Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jmaximus
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 17:40

Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Viesti Kirjoittaja jmaximus »

Millanen homma olisi vaihtaa 900:n vasen takanapa? Autossa vikana ABS valo palaa ja matka/nopeus mittari ei toimi. Tänään käytin auton huolto liikkeessä jossa todettii vika olevan takanavassa ja sanottiin, että korjaus maksais 400€ joten ajattelin vaihtaa sen ite. Jos osaan.

Onko vaihto vaikea toimen pide auton laitosta vähän tietävälle ja millaset työkalut siihen tarvitsee?
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Viesti Kirjoittaja TjK »

Tuollaisen ohjeen löysin jostain. Helppo homma.
1. Nosta auto ylös ja poista pyörä.
2. Paina jarrumännät sisään moniotepihdeillä.
3. Irrota jarruyksikön kaksi kiinnitysruuvia. Putkiliitäntä on mahdollisesti irrotettava. Ripusta jarrusatula nippusiteellä.
4. Kierrä jarrukenkien säätö takaisin
5. Irrota vivun palautusjousi
6. Irrota käsijarruvaijeri vivusta.
7. Irrota jarrulevyn kiinnitysruuvi. Poista jarrulevy.
8. Jaa kierroslukuanturin liitinkappale.
9. Irrota pyörännavan neljä kiinnitysmutteria.
10. Poista pyörännapa, jarrukilpi sekä välilevy. Irrota pyörännapa jarrukilvestä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jmaximus
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 17:40

Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Viesti Kirjoittaja jmaximus »

Kiitos TjK hyvistä yksityis kohtaisista ohjeista. :D :D
Tollasia juuri tarvitsen.
Vielä kysyisin onko jotain otettava huomioon ettei se mene ihan käelleen. Jottei siitä tulisi lopulta suurempaa remonttia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taka-akselin, ja pyörännavan välissä mahdollisesti lymyilevien takapyörän aurauksen- ja pystykallistuman säätölevyjen sijainti ja määrä kannattaa silmäillä jo navan irroitusvaiheessa. Simmilevyjen maatessa yhtäkkiä sekalaisessa kasassa tontissa voi kasaamisvaihe mennä arpomiseksi.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ei kait tuossa noiden mainittujen säätölevyjen lisäksi mitään ihmeitä. Kun varoo jarruletkua (ripustaa satulan jollain roikkumaan) ja anturin johtoa.
Korjauksena ohjeeseen, että käsijarruvivun jousta ei kyllä tarvii ottaa irti, vaijerin saa vivusta muutenkin irti.
BTW, sama remontti taitaa olla itselläkin edessä, kun cabriossa syttyi eilen abs-valo.. :?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jmaximus
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 17:40

Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900

Viesti Kirjoittaja jmaximus »

Kiitoksia avusta enköhän nällä ohjeilla pärjää, jos en kysyn sitten lisää apua

Ja TjK onnea ja työn iloa navan vaihtoon "jos" tarvii napavaihtaa :wink:
Vastaa Viestiin