9-3:n etutolpat ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kiesus. Minulla ei ollut läheskään noin pahannäköinen, kun oli jo poikki.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja karote »

Olipa hyvä että tämä tuli puheeksi täällä foorumilla. Aloitin tänään sitten ruosteensuojausoperaation noihin tolppiin. Maalipinta oli jo kuplinut ja ruostetta alla. Huomion arvoista on se, että ruostumista oli vain sillä pätkällä joka lähtee siitä jousilautasesta ylöspäin... mikähän materiaalivika siinä on? Taidanpa vetäistä viimeisenä kevyet alustamassat siihen ympärille pohjamaalin päälle. Jos se sitten kestäis kulutusta paremmin...
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja SS »

^Massaa en laittaisi, korkeintaan jotain kotelosuojaa joka ei muodosta kiinteää kerrosta. Massan alla se ruoste muhii, jos massa alkaa jostain syystä irtoilla. Ei kait tuohon mitään sen kummempaa kulutusta kohdistu. Maaliksi vaikka Inerta Primer 5:sta, tms. kunnon maalia. Pelkästä tavallisesta pohjamaalista menee vesi läpi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja karote »

Tjaa.. no onhan siinä se kuminen kaulus sen putken ympärillä ja jos sinne väliin menee hiekkaa, niin hioutuuhan se siinä ajanmyötä... Noh, vetasin tänään mustat vasaralakat siihen pintaan, että kattotaan kuinka kauan kestää ennen kuin hoito pitää uusia (jos tarvii) Tai no, huomenna vedän vielä toisen kerroksen niin tulee vähän paksumpi kerros.
Bombardier
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
Paikkakunta: Vaala

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Bombardier »

No niin, levittelin tuon oman saappaan keulatuennan osiksi tohon tallin pöydälle ja voin unohtaa kaikenlaiset korjaus suunnitelmat.! Ei auta holkkien sorvaus eikä muut kepulikonstit. Tolpat on täysin mädät ja myös kääntövarteen sain reiän aikaiseksi kevyesti meisselillä painaen. Joten kyllä lähtee..., tonnit tililtä kun myös molemmat etupyörän laakerit oli sököt. :(
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Joukolla vaatimaan kunnon alennusta uusista tolpista, aivan selkeä valmistusvirhe kun on kyseessä.. ?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja yason »

KAPU2 kirjoitti:Joukolla vaatimaan kunnon alennusta uusista tolpista, aivan selkeä valmistusvirhe kun on kyseessä.. ?
Mitäs tolle vois ennaltaehkäisevästi tehdä?

Käytin NG900 (-94):ni Torekilla huollossa ja siinä kun käytiin läpi auton kuntoa, niin kertoivat tarkistaneensa, että nuo ongelmalliset tolpat ovat about priimakunnossa. (Selitys lienee se, että yksilö on ollut Suomi-auto vasta reilut 3 vuotta...)

Noi etutolpat kun ilmeisesti menee kaikissa tämän mallin Saabeissa, niin tuon kun tietää, niin milläs sitä voisi estää?

Ei kiinnostaisi jäädä vaan katselemaan ruostumista ja pistää sitten tuhansia euroja palamaan joskus viiden vuoden päästä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja SS »

Hiekkapuhallus ja maalaus jollain kunnon teollisuusmaalilla auttanee aika paljon. Tarkastus määrävälein ja uusintamaalaus jos tarpeen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Ymmärränköhän oikein? Etutolppa ruostuu eniten tuosta jousilautasen yläpuolelta, kuten myös minulla. Tuon katkeminen vauhdissa ei kuitenkaan aiheuttane välitöntä katastrofia. Iskarihan pitää vielä tolpan "pystyssä" . Tietysti oikein kovissa ulosjoustoissa on teoriassa mahdollista että iskari luiskahtaa putkesta ulos ja sillon peli on niiltä osin selvä. Tuon kääntövarren ruostuminen taitaa ollakkin sitten jo suuremman riskin aiheuttava juttu?

