Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Saab 9-3 2.2TiD vm-01.Tänään mamma käytti autoa katsastuksessa,käyttöjarrut ok,kässärissä mitattu ero 18%.Jarruvoimat:oikea 1,1kN,vasen 0,9kN.Hylkäyksen syy:Jarruvoima alle 16% kokonaismassasta.Kuinka paljon tuon jarruvoiman pitäisi olla,että inssille kelpaa?Käytössä toimii ihan riittävän hyvin,mäkilähdöt sun muut onnistuu.Ajoneuvon omamassa 1500kg,suurin sallittu kokonaismassa 1910kg.Tää inssi-kokelas oli joku nuori jannu,se ei saanut katsoa kuin jarrut ja pakokaasut.Virkaintoa oli kuulemma riittävästi
-Täytyy säätää vissiin pyöristä tosi kireelle
-Täytyy säätää vissiin pyöristä tosi kireelle
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Tuolla hyvä ohje tuosta käsijarrun säädöstä jos kiinnostaa...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ht=vaijeri
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ht=vaijeri
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Toi 16prossaahan olis 305kiloa eli ~3kN ja toi vaatimus on varmaan koko taka-akselille tai muuten saa vetää säädöt tosi tiukkaan.Jaahas kirjoitti:.Jarruvoimat:oikea 1,1kN,vasen 0,9kN.Hylkäyksen syy:Jarruvoima alle 16% kokonaismassasta.Kuinka paljon tuon jarruvoiman pitäisi olla,että inssille kelpaa?Käytössä toimii ihan riittävän hyvin,mäkilähdöt sun muut onnistuu.Ajoneuvon omamassa 1500kg,suurin sallittu kokonaismassa 1910kg.
Eli oma villi veikkaus että jos viisarit nousee 1.5kN ni leima pitäis irrota.
On se vaan aika onneton...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Juu,tuo säätöhomma on tiedossa,täytyy vielä näköjään vetää kireämmälle.Itsekkin aattelin,että tuo 3kN on koko akselille.Pari kuukautta sitten säädin TiD;stä kässärin,ja mielestäni se on vielä ok...Aika hempula laite
-Mutta ihmetyttää vaan se,että tuossa bensa-vastaavassa ei ole ikinä tarttenut käsijarrua säädellä..autolla kuitenkin melkolailla samat kilometrit takana..Yksilöitä Vai mistä se johtuu...?
-Mutta ihmetyttää vaan se,että tuossa bensa-vastaavassa ei ole ikinä tarttenut käsijarrua säädellä..autolla kuitenkin melkolailla samat kilometrit takana..Yksilöitä Vai mistä se johtuu...?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Mene sivulle "käsijarru ng 900"
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Käsijarrun paras kaveri on käsijarrun käyttäjä. Olen aina kaikissa autoissani käyttänyt käsijarrua AINA, eikä ole murheita ollut. Katsastusmiehet kiitosta soperrellen leimoja iskeneet.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Onnea vaan Saabin kanssa tuolle linjalle.iskarix kirjoitti:Käsijarrun paras kaveri on käsijarrun käyttäjä. Olen aina kaikissa autoissani käyttänyt käsijarrua AINA, eikä ole murheita ollut. Katsastusmiehet kiitosta soperrellen leimoja iskeneet.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Sika hieno homma,että näin yksinkertaista se voi olla ilman kehimistä, muistaa vaan nykiä kahvasta jolla ei ole minkään laista virkaa koko autossa, saahan sitä hyrskäytellä kepin kanssa ja sitten taas leimoja hakemaan, katastusmiehen kyllä pitäis antaa papukaijamerkkejä leimojen sijaan vaikkapa tuulilasiin niin Saabistit näkis aina että tuossa ajelee tosi kova jätkä mikä osaa käyttää kässäriä.
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Mikäs poikia riepoo? Sama resepti jo kuudennen saabin kanssa. Rassatkaa vaan vaijereitanne, jos kerran vuodessa sitä vedetään, ja silloinkin sen tekee katsastusmies.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Tämä kehimisjuttu täytyy saada loppumaan sillä tavalla että löydetään joku mikä taitaa jarrusatulan vaihdon ilman suuria muutoksia, hävettää koska ei viellä ole löytynyt, yleensä saabin sivuilla on vaikka mitä nykertäjää, mutta ne taitaa olla vaan kovaäänisen johto hässäkän tai sid näytön räplääjiä, missä kaikki teknikot piileskelee, taitaa olla nykyään jollei netistä löydä ohjetta, niin ollaan hiljaa.
