NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Pienellä haulla en sopivaa aihetta löytänyt mutta:
Mitä pitää katsoa tarkasti, jos on hankkimassa NG 900 / 9-3 Saabia?
-ruostekohdat
-mekaaniset viat
-muuta tärkeää
-toimintavarmoin kone? 2,0i vai t? entä 2,3 ongelmat. Tonnarissa ko. kone söi öljyä aika paljon jo alle 200.000 ajettuna.
Entä mistä vuosimallista alkaen lämppäri ja ilmanvaihto kohennettiin. Ainakin muistini mukaan -94 mallissa se oli huonompi kuin OG900:ssa
Pojalle ehkä katsellaan combia, kun on musakamppeita kuskattavana ja 2d OG900 takaluukku on pikkuisen matala. Putkivaffaria kun pitää kuulemma kuskata oikein päin. Näyttää olevan jo muutamalla tonnilla ihan kohtuullisen oloisia ajopelejä saatavissa. Ruotsista ainakin, mutta myös täällä.
Mitä pitää katsoa tarkasti, jos on hankkimassa NG 900 / 9-3 Saabia?
-ruostekohdat
-mekaaniset viat
-muuta tärkeää
-toimintavarmoin kone? 2,0i vai t? entä 2,3 ongelmat. Tonnarissa ko. kone söi öljyä aika paljon jo alle 200.000 ajettuna.
Entä mistä vuosimallista alkaen lämppäri ja ilmanvaihto kohennettiin. Ainakin muistini mukaan -94 mallissa se oli huonompi kuin OG900:ssa
Pojalle ehkä katsellaan combia, kun on musakamppeita kuskattavana ja 2d OG900 takaluukku on pikkuisen matala. Putkivaffaria kun pitää kuulemma kuskata oikein päin. Näyttää olevan jo muutamalla tonnilla ihan kohtuullisen oloisia ajopelejä saatavissa. Ruotsista ainakin, mutta myös täällä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Ruostekohdista kannattaa katsoa ainakin takaluukun alaosa ja etuovien alaosat. Itellä noi oli ainoot kohdat missä oli kukkaa.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
iskaritolpat http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=78452
iskarit (jos ei vaihdettu)
2.0 T5 olis mun moottorivalinta, naisen käytöstä
iskarit (jos ei vaihdettu)
2.0 T5 olis mun moottorivalinta, naisen käytöstä
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
2,3:ssa ei ole mitään ongelmia esim. tp-akselien rattaiden kanssa kuten aivan ensimmäisissä tonnareissa (pitkälohkoisissa).
Yhtä toimintavarmoja käytännössä ovat kaikki neloskoneet, 2.0i:tä en laittaisi sen laiskuuden (vrt. samantehoinen kone og900 kevyemmässä korissa) takia.
9-3:ssa ainakin on isompi lämppärin kenno ja paranneltu ilmanvaihto mutta se saattoi tulla jo loppupään ng-satkuihinkin, en muista.
Tyyppivikoja on vetoakselin holkin väljistyminen vaihdelaatikossa joka tulee käytännössä kaikkiin eikä ole hankala/kallis korjata. Kolmosen synkro kuluu huonoksi ensimmäisenä.. Alusta tuppaa narisemaan pakkasilla ja on muutenkin aika surkea vakiona varsinkin vapari ng:ssä. Yleinen ratin täristäminen on luultavasti oiretta sekä mahdollisesta vetarin holkista että alatukivarsien puslista.
Yhtä toimintavarmoja käytännössä ovat kaikki neloskoneet, 2.0i:tä en laittaisi sen laiskuuden (vrt. samantehoinen kone og900 kevyemmässä korissa) takia.
9-3:ssa ainakin on isompi lämppärin kenno ja paranneltu ilmanvaihto mutta se saattoi tulla jo loppupään ng-satkuihinkin, en muista.
Tyyppivikoja on vetoakselin holkin väljistyminen vaihdelaatikossa joka tulee käytännössä kaikkiin eikä ole hankala/kallis korjata. Kolmosen synkro kuluu huonoksi ensimmäisenä.. Alusta tuppaa narisemaan pakkasilla ja on muutenkin aika surkea vakiona varsinkin vapari ng:ssä. Yleinen ratin täristäminen on luultavasti oiretta sekä mahdollisesta vetarin holkista että alatukivarsien puslista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Jos haluaa ongelmattoman mottorin normaaliajoon on i-malli vailla kaikkia niitä vikoja joista voi lukea tuhansia viestejä tällä foorumilla.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Ongelmat koskevat kuitenkin lähinnä T7-moottoria (01-> tai Aero/185hv 00->), 98-00 T5-turbomoottori on käytännössä yhtä ongelmaton kuin 2.0i.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Mikä on sellainen "kohtuullinen kilometrimäärä, jolloin voisi olettaa pelien vielä toimivan kohtuullisen harmittomasti.
Pojan OG900 on ajettu nyt 280.000, eikä siinä ole ollut juurikaan vikoja tuohon kilometrimäärään mennessä. Iskarit ja jarrut on uusittu, lämppärin puhallin jne. muuten se on pelannut kuin se kuuluisa junan mukavuuslaitos.
