9-3 Käsijarrun säätäminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mokkelis
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 13, 2008 16:24

9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mokkelis »

9-3 Saabissa, vm. -99, käsijarrut ovat olleet jo pitkään todella huonot. Merkkikorjaamossa jarrut on aina ennen katsastusta saatu säädettyä niin, että ne ovat menneet rimaa hipoen katsastuksesta läpi.

Nyt käytin autoa ei-merkkikorjaamossa ja siellä vaihdettiin jarrulaikat sekä jarrukengät käsijarruille. Käsijarrukahva oli tullessa hyvin jäykkä, mutta käsijarrut ovat edelleen niin tehottomat, että tuskin niillä leimaa saisi.

Onko jarrujen säätämisessä jokin erikoiskikka kun merkkikorjaamo sai jarrut ilman osia paremmaksi kun ei-merkkikorjaamo osia vaihtamalla, vai missä vika? Tekisi mieli itse yrittää tehdä asialle jotain, mutta saisinko neuvoja, mitä kannattaisi tehdä?
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja mursu »

Vaijeri löysäksi ja kiristä kengät niin tiukalle ettet enää jaksa käsin pyörittää renkaan ollessa ilmassa. Tietty joku raja siinäkin, järkeä saa käyttää, näille pulkannaruille kumminkin juuri sopiva momentti :)

Jarru vaan on tehoton, ja ottaa se muutenkin oman aikansa ennenkuin uudet osat asettuvat. Jos ja kun teho hetken päästä häviää, kannattaa uusia tuo yllä oleva säätötoimenpide.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä -70-luvun ooppelista perityn käsijarruun saa toimivaksi, kun säädöt ovat kohdillaan. Käsijarrukenkien kireyden säätö tapahtuu rummussa olevaa kiristysruuvia pyörittämällä. Kiristysruuvi (siipimutteri) on rummun sisällä rummun alaosassa ja sen näkee lampun kanssa pyöränpultin reiästä, kun reikä on alimmassa kohdassa. Ruuvia pystyy kiristämään ja löysäämään ruuvitaltalla. Molemmat puolet säädetään yhtä tiukalle. Säätö siten, että kun käsijarruvivusta on nostettu kolme varttia, ts. muutama "napsu" on jäljellä, jarrun pitäisi ottaa kiinni. Vaijerien säätöön ei pidä koskea, jos ne eivät ihan selkeästi ole venyneet tai eripituiset.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Kyllä -70-luvun ooppelista perityn käsijarruun saa toimivaksi, kun säädöt ovat kohdillaan.
Niin, ainakin vähäksi aikaa :wink: Saa nähdä, tuleeko katsastuksessa taas "nokkosia" käsijarrusta. Viimeksi tuli säädettyä se kondikseen katsastuksen jälkeen. Nyt se on taas samassa jamassa kuin ennen katsastusta. Tähän mennessä ainoa kunnolla toimiva Saabin käsijarru on meikäläisen Saabeissa löytynyt uusista 9-3:sta (Sport Sedan/Combi).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja mursu »

Eski kirjoitti:Kyllä -70-luvun ooppelista perityn käsijarruun saa toimivaksi, kun säädöt ovat kohdillaan. Käsijarrukenkien kireyden säätö tapahtuu rummussa olevaa kiristysruuvia pyörittämällä. Kiristysruuvi (siipimutteri) on rummun sisällä rummun alaosassa ja sen näkee lampun kanssa pyöränpultin reiästä, kun reikä on alimmassa kohdassa. Ruuvia pystyy kiristämään ja löysäämään ruuvitaltalla. Molemmat puolet säädetään yhtä tiukalle. Säätö siten, että kun käsijarruvivusta on nostettu kolme varttia, ts. muutama "napsu" on jäljellä, jarrun pitäisi ottaa kiinni. Vaijerien säätöön ei pidä koskea, jos ne eivät ihan selkeästi ole venyneet tai eripituiset.

Eski
Vai onko jarru peritty toisen maailman sodan aikaisista laitteista? :)

Olen vähän eri mieltä tuosta "kolmesta naksusta", mun mielestä jarrusta saa hyvän kun antaa kahvan olla alhaalla, vaijeri siis "vapaana" ja säätää sitten kengät niin ettei rumpuja "sormivoimin" jaksa enää pyöritellä. Ekat 500metriä jarrut vähän laahaa, eli kannattaa pihassa peruutella edestakaisin ennenkuin lähtee moottoritietä sahaamaan.

Samassa rempassa kannattaa tietysti varmistaa että kengät palauttaa moitteettomasti, muuten remontista ei paljoa kostu :)
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja hz81 »

mursu kirjoitti: Olen vähän eri mieltä tuosta "kolmesta naksusta", mun mielestä jarrusta saa hyvän kun antaa kahvan olla alhaalla, vaijeri siis "vapaana" ja säätää sitten kengät niin ettei rumpuja "sormivoimin" jaksa enää pyöritellä. Ekat 500metriä jarrut vähän laahaa, eli kannattaa pihassa peruutella edestakaisin ennenkuin lähtee moottoritietä sahaamaan.
Itse tein eilen lähestulkoon näin, eli kahva alhaalla ja kiristys niin tiukkaan ettei rumpua jaksa käsin pyörittää jonka jälkeen yksi naksaus löysemmälle. Nyt pitää hyvin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja patse »

hz81 kirjoitti:
mursu kirjoitti: Olen vähän eri mieltä tuosta "kolmesta naksusta", mun mielestä jarrusta saa hyvän kun antaa kahvan olla alhaalla, vaijeri siis "vapaana" ja säätää sitten kengät niin ettei rumpuja "sormivoimin" jaksa enää pyöritellä. Ekat 500metriä jarrut vähän laahaa, eli kannattaa pihassa peruutella edestakaisin ennenkuin lähtee moottoritietä sahaamaan.
Itse tein eilen lähestulkoon näin, eli kahva alhaalla ja kiristys niin tiukkaan ettei rumpua jaksa käsin pyörittää jonka jälkeen yksi naksaus löysemmälle. Nyt pitää hyvin.
Joo. Noinhan se menee, noin vuoden periodilla, ennen katsastusta :D
Kannattaa myöskin tarkistaa se klipsu (jarrulevy pois), minnekkä vaijeri tulee kiinni rummunpäässä. Oli ikävästi ruostunut lähes jumiin á la 8v ja vajaa 200tkm aika & matka määreissä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 Käsijarrun säätäminen

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Tänään katsastin oman saabin (NG900) kässäristä ei huomautettavaa ei eroja pyörien välillä, vähän pelotti kun on säädetty malliin kaksi pykälää ja pyörät lukossa. Nämä rummulliset käsijarrut on sitten herkkiä laahaamiselle, jos laahaa/unohtuu päälle niin rumpu halkeaa ja sitten myöskin levy. On muuten yleisin jarruvika MB Sprinter pakuissa ja "kuorma-autoissa"
9-3 SC 2008
Vastaa Viestiin