ovien irroitus, apuja!?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 15:04
Paikkakunta: Tampere

ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja saabikas »

Mun -98 9-3:n takaovet alkaa kukkia alareunoista sisäpuolelta oikein kunnolla. Ajattelin ottaa ovet irti ja hiekkapuhaltaa alareunat ja kittailla/maalata ne kuntoon. Ainakaan vielä ruoste ei ole levinnyt ovien ulkoreunaan, vaan sitä on ainoastaan sisäpuolella. Olisko jollain joka tämän on tehnyt antaa ohjeita tai vinkkejä. Ensinnäkin onko ovet ja niiden sähköt vaikea irrottaa? Entäs tuon hiekkapuhalluksen jälkeen, miten pohjatyöt kannattas tehdä, mitä aineita ja maaleja? Kiitos jo etukäteen vastaajille!
#3533
9-3 2.0 Turbo SE 1998 (KA)
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Tulee siisti ja "ikuinen" kun viet koko auton ammattilaiselle ja makset parisatkua. Työssä takuu ja monta kertaa nopeampaa kuin itse väkertämällä.
Ovien alareunojen korjauksessa menee pari tuntia, iltapäivällä auto hoitoon ja aamulla kotiin, kannattaako itse alkaa :?:
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja mursu »

konepyorailija kirjoitti:Tulee siisti ja "ikuinen" kun viet koko auton ammattilaiselle ja makset parisatkua. Työssä takuu ja monta kertaa nopeampaa kuin itse väkertämällä.
Ovien alareunojen korjauksessa menee pari tuntia, iltapäivällä auto hoitoon ja aamulla kotiin, kannattaako itse alkaa :?:
Tähän perään vois linkittää/laittaa paikkoja joissa homma hoituu parilla sadalla päivän aikana.

Sama ongelma täälläkin.
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Mursu: Eiköhän se jokaisella kunnollisella maalaamolla onnistu kun aika sovitaan etukäteen hyvissäajoin!
Teiltäpäin en yhtään maalaria tunne joten otappa keltaiset sivut käyttöön ja ala soitella, nettisivuja tuskin maalaamoilta pahemmin löytyy.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tuntuu sen verran hyvin pyyhkivän eteläsuomen maalaimoilla että alle 500e ei tuntunut löytyvän, kysellyt siis olen.
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

OHO. Aika kallista, koitappa pistää vasta tarjousta kehiin, ei kannata tyytyä siihen mitä puhelimessa ensimmäiseksi hinnaksi kuulee.
Satakunnan Autotalossa (valtuutettu Saab myynti ja huolto) maksoi satkun ovien laitto 300€ 4vuotta sitten, enkä kyllä maksaisi sen enempää tänäpäivänä missään tapauksessa. Kyllä yksityiseltä pitäisi parin ja kolmensadan väliin saada.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
saabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 15:04
Paikkakunta: Tampere

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja saabikas »

Olen itsekin kuullut juttuja 500 euron molemmin puolin. Juuri siksi ajattelin homman tehdä itse. Vielä kun korjattava paikka ei näy ulospäin ja tutulla on halli ja hiekapuhallus vehkeet. Ja täytyy sitä jotain pientä askaretta keksiä muutenkin! Jos joku osaa kertoa tuosta ovien irroituksesta jotain niin kertokaa nyt ihmeessä!
#3533
9-3 2.0 Turbo SE 1998 (KA)
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Sähköt on luultavasti pikaliittimellä (omassa ei tosin ole takaovia) saranat irtoavat suhteellisen helposti joko pelkällä sokalla tai ruuveilla, aloittaessa irroitusta laita oven alle vaikka maitolaatikko yms. tukemaan ovea saranoiden irroituksen ajaksi ettei ne nitkahda.

Jos paikkaukset ei näy ulos ei kannata alkaa siloittelemaan puhalluksen jälkeen vaan suoraan pohjamaali ja sen päälle pintamaali, maalit kannattaa hakea automaaleihin erikoistuneesta liikkeestä jotta ne sopivat varmasti, lakkaustakaan en tekisi jos ei tarvitse näkyviäpuolia käsitellä.

Puhalluksen jälkeen kannattaa tutkia tarkkaan saumojen kolot (jos kohdalle osuu) ettei jää ruostetta mihinkään rakoihin. Jos joutuu puhaltamaan saumoista kitit niin niihin kannattaa laittaa uudet, samasta liikkeestä voit sitäkin hankkia.

Jos joudut näkyviä osia paikkailemaan niin edelleen suosittelen ammattiapua, se tulee halvemmaksi kun saat kerralla hyvän tuloksen.

Jos ovien sisään pääsee hiekkaa kannattaa ne puhaltaa ilmalla tarkasti pois.

Laita samalla irroituksella maalaamisen jälkeen oven sisustoihin kunnolla kotelomassaa.

Varo puhallettaessa ettei tule pyörteitä oven väärälle puolelle!

Onnea yritykseen ja kivoja talvi-iltoja :lol:
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kävin kysymässä taas ammattiauttajalta... Ovien kunto ei siis ole vielä paha, maali on rapissut vähän pois ja pieni ruosteen alku, eikä näy ulospäin

Maalarimestari sanoi suoraa ettei uskalla antaa takuuta työlle, ellei avaa saumoja kunnolla. Saattaa kuulemma onnistua ilmankin availua, tai sitten kukkii enskesänä taas läpi. :)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

konepyorailija kirjoitti:, lakkaustakaan en tekisi jos ei tarvitse näkyviäpuolia käsitellä.
Kyllä kannattaa lakata jos kyseessä on metalliväri. Se pelkkä massa ei nimittäin suojaa kosteudelta. Lakka antaa vasta sen lopullisen suojan(sekä kiillon)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Kyllä automaali kosteudelta suojaa ilman lakkaakin eikä kiillolla ole niin väliä jos kohta ei kerran näy ulospäin.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

METALLIVÄRIIN ON AINA LAITETTAVA LAKKA PÄÄLLE, SIVELTIMELLÄ TAI RUISKULLA. TERV. MAALARI.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

JOS HERRAT NÄIN TAHTOO NIIN SELWÄ... T: Kädetön Apina
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja SS »

Niin ja siis riippuu hieman maalidta mitä käyttää. Näissä tarvike-paikkamaaleissahan metallivärit ja "tavalliset" värit taitavat olla pääosin samaa tavaraa, molemmat suojaavat yhtä hyvin/huonosti.

Itse olen paikkauksia tehnyt niin, että Inerta Primer 5 alle ja joku Mastonin spray päälle. Tuolla reseptillä tuli edelliseen kulkineeseen ihan tarpeeksi kestäviä paikkauksia. Tuo Primer 5 kun kestää jo sellaisenaan vettä ja suojaa ruosteelta todella hyvin. Tällöin pintamaalin laadulla ei enää ole niin suurta merkitystä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: ovien irroitus, apuja!?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tarkotus oli kyllä maalata itse, mutta ammattimies ehti ensin:

560e, kaks ovea jotka eivät kukkineet vielä pahasti.

Ovet irti, saumat auki, ruosteet pois, maalaus ja suojaus.
Vastaa Viestiin