissa oli kutistesukat joilla se "ylimääräinen" liitos tulee ilmatiiviiksi.

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Liitinhän on sellainen putkiliitin ja ilma pääsee kulkemaan myös säikeiden välissä myös liittimen kohdalla. Kutistesukkahan vastaa tässä liitoksessa vain tavallaan sitä johdon eristettä. Eihän sen alkuperäisenkään johdon muovinen päällyskuori läpäise ilmaa..

Lähinnä olisi kiinnostanut noi lambdan kohdalta noi mahdolliset vikakoodit. Eli onko tuollaisessa -96 mallin trionicissa muita vikakoodeja lambdalle kuin virtapiirin virhetoiminto.

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Niin pitäähän ne liittimet tietysti puristaa, mutta jäähän sinne silti ilmarakoja. Ja eikai se varaosan toimittaja laittaisi sinne sellaisia liittimiä jotka eivät toimisi tuohon tarkoitukseen. En jaksa uskoa että vika olisi tuossa liitoksessa, koska vika ilmeni harvoin. Eikös jos syy olisi tuossa niin vian pitäisi olla lähes jatkuvasti päällä.

Mutta toi vikakoodi asia kyllä puolestaan selittäisi monta asiaa. Ja jos toi on ainut vikakoodi minkä T5 voi antaa lambdalle niin syy tuolle vikakoodille voi tulla melkein mistä vain. Esim. jos seos on laihalla tai rikkaalla.

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Nyt näyttäisi siltä että ongelma on ratkaistu. Nyt ei ole valo vilkkunut :D Paljon on tutkittu ja opittu uutta. Aina vika ei ole siinä mitä vikakoodit näyttää...

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Turbo16 CD kirjoitti:Nyt näyttäisi siltä että ongelma on ratkaistu. Nyt ei ole valo vilkkunut :D Paljon on tutkittu ja opittu uutta. Aina vika ei ole siinä mitä vikakoodit näyttää...

:)
Missäs mahdollinen vika sitten piileksi? Ja toivotaan ettei ala muutaman päivän päästä jälleen palamaan :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Veikkaisin, että imusarjan letkuvuoto on ollut kyseessä, mutta kertokoon mies itse?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Terve

Alunperin ongelma oli lambda anturissa, jonka sitten vaihdoin uuteen. Mutta sitten uudella anturilla merkkivalo syttyikin uudestaan. Uusi anturi kuitenkin antoi hyvän signaalin oskiloskoopilla tutkittaessa, vaikka vikamuistiin tuli vika:lambda anturin virtapiirin virhetoiminto.
Imusarjan ja letkujen alipainevuodot tutkin ja kaikki oli kunnossa. Lopulta check-engine valo herkesi syttyilemästä kun tein autoon täydellisen huollon. Vaihdoin kaikki suodattimet, öljyt, tulpat. Tulpat ja polttoaineensuodatin oli jäänyt edelliseltä omistajalta vaihtamatta. Tulpat olivat erittäin kuluneet ainakin ja ilmansuodatinkaan ei ihan puhtaalta näyttänyt 8O Tämän huollon jälkeen auto on pelannut moitteetta ja olen tullut siihen tulokseen että tällä tehdyllä huollolla on asiaan vaikutusta. Tulpat oli ainakin niin karmeassa kunnossa, että kai ne vaikutti sitten palotapahtumaan ja aiheutti edellä kuvatut ongelmat.

Autoa ostaessa myyjä vain kehui että juuri on tehty suuri huolto autoon ja käytännössä ei oltu vaihdettu muuta kuin öljyt ja suodatin 8O 8O Huoltotaulukonkin mukaan autoon olisi pitänyt tehdä ns. iso huolto ja uusia mm. polttoainesuodatin ja ne tulpat.. Että tämmöstä :?

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Happianturi ongelmia?

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Laitetaas vaikkapa tähän topickiin...

Eli tänään oli isän kolkissa alkanut check engine palaa ja hän oli ajanut samantien HML:llän länkkäriin, jossa oli vikakoodit luettu. Joku imuputki oli ollut halki ja se vaihdettiin uuteen. Valo sammui, mutta syttyi muutaman kilsan päässä uudestaan. No ei muuta, kuin takaisin sinne ja vikakoodit taas lukuun. Oli herjannu happitunnistinta. Huoltomies epäili, että ei ole rikki, vaan vika johtuu huonosta maadoituksesta. Varattiin kuitenkin aika vähän ajan päähän, jossa asiaa tutkitaan. Huoltomies muisteli uuden lambdan maksavan 300 euroa ja motonetis näytti maksavan 50 euroa, joten kannattaako säästää vai laittaa suosiolla orkkis, jos se kuitenkin joudutaan vaihtamaan.

Olivat samalla myös kiristäneet penkkien alla olevat airbag liittimet, koska oli airbag valo palannu. Sanoivat, että jos vielä alkaa valo palamaan, niin seuraavaksi juotetaan ne liittimet. Koko projekti yhteensä 67 euroa ja aikaa meni yli tunti. Ei mielestäni kovin kallis ja palvelu oli muutenkin ollut hyvää...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Happianturi ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minkä vuosimallin kolkki/konevaihtoehto? Epätodennäköistä että maadoituksessa olisi vikaa, vähän uudemmissa ainakin tulee johtosarjan kautta ja laadukkailla liittimillä.

Lambdavika on mahdollinen kyllä, ja jos sen uusimiseen päädytään (kannattanee joka tapauksessaainakin jos on jo 200-300tkm mittarissa ja alkuperäinen anturi), niin itse olin tyytyväinen alkuperäiseen anturiin alppilan autohuollosta, jokin muukin Bosch-jälleenmyyjä käy. Samalla Bosch-numerolla oleva täysin alkuperäisen anturin paikalle liittimineen päivineen sopiva lambda n. 150e. Motonetin, Bilteman tms. tarvikelambdoja en suosittele.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Happianturi ongelmia?

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Kyseessä on 2 litranen bensavapari vuosimallia 2000. Huoltomies oli sanonut sen ottavan maadoituksen pakoputkesta. Autolla ajettu 150 tkm. Ottaako saab siis samasta bochin osasta tuplahinnan? Tosin saattoihan korjaaja olla väärässäkin :arrow: Täytyy varmistaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Happianturi ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

150tkm kohdalla ei nyt varmaan ihan hirveästi hukkaan rahat mene jos lambdan uusii. Alkaa olla kutakuinkin valmistajan speksaama elinikä täynnä, käytännössä yleensä pidempäänkin kyllä jaksaa.

Varsin todennäköistä on että Saab ottaa täysin samasta osasta tuplahinnan. :) Kannattaa varmistaa ja koittaa tingata vähän alennustakin vaikka..

Vaparit motronicilla eivät ole pahemmin tuttuja, mutta ilmeisesti siis 3-johtoinen lambda on kyseessä ja maadoitus pakoputkesta anturin rungon kautta. Voisihan sitä mittaamalla ja putsailulla todeta onko maadoituksessa vikaa ja kannattaa tarkistaa luonnollisesti vaikka anturin uusisikin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Happianturi ongelmia?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kylö kirjoitti:Kyseessä on 2 litranen bensavapari vuosimallia 2000. Huoltomies oli sanonut sen ottavan maadoituksen pakoputkesta. Autolla ajettu 150 tkm. Ottaako saab siis samasta bochin osasta tuplahinnan? Tosin saattoihan korjaaja olla väärässäkin :arrow: Täytyy varmistaa.
Sama osa löytyy Bosch:n myymälöistä n. 150-200€:n hintaan. Saabilla taitaa olla yli 300€. Tarvikkeita ei välttämättä kannata kokeilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin