ahtopaineiden katoaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja Pola »

On T7. Immu on yhtä vanha kun autokin. Ja joo, sen jälkeen on pieni vuoto mutta niin hankalassa paikassa ettei ole päässyt korjaamaan. Vuotaa siis josatain öljynkeruusäiliön tienoolta. Tällä hetkellä kyllä on 95 tankissa kun loppui pumpusta 98 kahden litran jälkeen. Ei oo oikein mitään laitetta tuon peruspaineen mittaamiseen.

Asiasta kolmanteen. Millä nimellä noita aktuaattoreita saa kaupasta? :D
Tuo nykyinen on niin ruosteessa ainakin ettei siitä mitään voi säätää jos tarvetta tulee.

Eli vaihtoehtoja on ainakin miljoona. Aloittas vaikka huomena tuosta bypassista ni olis yks vähemmän :wink:
#3272
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

joo T7 on täälläkin. 98E olen tankannut aina. alipaineletkuja uusittu (saattaahan se ehkä vielä jostain vuotaa?) ilmamassamittari luultavasti alkuperäinen?
Aktuaattorin jousi, mikä se on?
täällä on kampiakselin anturi antanu vikakoodia. vaihdetaan se seuraavaksi.
öljynkeruusäiliö? onko se jossain imusarjan alapuolella?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja Pola »

Aktuaattorin jousi, mikä se on?


En ole itekään ihan varma, mutta luulen että se on on tuo apparaatti joka pitää hukkaportin suljettuja.
öljynkeruusäiliö? onko se jossain imusarjan alapuolella?
Kyl, ja ite kun puhallan tohon imukärsää ni sieltä pihisee. Sormilla jos painaa huohotusletkun luttuun tuosta koneen kupeesta niin ääni lakkaa.
#3272
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

ahaa! pitääpä ittekki tutkailla täs viikonlopun aikana.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

aktuaattorin jousi = hukkaportin kellon jousi joka on kellon sisällä ja melko mahdoton vaihtaa originaalikellossa. Peruspaineen säätöön on ng900/og93 osion alussa heti artikkeli, mutta riittävän tarkistuksen voi tehdä vedättämällä vaikka kolmosella siten että ahdot nousee yli puolen baarin ja sitten painamalla jarrua sen verran että jarruvalo syttyy, jolloin Trionic pudottaa ahdot peruspaineille (eli mankkuvena parkkeeraa matalapainemoodiin siksi aikaa).
Originaaliosaa ei kannata laittaa koska edullisemmin saa vaikka PCS:ltä Forgen kellon johon jousta voi vaihtaa sitten vaikka isompien stagejen vuoksi.
Tuollaisesta öljynkerääjästä en tiedäkään, lieneekö erilainen T5 moottoreissa. Joka tapauksessa ilmamassaan perustuvassa säätöalgoritmissa T7:ssa laskut menee pieleen jos immun jälkeen systeemi vuotaa. Alipaineella menee laihalle koska sekaan imeytyy punnitsematonta happirikasta ilmaa, enkä itse asiassa tiedä mihin saakka lambdasäätö tilannetta voi korjata.
10 v ikäiset alipaineletkut on jo hyvä vaihtaa eikä ole edes kallis operaatio immuun verrattuna. Samoin tulpat, moottorin ilmansuodatin ja peruspaineet. Asentoanturin vika aiheuttaa yleensä täydellisen käyntihäiriön, mutta sekään ei montaa kymppiä maksanut T5 koneeseen, onko sama T7:ssa ?
DI:n vika taas on alkanut tuntumaan rykimisenä suuremmilla ahdoilla, mutta normaaliajo saattaa sujua ilman ongelmia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Tuntuu nämä T7 koneiset olevan aika hankalia. Itselläni myös ahdot hukassa (tai ei niitä koskaan ole riittävästi ollutkaan). Ahtimena mitsu ja softina kokeiltu Aeron vakiosoftaa sekä SQR:n stage1. Paineet 0,7 ja 0,85. Peruspaineet OK, mankkuvena kokeiltu toisesta autosta- ei parannusta. By-pass puhaltamalla testattu- ei vuoda. Immu kokeiltu 2kpl, enemmän ajetulla ja likaisemmalla nosti paremmin paineet (kävi hetkellisesti stage1 softalla 1bar:ssa) , -07 vuosimallin 9-5:sta lainattu ei parantanut toimintaa. Alipaineletkut vaihdettu, DI-kasettina kokeiltu merkkihuollon kasettia, ei auttanut. TECH löysi vikakoodit P0444 ja P0453, eivät osanneet merkkikorjaamolla sanoa mitä noi vaikuttaa tai miten vois korjata. Auto pelaa muuten hyvin, voimaa ei vaan oo ihan niinkuin pitäis. Kai se on uskottava että ei näitä ihan vain softaa vaihtamalla viritetä.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja Pola »

No ylläri pylläri ei ollu bypassin vaihdosta mitään iloa :evil:
Jos laittais tuon forgen kellon sitten tilaukseen. 138 euroa näyttäis maksavan elkpartsilla. mitä lie tahtovat siitä prookaarsöörvisellä?

edittiä sen verran että: 140€ maksaa ja ens viikon lopulla pitäis ilmaantua.
jos ei tuolla ala tapahtumaan niin pitää varmaan jo harkita ammattiauttajaa tai manaajaa. :cry:
#3272
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuva

(kuva otettu netistä)

mulla muuten varmaan kusi ilmaa täältä välistä.
kun kiristi ton onnettoman kiinnityksen kiinni ni toi putki heilu ihan vapaasti!
ja tiiviste oli ihan kova koppura.
pistin nyt helpon ja nopeen ratkasun: silikoonia tohon liitoksen ympärille.
en vielä rupee hehkutteleen et ongelma olis ratkastu.... kattellaan ja kuulostellaan.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja Pola »

Legendaarista! Mulla oli ihan samasta paikasta. Kolina vaan kuulu kun heilutteli tuota bypassin putkea. Siitä vuos ihan reilusti kun hönki tuonne ahtotorveen. Silikoonilla tiivistin sen viikonloppuna. Nyt pitää ilmaa muttei kyllä kulku kohentunut. :evil:
#3272
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

sitteku oot saanu ton forgen kellon kiinni ni kerro oliko siitä mitään apua.


EDIT. juttelin potkuhousun kanssa ja se sano et orkkis coolerin päädyt on muovia 8O . et ahdot voi hyvinkin vuotaa sieltäkin.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja Pola »

Ootko koittanu nyt puhallella tonne kärsään kun tuo bypassin putkin on tiivistetty?
#3272
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

emmä oo. ulkona sen verran kylmä ettei siel viitti mitään kyhätä.
tänään yrittelin laittaa ahtopainemittaria a-pilariin. sekin jäi vaiheseen ku ei oo mitään paikkaa missä laittaa.
mut saimmä sen siihen pilariin kiinni, siit on hyvä sitte jatkaa :D
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Perkele. Samaa täällä.
Ahdot aerossa 0,7 vakio softalla, vaikka 3" putki alusta loppuun.. ahdistavaa, muutenhan auto pelaa hyvin.
Miten kävi ahtojen anturivaihtojen jälkeen?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Santeri kirjoitti: TECH löysi vikakoodit P0444 ja P0453, eivät osanneet merkkikorjaamolla sanoa mitä noi vaikuttaa tai miten vois korjata.
WISsin mukaan P0444 on Säiliön huohotusventtiilin katkos/oikosulku maahan.
Toista koodia en löydä.

Kun noista viripajojen T7 softista on itsellä aika vähän kokemusta (null) niin ihmettelen kyllä jos vakio Aeron purkilla ei löydy sitä speksattua 1 baria näillä viileillä keleillä. Eikö edes ECUn nollauksen jälkeenkään hetkeäkään 98E:lla kokeiltaessa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: ahtopaineiden katoaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 hakee ilmamassaa joten 0,7 bar voi riittää tavoitteen saavuttamiseksi kylmillä keleillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin