9-3:n etutolpat ?
Re: 9-3:n etutolpat ?
Ei se vielä välttämättä tarkoita, jos tolpat ovat eri varosanumeroilla etteivät sopisi keskenään ristiin, koska sillä voidaan erotella kahden eri mallin varaosat.
Varminta olisi kaivaa kummatkin tolpat esille ja katsoa 9-3 versus NG900 .
-Mikko-
Varminta olisi kaivaa kummatkin tolpat esille ja katsoa 9-3 versus NG900 .
-Mikko-
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tässä lienee terminologiaristiriita. Käsittääkseni "tolpista" puhuttaessa tarkoitetaan kaikkea sitä, mikä on kääntölaakerin ja pyörän laakerin välillä. Jos näin, niin voidaan sanoa, että käyvät ristiin. Eli pitää olla myös jouset kyseisen auton tolpasta.Azanovix kirjoitti:Tolpat eivät käy ristiin. Ainakin on eri varaosanumeroilla, omakohtaista kokemusta ei ole.KAPU2 kirjoitti:Käykö muuten ng900 ja og9-3 tolpat ristiin?
Jos taas tarkoitetaan olka-akselin pesiä, niin ngsatkun osa ei käy suoraan kolkkiin ja päin vastoin. Syy edellä mainittu.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3:n etutolpat ?
Ainakin omien mittauksieni perusteella tukilaakerin 3:n ruuvikaran jako
on eri, eli ei käy keskenään.
Iskarin patruunaosa mitoiltaan sama molemissa, mutta kiinnityskierre / tukilaakerin
läpimenevä kara eri halkaisijoilla ( 900 suurempi ja 9-3 pienempi ).
Periaatteessa 9-3 iskarin saisi sovitusholkilla käymään 900:een.
on eri, eli ei käy keskenään.
Iskarin patruunaosa mitoiltaan sama molemissa, mutta kiinnityskierre / tukilaakerin
läpimenevä kara eri halkaisijoilla ( 900 suurempi ja 9-3 pienempi ).
Periaatteessa 9-3 iskarin saisi sovitusholkilla käymään 900:een.
Re: 9-3:n etutolpat ?
Toisaalta, jos nuo tolpat ovat vielä ehjät niin itse lähtisin kunnostamaan ne perusteellisen hiukkapuhalluksen ja maalauksen kautta ennenkuin aloittaisin toisen osan sovittamisen.
Tuskin niissä käytetty materiaali on sen kummempaa kuin muissakaan mutta pintakäsittely on varmaankin heikompi ja sijainti otollinen kaikelle kivelle ja suolalle.
-Mikko-
Tuskin niissä käytetty materiaali on sen kummempaa kuin muissakaan mutta pintakäsittely on varmaankin heikompi ja sijainti otollinen kaikelle kivelle ja suolalle.
-Mikko-
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tuota.. Ei käy sitten 9-3:n iskari ja ylemmät osat 900:n jalkaan?upi kirjoitti:Ainakin omien mittauksieni perusteella tukilaakerin 3:n ruuvikaran jako
on eri, eli ei käy keskenään.
Iskarin patruunaosa mitoiltaan sama molemissa, mutta kiinnityskierre / tukilaakerin
läpimenevä kara eri halkaisijoilla ( 900 suurempi ja 9-3 pienempi ).
Periaatteessa 9-3 iskarin saisi sovitusholkilla käymään 900:een.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3:n etutolpat ?
F-Astra ja A-Vectra/Calibra käy myös pikku tuunaamisella ainakin NG900:seen...
jousilautasen kiinnitys paikassa noin 2cm ero pystysuoraan. (eli vissiin sit opelin jouset)
iskarin yläpää(laakeri sun muut kilkkeet) pitäis istuu saabista ihan kivasti...
kehotan tarkastamaan että tolpasta löytyy ABS-anturin paikka!
jousilautasen kiinnitys paikassa noin 2cm ero pystysuoraan. (eli vissiin sit opelin jouset)
iskarin yläpää(laakeri sun muut kilkkeet) pitäis istuu saabista ihan kivasti...
kehotan tarkastamaan että tolpasta löytyy ABS-anturin paikka!
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: 9-3:n etutolpat ?
Postaan tähän oman tarinani.
