SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Kyselin kyllä Kuopion Putkolasta mahdollista tyyppi vikaan vedoten uutta vastaus oli ei onnistu eli se siitä.

Haksu

Ps.Kertokaa jos olette saaneet tyyppivikaan vedoten uutta miel yv:nä.Kiinnostaa mitenpäin muualla Suomessa on suhtauduttu vm 99 9-5 Wagonin ns tyyppivikoihin.

Kiitos

Sama
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Reiskan
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 19:05

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja Reiskan »

Hei vain kaikille.

Olen ollut vuodesta 1997 alkaen SAAB:n omistaja. Ensimmäinen oli 900C vm. 1990, jonka ainoat ongelmat olivat talvisin jäätyvät lukot ja polttoainekulutus. Oikestaan olin silloin tosi tyytyväinen luotettavaan ja turvalliseen autoon. Vaihdoin sen sitten uudempaan 900S Turbo (sensonic) vm. 1995, jossa oli myös täsmälleen niitä samoja ongelmia mitä esiintyy edelleen uudemmissa malleissa: SID näyttöviat, suorasytytysyksikön hajoamiset, käsijarrun reistailut (pahin tapaus oli kun jäi pakkasella hieman laahaamaan matka-ajossa vakionopeudensäädin päällä...takajarrukengät tuhoutui), varashälyttimen reistailut, jne. Vaihdoin tämän sitten uudempaan 9-3 vm. 2002 jubilee ajatuksena, että ehkäpä nämä tyyppiviat on 7 vuoden aikana osattu korjata. Petyin pahasti sillä samat tyyppiviat jatkui tässä ja sain aimo kasan lisäongelmia mm. talvella 2007 huohotusjärjestelmän tukkeutuminen => öljyt pakoputken kautta pihalle ja katalysaattori hajosi, talvella 2008 turbo hajosi => öljyt pihalle pakoputken kautta ja taas hajosi katalysaattori. Tämä SAAB oli moottorimallia B205E, jossa piti olla se kuuluisa 8 vuoden moottoritakuu ja asiaa merkkiliikkeen kautta hoidettua (neuvottelut maahantuojan kanssa) oli erittäin tylyä kuultavaa ja pelkkä mainosmiesten kupla. Moottoritakuu koskee ainoastaan joitain osia lähinnä laakereita moottorin sisällä, jos moottori hajoaa kokonaan. Korjaamolaskut oli aika kovat ja auton jättäminen välille suututti valtavasti. Tunsi itsensä typeräksi miettiessä paljonko maksoin autosta ja luotan automerkkiin missä ei osata 7 vuodessa korjata edes tyyppivikoja.

Nyt kesällä vaihtui automerkki uuteen VW Jetta 2.0tdi ja ainakin polttoainekulut tipahti roimasti 4,2 - 4,9 l/100 km. VW konserni ainakin on osannut korjata tyyppivikoja, mutta katsellaan kuinka käy...ehkäpä vaihdan takaisin SAAB:n joskus, kun siellä osaaminen kohenee muiden tasolle.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja Japso »

Suosittelen samalla reissua myös optikolle, kenties linsseissäsi on joku tyyppivika, kun kirjoitit merkinvaihdostasi SID 2:n näyttövikaa käsittelevään aiheeseen.
Corvette C5
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja saabeli »

jÄI EPÄSELVÄKSI.
Että korvaako ne vanhan näytön ilmaiseksi uuden tyyppiseen, kun ja jos osaa oikeaan paikkaan ottaa yhteyttä.

Entäpä tapaukseni kun olen korjuuttanut ko. näytön 100E:llä.
Kyllä minunkin kuuluisi saada uudentyyppinen näyttö ilmaiseksi, jos niitä kerran muillekkin ilmaiseksi jaellaan!

ALANKO HETI RINGAILEMAAN MAAHANTUOJALLE?
Vai miten asiassa pitäisi edetä?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Reiskan
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 19:05

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja Reiskan »

Ei mulla ollut vikaa linsessä, kun vimesimmän SAAB 9-3:n SID näytön pikseleiden katoamisongelma korjaantui vihdoinkin 7 vuoden odottelun jälkeen vaihtamalla automerkkiä. Syletti vain ihan vietävästi se tyly kohtelu jälkimarkkinoinnilta, kun nämäkin oli aivan päivänselvä tyyppivika/huonon suunnittelun ja valmistuksen tuotos. En vain jaksanut uhkailla enkä ajaa asiaa kuluttajasuojan kautta. Mun mielestä he hoitavat asiakastyytyväisyyden todella huonosti ja tästä syystä minusta tuli nyt ainakin väliaikaisesti entinen asiakas! Ehkä meillä täällä Suomessa olisi muutenkin hyväsi vaatia enemmän tavarantoimittajilta toisin kuin yleensä me vain purraan hammasta ja murahdellaan "nurkan takana"...

Parhain terveisin
Edelleenkin SAAB - Fani
Reiskan
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 19:05

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja Reiskan »

Kannattaa soittaa itse suoraan maahantuojalle, sillä moni on saanut tällä tavalla uuden näytön. Onhan sulla se rikkinäinen vielä tallessa, jos pyytävät lähettämään sen heille?
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Reiskan kirjoitti:Onhan sulla se rikkinäinen vielä tallessa, jos pyytävät lähettämään sen heille?
On tallessa... korjattuna autossa paikoillaan ja toimii (1 pikseli rivi hukassa).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
tulu
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 22:19

Re: SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja tulu »

saabeli kirjoitti:jÄI EPÄSELVÄKSI.
Että korvaako ne vanhan näytön ilmaiseksi uuden tyyppiseen, kun ja jos osaa oikeaan paikkaan ottaa yhteyttä.

Entäpä tapaukseni kun olen korjuuttanut ko. näytön 100E:llä.
Kyllä minunkin kuuluisi saada uudentyyppinen näyttö ilmaiseksi, jos niitä kerran muillekkin ilmaiseksi jaellaan!

ALANKO HETI RINGAILEMAAN MAAHANTUOJALLE?
Vai miten asiassa pitäisi edetä?
Olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan kokemuksia miten valitusten kanssa on käynyt, siis näissä SID2 tapauksissa. Moni on ainakin valittanut.. Miten on käynyt?

Omastani alkoi pikselit katoamaan 4v (65tkm) kohdalla, uuden ostin Elkpartsista auton ollessa 4,5v (75tkm). Kuluttajariitalautakunnassa minulla on jo pari lappua vetämässä (sytkäkasetti+bensapumppu) eikä kummastakaan toistaiseksi ole kuulunut, eivät kyllä nopeata vastausta luvanneetkaan. Ja GM:n vastaus oli taas kerran se sama vanha tutuksi tullut copy-paste -teksti jossa todetaan että vedä lasku vaikka haitariisi, heitä ei voisi vähempää kiinnostaa, mitäs ostit Saabin.

Eli jos olette ostaneet autonne käytettynä liikkeestä ja olette onnistuneet joko maahantuojan tai liikkeen kautta saamaan rahojanne takaisin, lukisin kokemuksistanne mieluusti. Etenkin vielä jos olette omistaneet auton jo yli vuoden (jolloin myyneen liikkeen vastuu ymmärtääkseni putoaa murto-osaan)..
Vastaa Viestiin