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Juu, onhan täänkin ketjun viestissä, linkki, joka opasti säädön pariin..... josta en päässyt jyvälle, vaikka se oli erittäin perusteellisesti kirjoitettu. Ysikuutosiin vielä jarrut laittoi ja katkojankärjet vaihtoi vaikka sateessa. Kyllä toki itse tehden säästäisi monessa asiassa pitkän pennin.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Ihan samaa mieltä! Kokemusta Camarosta ja parista muusta jenkistä (huom! kaikki GM), puolesta tusinasta 99/900 ja viime ajat on ollut 2 kpl 9-3 pihalla. Kun kässäriä käyttää joka päivä, ihan tasaisellakin maalla, eipä ole ongelmia. Ikinä ei mistään autosta ole vaijeri(t) edes jäätyneet.iskarix kirjoitti:Mikäs poikia riepoo? Sama resepti jo kuudennen saabin kanssa. Rassatkaa vaan vaijereitanne, jos kerran vuodessa sitä vedetään, ja silloinkin sen tekee katsastusmies.
9-3:ssa riittää, kun kerran vuodessa (tai 20 000-30 000 km) kiristää hieman käsijarrukenkiä renkaanvaihdon yhteydessä.
Takakäyttöjarrutkin pysyvät hyvässä kunnossa, kun vaikkapa kerran viikossa (tai edes kuussa) polkee jarrua suht. voimakkaasti paikallaan ollessa. Silloin takamännätkin varmasti liikkuvat, eivätkä jämähdä. Tämän painalluksen jälkeen huomaa, että jarrut ovat hieman tehokkaammat, kuin ennen. Sitten se jarrunesteen vaihto parin vuoden välein. Ei se ole ihmisten kiusaksi keksitty velvoitetyö...
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
Jarruista vielä.... ja ihan isoista, elikkä pysäyttimistä. Ajelin tänään (eilen) Turun suuntaan sateessa- tottakai- ja jouduin jarruttamaan eteen tulleen auton vuoksi voimakkaasti. Jarrut puolsivat oikealle aika lailla ja teho oli vähäinen. Elikkä kyllä pitäisi- niin naurettavalta kuin kuullostaakin- sateella aika ajoin, takana tulevia häiritsemättä, jarrutella pikkuisen. Ongelma ei ole ainoastaan F1:n, vaan ihan arkikäytössäkin.
Ja ne turvavälit...
Tällä palstalla jutellaan ehkä liian vähän arkisista liikenteen ongelmista, no, eihän tää "enskapalsta" (nuoremmille: Ensio Itkonen; elävä liikennelegenda 1970-80 luvuilla) olekaan. Liian liki ajaminen kuuluu ihan radioaalloilla; mm kehä III:n onnettomuuksissa. Maalaisen kantilta katsoen jo kehä III on aika hektinen ainakin vilkkaana aikana. Turvavälin pitäminen on kyllä aika mahdotonta... aina on joku väliin tulossa. Mutta tarkkuus on poikaa. Jarruista on helppo siirtya kaasun harkittuun käyttöön... Turvallista matkaa.
Ja ne turvavälit...
Tällä palstalla jutellaan ehkä liian vähän arkisista liikenteen ongelmista, no, eihän tää "enskapalsta" (nuoremmille: Ensio Itkonen; elävä liikennelegenda 1970-80 luvuilla) olekaan. Liian liki ajaminen kuuluu ihan radioaalloilla; mm kehä III:n onnettomuuksissa. Maalaisen kantilta katsoen jo kehä III on aika hektinen ainakin vilkkaana aikana. Turvavälin pitäminen on kyllä aika mahdotonta... aina on joku väliin tulossa. Mutta tarkkuus on poikaa. Jarruista on helppo siirtya kaasun harkittuun käyttöön... Turvallista matkaa.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
alkuperäinen juttu liuskahti ihan perseelle, kun iskarix alkaa päissään kertomaan satuja mene sivulle topic ja kerro siellä melkein Jeesuksen kanssa tulleita kohtauksia.
Re: Katsastuksessa hylkäys kässäristä
No niin;nyt on vihdoin aikaa kertoa uusimmat käänteet tässä jutussa.Torstaina nostin Saabin peräpään ilmaan ja pyörät veks.Kässäri napsu-napsulta päälle ja aina kokeilemaan,että tapahtuuko mitään.Viidennellä napsulla ei enää jaksanu käsin pyörittää renkaista...Eli mitään säätöjä en tehnyt.Perjantaina sit uudestaan Salpakankaalle katsastukseen.Kaksi inssiä siellä oli,en kelputtanut tätä Herra"Koota",joka hylkäsi Saban.Toisen inssin kanssa lähdin dynamolle mukaan ja heti sanoin,etten säätänyt jarruja ollenkaan,kun ei ole mitään syytä säädellä!Ja ihme tapahtui;käsijarru pelitti hyvin Inssi ei osannut antaa selitystä sille,miksi tämä kokelas(?) ei saanut käsijarrulta riittäviä tehoja ulos...Selitti kyllä,että kun nyt sataa,niin jarrutesti näyttää toisia lukemia...!Lupasi seuraavassa katsastuksessa hyvittää jälkitarkastusmaksun,18€