tevisu kirjoitti:Mitä jos otan MAF-anturin piuhan irti, meneekö Trionic "sekaisin" vai toimiiko se joillain oletusarvoilla?
Ajattelin vaan jos tuota kokeilisi....voisiko tuolla lailla saada selville MAFin kunnon?
Kyllä se toimii ilman MAFiakin, tällöin soppa lasketaan kuten T5:ssa eli MAP+temp+VE. Ainoa proggis on että kaikki T7:n parametrin on muotoa ilmamassa ja näin olle tuon laskennan kautta ei ihan päästä samaan tulokseen kuin mitä MAFilla.
Eräs punaniska kokeili taannoin tätä hommaa kehoituksestani ja auto oli kuulema toiminut suht normaalisti. Reagointi kaasuun oli tosin huonompi.
tevisu kirjoitti:Mitä jos otan MAF-anturin piuhan irti, meneekö Trionic "sekaisin" vai toimiiko se joillain oletusarvoilla?
Ajattelin vaan jos tuota kokeilisi....voisiko tuolla lailla saada selville MAFin kunnon?
Kyllä se toimii ilman MAFiakin, tällöin soppa lasketaan kuten T5:ssa eli MAP+temp+VE. Ainoa proggis on että kaikki T7:n parametrin on muotoa ilmamassa ja näin olle tuon laskennan kautta ei ihan päästä samaan tulokseen kuin mitä MAFilla.
Eräs punaniska kokeili taannoin tätä hommaa kehoituksestani ja auto oli kuulema toiminut suht normaalisti. Reagointi kaasuun oli tosin huonompi.
No jos otan tuon piuhan irti ja auto toimii nykimättä, voiko päätellä, että MAF on sökö?
MAF-piuhan irrottamisella oli tosiaan "tukkoisa" vaikutus.
Nypytys väheni hieman, muttei hävinnyt kokonaan. Auto ei tosin kiihtynytkään niin ripeästi ilman MAF:ia, joten pätkiminen kuulosti lievemmältä...alkupisteessä ollaan siis edelleen...
Tänään vein auton TECH:iin ja eihän sieltä mitään vikaa löytynyt...
Kaikki anturit toimi aivan oikein. Melkoista mutu-analyysiä kyllä tuli, vuotoa jossain epäilivät. Kai se on sitten purettava puoli autoa ja letkuja syyniin. Laitoin Forten litkut tankkiin, katsotaan vaikuttaako tuo mitään.
Minullakin nykähteli vielä tuollailla alkukesästä, mutta DI:n vaihdoin jälkeen asia saatiin korjattua. Myös yhtenäinen joskus ilmenevä tiheä nykiminen loppui sen jälkeen, kun mm. voitelin ja puhdistin automaatti-ilmastoinnin lämpötila-anturin. Asiaan vaikutti myös luultavammin uusi DI ja uusi mankkavena. Auto pelaa tällä hetkellä todella hyvin -vääntää alakierroksilta asti. Heikoin lenkki on enään tuo IC ja haaveilenkin Am-worksin alumiinisesta IC:stä - sillä saisi asian korjattua ja kunnolla!
Hei olen lukenut aiheesta foorumilla, mutta en ole saanut oikein selkeää vastausta.
Minulla 900 2.0 turbo -97 eli t5. Ohituskiihdytyksissä ja pienemmälle vaihteelle vaihtessa (siis kiihdyttäessä) auto alkaa pätkimään oikein kovin. Oire vahvistuu mitä enemmän kiihdyttelee saman ajon aikana. Mutta aina ensimmäiset kiihdytykset käynnistämisen jälkeen ovat lähes oireettomia. Eli ehkä vähän tyhmä kysymys. Voiko viallinen DI-kasetti oireilla enemmän lämpimänä, vai kannattaisiko etsiä vikaa ennemmin turbon letkuista? Ai niin autolla on ajattu läähemmäs 200 000km ja steg1 lastutettu. Saako DI-kasettia muualta kuin merkkiliikkeestä?
Minun kolkin samantapaisesta nykimisestä kirjoittelin jokin aika sitten. Itsekin epäilin sytkäboksia, mutta oireet johtuivat ilmamassamittarista. Maksoi merkkiliikkeessä 245e.
Mikä tuossa ilmamassamittarissa mahtaa hajota ? Ritilän takana siinä on joitakin komponetteja, joita en tunnistanut. Vähän töhnässä olivat.
Ahaa no se voi olla sitten sekin, no korjaaja sen sitten varmaan testaa. Toivottavasti toi ei nyt haittaa jos sillä ajaa ennen korjausta. Mut on kyl outoa et vika ei ole "kylmänä" ollenkaan. Vasta kunon ajellut jonkun vartin.
Ei ole T5:ssa ilmamassamittaria ... kuulostaa eniten DI kasetin vialta, useampikin kasetti on alkanut rykimään kun koneeseen ahtaa pikkasen isommilla paineilla. Onko ahtomittaria, missä alkaa nykimäään ?
PCS myy myös kassuja ja foorumin myyntipalstalla on liikkunut tuon tuosta kerran kokeiltuja myynnissä.
Hmm minulla ei ole mitään korjaajan ahtopainemittaria. Kun kone on hieman lämmennyt ja uskaltaa vähän kiihdytellä rajummin, tuntuu et mitään vikaa ei ole, mutta sitten kun on ajellut jonkun noin puoli tuntia ja koittaa jotain ohitusta vähän pidemmän jonon ohi niin nykiminen pakottaa jelppaamaan kaasusta. APC mittarin mukaan joskus jo keltaisen loppupäässä tapahtuu nykimistä. Ihan mahdotonta heittää esim. vitoselta neloselle. Nykiminen alkaa samantien. Kierrokset ovat siiinä 4000 tuntumassa.
Tulin kerran pimeällä taksilla Turun keskustasta kotiin ja silloin sain istua toisen turbo 900ng:n kyydissä. Oli se meno paljon pirteämpää silloin kun omalla pirssillä.
Soitin Forssan tehokanteen ja kuvailin vikaa, korjaaja sanoi että sytytyksessä on vikaa. Kysyin miksi kylmänä toimii ihan hyvin. Hän vastasi että kylmänä moottori saa rikkaampaa seosta ja toimii sen vuoksi paremmin. No auto on menossa sinne korjattavaksi mm. kannentiivisteen vaihtoon.
Korjaaja sanoi myös että vika voi olla ihan sytytystulpissakin. No ne on vuosi sitten vaihdettu mut pitää huomenna kuitenkin katsoa missä kunnossa ne on, jos siitä nykimisestä pääsisi niiden vaihtamisella. Mutta kiitos vinkistä. odotan korjaajan diagnoosia ja varaudun uuden DI-kasetin ostoon.
Ai niin imuilman lämpötila-anturi antoi viime talvena tilapäisen vikaimoituksen Siis CE valo syttyi ja kävin luetuttamassa. En ole mistään löytänyt missä niitä myytäis enkä ole kehdannut metroautosta kysyä. Onko joku joutunut joskus vaihtamaan? En löytänyt Speedpartsistakaan. Mitäköhän maksaa?
Tarkoitan normaalia tarvikekaupan n.30 euron viisarimittaria jossa on paineasteikko ihan numeroilla. Mutta tuota T5:n orkkismittaria voi lukea ihan ok jollain tarkkuudella...
Ullner kirjoitti:
Hän vastasi että kylmänä moottori saa rikkaampaa seosta ja toimii sen vuoksi paremmin.
Kylmäkäynnistysrikastus ei montaa kymmentä sekuntia kestä, ja sinulla vaivat ilmenee jonkun kymmenen minuutin päästä. Eli tämä on aika epätodennäköinen selitys.
Tulpat maksaa n. 16 eur sarja, ne voi vaihtaa vaikka joka öljynvaihdon yhteydessä ja itsekin. DI kasetin kokeilu ei maksa mitään yleensä jos tuntee toisen saabistin jolla on toimiva punainen DI autossa. Jos vika on siinä niin tilaa ja vaihtaa itse sen sijaan että maksaa mahdollisesta valohoidosta.
Kannenetiiviste on sitten vähn kinkkisempi/kalliimpi juttu mutta onhan se vaihdettava jos riittävän vakavat oireet on. Lievä vesivuoto lohkon kyljessä on joskus loppunut kannen jälkikiristyksellä.
Joo ei kannentiisteen vaihto ja kannen tasaus on jo tilattu ja se maksaa 400-500€ riippuen pitääkö myös venttiilit hiota. Mut lähinnä toi imuilman anturi kiinnostais et mistäs sellaisen sais?
tevisu kirjoitti:Mitä jos otan MAF-anturin piuhan irti, meneekö Trionic "sekaisin" vai toimiiko se joillain oletusarvoilla?
Kyllä se toimii ilman MAFiakin, tällöin soppa lasketaan kuten T5:ssa eli MAP+temp+VE. Ainoa proggis on että kaikki T7:n parametrin on muotoa ilmamassa ja näin olle tuon laskennan kautta ei ihan päästä samaan tulokseen kuin mitä MAFilla.