Eli huollossa huomattiin tuo tyyppivika, toinen puoli oli melkein poikki, toinenkaan ei juuri parempi (katsastuksessa asiaa ei huomattu).
Tampereella Autokorjaamo Hilvola&Salminen tiesi kertoa, että noihin saisi Ruotsista tilattua korjauholkkeja ja he ovat niitä paljon hitsanneet. Utelun jälkeen kertoivat mistä noita holkkeja saa ja tilaajaksi paljastui kulbin VPJ Vesa Lindeman. Vesan mukaan holkit maksaisivat 130e/kpl, suolainen hinta, mutta pakko kärsiä > holkit tilaukseen.
Holkit tulivat todella nopeasti, muutamassa päivässä ja yllätys oli suuri, kun hinta oli "vain" 130e/pari. Tästä tosin korjaamolla tiedettiin kertoa, että joissain erissä on tullu mutterit mukana, oisiko se syynä hintaeroon? Omissa ei muttereita tullut. Holkit vein sitten Hilvola&Salmiselle ja siellä tehtiin hitsaus, sekä iskarien vaihto uusiin. Työn osuudeksi tuli 270e sisältäen myös jarru- ja jäähdytysnesteen vaihdon. Eli uusien iskarien kera hinta kipusi lähelle 500e, mutta on kohtalainen verrattuna uusien tolppien hintaan. Kolinat etupäästä hävisivät ja Saappi kulkee taas suoraan.
BTW: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=93809 tuolla keskustellaan holkkien tekemisestä, joten olkaapa yhteyksissä topikin vetäjään, jos holkkeja tarviitte.
Eli huollossa huomattiin tuo tyyppivika, toinen puoli oli melkein poikki, toinenkaan ei juuri parempi (katsastuksessa asiaa ei huomattu).
Tampereella Autokorjaamo Hilvola&Salminen tiesi kertoa, että noihin saisi Ruotsista tilattua korjauholkkeja ja he ovat niitä paljon hitsanneet. Utelun jälkeen kertoivat mistä noita holkkeja saa ja tilaajaksi paljastui kulbin VPJ Vesa Lindeman. Vesan mukaan holkit maksaisivat 130e/kpl, suolainen hinta, mutta pakko kärsiä > holkit tilaukseen.
Holkit tulivat todella nopeasti, muutamassa päivässä ja yllätys oli suuri, kun hinta oli "vain" 130e/pari. Tästä tosin korjaamolla tiedettiin kertoa, että joissain erissä on tullu mutterit mukana, oisiko se syynä hintaeroon? Omissa ei muttereita tullut. Holkit vein sitten Hilvola&Salmiselle ja siellä tehtiin hitsaus, sekä iskarien vaihto uusiin. Työn osuudeksi tuli 270e sisältäen myös jarru- ja jäähdytysnesteen vaihdon. Eli uusien iskarien kera hinta kipusi lähelle 500e, mutta on kohtalainen verrattuna uusien tolppien hintaan. Kolinat etupäästä hävisivät ja Saappi kulkee taas suoraan.
BTW: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=93809 tuolla keskustellaan holkkien tekemisestä, joten olkaapa yhteyksissä topikin vetäjään, jos holkkeja tarviitte.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Jep jep... Kolkki käväisi korjaamolla jatkuvasti pahenevan kolinan ja yleisen levottomuuden takia, ja tässäpä listaa:
- oikea etutolppa poikki
- vasen iskari rikki ja tolppa pian poikki
Kustannusarvio korjaamolta:
- iskarit 250 e/pari
- olka-akseli tolppayhdistelmä 960 e/pari
- laakerit 2 kpl 150 e/pari
- työ n. 200 e
yhteensä siis noin 1560 euron lasku... Se on melkeinpä auton arvoinen remontti sitten (257 000 km ajettu) mutta voiko tuosta juurikaan halvemmalla päästä? Itse en omaa taitoja laittaa, eikä tuo työn hinta minusta aivan mahdoton ole. Nuo tolpathan tässä maksaa.
Lieneeköhän järkevää metsästää hajoittamoilta etutolppia, kun aika pehmeitä on todennäköisesti useimmat niistäkin. Tuo edellisessä viestissä mainittu holkkihomma kiinnostaisi, mutta onkohan enää millään tavalla ajankohtainen.
Ideoita, kuinka tuota korjauslaskua saisi pienemmäksi?
- oikea etutolppa poikki
- vasen iskari rikki ja tolppa pian poikki
Kustannusarvio korjaamolta:
- iskarit 250 e/pari
- olka-akseli tolppayhdistelmä 960 e/pari
- laakerit 2 kpl 150 e/pari
- työ n. 200 e
yhteensä siis noin 1560 euron lasku... Se on melkeinpä auton arvoinen remontti sitten (257 000 km ajettu) mutta voiko tuosta juurikaan halvemmalla päästä? Itse en omaa taitoja laittaa, eikä tuo työn hinta minusta aivan mahdoton ole. Nuo tolpathan tässä maksaa.
Lieneeköhän järkevää metsästää hajoittamoilta etutolppia, kun aika pehmeitä on todennäköisesti useimmat niistäkin. Tuo edellisessä viestissä mainittu holkkihomma kiinnostaisi, mutta onkohan enää millään tavalla ajankohtainen.
Ideoita, kuinka tuota korjauslaskua saisi pienemmäksi?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tuolla myyntiosiossa taitaa olla ainakin yksi purkutuomion saanut OG9-3, jos vaikka sellaisesta löytyisi etutolpat?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tolppiin saa ihan marmoritiskinkauttakin niitä korjauspaloja, eli ei niistä kannata maksaa yli 900 euroa, nimimerkki baasenar tekee ja myy myös noita korjauspaloja. Pitäsi siis saada huomattavasti halvemmalla korjattua noi tolpat. Laakereille ja iskareille voi kysellä / katsella hintoja suoraan vaikka motonetistä. Miksi noi laakerit muuten menee vaihtoon, onko saanut osumaa vai senkö takia että tolpat menisi uusiksi? Samalla kun tolpat irroittaa ja korjauttaa kannattaa vaihtaa kääntölaakerit yläpäähän sekä se pieni alumiininen lirpake joka tulee jousen alle jousilautasen ja jousen väliin. Noiden kustannus taitaa olla noin 50 euroa kummallekin puolelle yhteensä. Sanotaan näin että noin 500 euron hintaan pitäis varmaan auto saada nippuun.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Kiitos neuvoista.
Saakohan holkkia hitsattua jo poikki menneeseen tolppaan onnistuneesti? Jos saa, niin kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta. Epäilen tosin, että paikallinen huoltokorjaamo ei hommaan ryhdy, koska kyseessä ei varsinaisesti ole saabin huolto, eivätkä omaa hommasta aikaisempaa kokemusta.
Laakerit olivat ilmeisesti niin huonossa kunnossa, että vaihtoon menee. Tiedä sitten olivatko tolpatkin jo niin risat, ettei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin uusia.
Kiitos vielä tähänastisista neuvoista, lisääkin saa laittaa. Ja jos nyt jollakin sattuisi olemaan ok-kuntoiset kolkin etutolpat ylimääräisinä, niin yyveetä vaan tännepäin.
Saakohan holkkia hitsattua jo poikki menneeseen tolppaan onnistuneesti? Jos saa, niin kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta. Epäilen tosin, että paikallinen huoltokorjaamo ei hommaan ryhdy, koska kyseessä ei varsinaisesti ole saabin huolto, eivätkä omaa hommasta aikaisempaa kokemusta.
Laakerit olivat ilmeisesti niin huonossa kunnossa, että vaihtoon menee. Tiedä sitten olivatko tolpatkin jo niin risat, ettei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin uusia.
Kiitos vielä tähänastisista neuvoista, lisääkin saa laittaa. Ja jos nyt jollakin sattuisi olemaan ok-kuntoiset kolkin etutolpat ylimääräisinä, niin yyveetä vaan tännepäin.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 9-3:n etutolpat ?
Holkki hitsataan juuri siihen poikki menneeseen tolppaan. Mulla meni toinen abaut vuosi sitten. Laita ABS:n anturin ruuville ja tolpassa iskarin kiinnitys mutterin kohdalle CRC:tä jo etukäteen ja sit pitää irroittaa tolppa. Kun kädessäsi on tuo korjausholkki, niin mittaat holkilla tolpasta katkaisukohdan (vanhasta ota iskarin kiinnitysmutteri irti) ja sit se pitää rälläköidä pois. Ruosteet pois ja sit holkki hitsataan edellisen paikalle. Isse laitoin iskarin tolppaan ja mutterin kiinni holkkiin ja sit migillä pieniä heftejä tasaisesti tolppaa kuumentamatta. Anna jäähtyä ja sit taas lisää. Kun tuntuu että on holkkioikeassa asennossa, niin sit iskari irti ja vahvempaa saumaa. Rauhallisesti työ, jotta ei lämpö väännä vinoon. Ja lopussa vahva kerros ruosteenestomaalia sekä ulkopintaan että tolpan sisälle.Jonni Peura kirjoitti:Kiitos neuvoista.
Saakohan holkkia hitsattua jo poikki menneeseen tolppaan onnistuneesti? Jos saa, niin kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta. Epäilen tosin, että paikallinen huoltokorjaamo ei hommaan ryhdy, koska kyseessä ei varsinaisesti ole saabin huolto, eivätkä omaa hommasta aikaisempaa kokemusta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: 9-3:n etutolpat ?
Kyllä sen holkin hitsauksen pitäisi onnistua, vaikka tolppa olisi mennyt poikki. Se holkki ylettyy ihan siihen jousilautasen alalaitaan josta se vanha tolppa katkaistaan ja korjausholkki hitsataan kiinni, täälläkin on jossain kuvia ko. korjauksesta. Jos eivät hitsaa niin pyydä että purkavat tolpat irti ja viet jollekin hitsarille hitsattaviksi sitten. Tai sitten hankit käytetyt tolpat tilalle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 9-3:n etutolpat ?
Uuden holkin hitsaus ei ole ihmeellinen suoritus kun rauhassa tekee. Uuden holkin heftaus tolppaan iskarin ollessa kiinni holkissa. Työ erittäin rauhaalisesti iskarilla "mitaten" ettei väännä ja sen jälkeen iskari pois ja rauhallinen hitsaus tasaisesti joka puolelta vääntymisen estämiseksi. Väitän, että on uuden veroinen tai jopa parempi, sillä ainakin alkuperäisessä korjausholkissa seinämävahvuus oli järeetä tavaraa. Käytetty tolppa kannattaa tarkastaa kunnolla varsinkin, jos jotain alustasarjaa laittaa.tturku kirjoitti:Kyllä sen holkin hitsauksen pitäisi onnistua, vaikka tolppa olisi mennyt poikki. Se holkki ylettyy ihan siihen jousilautasen alalaitaan josta se vanha tolppa katkaistaan ja korjausholkki hitsataan kiinni, täälläkin on jossain kuvia ko. korjauksesta. Jos eivät hitsaa niin pyydä että purkavat tolpat irti ja viet jollekin hitsarille hitsattaviksi sitten. Tai sitten hankit käytetyt tolpat tilalle.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: 9-3:n etutolpat ?
Juu, ja sitten ehdottomasti vinopäinen hitsattava holkki sinne, koska se ottaa tuennan siitä vinon jousilautasen päältä, kun se siihen hitsataan. Myynnissä on niitä suorapäisiä holkkejakin, mutta niissä on se ongelma, kun se joudutaan hitsaamaan suurimmalta osalta siihen vanhaan ruostuneeseen putken tynkään. Ei siis ei ole välttämättä kovin pitkäikäinen.
Sitten tuosta suojauksesta vielä sen verran, että jos mahdollista, niin ensin hiekkapuhallus ja sitten pohjalle sinkkiepoksi ja pintaan epoksipintamaali. Näin etenkin, jos meinaa pitää autoa pitempään, tai haluaa vaan tehdä työn huolellisesti ja kerralla kuntoon.
ps. Kyseisiä holkkeja saatavana edelleen.
Sitten tuosta suojauksesta vielä sen verran, että jos mahdollista, niin ensin hiekkapuhallus ja sitten pohjalle sinkkiepoksi ja pintaan epoksipintamaali. Näin etenkin, jos meinaa pitää autoa pitempään, tai haluaa vaan tehdä työn huolellisesti ja kerralla kuntoon.
ps. Kyseisiä holkkeja saatavana edelleen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-