Pojan OG900 on ajettu nyt 280.000, eikä siinä ole ollut juurikaan vikoja tuohon kilometrimäärään mennessä. Iskarit ja jarrut on uusittu, lämppärin puhallin jne. muuten se on pelannut kuin se kuuluisa junan mukavuuslaitos.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
300tkm ajetuissa ei ole mitään kummempia ongelmia ilmennyt mitä ei aiemmin olisi jo lueteltu. 200tkm jälkeen loppuu ainakin alusta ja bensapumppu. Tuulilasikin varmasti hiekkapuhallettu.. tuurilla ne on enemmän vaihetussa jo vaihdettu kaikki, tai sitten pitää vaihtaa. Eli en pahemmin kilsoja pelkäisi näiden kohdalla, moottorissa ne ei näy eikä juuri muuallakaan kuin mittarissa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Ruoste kohteita voi löytyä konepellin etureunasta tiivisteen alta, josta löytyy sauma kohta. Ovet listasta alaspäin maalipinnan kuplintaa. Takaoviaukot: lokasuojan ja kynnyskotelon taitos/reuna = kiveniskuteipin alareuna, sekä lukkosalvan vieressä pistehitsit +takalokasuojassa kylkilistan pikku palan alta voi löytyä jotain. Ohjaustehostimen putki, jossain etupuskurin takana.
Huolenpitoa ja hyviä öljyjä vaparikonekin kaipaa. Työkaverilla porsi 2.0i useampaan kertaan lyhyen ajan sisällä.
Huolenpitoa ja hyviä öljyjä vaparikonekin kaipaa. Työkaverilla porsi 2.0i useampaan kertaan lyhyen ajan sisällä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
No mitä käyttökokemuksia:uudella T7:lla 0-170tkm ajalta ja T5:sta 180-250tkm niin huolettomampi on tuo jälkimmäinenVesa Pohjalainen kirjoitti:Mikä on sellainen "kohtuullinen kilometrimäärä, jolloin voisi olettaa pelien vielä toimivan kohtuullisen harmittomasti.
Pojan OG900 on ajettu nyt 280.000, eikä siinä ole ollut juurikaan vikoja tuohon kilometrimäärään mennessä. Iskarit ja jarrut on uusittu, lämppärin puhallin jne. muuten se on pelannut kuin se kuuluisa junan mukavuuslaitos.
T7 on 150tonniin asti jatkuvasti telakalla milloin mistäkin syystä. Tuntuu muutenkin että 9-3:sta lastentaudit häviää lopullisesti vasta 200tkm kohdalla
T5:sta voisin suositella jos löytyy ruosteeton ja kansi pitää nesteet erillään. Bensapumpun, jarrulevyt ja ripustuksien puslia uusimalla +200tkm ajetusta saa muutaman sadan euron rempalla mukavan ja luotettavan käyttöpelin. Näillä jälleenmyyntiarvoilla ajattelin itse ajaa vielä toisen 250tkm mittariin
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Takakontin hometilanne Vesivuotoja ihan riittävästi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =vesivuoto
ja -->
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=77935
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =vesivuoto
ja -->
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=77935
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Tuo kannattaa katsoa konepellin etureunan mustan tiivisteen takaa. Paksu koriliima sauma. Sen alla muhii eikä kukaan huomaa.. Omassani oli jo ruosteessa repsikan puolen reunasta. Näkyi maalissa kuplia ja kun työsi pienen meisselin saumaliiman alle niin raps 5cm matkalta aukesi liima nööli..patse kirjoitti:Ruoste kohteita voi löytyä konepellin etureunasta tiivisteen alta, josta löytyy sauma kohta. Ovet listasta alaspäin maalipinnan kuplintaa. Takaoviaukot: lokasuojan ja kynnyskotelon taitos/reuna = kiveniskuteipin alareuna, sekä lukkosalvan vieressä pistehitsit +takalokasuojassa kylkilistan pikku palan alta voi löytyä jotain. Ohjaustehostimen putki, jossain etupuskurin takana.
Huolenpitoa ja hyviä öljyjä vaparikonekin kaipaa. Työkaverilla porsi 2.0i useampaan kertaan lyhyen ajan sisällä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Omassa vuosimallin -93 NG900ssa oli myös katon etureunaan alkanut tulla ruostetta ovien alaosien ja takalokarin saumojen lisäksi.
Venttiiliohjarin kumit joutuu paljon ajetussa (yli 200tkm) todennäköisesti vaihtamaan. Omassa 2,3:ssa vaihdettiin myös tp-akselien rattaat sekä samalla jakoketju ja rattaat about 250tkm kohdalla.
Pre -96 NG-satkujen etupään alustageometria on huonosti suunniteltu ja vaatii kaiken viimeisen päälle säätöön, jotta ei täristä.
Venttiiliohjarin kumit joutuu paljon ajetussa (yli 200tkm) todennäköisesti vaihtamaan. Omassa 2,3:ssa vaihdettiin myös tp-akselien rattaat sekä samalla jakoketju ja rattaat about 250tkm kohdalla.
Pre -96 NG-satkujen etupään alustageometria on huonosti suunniteltu ja vaatii kaiken viimeisen päälle säätöön, jotta ei täristä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?
Mulla on 110 tkm ajettu 9-3 vm. -03. Alussa valittelin sitä kun tuo puolsi oikealle mutta eipä tuo enää häiritse. Ainoat viat ovat olleet kuskin turvavyön huono kelautuminen (vaihdettu) ja toisen puolen alapallonivel on pitänyt uusia. Mulla ei koneessa ole ollut mitään ongelmia. Yhteenvetona hyvä auto.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854