Saab 9-3 & tyyppi viat
Tuo puoltaminen johtuu casterkulmasta, eli toinen pyörä kulkee edempänä kuin toinen. Tai oikeastaa kun auto puoltaa suomen teillä oikealle caster on kohdallaan. esim mersuissa pystyy casterin säätämään siten että se kulkee suomen teillä suunnilleen suoraan, eli oikeapyörä säädetään hieman edemmäs kuin vasen.
Omakin 9-5:n puoltaa oikealla kaikkien kulmien ollessa kohdallaan, ja tuo caster oli molemmilla puolilla prikulleen sama!
Omakin 9-5:n puoltaa oikealla kaikkien kulmien ollessa kohdallaan, ja tuo caster oli molemmilla puolilla prikulleen sama!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Johtunee juuri noista voimakkaasti negatiivisista camber-kulmista. Vanhassa OG-satkussahan camber on about 0,5 astetta plussalla.tevisu kirjoitti:Ei kai tästä tule inttämistä, mutta olen myös ajanut sellaisella vehkeellä joka kulkee "kuin kiskoilla" eli on tunnoton tienpinnan kaltevuudelle. Ei tuossa OG 9-3:ssa kovin kummoinen tuo ohjauspuoli ole.
Tässä taitaa olla kyse juuri tuosta camberin muuttamisesta nollaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7476
9-3 on tosiaan hieman kuin SIWAN ostoskärry, eli kulkee sinne, minne alusta on kallistunut - yleensä oluthyllyjä kohti
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Eiköhän se säätö tapahdu niillä "Magic camber" pulteilla jos en väärin muista, olikohan jossain SP:lla myynnissäkin...Frostgrey kirjoitti:Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Apulaitteita pyörittävän hihnan ohjuririssan laakerin lekkaaminen => jumittui => rullasta hioutui hampaat pois ja hihna pomppasi päältä. Ei välttämättä mukava ylläri talvella -25 asteen pakkasella. Ja varaosatiskillä en ollut ainoa asiakas kuka kyseistä osaa haki...
Reistaileva virtalukon pohja. Vaihdettiin kun ei pysynyt virrat ON asennossa. Uusikin alkoi jossain vaiheessa temppuilla, mutta pienellä hienosäädöllä toimii toistaiseksi. Kuulemma ihan yleistäkin!?!
Reistaileva virtalukon pohja. Vaihdettiin kun ei pysynyt virrat ON asennossa. Uusikin alkoi jossain vaiheessa temppuilla, mutta pienellä hienosäädöllä toimii toistaiseksi. Kuulemma ihan yleistäkin!?!
Saab 9-5 Aero MY01
Kyllä mua ainakin joskus ärsyttää tua oikealle puoltaminen. niitä on sellaisiakin autoja jotka sitä ei tee. Mulla on auraukset tarkistettu kahteen kertaan: ei vaikutusta. Kun nua Pirellit tuosta kuluu vaihtokuntoon täytyy kokeilla rengasmerkin vaihtoa. Kyllähän tuohon puoltamiseen on jo vähä turtunut. Ei se enää tunnu niin pahalta. Ja onhan se muuten niin hyvä auto. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Onkos kukaan muutellu noita kulmia omasta saabistaan, mitä castereita ja cambereita ne nyt oli? Siis niin, ettei kampea enää oikealle. Tuntus kuitenkin kokeilemisen arvoiselta, koska tosiaan melkeen kaikki tiet ovat oikealle kallellaan. Et ei siitä pitäisi mitään pahoja "sivuvaikutuksia" tulla. Eli kokemuksia kaivataan täällä. Ennenkun hermot mennee!
Ps. Eiköhän ruotsissa oo sit tiet kallellaan yhtään? Meinaan et tommosen auton siellä kuitenkin suunnittelivat????????????
Ps. Eiköhän ruotsissa oo sit tiet kallellaan yhtään? Meinaan et tommosen auton siellä kuitenkin suunnittelivat????????????
Maassa, missä 900/9-3:n GM-akselistot on suunniteltu, on varmaan aika tasaiset tiet eikä motareilla nopeusrajoituksia lainkaanEesau kirjoitti:Eiköhän ruotsissa oo sit tiet kallellaan yhtään? Meinaan et tommosen auton siellä kuitenkin suunnittelivat????????????
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itse aion jossain vaiheessa laittaa 9-3:n camberit lähelle nollaa ja kokeilla miten se käyttäytyy. Ehkä iskareiden vaihdon yhteydessä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
900/9-3 ei pysty säätää camberia (ellei sitten jotenki kikkailemalla), mulla olis tarvetta kun oikee camberi on reilusti miinuksella madallussarjalla oikeeseen puoleen verrattuaFrostgrey kirjoitti:Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
9000/9-5 on joku magic camber sydeemi camberin säätöön.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Mulle sanoi yksi vanhempi Saab-mekaanikko, että joskus on moinen säätö tehty...joku reikä piti porata/viilata soikeaksi ja pulttia siirtää hieman... On hänen mukaansa melko hankalaa.NG900T kirjoitti:900/9-3 ei pysty säätää camberia (ellei sitten jotenki kikkailemalla), mulla olis tarvetta kun oikee camberi on reilusti miinuksella madallussarjalla oikeeseen puoleen verrattuaFrostgrey kirjoitti:Mites tossa 9-3:ssa säädetään etupään camber-kulmaa?
9-5:ssa se ei ole mahdollista kuin epäkeskopulteilla.![]()
9000/9-5 on joku magic camber sydeemi camberin säätöön.
Olipa nyt syy missä hyvänsä, niin vittumaista on tuo kampeaminen(en sanois vaeltamiseksi, koska suunta on aina tasan tarkkaan oikeelle) joka tapauksessa. Aurauskulmatkin on varmaan jokainen vähänkin järkevä tarkistanut, ehkäpä jo moneenkin kertaan. Niistä tuskin tarttee enää jauhaa. Niin monella tuntuu olevan tuo puoltamisongelma, ettei kaikilla voi olla auraukset ketullaan tai renkaassa vikaa (ja aina oikeassa etupyörässä). Harmillinen VIKA noin hyvässä autossa.Frostgrey kirjoitti:Tuo puoltaminen ei johdu camberkulmasta, vaeltamista se voi kyllä aiheuttaa, vaeltamiseen suurin syy taitaa silti olla aurauskulmissa.
Taisin tulla sivunneeksi joitain jo sanottuja asioita, mutta silti...