Saab 9-3 & tyyppi viat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuo puoltaminen johtuu casterkulmasta, eli toinen pyörä kulkee edempänä kuin toinen. Tai oikeastaa kun auto puoltaa suomen teillä oikealle caster on kohdallaan. esim mersuissa pystyy casterin säätämään siten että se kulkee suomen teillä suunnilleen suoraan, eli oikeapyörä säädetään hieman edemmäs kuin vasen.

Omakin 9-5:n puoltaa oikealla kaikkien kulmien ollessa kohdallaan, ja tuo caster oli molemmilla puolilla prikulleen sama!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

tevisu kirjoitti:Ei kai tästä tule inttämistä, mutta olen myös ajanut sellaisella vehkeellä joka kulkee "kuin kiskoilla" eli on tunnoton tienpinnan kaltevuudelle. Ei tuossa OG 9-3:ssa kovin kummoinen tuo ohjauspuoli ole.
Johtunee juuri noista voimakkaasti negatiivisista camber-kulmista. Vanhassa OG-satkussahan camber on about 0,5 astetta plussalla.

Tässä taitaa olla kyse juuri tuosta camberin muuttamisesta nollaan.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7476

9-3 on tosiaan hieman kuin SIWAN ostoskärry, eli kulkee sinne, minne alusta on kallistunut - yleensä oluthyllyjä kohti :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Frostgrey kirjoitti:Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.
Eiköhän se säätö tapahdu niillä "Magic camber" pulteilla jos en väärin muista, olikohan jossain SP:lla myynnissäkin... :roll: en jaksa etsiä kun olen GPRS yhteydellä mökiltä, kestää kestää...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Apulaitteita pyörittävän hihnan ohjuririssan laakerin lekkaaminen => jumittui => rullasta hioutui hampaat pois ja hihna pomppasi päältä. Ei välttämättä mukava ylläri talvella -25 asteen pakkasella. Ja varaosatiskillä en ollut ainoa asiakas kuka kyseistä osaa haki...

Reistaileva virtalukon pohja. Vaihdettiin kun ei pysynyt virrat ON asennossa. Uusikin alkoi jossain vaiheessa temppuilla, mutta pienellä hienosäädöllä toimii toistaiseksi. Kuulemma ihan yleistäkin!?!
Saab 9-5 Aero MY01
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Kyllä mua ainakin joskus ärsyttää tua oikealle puoltaminen. niitä on sellaisiakin autoja jotka sitä ei tee. Mulla on auraukset tarkistettu kahteen kertaan: ei vaikutusta. Kun nua Pirellit tuosta kuluu vaihtokuntoon täytyy kokeilla rengasmerkin vaihtoa. Kyllähän tuohon puoltamiseen on jo vähä turtunut. Ei se enää tunnu niin pahalta. Ja onhan se muuten niin hyvä auto. :)
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Onkos kukaan muutellu noita kulmia omasta saabistaan, mitä castereita ja cambereita ne nyt oli? Siis niin, ettei kampea enää oikealle. Tuntus kuitenkin kokeilemisen arvoiselta, koska tosiaan melkeen kaikki tiet ovat oikealle kallellaan. Et ei siitä pitäisi mitään pahoja "sivuvaikutuksia" tulla. Eli kokemuksia kaivataan täällä. Ennenkun hermot mennee!

Ps. Eiköhän ruotsissa oo sit tiet kallellaan yhtään? Meinaan et tommosen auton siellä kuitenkin suunnittelivat????????????
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minunkin 9-3:sta on kokoajan vähän pidettävä tiellä, muuten se menee ojaan ;-) Riippuu tosin paljon tienpinnasta ja kallistuksista. No onneksi emäntä saa ajaa sillä ja Aero menee suoraan kuin juna :P

Eski & Aero
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Eesau kirjoitti:Eiköhän ruotsissa oo sit tiet kallellaan yhtään? Meinaan et tommosen auton siellä kuitenkin suunnittelivat????????????
Maassa, missä 900/9-3:n GM-akselistot on suunniteltu, on varmaan aika tasaiset tiet eikä motareilla nopeusrajoituksia lainkaan :D

Itse aion jossain vaiheessa laittaa 9-3:n camberit lähelle nollaa ja kokeilla miten se käyttäytyy. Ehkä iskareiden vaihdon yhteydessä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Niin niin joo, saksassahan se. Kerro ihmeessä sit kokemuksia...
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Frostgrey kirjoitti:Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.
900/9-3 ei pysty säätää camberia (ellei sitten jotenki kikkailemalla), mulla olis tarvetta kun oikee camberi on reilusti miinuksella madallussarjalla oikeeseen puoleen verrattua :(
9000/9-5 on joku magic camber sydeemi camberin säätöön.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuo puoltaminen ei johdu camberkulmasta, vaeltamista se voi kyllä aiheuttaa, vaeltamiseen suurin syy taitaa silti olla aurauskulmissa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

NG900T kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.
900/9-3 ei pysty säätää camberia (ellei sitten jotenki kikkailemalla), mulla olis tarvetta kun oikee camberi on reilusti miinuksella madallussarjalla oikeeseen puoleen verrattua :(
9000/9-5 on joku magic camber sydeemi camberin säätöön.
Mulle sanoi yksi vanhempi Saab-mekaanikko, että joskus on moinen säätö tehty...joku reikä piti porata/viilata soikeaksi ja pulttia siirtää hieman... On hänen mukaansa melko hankalaa.
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Frostgrey kirjoitti:Tuo puoltaminen ei johdu camberkulmasta, vaeltamista se voi kyllä aiheuttaa, vaeltamiseen suurin syy taitaa silti olla aurauskulmissa.
Olipa nyt syy missä hyvänsä, niin vittumaista on tuo kampeaminen(en sanois vaeltamiseksi, koska suunta on aina tasan tarkkaan oikeelle) joka tapauksessa. Aurauskulmatkin on varmaan jokainen vähänkin järkevä tarkistanut, ehkäpä jo moneenkin kertaan. Niistä tuskin tarttee enää jauhaa. Niin monella tuntuu olevan tuo puoltamisongelma, ettei kaikilla voi olla auraukset ketullaan tai renkaassa vikaa (ja aina oikeassa etupyörässä). Harmillinen VIKA noin hyvässä autossa.
Taisin tulla sivunneeksi joitain jo sanottuja asioita, mutta silti...
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Outoa kyllä, jos autossa on oikeasti tuollainen VIKA, koska se ei tosiaan ole mikään vakiovaruste :)

Eli sitten vain vikaa paikantamaan...
STCF #3
Vastaa Viestiin