Kysymys auton alta.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Og93:n pohjan ja pakoputken välissä on ennen taka-akselin ylitystä jonkinlainen alumiini tms. levy, joka on nyt murtunut pulteistaan ja makaa putken päällä ja rämiseen ankarasti. Onko levyllä jotain kriittistä tarkoitusta vai uskaltaako ajaa ilman? Suojaako se mahdollisesti jotain kriittistä osaa lämmöltä??
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Itselläni oli jossain volkkarissa sama homma. Jokainen tehköön tyylillään, mutta itse heitin kyseisen levyn "vasten pohjoista".
Eipä tuo auto ainakaan syttynyt palamaan.
Vasta vilkuilin alle ja mitä nyt muistiini on luottamista, en siellä nähnyt mitään kriittistä, mitä se olisi suojannut.
En tiedä miten paljon tuo auton pohja lämpiää, jos sen ottaa pois.

...ja nyt jos en muistanut mainita jotain, niin korjatkaa...
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Sama vika meikäläisellä NG-satkussa viime kesänä. Resonoi aika ikävästi ja muutenkin kolisteli putkea vasten. Omassa se vain hieman repsotti ja laitoin sen muistaakseni jollain ranetuksella takaisin kiinni.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

lämpösuoja se on, jos putki punasena ajat, niin sillon se voi olla tarpeellinen. ei se mitään osaa suojaa, pohjaa vaan.

eipä ole palamaan mitkään värkit vielä alkanut vaika pelti on otettu pois.

3" putkille on jopa hakattu pajamoskalla lisää tilaa kun on tehnyt tiukkaa :D

ei vielä ainakaan palaneet :D

ainahan sen voi korjata jos on murtunut, hitsaa ja laittaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Jaa-ha no jos vaikka heittäis vesilintua. :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Alko itelläkin toi pelti repsottaa, kun oli osunnu johonkin. Onko se pulteilla kiinni vai jollain muulla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pulteilla kiinni, itseltä oli ratkennut pultinkantojen alta irti hapettumisen takia. Revin irti ja heitin menemään roikkuvan osan, ei ole tullut ikävä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Heitin minäki sen n.vuosi sitten menemään eikä oo mitään ongelmia ollu.
Loppu ainakin räminä kun juuri vastaavasti makasi putken päällä.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Hook »

No voi hyvä sylvi.. Niitä peltejä on siinä pohjassa ~3kpl, ennen vaihekepin alla olevia kumirkovakkoja, heti sen jälkeen (jonka välissä käsijarrun säätötanko) sekä bensatankin ja purkiston välissä oleva suojapelti. Ittellä ei olisi kovinkaan turvallinen olo, kun putki tulikuumana joutuisi olemaan pysähdyksissä ilman takimmaista lämpöpeltiä, kun muovinen bensatankki makaa 1-2cm päässä 200-300 asteisesta putkesta...
Puhumattakaan jos putki syystä tai toisesta olisi hieman muuttanut asentoa ja nojaisi suoraan tankkiin ilman välipeltiä..

Etummaisien alla ei ole kun koripeltiä, joten niillä ei niin kriittistä vaikutusta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Juuri tuon takimmaisen pellin heitin mäkeen n. 2v sitten. :) Vielä ei o auto palanut, vaikka on tainnu putki välillä aika kuumana käydä.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja Hook »

deportivo kirjoitti:Juuri tuon takimmaisen pellin heitin mäkeen n. 2v sitten. :) Vielä ei o auto palanut, vaikka on tainnu putki välillä aika kuumana käydä.
Hyvä homma, että olet todistanut saabin insinöörit tyhmksi.
Tässähän voisi alkaa kerää turhista osita ja antaa vinkkiä saabille, jolla he voisivat laskea valmistuskustannuksia ja mahdollisesti välttyä konkurssilta :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Joo näin on, tyhmää porukkaahan ne, se oli se mun perimmäinen ajatus. :)
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja kummis »

En tiedä mitä katsastus inssi tykkää. Eri asia tajuavatko ettei se olekaan siellä pohjaa tutkiessaan. Kyllä sen pellin olisi hyvä siellä olla, etenkin kun se tankki on siinä lähellä. Ei varmaankaan normaalisti aiheuta ongelmia poissa olollaan, mutta jos sattuu, että putkii nojaakin tankkiin jostain syystä niin ei hyvä. Edellisessä autossa laitoin vain isompaa rikkaa pulttien alle, kun oli ratkennut lämpöpelti kiinnikepulttien juuresta.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Tuli muutama kuukausi sitten nypättyä tuo takimmainen pelti pois, katsastusmies ei sanonut siitä mitään vaikka kerroin tarkoituksella asiasta.
Putken ja tankin väliin jää 5-7cm tilaa joten saa olla vaikka 2000 asteinen niin ei meinaa mitään, vaikka 200 asteinen putki pääsisi päin tankkia olisi auto melko varmasti siinä kunnossa ettei se enään pitkään kävisi eikä kerkeisi tankkiin tekemään reikää, tai jos tankki halkeaa niin pahasti että aiheuttaa palon niin se on sitten sama onko sitä peltiä vai ei joka tapauksessa se sitten palaa.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: Kysymys auton alta.

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Itsestäänsyttyvyys asteet bensalla on 400 joten en usko että kenenkään saabin peräpönttö saavuttaa edes hetkellisesti tuollaista lämpöä. :D

Ja linkki vielä: http://www.st1.fi/KTTBENSA.pdf
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Vastaa Viestiin