Hei, hyvä kun sanoit Kiitos tiedosta, taidan etsiä tollasen tiivistemönjän ensi alkuun, kun kaupatkin on vielä lauantaina auki. Pääsis sunnuntaina säätämään.900i kirjoitti:Sikaflexillä kun laittaa niin ei taida lähteä valot enää sen jälkeen irti kuin palasina. Ihan mm takavaloihin tarkoitettua tiiviste mönjää saa ainakin automaalikaupoista. Ja valot saa tulevaisuudessa irtikin. Orggis tiivistettä käyttäen ei tarvi mönjääkään.
Kosteutta sisällä
Re: Kosteutta sisällä
Re: Kosteutta sisällä
Ja kylppäri huoneeseen tarkoitettua silikoonia ei kande laittaa koska se syö pellin pois. Sisältää etikka happoa ja ties mitä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Kosteutta sisällä
Tilanneraporttia:yason kirjoitti:Takatilan takakulmissa oli hieman vettä, toisesta päästin ne pois irrottamalla mustan kumitulpan. Sisäilman poistoaukon alla vähän hiekkaa/mutaa, joka oli kerännyt kosteutta, pyyhin pois.
...
Takakaiuttimien alla lattialla oli kosteaa, ei tosin vettävettä. En löytänyt mistään mistään vesijuovia ja ulkoseinät oli kutakuinkin kuivat. Vasen puoli oli enempi märkä: eristeet olivat kosteat toisin kuin oikealla puolella. Luulen, että toi vois johtua siitä, kun avaan takaluukun, niin ulkopuoliset veden lorahtaa korin reunan valumauomaan ja aina tipahtaa jonkun verran kaiuttimienkin päälle ja siitä sitten alas jonnekin.
Takavalot vuotaa hiukan, tilasin uudet tiivisteet Saabilta Ruotsista, kun maksoivat vain kolmisenkymppiä ja risat.
Löysin antennimoottorin vedenpoistoletkun irrallaan, hiphurraa! Pistin mokoman takaisin kumitulppaan, toivottavasti pysyy kiinni. Jotain tippoja sieltä valui, mutta kun en antennia juurikaan käytä, niin vuodon täytyy olla varsin marginaalinen.
Mutta sitten:
Seurailin vasemman seinän kosteutta kaiuttimien taakse, otin kaiutinkehikon pois ja totesin, että ikkunan on pakko vuotaa vettä, kun eristeet oli kosteita paneelin alla, joka ympäröi pikkutakalasia. Paneeli irti ja tutkailemaan ikkunanympärystä. Kosteaa kyllä, ei mitään selvää vuotoa. Kokeilin sitten lisää ja pelti oli ylempääkin märkää, muun muassa takaluukun aukon yläkulman alta.
Tähän väliin tutkin takasivuoven eristeitä ja takaluukun eristeitä, ja ne vaikuttivat ihan kohtalaisen timmeiltä. Pehmeää kumia, ei hapertumia. Kai se periaatteessa voi jostain takaluukun yläreunastakin vuotaa, mutta sitten sen pitäisi olla nimenomaan luukun tiiviste eikä takalasin, koska kosteutta oli sisällä ikkunan yläreunan yläpuolellakin.
Sitten kattoverhoilun alta tuntui vähän kostealta ja revin sitä hiukan auki ja katsoin taskulampulla, niin huomasin, että verhoilun päällä katon peltirungossa oli pieniä pisaroita. Mistä hitosta sinne voi vettä päästä? Tai kondensoitua, mutta kyllä pitäis olla aika kostea ilma, jos sinne koko ajan kondensoituu... Ei sentään ole kattoverhoilusta tullut läpi.
Ilmeisesti vettä tiivistyy/vuotaa kattoon, josta se valuu pitkin peltiä alemmas ja taaksepäin suuremmiksi pisaroiksi, ilmeisesti, koska kuljettajan painosta johtuen auto on aina millin tai pari kallellaan. Valuessaan se sitten jossain vaiheessa osuu noihin eristeisiin ja ohjautuu jostain pikkuikkunan kieppeiltä kaiuttimien ohi tuonne takatilan lattialle.
Ei ole kattoluukkua, pellit katonreunan tiivisteiden alla näytti olevan ehjät... Ootteko tämmöseen törmänneet? Ideoita?
t:s
Re: Kosteutta sisällä
Onko katolla matkapuhelinantennia (hainevä)?Ei ole kattoluukkua, pellit katonreunan tiivisteiden alla näytti olevan ehjät... Ootteko tämmöseen törmänneet? Ideoita?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kosteutta sisällä
Eipä oo.SS kirjoitti:Onko katolla matkapuhelinantennia (hainevä)?Ei ole kattoluukkua, pellit katonreunan tiivisteiden alla näytti olevan ehjät... Ootteko tämmöseen törmänneet? Ideoita?
Voisko se kulkeutua "etukatosta" jotenkin noin taakse? Mietin, että onko etulasin yläpuolella tiivisteet huonot tai katon etuosassa ruostetta, josta tihkuis kosteutta katon alle. Tosin luulis, että sitä sitten valuis etulasiinkin samalla mitalla, jos se niin edestä tulis.
Re: Kosteutta sisällä
En usko että kulkeutuu noin taakse. Kokeile koetaulun kaiutinritilöiden alta onko vaahtomuovi märkä? Olen juuri suunnittelemassa tuulilasin uusintaa kun vuotaa n. kuskin pään kohdalta tuulilasin yläreunasta vettä ja valuu A-pilaria pitkin alas sinne kaiuttimelle. Joskus lasinvaihdossa joku kesäpoika liimannut lasin päin v:tä.yason kirjoitti:Eipä oo.SS kirjoitti:Onko katolla matkapuhelinantennia (hainevä)?Ei ole kattoluukkua, pellit katonreunan tiivisteiden alla näytti olevan ehjät... Ootteko tämmöseen törmänneet? Ideoita?
Voisko se kulkeutua "etukatosta" jotenkin noin taakse? Mietin, että onko etulasin yläpuolella tiivisteet huonot tai katon etuosassa ruostetta, josta tihkuis kosteutta katon alle. Tosin luulis, että sitä sitten valuis etulasiinkin samalla mitalla, jos se niin edestä tulis.
Tuossa on kumma juttu se ettei lasin sisäpintaa pitkin valu koskaan vesi.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Kosteutta sisällä
Okei, katotaanpa sekin, löytyykö märkää myös edestä. Tosin sen takaosan kastuminenkin pitää ratkaista tavalla tai toisella.hz81 kirjoitti:En usko että kulkeutuu noin taakse. Kokeile koetaulun kaiutinritilöiden alta onko vaahtomuovi märkä? Olen juuri suunnittelemassa tuulilasin uusintaa kun vuotaa n. kuskin pään kohdalta tuulilasin yläreunasta vettä ja valuu A-pilaria pitkin alas sinne kaiuttimelle. Joskus lasinvaihdossa joku kesäpoika liimannut lasin päin v:tä.yason kirjoitti:Voisko se kulkeutua "etukatosta" jotenkin noin taakse? Mietin, että onko etulasin yläpuolella tiivisteet huonot tai katon etuosassa ruostetta, josta tihkuis kosteutta katon alle. Tosin luulis, että sitä sitten valuis etulasiinkin samalla mitalla, jos se niin edestä tulis.
Tuossa on kumma juttu se ettei lasin sisäpintaa pitkin valu koskaan vesi.
Mites paljon kondensoituminen voi käytännössä tuoda pisaroita sisään? Tai kauanko kosteus voi näillä keleillä pysyä autossa?
Mua näet houkuttelisi sellainen hypoteesi, että takavalothan ne vain ovat vuotaneet ja ensin kastelleet takalootan lattian, ja kun samaan aikaan ajelin märällä sisäilmansuodattimella (ennen kuin älysin vaihtaa) niin auton sisään on yksinkertaisesti kertynyt sen verran kosteutta, että se ei sieltä ihan äkkiä katoa. Haihtuu korkeintaan sisäilmaan ja tiivistyy uudelleen pisaroiksi kylmään kattopeltiin ja valuu kastelemaan seinän eristeitä. Niin, ja etenkin kun on harvinaisen märkä syksy (taas...), niin ajossa kosteaa ilmaa puhalletaan koko ajan sisälle vielä lisää.
Tässä optimistisessa arvauksessa olisi se hyvä puoli, että toi korjaantuisi niillä uusilla tiivisteillä, jonka jälkeen veisin auton vaikka isäpapan lämpimään talliin muutamaksi päiväksi kuivumaan.
Pessimistisessä ajattelussa taas on se etu, että ei ainakaan pety.
t:s
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kosteutta sisällä
Jep jep... samoja ongelmia täälläkin. Takakontti nyt vielä pientä, mutta vuotaa jostain oikean takasivuikkunan välistä vettä takapenkille... Tämän huomasin käytettyäni auton pesussa. Takapenkki apparin puolelta aivan läpimärkä pesun jälkeen. Tiivisteet vaihtoon?? Ovia autossa kaks (kolme) joten takaikkunat vieläpä kiinteää mallia.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Kosteutta sisällä
Verhoiluja ja paneeleja vaan pois ja katsomaan, että mistä sitä vettä tihkuu. Ei sen tarvitse kummoinenkaan noro olla, kun se osuu ensimmäiseen vettä imevään pehmusteeseen ja kastelee sen siitä sitten läpimäräksi ja valuu sieltä taas eteenpäin jonnekin. Sen jälkeen voikin ihmetellä, että miksi hemmetissä tämä ja tämä, ja vielä tuokin paikka on kostea.Jonni Peura kirjoitti:Jep jep... samoja ongelmia täälläkin. Takakontti nyt vielä pientä, mutta vuotaa jostain oikean takasivuikkunan välistä vettä takapenkille... Tämän huomasin käytettyäni auton pesussa. Takapenkki apparin puolelta aivan läpimärkä pesun jälkeen. Tiivisteet vaihtoon?? Ovia autossa kaks (kolme) joten takaikkunat vieläpä kiinteää mallia.
Itse olen nyt muutaman päivän ajellut uusilla takavalontiivisteillä ja niitä pisaroita ei enää takakontin pohjalla näy. Se pahainen kattokin oli kuivunut. Ongelma on tosin se, että sää on ollut melkein pakkasen puolella, joten kosteutta ei olis päässy kertymään kuitenkaan hirveitä määriä (Edellisillä pakkasilla tosin löyty jäätyneet vesinorot kontin pohjalta...)
Odottelen vielä, että tulee kunnon vesikelit ja jos ei vettä ala löytymään silloinkaan, niin verhoilut takas.
Ilmeisesti verhoilut (ja kaikki pehmeä materiaali muutenkin) voivat imeä käsittämättömiä määriä vettä. En ole muualta kuin takavaloista löytänyt vuotokohtaa ja silti auto oli takapenkistä taaksepäin ihan kostea, lattiasta kattoon.
t:s
Re: Kosteutta sisällä
Lisään tämän ihan vain referenssinä, jos joku joskus etsii samaa vastausta:yason kirjoitti:Odottelen vielä, että tulee kunnon vesikelit ja jos ei vettä ala löytymään silloinkaan, niin verhoilut takas.
Nyt on ajettu kauheassa kaatosateessa ja jäädytty ja annettu auton sulaa sun muuta: kontti se vaan on pysynyt kuivana! Ikkunatkaan ei huurru enää sen enempää kuin muissakaan autoissa. Joulukin tuli vielä.
Aamen itselleni. Yksi vuoto voi kastella ison alueen.Ilmeisesti verhoilut (ja kaikki pehmeä materiaali muutenkin) voivat imeä käsittämättömiä määriä vettä. En ole muualta kuin takavaloista löytänyt vuotokohtaa ja silti auto oli takapenkistä taaksepäin ihan kostea, lattiasta kattoon.
t:s