Kaiutinpäivitystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re:

Viesti Kirjoittaja mursu »

nittiniiu kirjoitti:Oviin menevät johdot eivät tule suoraan soittimelta vaan ne menevät alkuperäiselle vahvistimelle jota tietääkseni AS2:ssa ei ole. Sinun tarvitsee vain vetää soittimelta johdot vahvistimelle tarkoitettuun liittimeen joka löytyy automaatti-ilmastoinnin takaa kiinni teipattuna.
Sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa liittimestä johon nämä ovilta tulevat johdot tulee? Yritin johtoja seuraamalla ovista paikallistaa tuota liitintä mutta ei perkele löydy vaikka kojelauta on aivan atomeina :)

Tai sitten ovilta lähtevät johdot vaihtavat jossain vaiheessa väriä :)


EDIT: Eipä ennää mittää, sivulta 9 tästä topikista löytyi näköjään vastaus :)
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tomsson,

Mikä Alpinen (tai mitkä) vahvistimet sulla on tuossa systeemissä? Oon hankkimassa uutta vahvaria ja Alpine on yksi hyvä vaihtoehto (hyviä kokemuksia ko. merkistä).

Aion toteuttaa hifihommat seuraavasti:

Nykyinen Pioneerin PRS-D200 subivahvari menee myyntiin. Aluksi ajattelin ostaa toisen vahvarin ajamaan erillissarjaa, mutta aikani pähkäiltyäni päätin "tyytyä" yhteen vahvistimeen. Ajatus yhdestä vahvistimesta vaan jotenkin alkoi miellyttää. Takakajareita en tarvitse joten 4/3 kanavaa riittää. Hakusessa on siis laadukas ja riittävän tehokas 4/3-kanavainen joka syöttää tehoa erillissarjalle ja subille (Hertz ES-250 10").

Seuraavia vaihtoehtoja olen miettinyt:

DLS RA30

(http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=3d68b0)

SPL S-6004

(http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=fabddb)

On tietty muitakin mutta nämä kaksi tuntuvat parhailta ja hintaluokka osuu kohilleen (alle 500e).

Käytettyjäkin oon bongaillu. Hyvät säädöt tulis ainaki olla ja tehoa (RMS) pääkanaville ~70-100W ja subille ~300W. Eikä Hattiwatteja. :D
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Jonni Peura kirjoitti:Tomsson,

Mikä Alpinen (tai mitkä) vahvistimet sulla on tuossa systeemissä? Oon hankkimassa uutta vahvaria ja Alpine on yksi hyvä vaihtoehto (hyviä kokemuksia ko. merkistä).
Ostin tuon Alpinen tarjoaman könttitarjouspaketin jossa tuli IVA-W202r soitin ja MRA-F355 5x50Wrms teatterivahvistin. Tämä vahvari ajaa nyt vain DLS:n r6.3 erkkasarjaa. Jatkossa otan varmaan myös käyttöön takakanavat. Kallis pari tuo olisi ollut ilman tarjousta, mutta tarjouksen kanssa oikein mukavan hintainen ja onhan toi hieno setti. Erikseen ostin subbarille MRP-M500 500Wrms(1000W) monovahvarin ja subiksi DLS:n Reference RW12. Hieno ohjata subiakin soittimesta, kun tuon teatterivahvarin kautta kulkee signaali subivahvarille.

Tuo MRP-M500 on edullinen ja voimaa tuntuu olevan. On tosin vain mono(siksi mukavan pienikin), joten yksipuhekelaisille elementeille enemmän tarkoitettu. Muistaakseni antaa tuon 500W 2ohm ja 300W 4ohm.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tomsson kirjoitti:
Jonni Peura kirjoitti:Tomsson,

Mikä Alpinen (tai mitkä) vahvistimet sulla on tuossa systeemissä? Oon hankkimassa uutta vahvaria ja Alpine on yksi hyvä vaihtoehto (hyviä kokemuksia ko. merkistä).
Ostin tuon Alpinen tarjoaman könttitarjouspaketin jossa tuli IVA-W202r soitin ja MRA-F355 5x50Wrms teatterivahvistin. Tämä vahvari ajaa nyt vain DLS:n r6.3 erkkasarjaa. Jatkossa otan varmaan myös käyttöön takakanavat. Kallis pari tuo olisi ollut ilman tarjousta, mutta tarjouksen kanssa oikein mukavan hintainen ja onhan toi hieno setti. Erikseen ostin subbarille MRP-M500 500Wrms(1000W) monovahvarin ja subiksi DLS:n Reference RW12. Hieno ohjata subiakin soittimesta, kun tuon teatterivahvarin kautta kulkee signaali subivahvarille.

Tuo MRP-M500 on edullinen ja voimaa tuntuu olevan. On tosin vain mono(siksi mukavan pienikin), joten yksipuhekelaisille elementeille enemmän tarkoitettu. Muistaakseni antaa tuon 500W 2ohm ja 300W 4ohm.
Täytyy myöntää että sulla on hieno setti autossas. :D Kelpais itellekki, mut budjetilla mennään ja päivitetään pikkuhiljaa. Sen takia katselenkin nyt vähän parempaa vahvaria, josta ei heti teho ja ominaisuudet loppuis kesken. Huutonetissä olis yksi DLS A7 joka lähtis alle 500 e... :wink: Tosin tällä hetkellä tuo DLS RA30 tuntuu parhaalta, portaaton vaiheensäätö ja basson tason säätö "kauko-ohjaimella". Jotain tommosta tarvis, kun ei orkkis soittimessa oo kunnon säätöjä. Mietitään, mietitään.
:mrgreen:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Kai tohon pitää uus erillissarjakin hankkia. Vanha on kyllä aika hanurista.

Sanokaas viisaammat onko järkeä hankkia balttiarallaa 300€ 3-tie erillissarjaa jos aikoo pitää alkuperäisen soittimen? Vahvistin tulee toki väliin.

Meneekö siis tavallaan erillissarjan ääni hukkaan tuon vanhan soittimen takia? Onko kellään 3- tie/ laadukasta 2- tie settiä alkuperäisellä soittimella että sais kokemuksia?

Sekavasti selitetty :mrgreen:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Onko täällä ng-satkuun poppeja asentaneita paikalla?
Kävin tänään hakemassa vähän rca-kaapeleita Autostudiolta ja kuolasin siinä samalla jotain ämyreitä kojelaudan päälle. Mutta mitenkäs sen koon laita? Ymmärtääkseni paikat on 3,5" -kajareille, mutta meneekö siihen myös 4" vai käykö ahdistamaan jostain kohtaa?
Tällä hetkellä kaiuttimet löytyvät sekä etuovista että hattuhyllyltä, diskantit kojelaudalla ja takaloosterissa on suppari. 4-kanavaiselta ajattelin pistää etu- ja takakaiuttimet ja monovahvistimelta subbarin kuntoon. Ja jos tuohon kojelaudalle pitää jotain laittaa, niin vedän varmaan suoraan mankasta johdot siihen.
Mutta hieman apuja kaivataan. Ja miksei mielipiteitäkin...
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Melkein jo asensin nuo popit tänään... Mutta kun joku ääliö meni ja osti vain kaksi rca-kaapelia. Noillahan kyllä saa siis kaksi kanavaa käyttöön, mutta mites se kolmas? Huoh... onneksi pää sentään pysyy paikallaan itsestään.. muuten se varmaan olisi unohtunut jo aikapäivää sitten...
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tuollainen soitin tuli hommattua.. Erilainen vaihtoehto joka miellyttää kovasti omaa silmää. :D

http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=a25be0

Asennusta odottaa ja se lokero pitäisi jostain vielä hommata. Sitten pääsee hifistelemään. 8)
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja AC »

