valojen suuntaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lehtola
"Aero"

valojen suuntaus

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Ajovalot ovat suunnatut liian ylös eli vaikka säädin on kolmosella eli suuntaus on mahd.alas ja auto tyhjä niin mielestäni liian kirkkaat. Käsittäkseni tässä tapauksessa asento tulisi olla nolla tai ykkönen.
Ja vasta kun laittaa perheen takapenkille ja tavaraa konttiin tulisi käyttää kolmosta. Onko tuo perusasento mahdollista itse korjata?

Jotenkin kun olen katsellut Saabeja sillä silmällä, niin vähän samaa "vikaa" tuntuu olevan muillakin. Sitä ei normaalisti itse huomaa kun istuu ratin takana.

Matti
Maikki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eihän valot o koskaan liian kirkkaat :wink:

Kieltämättä ng900/og9-3 on aika tarkka valojen suuntauksesta ettei häikäise vastaantulijoita mutta eihän kukaan ole "ihan ite" vaihtanu lamppuja ja laittanu niitä huonosti paikalleen jolloin näyttää ihan mihin sattuu?

Muuten valojen korkeudensäätö on ihan helppo juttu. Käyttiksessä kerrotaan kumpi nupikka umpion takaa säätää korkeutta ja kumpi suuntausta sivusuunnassa. En muista kumpi on kumpi kun viimeksi oon ng900:sta säätäny valoja vuonna -97 tai-98. Säätö kotona on helppo juttu: auto tasaiselle alustalle niin että valot on seinää päin, mittaa korkeus maasta umpion keskelle, sitten etäisyys seinään...mielellään 4-5m ja laskua min. 1cm/metri eli jos auto 4m etäisyydellä seinästä niin ruksi seinään 4cm alemmaksi kuin umpion korkeus maasta. ennen säätöä katsoa että korkeussäädin on 0-asennossa :D

Jollain huoltsikalla tekevät parilla eurolla tai jos oot vakioasiakas niin ilmaiseksi "suuntauslootan" avulla
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

NG900:ssa ne reunimmaiset säädinmoottorissa kiinni olevat säätää korkeuden, sisemmillä valkoisilla nupeilla säädetään leveyssuunta.
BMW 320dA Coupe LCI
lehtola
"Aero"

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Valot ei tosiaan ole liian "kirkkaat" minulla (huono sanavalinta).
Kiitos neuvoista, pitänee ajaa Itiksen parkkihalliin suuntamaan ne oikein kun tuo kerran onnistuu kotikonstein vähän niinkuin ennenvanhaan.

Matti
Poy
"Hölösuu"

Re: valojen suuntaus

Viesti Kirjoittaja Poy »

Sanokaas miten säädän nuo lamput? Kun peitän apukuskin puoleisen, niin kuskin puoleinen valo ei osu ollenkaan seinään. Huomasin tuon ja ehdin jo sitä ennen ruuvata siitä apukuskin puoleisen valon tangosta, olihan se oikea? Pitääkö valot säätää niin, että toisen peittää kun toista säätää? Ohjekirjassa ei ole valojen kohdalla mitään mainintaa säädöstä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
SS
"Hölösuu"

Re: valojen suuntaus

Viesti Kirjoittaja SS »

Turha niitä peittää on, kummankin valon kuvion erottaa kyllä seinästä selvästi. Jos ei erota ja/tai kuvio on epäselvä, on polttimo vinossa tai viallinen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin