9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Karejg
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 03, 2008 08:01

9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja Karejg »

Parkkipaikalla ei inahtanutkaan. :( Startti kyllä pyöri. Vasaralla kalauttamalla saatiin toimimaan. Nyt on vaihdettu uusi bensapumppu. Aika arvokas oli. Hiukan alle 600 € originaali kapistus. Yritin katsella halvempaa Motonetin luettelosta, vaan en löytänyt.

Kuinka yleistä tällaiset pumpun hajoamiset ovat? Onhan noita kilsoja jo kertynyt 245 tkm. Kosla on vm 1999. Pumppu kesti pidempään kuin og 900 koslassa, jossa meni 180tkm kohdalla.

Pumppu siis väsähti kertaheitolla. Ei varoitellut millään lailla etukäteen. Vaihtaminen oli hiukan hankalaa, bensatankki piti irroittaa.
Saab 9-3 vm1999
Saab NG900S turbo vm1997
Citroen C5 HDi A vm 2001
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Motonetin pumppu:

GM-900/9-3 Pumppu jos Walbro (vertailunrot seur rivi!). . . 28-1385 88.00 ???
Saab-nro 4021358/4161493/8822017/9321621/9321712/9321878. 28-1385 88.00 ???

Lukemani perusteella hajoaa yleensä 200-300tkm välillä. Oma oli ainakin vielä eilen kunnossa (214tkm) 8)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

Pumppu hajoaa yleensä 200 - 300 tkm kohdalla. Enempi sääntö kuin poikkeus.
Motonetin-pumpussa ei tule "ämpäriä" matkaan, vaan pitää askarrella paskarrella rikkoutuneesta pumpusta.

GM-900/9-3 Pumppu jos Walbro (vertailunrot seur rivi!). . . 28-1385 88.00€
Saab-nro 4021358/4161493/8822017/9321621/9321712/9321878.


Omalla OG 9-3 ajettu liki 240 ja alkuperäinen pumppu yhä paikallaan. Pitää koputtaa puuta, ja melkein hankkia vara-osa valmiiksi. Lisää juttua pumpusta ja sen vaihtamisen autuuudesta löytyy haku-toiminnolla ja sopivalla hakusanalla.

EDIT: hidas
Jonz
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 09:17
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja Jonz »

Itsellä sippasi bensapumppu puolitoista viikkoa sitten 244tkm mittarissa.
En kyselly edes merkkiliikeistä uutta vaan vaihdatin uuden läheisellä korjaamolla (jonka lähelle auto jätätti) ja selvisin 270€, uusi pumppu 130€ + työt.
Itsellä oli jo oireita viikkoa aiemmin, eli ihan yhtä äkkiä vika ei minulle tullu.
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Mulla vaihtoivat autosommalla uuden pumpun ennen kun sen suostuin ostamaan. Koeajolle hakiessa ei lähtenyt käyntiin ja silleen. Myyjä oli hieman happaman näköinen kun luki kuitista pumpun hinnan 530€, autosta maksoin 1900€ (NG900 1994).
9-3 SC 2008
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja SS »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=76618 Eli siis 70tkm kohdalla hajosi kertalaakista ajossa.
selvisin 270€, uusi pumppu 130€ + työt.
Saako udella, montako tuntia tekivät töitä? Merkkiliikkeellä meni hommaan 3,5h (arvio orkkispumpun vaihtoon olisi ollut noin 2h) ja yli 400e, siis pelkkiin töihin sisältäen 20cm letkua ja muutaman pakoputken siteen. Pumpun hain Motonetista hintaan 88e.

E: Kerrottakoot että "merkkiliike" oli Tampereen Metro-Auto, valitettavasti ainoa liike, jonka muistin Saabia lavetille hinatessa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tulu
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 22:19

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja tulu »

SS kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=76618 Eli siis 70tkm kohdalla hajosi kertalaakista ajossa.
selvisin 270€, uusi pumppu 130€ + työt.
Saako udella, montako tuntia tekivät töitä? Merkkiliikkeellä meni hommaan 3,5h (arvio orkkispumpun vaihtoon olisi ollut noin 2h) ja yli 400e, siis pelkkiin töihin sisältäen 20cm letkua ja muutaman pakoputken siteen. Pumpun hain Motonetista hintaan 88e.

E: Kerrottakoot että "merkkiliike" oli Tampereen Metro-Auto, valitettavasti ainoa liike, jonka muistin Saabia lavetille hinatessa...
Että osaa kuulostaa tutulta. Samat kilometrit omassa vm. 03 OG:ssa vuosi takaperin ja moottoritieltä poistuttuani moottori sammui liikennevaloihin. Ja hinausauton kuljettajalle yskäisin primäärireaktiona Metro-Auto Lielahti, sen suurempia miettimättä.

Kysyin tässä vaiheessa hinta-arviot ja pumppu taisi olla 500 eur plus työ pari tai kolme tuntia. Sitten soitin PCS:lle ja pyysin lähettämään pumpun sieltä Metro-Autoon (135 euroa toimitettuna). No kuinkas ollakaan vaihtotyö oli 4,5 tuntia kahden sijaan. Syynä mm. se että tankissa olikin bensaa ja se piti tyhjentää (Järvinen varmaan oletti autojen tankit ovat ajettaessa oletuksena rutikuivia...). Siis ilmeisesti 80 euron bensoja tyhjennettiin tankista ja tankattiin takaisin 200 eurolla. Kusetustahan se mutta milläs todistat.

Mutta siis yhteensä noin 600 euroa koko lysti. PCS:ltä totesivat että vaihtoineen osineen koko lystin pitäisi maksaa heillä 300 euroa, mitähän If:llä sanovat kun hinautan autoni ensi kerralla Tampereelta Jyväskylään heidän piikkiin... :wink:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja SS »

No kuinkas ollakaan vaihtotyö oli 4,5 tuntia kahden sijaan. Syynä mm. se että tankissa olikin bensaa ja se piti tyhjentää
Oho, no tuohon verrattuna 3,5h kuulostaa kohtuulliselta. Onneksi meikäläisen tankki oli jo lähes tyhjä...

E: Vastaisuuden varalta täytyy poimia huoltokirjakansioon jonkun muun liikkeen yhteystiedot.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

271tkm pumppu sökö, itse vaidettu 2,5h työtä , osat 85,e ,osa nimikkeellä korjaus-sarja, suodatin tuli vaidettu samalla kertaa.käytössä oli vain yksi hallitunkki 2kpl 5x5 lankunpätkiä takarenkaiden alle ,ja pakillinen avaimia ,valohoitoa ei annettu .tankki imettiin tyhjäksi sähköpumpulla.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse tein homman tankki täynnä... liinat vaan auton ympäri niin sai sen verran tankkia tiputettua että ampärin sai välistä.
Karejg
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 03, 2008 08:01

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja Karejg »

Minkälaiset kokemukset arvon raadilla on Motonetin tarvikepumppujen kestävyydestä? Vanhassa OG 900 koslassa vaihdettiin lukemissa 182 tkm ja toimi moitteetta koko sen ajan, kun auto oli minulla vaihdon jälkeen eli lukemaan 238 tkm. Miten tämän jälkeen, siitä minulla ei ole tietoa.

Kolkkiin tuli laitettua orkkispumppu. Mutta pelkään pahoin, että vaihto on edessä myös perheen NG 900 kohdalla ennen pitkää, joten mieluusti tällä kertaa toivoisi pääsevänsä halvemmalla.
Saab 9-3 vm1999
Saab NG900S turbo vm1997
Citroen C5 HDi A vm 2001
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja MrG »

Motonetin pumppu on just sama walbro kuin saabin alkuperäinenkin.
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Itse vaihdoin ennakoivasti keväällä boschin bensapumpun 51,040 - Maksoi PCSällä 225€.
Vaatii hiukan dremelöintiä marjakoriin ja pitäisi riittää noin 400hp tehoille. Riittää siis ihan hyvin omaan 200hp malliin.
Kilometrejä oli reilut 270 tkm. Enemmän tietävät kertoivat että kannattaa vaihtaa
200tkm jälkeen, ettei jätä tielle.

Vanhassa perunanistutusjutussa on aika hyvät kuvat ja ohjeet :)
Oli onneksi Hook auttamassa niin meni suht vaivattomasti aikanaan.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Jonz
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 09:17
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja Jonz »

SS kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=76618 Eli siis 70tkm kohdalla hajosi kertalaakista ajossa.
selvisin 270€, uusi pumppu 130€ + työt.
Saako udella, montako tuntia tekivät töitä? Merkkiliikkeellä meni hommaan 3,5h (arvio orkkispumpun vaihtoon olisi ollut noin 2h) ja yli 400e, siis pelkkiin töihin sisältäen 20cm letkua ja muutaman pakoputken siteen. Pumpun hain Motonetista hintaan 88e.

E: Kerrottakoot että "merkkiliike" oli Tampereen Metro-Auto, valitettavasti ainoa liike, jonka muistin Saabia lavetille hinatessa...

Saa udella, semmonen kolme tuntia niillä varmaan meni siihen, tais olla jotain n. 50€/h laskutus heillä. Aamulla vein heille avaimet ja kun auto oli naapurin (heistä katsottuna) pihassa niiltä niin hakivat auton itse sieltä. Ei tarvinu itsellä hinata sinne korjaamolle sitä. Bensatankki oli aika tyhjä ja ruuvit, mutterit ja pulti ilmeisesti irtosivat aika helposti. Illalla töiden jälkeen kävin sitten hakemassa. Olen täysin tyytyväinen kyseisen liikeen palveluun.
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 9-3 bansapumppu hajosi 245 tkm kohdalla

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Mulla bensapumppu "hajosi" ja vaihdettiin uuteen jo alle 100tkm...
(Vinkui yli kaksivuotta ja rupesi sitten pätkimään! )

Nyt Walbron pumppu motonetistä paikoillaan, otettiin tankki kokonaan pois ja laitettiin sinne ämpäriin uusi pumppu!
Vastaa Viestiin