Mistä olette ostaneet tuon 8-pinnisen kulmamallisen uros-Din-liittimen?
Elfalla ja Partcolla on, mutta perivät kohtuullista korvausta sen toimittamisesta.
BMW 320dA Coupe LCI
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Suora liitinkin kelpaa jolloin vaihtoehtoja on enemmän. Jättää vaan kuoret pois ja juottaa johdot lähtemään sivullepäin niin mahtuu paikalleen. Ja pikkasen nippusiteillä keventää kaapelia ettei se koko painolla roiku tuon liittimen varassa ..
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja SS »

Nyt tuli asenneltua nuo 3,5" JL:t kojelaudalle, melkoinen ero orkkiksiin verrattuna. Iso parannus pikkurahalla ja työllä.
Huomasin itseni taas selailemassa tätä topikkia, joten laitetaanpa samalla kokemuksia noista TR350-CXi:stä:

Parannus orkkiksiin oli huomattava, mutta pidemmän päälle on alkanut vaivata basson ja äänen "muhkeuden" puute. Bassoa saa kyllä ulos orkkis-takajareista, mutta se tulee väärästä suunnasta. Herääkin kysymys: Mitä seuraavaksi?

Heitänkö nuo koaksiaalit jorpakkoon ja asennan tilalle erillisarjan? Vai voiko nuo kojelaudan koksut hyödyntää esimerkiksi oviin asennettavien midbassojen kanssa? En ole mikään hifisti, riittää että toiston alapäätä saisi hieman lisää...

Soitinta en kuitenkaan ole valmis vielä vaihtamaan ja budjetti on <200e.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Midbassoistahan et saa sitä kaipaamasi muhkeutta, napakkuutta kyllä.
Mutta sitäkin kytkentää varten tarvitsisit mielellään aktiivisuotimella olevan lisävahvistimen jolla saat niiden alakorostusta ja tasoa säädettyä tarvittavasti ja eipä taida tuo budjetti oikein riittää.
Noissa pikkukoksuissa riittä taajuuskaista juuri sinne saakka että kun subin alipäästön taajuuden säätää 120 Hz:iin niin toisto on ok, saattaa olla pieni kuoppa juuri midbassojen kohdalla mutta eipähän ainakaan kumise.
80 Hz alipäästöllä puuttuu liikaa midbassoja ja 180 Hz:n alipäästöllä subi alkaa kumisemaan liikaa. Nämä ng900:n korissa aikoinaan todettuja seikkoja.

Halvalla ja helpolla pääset kun haet takakonttiin vahvistimella varustetun subin, sen hintaisen kuin haluat ja tuotat siellä lisäbassot.

Huom: matalilla äänillä ei ole suuntaavuutta siinä määrin kuin korkeilla eli takakontissa tuotettu matalataajuuksinen murina kuuluu kabiinissa ihan kaikkialla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos selvityksestä.

Jotenkin vaan tuntuu siltä, että suurin ongelma on hieman ylempänä kuin mihin subbarilla pääsee, tai sitten toistoon jää tuo mainitsemasi kuoppa.

Esimerkiksi orkkis-takakajareiden taajuustoisto ulottuu meikäläiselle riittävän alas ja miellyttää korvaa, mutta etukoksujen ei. Hieman hankala selostaa näin kirjallisesti, mitä tarkoitan. Mulle kuitenkin siis riittäisi se, että eteen saisi samanlaista pontta toistoon kuin takana on noilla orkkisämyreillä.

Budjettia voidaan tarvittaessa hieman kasvattaakin, kunhan vaan nyt ensin itsekin ymmärtäisin, mitä tarvitsen :oops:

E: Etukoksujen taajuusalue näyttäisi olevan 130 Hz - 22 KHz (± 3 dB).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

vesa67 kirjoitti:Midbassoistahan et saa sitä kaipaamasi muhkeutta, napakkuutta kyllä.
Mutta sitäkin kytkentää varten tarvitsisit mielellään aktiivisuotimella olevan lisävahvistimen jolla saat niiden alakorostusta ja tasoa säädettyä tarvittavasti ja eipä taida tuo budjetti oikein riittää.
Noissa pikkukoksuissa riittä taajuuskaista juuri sinne saakka että kun subin alipäästön taajuuden säätää 120 Hz:iin niin toisto on ok, saattaa olla pieni kuoppa juuri midbassojen kohdalla mutta eipähän ainakaan kumise.
80 Hz alipäästöllä puuttuu liikaa midbassoja ja 180 Hz:n alipäästöllä subi alkaa kumisemaan liikaa. Nämä ng900:n korissa aikoinaan todettuja seikkoja.