En tarkoita tällä sitä, etteikö tolppien pitäisi olla kunnossa, ja nämä on tarpeeksi huonoksi mennessään korjattava välittömästi. Ajatuksen tasolla mietiskelin vain.

Jännä kyllä tuo kun siskon -96 mallin ng 900 tolpat ovat priimat ja huoltamissani 2 9-3 jo reilusti ruostuneet.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Teukka.k kirjoitti:Jännä kyllä tuo kun siskon -96 mallin ng 900 tolpat ovat priimat ja huoltamissani 2 9-3 jo reilusti ruostuneet.
Tosiaan vaikuttaisi siltä että noin vuonna -98 on tapahtunut jotakin, ehkä jonkun alihankkijan taholla niin että näitä ongelmatapauksia esiintyy enimmäkseen tuosta vuosimallista ylöspäin.

Juuri se jousilautasen ja iskarin kiinnitysmutterin välinen osuushan se pahin paikka on, mutta ulosjousto taitaa olla kuitenkin niin lyhyt ja geometria sellainen että tuskin iskaripatruuna pääsee tolpasta pois hyppäämään tolpan katketessa jousilautasen yläpuolelta, ellei sitten oikein reilussa ilmalennossa.

En myöskään suosittele ehdointahdoin kokeilemaan pahinta mahdollista skenaariota, vaan mietityttää vain myös tämä ilmiö. Ilmiö siksi että en ole yhdessäkään muussa autossa nähnyt noin yhteen paikkaan kohdistuvaa ja noin rajua ruostumista.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja yason »

Minuteman kirjoitti:
Teukka.k kirjoitti:Jännä kyllä tuo kun siskon -96 mallin ng 900 tolpat ovat priimat ja huoltamissani 2 9-3 jo reilusti ruostuneet.
Tosiaan vaikuttaisi siltä että noin vuonna -98 on tapahtunut jotakin, ehkä jonkun alihankkijan taholla niin että näitä ongelmatapauksia esiintyy enimmäkseen tuosta vuosimallista ylöspäin.
Mites noi uudet tolpat? Onko ne niitä samoja ruostuvia vai teettääkö/tekeekö mahdollisesti Saab tai joku toinen firma vastaavia tolppia mutta paremmin, jotka sitten kestäis? Vai onko noi tällä hetkellä autoihin vaihdetut tolpat vielä sen ikäisiä, että lopputuloksesta ei ole tietoa?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Käykö muuten ng900 ja og9-3 tolpat ristiin?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

KAPU2 kirjoitti:Käykö muuten ng900 ja og9-3 tolpat ristiin?
Tolpat eivät käy ristiin. Ainakin on eri varaosanumeroilla, omakohtaista kokemusta ei ole.
Bombardier
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
Paikkakunta: Vaala

Re: 9-3:n etutolpat ?

Viesti Kirjoittaja Bombardier »

Joo tota, laitanpa vielä lusikkani tähän soppaan... Nyt on tuossa pirtinlattialla läjä uusia osia asennettavaksi: uudet olka-akselin pesät marmoritiskiltä hiukan tingittynä hintaan 395 e kpl, toimitus noin viikon. Monroe reflexit joka nurkkaan. Uudet etupyörän laakerit, vanhoja kun ei saa ehjänä yleensä irti ja oli muutenkin jo väljät. Uudet raidetangonpäät...

Tarkastelin noita uusia tolppia ja mun mielestä niissä ei kyllä ole kovin kummoinen tuo maalaus joten todennäköisesti ne ruostuu jossain vaiheessa jälleen. Käytetystä teräslaadusta en saanut tietoa. Meikäläisen tapauksessa on kyllä aivan sama jos ne ei kestä taas kuin 10 vuotta, autoni on paalaamossa ennen sitä. Nyt ajettu 260 tkm -98 ja työmatkaa mulla 90 km sivu joten autoja vanhenee säännöllisesti. Tosin tää mun työmatka juttu ei kuulu tähän osioon mutta tulipahan sanottua.
Vastaa Viestiin