Ajettaessa kuoppaista tietä, kuuluu takaa kolinaa teräviin monttuihin ajettaessa. Kolahtelu myös tuntuu istuimen alla takapenkillä istuessa. Kolahtelu ei johdu pakoputkesta tai sen kiinnityksistä. Takaiskunvaimentimet on hiljattain vaihdettu ja iskunvaimentimien ylä- ja alapään kiinnitykset on tarkastettu, puslat ovat ehjät.
Onko muilla ollut saamaa vikaa? Onko takakelkan laakeroinnissa ollut vikoja? Onko kukaan vaihtanut kelkan "laakeripuslia" (holkki, osanro 4467791)?
Autona Saab 93 2.2 Tid vm.2000, 365tkm
Kolinaa taka-akaselistosta
Re: Kolinaa taka-akaselistosta
Joo on vaihdettu pari viikkoa sitten. Oireet ihan samat, kolahteli vain terävissä montuissa. Puslien rikkonaisuuden huomasi helposti niitä poikittain ruuvitaltalla kammetessa. Itsellä ainakin oli puslan keskiosa irronnut kumista ja salli akselin sivuttaissiirtymän. Tätä helpotti vielä puslan sivuilla olevien kuminystyjen kuluminen.
Alkuperäiset merkkiliikkeessä muistaakseni 35euroa/kpl. Monet suosivat myös uretaanipuslia.
Alkuperäiset merkkiliikkeessä muistaakseni 35euroa/kpl. Monet suosivat myös uretaanipuslia.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Kolinaa taka-akaselistosta
Muutamassa vastaan tulleessa ng900/9-3:ssa vikana ollut puslan läpi menevän pultin hienoinen löystyminen.
Pikaisesti kokeiltuna pultti ei helise ja on "tiukassa", mutta kun tulee riittävän suuri voima, heilahtaa puslan holkki pultin ymärillä ~1mm eri asentoon ja tästä kuuluu terävä kolaus. Kolahdusta ei välttämättä tule joka kerta samassa montussa, vaan vain silloin kun voima kohdistuu sopivasti eri puolelle, kun missä silläkertaa holkki lepää.
Korjauksena siis hieman löysätä pulttia (~1/4 kierros) ja kiristää uudelleen riittävän tiukkaan.
Samaa vikaa havaittu myös apurungon takimmaisissa pulteissa, joidenka läpi puslan holkki menee. Useimmiten oireat alkavat 1/2-1v päästä pärnästen korjaamojen suorittamien kytkinremppojen jälkkeen, kun eivät ole vääntäneet apurungon pultteja momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen....
Pikaisesti kokeiltuna pultti ei helise ja on "tiukassa", mutta kun tulee riittävän suuri voima, heilahtaa puslan holkki pultin ymärillä ~1mm eri asentoon ja tästä kuuluu terävä kolaus. Kolahdusta ei välttämättä tule joka kerta samassa montussa, vaan vain silloin kun voima kohdistuu sopivasti eri puolelle, kun missä silläkertaa holkki lepää.
Korjauksena siis hieman löysätä pulttia (~1/4 kierros) ja kiristää uudelleen riittävän tiukkaan.
Samaa vikaa havaittu myös apurungon takimmaisissa pulteissa, joidenka läpi puslan holkki menee. Useimmiten oireat alkavat 1/2-1v päästä pärnästen korjaamojen suorittamien kytkinremppojen jälkkeen, kun eivät ole vääntäneet apurungon pultteja momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen....

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.