Halvalla ja helpolla pääset kun haet takakonttiin vahvistimella varustetun subin, sen hintaisen kuin haluat ja tuotat siellä lisäbassot.

Huom: matalilla äänillä ei ole suuntaavuutta siinä määrin kuin korkeilla eli takakontissa tuotettu matalataajuuksinen murina kuuluu kabiinissa ihan kaikkialla.

huh huh......
subin alipäästö 120hz saakka vai?just joo....
vaikka niissä koksuissa lukis että 35-20000hz,ei se tarkoita että kannattaa ajaa niille sitä kaistaa :mrgreen: !
niillä kojiksen koksuilla ette tuu koskaan saamaan mitään midbassoja,KOSKAAN!
ennemmin hommaa koht.laadukkaan 2-tie erkkasarjan 6.5" mideillä,diskantit kojikselle kulmiin---->TOIMII!
sarjalle ylipäästö noin 50-60hz ja subille alipäästö 40-50hz!!!!!!!!!!!!

ite ajan koko systeemiä yhdellä 6-kanavaisella spl dyn.s-4006 vahvarilla,
aktiivinen koko systeemi :D
ps,eikä todellakaan tarvi mitään korostuksia millekään elementeille.
että tämmöstä.............joo,tämäkin ng900T korissa todettu :mrgreen:
#2285
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kaiutinpäivitystä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Monikanavainen aktiivisuotimilla varustettu vahvistin on myöskin minun mieleen, mutta jos ehdit lukemaan SS:n aikaisempaa tekstiä niin kysymys oli budjettirajoitteisesta lisäyksestä nykysysteemiin. Pienellä budjettilisäyksellä suosittelisin droppaamaan vakiosoittimen vahvistinosan välittömästi, hankkimaan monikanavavahvistimen ja olennaisesti alkuperäisiä paremmat elementit.

Omat mittaukseni 5-kanavaisesta aktiivijärjestelmästä oli tiivistetty edelliseen, pääkanavat olivat 2-tiekoaksiaalikomponenetteja ja sub takakontissa. Itse pidän koaksiaalirakenteesta siksi että kriittinen keskialue lähtee akustisesti samasta pisteestä. Osaatko laskea millainen vaihevirhe tulee 2-tiejärjestelmän jakotaajuudella kun elementit ovat puolen metrin päässä toisistaan (ovessa ja kojelaudan nurkassa) ? Tosin sillä ei ole väliä jos se ei omaa korvaa haittaa.

Koska akustisesti kriittinen piste on kuljettajan paikalla niin omassa toteutuksessani subbarin ylärajataajuus piti nostaa noinkin ylös 3,5" etukaiuttimien onnettoman alataajuustoiston vuoksi. Silti se oli toimiva. Takakaiuttimen merkitys äänikuvaan on lähinnä "täyttävä". Paras ratkaisu olisi ollut 3-tiejärjestelmä eteen jossa midbassot on ovissa.
Lisäksi vakiopahvinen veltto hattuhylly takaosastossa on akustinen itsemurha takakaiuttimien yrittämile alemmille taajuuksille, siksi niillä ei tulisi yrittää liian alas.

Nykyinen subien taso cabessa on onneton sillä avoin kabiini hukkaa tehokkaasti alataajuudet koska painekammio puuttuu. Siinäpä haastetta jatkovirittelyyn.

Mutta kuten sanottu jo aiemminkin, kukin rakentaa järjestelmänsä itselleen ja jos ei rakennakaan niin eniten pääsee pätemään ostamalla tunnettua merkkiä ja mahdollisimman paljon mainoswatteja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin