Mimmi kirjoitti:GM:n öljyn "valmistaja" on Delphi.
Näköjään tuota Delphin öljyä saa Puuilosta Motonettiakin (22,90) halvemmalla, 18,90/5 litran kannu. On kyllä melko edullista.
Tähän asti käyttänyt Mobilin öljyjä, nyt taitaa vaihtua tuohon Delphiin.
Tulihan taas herättyä ja tajuttua, että tuo GM öljy on vain synteettistä eli ei täyssynteettistä, mutta Delphi on täyssynteettistä joten on parempaa ja halvempaa.
Kumpi muuten näistä luokituksista on vaativampi? GM-LL-A-025 vai GM-LL-B-025 GM öljy täyttää kummatkin ja Delphi ilmoittaa vain tuon jälkimmäisen GM-LL-B-025
Löytyi tällainen tieto. Eli luokitus olisi riittävä bensakoneellekin.
Mimmi kirjoitti:LL-A on bensakoneiden ja LL-B on dieseleiden LongLife-vaatimukset.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Mulla laittoivat juuri kuukausi sitten määräaikaishuollon yhteydessä koneeseen tuota 5W-30 Mobil extended performance litkua Metroautossa. Maksoi ihan *tusti tuo litku (joku ~50ekee). Sais luvan pysyy koneessa koko vaihtovälin. Ei sillä että pinta olisi laskenut. On ihan tapissa. Mutta vois kuvitella että öljyä alkaa tihkumaan josatin tiivisteen välistä helpommin, kun sinne laittaa tuollaista kuumassa lirua olevaa öljyä... kattellaan...
hmm. toisessa ketjussa sanotaan "Max life ei käy turbokoneisiin, ominaisuudet loppuvat ekaan kuumana ajoon. " Tietääkö joku onko tälle väittämällä mitään perää?
Jos ja kun "GM-öljy" eli delphin valmistama 5w-30 "vain" synteettinen eli mineraaliöljystä krakkaamalla "syntetisoitu" EHVI- pohjainen öljy toimii Saabin Turbomoottoreissa niin varmasti toimii myös se Valvolinen samalla tavalla valmistettu synteettinen 10w- 40:kin ja aivan varmasti toimii täyssynteettinen PAO- öljy 5w- 40.
Hieman ihmettelen sellaisia lausuntoja joissa todetaan öljyjen ominaisuuksien loppuvan kesken tai todetaan muka öljyn leikkaantuneen sellaisten silmämääräisten havaintojen perusteella jotka yleensä havaitaan kuumaa ja siksi ohutta öljyä ulos laskettaessa.
Mitenköhän sitä on tähän asti pärjännyt, kun öljyt on ostettu mistä milloinkin, sen enempää merkkiä, hintaa tai ominaisuuksia tarkistelematta. Vaihdettu yleensä renkaanvaihtojen yhteydessä, eli kerran tai kaksi vuodessa?
Pitäisköhän sitä koputtaa puuta tässä vaiheessa? Kumminkin yli 20 vuotta kaikenlaisilla päristimillä jo päästely. Sen olen huomannut ettei synteettiset litkut pysy vanhoissa kawasakeissa sisällä ja castrolin aineita ei pysty käyttämään märkäkytkimissä. Saabin rouskulle kelpaa mikä tahansa