GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Passi »

Lisää vettä myllyyn. Tässä pientä faktaa Mobilin sivuilta (ainakin uskaltavat kertoa suoraan mihin öljyt, ainakin uutena, kykenevät)

Eli, otetaan verrokeiksi Mobil 1 0W40 ja Mobil 1 Extended Performance 5W30:

0W40:
------
cSt @ 40º C 78.3
cSt @ 100º C 14

5W30:
------
cSt @ 40º C 61
cSt @ 100º C 11.0

Mielenkiintosena kisakäyttöön pisti silmään 15W50:
---
cSt @ 40º C 138
cSt @ 100º 18.0


Summa summarum:
Pappa-ajoon = 5W30
Tehopeliin = 0W40
Radalle ja kesäkäyttöön = 15W50

Taidan lurauttaa 15W50:set seuraavaks tohon ratapeliin. :P Jos nyt jostain löytys, ei ainakaan motonet myy.

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... rmance.asp

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... _0W-40.asp
99T-museopeli
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja georges »

Entä mobilin 1 5w50? Mites se käyttäytyisi kovassa ajossa?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja patse »

Fechter kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:GM:n öljyn "valmistaja" on Delphi.
Näköjään tuota Delphin öljyä saa Puuilosta Motonettiakin (22,90) halvemmalla, 18,90/5 litran kannu. On kyllä melko edullista.
Tähän asti käyttänyt Mobilin öljyjä, nyt taitaa vaihtua tuohon Delphiin.

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=13

Kuva
Tulihan taas herättyä ja tajuttua, että tuo GM öljy on vain synteettistä eli ei täyssynteettistä, mutta Delphi on täyssynteettistä :arrow: joten on parempaa :?: ja halvempaa.

Kumpi muuten näistä luokituksista on vaativampi? GM-LL-A-025 vai GM-LL-B-025 :?: GM öljy täyttää kummatkin ja Delphi ilmoittaa vain tuon jälkimmäisen GM-LL-B-025

Löytyi tällainen tieto. Eli luokitus olisi riittävä bensakoneellekin.
Mimmi kirjoitti:LL-A on bensakoneiden ja LL-B on dieseleiden LongLife-vaatimukset.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja karote »

Mulla laittoivat juuri kuukausi sitten määräaikaishuollon yhteydessä koneeseen tuota 5W-30 Mobil extended performance litkua Metroautossa. Maksoi ihan *tusti tuo litku (joku ~50ekee). Sais luvan pysyy koneessa koko vaihtovälin. Ei sillä että pinta olisi laskenut. On ihan tapissa. Mutta vois kuvitella että öljyä alkaa tihkumaan josatin tiivisteen välistä helpommin, kun sinne laittaa tuollaista kuumassa lirua olevaa öljyä... kattellaan...
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Pola »

Missäs foorumin osassa kehuvat vasta Valvolinen Max lifeä? Sillä kuulema loppuu ainakin öljynkulutus. En tiedä sitten mitä maksaa.
#3272
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Pola kirjoitti:Missäs foorumin osassa kehuvat vasta Valvolinen Max lifeä? Sillä kuulema loppuu ainakin öljynkulutus. En tiedä sitten mitä maksaa.
5w-40 täyssynteettinen 38,80€/4l http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-7016

10w-40 synteettinen 28,50€/5l http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-7015
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kumpaahan tollaseen -96 900:een viitsisi laittaa... Johan toi 5W on sellaista litkua, että tulee läpi kaikista tiivisteistä. :lol:

Ei vaan, onko suurta merkitystä käytön kannalta? 10W on toki vähän jähmeämpää, mutta onko kumpikaan toistaan parempaa..?
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Pola »

hmm. toisessa ketjussa sanotaan "Max life ei käy turbokoneisiin, ominaisuudet loppuvat ekaan kuumana ajoon. " Tietääkö joku onko tälle väittämällä mitään perää?
#3272
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos ja kun "GM-öljy" eli delphin valmistama 5w-30 "vain" synteettinen eli mineraaliöljystä krakkaamalla "syntetisoitu" EHVI- pohjainen öljy toimii Saabin Turbomoottoreissa niin varmasti toimii myös se Valvolinen samalla tavalla valmistettu synteettinen 10w- 40:kin ja aivan varmasti toimii täyssynteettinen PAO- öljy 5w- 40.

Hieman ihmettelen sellaisia lausuntoja joissa todetaan öljyjen ominaisuuksien loppuvan kesken tai todetaan muka öljyn leikkaantuneen sellaisten silmämääräisten havaintojen perusteella jotka yleensä havaitaan kuumaa ja siksi ohutta öljyä ulos laskettaessa.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: GM-LongLife 5W30 öljyn käytöstä

Viesti Kirjoittaja mursu »

Mitenköhän sitä on tähän asti pärjännyt, kun öljyt on ostettu mistä milloinkin, sen enempää merkkiä, hintaa tai ominaisuuksia tarkistelematta. Vaihdettu yleensä renkaanvaihtojen yhteydessä, eli kerran tai kaksi vuodessa?

Pitäisköhän sitä koputtaa puuta tässä vaiheessa? Kumminkin yli 20 vuotta kaikenlaisilla päristimillä jo päästely. Sen olen huomannut ettei synteettiset litkut pysy vanhoissa kawasakeissa sisällä ja castrolin aineita ei pysty käyttämään märkäkytkimissä. Saabin rouskulle kelpaa mikä tahansa :)
Vastaa Viestiin