9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Joonash »

Morjesta.

Näin ensimmäinen postaukseni tälle foorumille koskeekin ilmeisesti aika yleistä aihetta, elikkäs TiD:n Eberiä, josta en haulla löytänyt tarvittavaa infoa. Auto on -99 9-3 ja lämmittimessä "kellosarja" eli sen pystyy ajastamaan SID:stä.
Elikkäs kyseinen värkki hajonnut (takerrellut paloilmapuhallin luultavasti polttanut ohjausyksikön PWM -pääteasteen, eli moottorin nopeussäädön). Kun nuo varaosat on sen verta hintavia, eikä muutenkaan tietoa laitteen yleiskunnosta / huolloista, niin päätin vaihdattaa koko lämmitysyksikön.

Merkkiliikkeessä lämmitin (alkuperäinen 3kW d3wz) kustantaisi hintavat 700e + noin tunnin työ. Plussana siihen saisi ohjelmoitua "vain manuaalisena" -toiminnon samalla.

Toisaalta saisin uuden 5kW (d5wz) lämmittimen hintaan 550e. Polttoainepumpun joutuisi vaihtamaan tässä tapauksessa myös. Myyvä liike vaan ei asenna, eli joudun sen teettämään muualla. (mahdollisesti ongelmia takuun kanssa..?)

Näin alustuksesta itse kysymyksiin:

- Riittääkö 3kW lämmitin suomen talvessa ainoana lämmittimenä sekä lisälämmitin, että pysäköintilämmitin -käytössä (sähkölämmitintä ei ole)?
- Tuleeko 5kW lämmittimen asennuksessa ongelmia (tila, vesiletkujen liitännät, pakoputken liitäntä, ohjauslogiikka tms.)?

Onkin mukava aloitella taas uuden foorumin käyttäjänä, vaikkakin itse kysymyksen aiheuttaneet ongelmat vituttavatkin :D .
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Haulla löytty linkki alkuperäiseen lämmittimeen n.400€ hintaan tai sitten oli Opelclubin puolella. Muokkaan myöhemmin linkin, kun käyn netissä toisella koneella.

Edit:
Tässä olisi linkki:

http://www.preheat.eu/index.php?page=ta ... a-varaosat
Viimeksi muokannut 9000LPT, Ti Marras 25, 2008 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja rr »

Joonash kirjoitti:Merkkiliikkeessä lämmitin (alkuperäinen 3kW d3wz) kustantaisi hintavat 700e + noin tunnin työ. Plussana siihen saisi ohjelmoitua "vain manuaalisena" -toiminnon samalla.
Tunnissa tuon vaihdat itsekin, jos pysyy vähänkään työkalut käsissä ja sormi pois suusta :D
Joonash kirjoitti:- Riittääkö 3kW lämmitin suomen talvessa ainoana lämmittimenä sekä lisälämmitin, että pysäköintilämmitin -käytössä (sähkölämmitintä ei ole)?
- Tuleeko 5kW lämmittimen asennuksessa ongelmia (tila, vesiletkujen liitännät, pakoputken liitäntä, ohjauslogiikka tms.)?
Kyllä 3 kiloWattisella puolessa tunnissa lämmittää kovallakin pakkasella.

Kuvien perusteella 5 kW on pahasti samannäköinen. Googlettamalla saattais löytyä tarkatkin speksit...

http://www.shop.rd-automobile.de/images ... /380_0.jpg
http://www.shop.rd-automobile.de/images ... /381_0.jpg
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Joonash »

9000LPT kirjoitti:Haulla löytty linkki alkuperäiseen lämmittimeen n.400€ hintaan tai sitten oli Opelclubin puolella. Muokkaan myöhemmin linkin, kun käyn netissä toisella koneella.

Edit:
Tässä olisi linkki:

http://www.preheat.eu/index.php?page=ta ... a-varaosat
Kiitokset tästä linkistä, ovat "vähän" kohtuullisemman hintaisia, sitten vaan selvittelemään yhteensopivuutta..
rr kirjoitti:Tunnissa tuon vaihdat itsekin, jos pysyy vähänkään työkalut käsissä ja sormi pois suusta :D
Joo, näin varmasti. Nyt vaan vähän tilaongelmia, ei viitti parkkipaikalla näissä säissä vaihtamaan.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Aika edukkaita kyllä tuolla, jos 350€:lläkin jo irtoaa.
Tuosta linkistä voi olla vielä hyötyä ;)

Mitä lämmittimiin tulee, niin 3KW on mielestäni tehoiltaan ihan riittävä.
TOISAALTA, jos olisin nyt uutta laittamassa, laittaisin todennäköisesti suoraan 5KW:n.
Jokatapauksessa suosittelisin kuitenkin asentamaan sen lohkolämmittimenkin autoon, mikäli sellaista ei vielä ole. Se on kuitenkin mielestäni mielekkäämpi käytössä tällaisilla +5 -> -5 "välikeleillä".
Kovemmillakin pakkasilla käytän aina lohkolämmitintä ensin antamaan peruslämpöä, sen jälkeen vasta 10-30minuutiksi eeberi puhaltelemaan.
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Joonash »

snuggles kirjoitti:Aika edukkaita kyllä tuolla, jos 350€:lläkin jo irtoaa.
Tuosta linkistä voi olla vielä hyötyä ;)

Mitä lämmittimiin tulee, niin 3KW on mielestäni tehoiltaan ihan riittävä.
TOISAALTA, jos olisin nyt uutta laittamassa, laittaisin todennäköisesti suoraan 5KW:n.
Jokatapauksessa suosittelisin kuitenkin asentamaan sen lohkolämmittimenkin autoon, mikäli sellaista ei vielä ole. Se on kuitenkin mielestäni mielekkäämpi käytössä tällaisilla +5 -> -5 "välikeleillä".
Kovemmillakin pakkasilla käytän aina lohkolämmitintä ensin antamaan peruslämpöä, sen jälkeen vasta 10-30minuutiksi eeberi puhaltelemaan.
En taida viitsiä enään lohkolämppäriä asentaa, kun autolla ajettu yli 300 tkm. Täytyy eberillä pärjäillä..
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Joonash kirjoitti:Kiitokset tästä linkistä, ovat "vähän" kohtuullisemman hintaisia, sitten vaan selvittelemään yhteensopivuutta..
Jos yhteensopivuus selviää lukisimme siitä varmasti mielellämme täällä.

Tuosta sopivuudestahan tuolla sivuilla sanotaan, ettei ohjainlaite ole samanlainen kuin Opelissa. Käsittääkseni Saabissa käytetään eri ohjainlaitetta kuin Opelissa alkuperäisenä, niin tiedä vaikka olisi suoraan sopiva.

Mikähän tuossa ohjainlaitteessa voisi olla epäsopivaa. Eihän ohjainlaitteella ole saabissa mitään erikoista tehtävää normaalien valvontatoimien lisäksi. Sidihän hoitaa automaattisen käynnistyksen lämpötilan olleessa riittävän alhainen. Alkuperäinen lämmitin osaa pudottaa puoliteholle kun jäähdytysvesi on 80'C ja 75'C nostaa tehot takaisin, voisikohan tässä olla eroja.
Alkuperäisen lämmittimen vikakoodit voi lukea (vain?) techillä. Voisi olla ettei tämä onnistu tarvikkeessa? Töpselissä voisi olla eroja?
Tuskin nämä mahdolliset ongelmat ylitsepääsemättömiä on kun hinta kuitenkin eberiksi edullinen. Vai mitä mieltä viisaammat?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Töpselit on samat niin saban omassa kuin tarvikkeessa tai ainakin eberihuollon testeri sopii paikkaansa mutta ei näytä mitään.

Jos ero on että muutki pystyis kattoon koodit niin ei olis ollenkaa huono juttu.

Onkos joku lähiaikoina kysyny hehkutulpan hintaa, oma kun ei myöskään toimi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Joonash »

Noniin, tässä vähän lisätietoa.
Elikkäs siinä opelin mallissa on ilmeisesti erillinen liitin polttoainepumpulle (eli ei kytkeydy sen 8-napaisen liittimen kautta). Saabilla taas 8-napaisen liittimen pinni 4 ohjaa pa-pumppua.

Ton firman kaveri arveli, että volkkarin lämmitin sopisi vaihtokoneeksi. Sieltä saaman datasheetin mukaan siitäkin on kahta eri versiota. Kytkentäkuvien mukaan niiden suurin ero näyttäisi olevan juurikin tuo ohjausyksikkö ja sen kytkentä lämmittimen muihin laitteisiin (paloilmapuhaltimeen, hehkutulppaan, liekkivahtiin yms).
Toinen versio näyttäisi kytkeytyvän 10-napaisella ulkomuodoltaan neliskulmaisella liittimellä ja toinen taas ovaalinmuotosella 14-napaisella. Nyt kun en töistä pääse WIS:iin käsiksi, niiin en voi tarkistaa kumpi on oikea (ja toisaalta onko sillä käytännössä edes väliä, sillä ulkoinen kytkentä on sama). Muistaako kukaan saabin eberiä purkanut, minkälainen liitin sisällä on?

Muistelisin myös, että ainakin meikäläisellä eberistä lähtee sen 8-napaisen liittimen johdon lisäksi myös toinen johto, 2-napaiseen liittimeen. Tämä ei muistaakseni ole kumminkaan käytössä. Epäilen, että se on vesipumpun liitin, pumppu on vissiin saabissa kytketty erikseen sid:n ohjaukseen, onko tästä varmaa tietoa?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Teemu: Meillä on eberin osia myynnissä.

Hehkutulppa D3W, B/D4W 84.50€
Keraaminen hehku 98€
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Joonash kirjoitti:Toinen versio näyttäisi kytkeytyvän 10-napaisella ulkomuodoltaan neliskulmaisella liittimellä ja toinen taas ovaalinmuotosella 14-napaisella. Nyt kun en töistä pääse WIS:iin käsiksi, niiin en voi tarkistaa kumpi on oikea (ja toisaalta onko sillä käytännössä edes väliä, sillä ulkoinen kytkentä on sama). Muistaako kukaan saabin eberiä purkanut, minkälainen liitin sisällä on?
Tulihan tuo viimetalvena purettua useamman kerran. Muistini mukaan Saabissa on 14 napainen ovaali.
Joonash kirjoitti:Muistelisin myös, että ainakin meikäläisellä eberistä lähtee sen 8-napaisen liittimen johdon lisäksi myös toinen johto, 2-napaiseen liittimeen. Tämä ei muistaakseni ole kumminkaan käytössä.
Myös minulla on ylimääräinen 2 napainen liitin eikä siihen ole kytketty mitään. Mistään kytkentäkaaviosta en ole tuota liitintä löytänyt joten käyttötarkoituksesta ei hajuakaan. Muistelisin mitanneeni tuota mutta (hämärä muistikuva) siihen ei tainnut tulla minkään valtakunnan sähköä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Joonash »

Joo, kattelin WIS:stä että näyttäis olevan kyllä se ovaalin mallinen liitin. Yhteensopivuuden vois varmistaa, kun tietäis ton vakiolämppärin tyyppinumeron. Se vaan on sen verta vaikeassa paikassa (vakionopeudensäädin-boksi tulee tielle), ettei sitä oikein näe ilman lämmittimen irroittamista. Sattuisiko joku muistamaan sen?
Täytyy varmaan huomenissa pistää tilaus menemään, että pääsee ens viikolla vaihtamaan koneen.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Tämmönen lappu on minun lämppärissä: (korvasin saksalaiset yyt tavallisella y kirjaimella)

Heizgerät Typ HYDRONIC
Ausfyhrung D3W Z
Ausfyhr.Nr. 25 1998
Fabrik Nr. 79895AD
Pryfzeichen (siniaallon näköinen merkki)S274
Brennstoff DIESEL
Elektr. Werte 23W 12V
Wärmestrom 3000W
Betriebs-yber druck max. 2.5bar

Einbau nicht in Fahrer- bzw. fahrgastraum DUPLIKAT

Ja alimmaisena numerot

OPEL 90 585 961
SAAB 46 233 02

Kirjoitusvirheistä ei oteta vastuuta

Nämä varaosanumerot taitavat todistaa, että ainakin osassa opeleista on täysin sama lämmitin. Tuo saabin numero on koko lämmittimelle. Ohjainlaitteelle on eri numeronsa vaikka tuo tarra onkin siinä.

Tuo miksi aikaisemmin epäilin opelissa olevan eri ohjainlaitteen arvelin johtuvan siitä, että olen pitänyt kädessä semmoista opelin ulkoisesti täysin samanlaista ohjainlaitetta, ulkoisesti samanlaisesta lämmittimestä kuin saabissa, jossa teho oli 3300w ja sen hinnaksi ilmoitettiin yli 400 euroa. Marmoritiskillähän Saabin ohjainlaite maksoi viime vuonna 170euroa.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3 Tid ensiasennuslisälämmittimen (Eberi) vaihto

Viesti Kirjoittaja Joonash »

Nonni, lämmitin on nyt sitten vaihdettu ja se pelaa hienosti.
Ostin sen tuolta preheatista 350€ hintaan. Volkkarin mallina sitä mainostivat, mutta kytkentä ulospäin sama kuin alkuperäisessä. Opelin mallissa olisi pa-pumppu kytketty oman liittimensä kautta, joten se ei olisi suoraan käynyt vaihtokoneeksi. Päätinkin vaihtaa lämppärin itse, ja sekin onnistui yllättävän helposti (1,5 tuntia meni).
Yhteenvetona: säästöä 350€ + tunnin työkulut (merkkiliikkeen hintaan n.80€). Eli ihan hyvän tuntipalkan voin itselleni laskea :D.

Kiitokset täällä vastanneille!
Vastaa Viestiin