NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja rr »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Pojalle ehkä katsellaan combia, kun on musakamppeita kuskattavana ja 2d OG900 takaluukku on pikkuisen matala. Putkivaffaria kun pitää kuulemma kuskata oikein päin. Näyttää olevan jo muutamalla tonnilla ihan kohtuullisen oloisia ajopelejä saatavissa. Ruotsista ainakin, mutta myös täällä.
OG900 combin tavaratila on 9-3:een verrattuna ihan eri planeetalta.

- Helpompi lastata
- Tasainen pohja (myös selkänoja kaadettuna)
- Tilavampi
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

rr kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Pojalle ehkä katsellaan combia, kun on musakamppeita kuskattavana ja 2d OG900 takaluukku on pikkuisen matala. Putkivaffaria kun pitää kuulemma kuskata oikein päin. Näyttää olevan jo muutamalla tonnilla ihan kohtuullisen oloisia ajopelejä saatavissa. Ruotsista ainakin, mutta myös täällä.
OG900 combin tavaratila on 9-3:een verrattuna ihan eri planeetalta.

- Helpompi lastata
- Tasainen pohja (myös selkänoja kaadettuna)
- Tilavampi
Muutamassa käytännön tilanteessa 9-3:sen kontti on parempi, mm sopivan korkuisen putkivahvarin kuljetuksessa.

OG900:een ei sovi pikku kompura pystyyn hattuhyllyn alle, 9-3 tavaratila on huomattavasti korkeampi.

Tosin OG900:een sopi myös styrox paali sisään, mutta muihin Saabbeihin sitä ei tahdo sada sopimaan (9-5 farkkua en ole kokeillu).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja mursu »

On tuo OG900:n kontti ainakin koirien kuskaamisessa ja muussakin käytössä paljon helpompi kun lastausaukossa ei oo 20cm kynnystä...ei tarvii nojailla ja kurotella paskaseen korkeaan puskuriin, eikä koirat revi sitä kynsillään kun kiipeävät sen yli. Mutta tämähän ei liity 18-kesäisen supparivirityksiin :)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo meillä kuljetettavana on kitaravahvari mallia putki Engl Screamer 50
Korkeutta on puolisen metriä.

Mitenkäs sitten noiden kikottimien kanssa, toimivatko eli kikottimilla tarkoitan cruisea ja acc:tä

Parissa sadassa tuhannessa on odotettavissa bensapumppu, entäs muuta?
# 419 Vesa Pohjalainen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Cruise on ainakin mulla toiminut tosi hyvin. Kertaalleen on pitänyt ranettaa ne poljinkytkimet kuntoon, mutta rautalangan määrästä päätellen en ollut ensimmäinen asialla.
Eli ongelmia ei sillä saralla ole ollut.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja SS »

Omassa vuosimallin -93 NG900ssa oli myös katon etureunaan alkanut tulla ruostetta ovien alaosien ja takalokarin saumojen lisäksi.
Vai on Vectran ongelmat siirtyneet jo tähänkin :(

Vaparikonetta (2.0i) en harkitsisi, eikä varmaan harkitse kukaan muukaan joka on turbokonetta kokeillut. T7:ssa on huohotinongelmia, mutta tuokin on aikalailla tuurista kiinni. Lisäksi öljynkulutus on yksilöllistä, esimerkiksi omaani ei sitä lisäillä tarvitse, tosin ajettu vasta reilut 70tkm. Huohotinpäivitys kannattaa asentaa tai tarkistaa, onko jo asennettu. Öljytikkuun voi kurkistaa ja katsoa, löytyykö sieltä valkoista töhnää.

Lämmityslaitteella pärjää, vaikka saisi tuo hieman nopeamminkin lämmetä. Ikkunat eivät huurru ja ilma vaihtuu ihan riittävästi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ruoste tuntuu olevan myös 9-3 autoissa aika mukavasti läsnä. Oviaukkoa korissa kiertävän tiivisteen kun kampeaa irti niin sieltäkin ruostuu pistehitsien juurista jne.
Sinällään hauskaa lueskella viestejä ruosteettomista autoista.
Ja olihan jollakin jo ng satkussa takapyörän kotelon yläpään pellitykset mätäntynyt --> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=78540
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja patse »

SS kirjoitti:...Lämmityslaitteella pärjää, vaikka saisi tuo hieman nopeamminkin lämmetä. Ikkunat eivät huurru ja ilma vaihtuu ihan riittävästi.
Mulla ei valittamista lämmittimistä ja lämpiämis nopeuksista.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:...Parissa sadassa tuhannessa on odotettavissa bensapumppu, entäs muuta?
Jos on B205x (T7) kone, niin odotettavissa voi olla ilmamassamittarin, sähköisen kaasuläpän kanssa ongelmia.
ACC ja muut kikottimet toimii, niin kuin ne saabissa pitää toimia. Tosin, kerran oli airbag anturin johto mennyt poikki etuoven läpiviennissä ja eikä tuo sähköantenni kaikessa hienoudessaan ole sellainen mukava luksus-varuste, tosin toiminut jo välillä raakaakin käsittelyä 8 vuotta. Käsijarru tietty vaatii aktiivista säätämistä. Sitten jossain vaiheessa on tuo vetopyörästön/-akselin holkki remppaa. Ajettavuus ei ehkä ole ihan sitä parasta saabismia.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja mursu »

patse kirjoitti:
SS kirjoitti:...Lämmityslaitteella pärjää, vaikka saisi tuo hieman nopeamminkin lämmetä. Ikkunat eivät huurru ja ilma vaihtuu ihan riittävästi.
Mulla ei valittamista lämmittimistä ja lämpiämis nopeuksista.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:...Parissa sadassa tuhannessa on odotettavissa bensapumppu, entäs muuta?
Jos on B205x (T7) kone, niin odotettavissa voi olla ilmamassamittarin, sähköisen kaasuläpän kanssa ongelmia.
ACC ja muut kikottimet toimii, niin kuin ne saabissa pitää toimia. Tosin, kerran oli airbag anturin johto mennyt poikki etuoven läpiviennissä ja eikä tuo sähköantenni kaikessa hienoudessaan ole sellainen mukava luksus-varuste, tosin toiminut jo välillä raakaakin käsittelyä 8 vuotta. Käsijarru tietty vaatii aktiivista säätämistä. Sitten jossain vaiheessa on tuo vetopyörästön/-akselin holkki remppaa. Ajettavuus ei ehkä ole ihan sitä parasta saabismia.
Itseasiassa tuntui tuossa syksyllä joka toisessa vaihdokissa olevan ilmastoinnissa sanomista, joko kompura lopetti pyörimisen parin minuutin jälkeen tai ei pyörinyt ollenkaan... autot huurtui yms. Ohjainrumpuja oli jumissa niin ettei ilmaa tullut jaloille yms. pientä :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vesa Pohjalainen kirjoitti: ...mekaaniset viat
Tasapainoketjuasiat kannattanee tutkia.
Vesa Pohjalainen kirjoitti: Pojalle ehkä katsellaan combia, kun on musakamppeita kuskattavana ja 2d OG900 takaluukku on pikkuisen matala. Putkivaffaria kun pitää kuulemma kuskata oikein päin. Näyttää olevan jo muutamalla tonnilla ihan kohtuullisen oloisia ajopelejä saatavissa. Ruotsista ainakin, mutta myös täällä.
Miksei sitten OG CC ? Kohtuullisen oloisia ajopelejä muutamalla satasella ?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllä OG 900 on yhtä varteen otettava vaihtoehto. Pihalla on osa-autoksi hankittu -88 OG ajettu 280.000 ja toimii tekniikaltaan erinomaisesti, mutta hitsauhommia siinä olisi.

2,1 koneen ongelmat on tiedossa, joten 2,0 i16 tai t16 olisi varmaan parempi vaihtoehto.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja rr »

Jos bensa 9-3:sta hankkisin, hakisin ruotsista vm-99 2,0T 200HP version. Eli sillä vanhalla T5 moottorilla. Tehoa on arkikäyttöön riittävästi, varusteet SE ja hinnat kohtuulliset. Virityspotentiaaliakin löytyy tarvittaessa :) Suomestakin vois ostaa, mutta täällä taitaa olla enemmän näitä 2,0i malleja :?

Minusta kilometrilukema ei kerro sitä, miten auto tulee jatkossa kestämään. Perusteellinen koeajo ja auton tutkiminen paljastaa aika paljon.

Lämppärin moottori meni 400 tkm jälkeen, samoin laturi. ACC:n ja Cruisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Hälyttimen paristot loppuivat 500 tkm ja 9 vuoden jälkeen. Ruostetta ei ole juuri missään, vaikka auto suorastaan kylpee suolaisessa loskassa joka päivä. Säilytetään aina ulkona taivasalla, kotona ja työpaikalla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

200hv versio on siitäkin hyvä että varustelu ei oikeastaan ole "vain" SE vaan pikemminkin vastaa -00 Aeroa lukuunottamatta moottoria (T5 vs T7). :)
Tullin kannalta kyseessä kuitenkin vain Turbo SE joten verot todennäköisesti matalammat.

Samaa mieltä että kunto ja kuntovaikutelma ratkaisevat, eivät kilometrit mittarissa. Ts. mielummin hieman enemmän ajettu ja hyvin hoidettu yksilö kuin huonosti pidetty ja pienemmällä mittarilukemalla oleva. Alkavat muutenkin olla jo sen ikäisiä että isompi km-määrä kertoo enemmän matka-ajosta vrt. kaupunkiajo ja jokainen arvannee kumpi kuluttaa autoa enemmän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Itsellä on NG900 2.0i ollut kohta kolme vuotta ja sellainen 70tkm. Hyvin on pelannut ja vain kerran tielle "jättänyt" (siis melkein kotipihaan) kun kytkinvaijeri katkesi.

Ovien alaosien ruoste kannattaa tarkistaa. Samoin vuotaako vesi sisään bensatankin luukun tienoilta. Aiheuttaa ikäviä höyrystymisiä.

Kytkin kannattaa kuunnella ja tunnustella. Omassa painelaakeri oli jo aika kaput ja samalla pistettiin koko kytkinpaketti uusiksi.

Ja kun raaskii vakioalustaankin laittaa vähän uretaanista puslaa niin meno muuttuu huomattavasti.

:wink:
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
Rasko
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 23:16
Paikkakunta: Ruotsi

Re: NG 900 / 9-3 tarkastettavat kohteet?

Viesti Kirjoittaja Rasko »

Joo, kohta kolme vuotta 900S 2.0i vuosimallia 97 ollut ajossa.
Höyrystyy melkoisesti syksyisin, vaikken löydäkään mitään vuotoja tjsp.
Ruostetta on noissa kohdissa, joista muutkin tässä ketjussa ovat maininneet. Itsellä eniten noissa idioottimaisten pienten listapalojen alla/vieressä, jotka takarenkaan koteloa hivottelevat. (Ei osaa taas selittää, maanantai, väsyneenä töissä jne) Ovien alapuolilla aika vähäistä ruskea-sävyä.
Pakoputken kiinnikekumit oli repeilly ja osa ihan pudonnut, joten ne piti vaihtaa, ku putki alkoi maata viistää ja en jaksanut nippusiteitä käyttää pitkäaikais-ratkaisuna. Samassa vaihdossa myös repsottava pohjalevy (bensatankin suoja?) hakattiin kiinni paremmin.
Kone vikisee kylmäkäynnistyksessä melkoisen kovaa, mutta eipä tuo menoa haittaa.
Helvetin hyvin toiminu, ollakseen 11 vuotta vanha. Tosin mittarissakaan ei oo vasta ku 184tkm, ei jouda aina reissata. 8)
9-3SS LinearPlus 1.8T -04 Espresso Black
Vastaa Viestiin