Vaihdekepin vapaaliike
Vaihdekepin vapaaliike
Mikä on todennäköisin aiheuttaja, ongelmana välys vaihdekepin etu/taka suuntaan ?
Siis vaihdekeppi liikkuu hivenen siirtämättä vaihteita.
Auton malli on 9-3 2.0T -98.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Siis vaihdekeppi liikkuu hivenen siirtämättä vaihteita.
Auton malli on 9-3 2.0T -98.
Kiitos etukäteen vastauksista.
9-3 2.0T SE -98
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Tämä kiinnostaa myös itseänikin. En ole keksinyt mistä tuo väljä tulee. Kuulostellaan..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Vaihdekepin vapaaliike
TomStar kirjoitti:Mikä on todennäköisin aiheuttaja, ongelmana välys vaihdekepin etu/taka suuntaan ?
Siis vaihdekeppi liikkuu hivenen siirtämättä vaihteita.
Auton malli on 9-3 2.0T -98.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Ymmärsin että vaihdekeppi liikkuu väljän oloisesti myös vapaalla ollessaan. Kellään ei siis ole korjaus vinkkiä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Vaihdekepin vapaaliike
TomStarin kysymä asia on askarruttanut minuakin. Autoni on 9-3 vm. -01 ja ajettu 145 tkm. Samanlaista välystä on siinäkin.
Odottelin vastauksia, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että kyse on ominaisuudesta. Ostin auton 88 tuhatta ajettuna eli ei ole tietoa oliko välys jo uutena.
Kunpa sais joskus automaatin.
Odottelin vastauksia, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että kyse on ominaisuudesta. Ostin auton 88 tuhatta ajettuna eli ei ole tietoa oliko välys jo uutena.
Kunpa sais joskus automaatin.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Muutamasta kolkista kokemusta ( 15000, 35000 ja 66000 ajetut), jokaisessa kepissä oli vapaaliikettä. Vaikuttaa ominaisuudelta.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Löytyy pientä klappia myös, 146 tkm ajettu kolkki. Itse olen tosta ajanut reilut 30tkm ja välys on ollut mukana ainakin lähes koko matkan, tietoisesti kiinnitin huomiota ominaisuuteen vasta autolla ehkä kympin ajettuani enkä osaa varmasti sanoa, ilmestyikö klappi tuossa välissä vai oliko se autossa jo sen ostaessani. Vanhan tonnarini keppi oli vielä aika pirusti väljempi, joten luultavimmin kolkin keppi tuntui sen vuoksi koeajolla ja uuden auton alkuinnostuksessa täydellisen jämäkältä .
Ja mitäpä väliä pienellä välyksellä on, kunhan pykälät vain löytyvät ongelmitta eikä klappi isommin suurene. Olen ajanut myös pitkälti yli 400tkm rullattua NG-satkua, jossa keppi oli aivan holtiton ja pykäliä joutui jo ihan oikeasti hakemaan...
Ja mitäpä väliä pienellä välyksellä on, kunhan pykälät vain löytyvät ongelmitta eikä klappi isommin suurene. Olen ajanut myös pitkälti yli 400tkm rullattua NG-satkua, jossa keppi oli aivan holtiton ja pykäliä joutui jo ihan oikeasti hakemaan...
#1970
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Itekin huomasin klappia vasta tän topikin luettuani tänään
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Nostetaanpas. Onko kellään tietoa mikä siellä on kulunut, vai pitäisikö tuo vaan hyväksyä ominaisuudeksi?
Meillä '01 9-3:ssa on mielestäni liikaa klappia kepissä etu-taka-suunnassa. Nyt ei tietenkään ole vertailuautoa enää olemassa, mutta en muista että aikaisemmassa '99-mallisessa olisi vapaaliikettä samassa määrin ollut, vaikka se oli huomattavasti enemmän ajettukin.
Yritän mitata ja/tai videoida tuota jossain vaiheessa, niin voidaan vertailla.
Meillä '01 9-3:ssa on mielestäni liikaa klappia kepissä etu-taka-suunnassa. Nyt ei tietenkään ole vertailuautoa enää olemassa, mutta en muista että aikaisemmassa '99-mallisessa olisi vapaaliikettä samassa määrin ollut, vaikka se oli huomattavasti enemmän ajettukin.
Yritän mitata ja/tai videoida tuota jossain vaiheessa, niin voidaan vertailla.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Itse itselleni vastaten...
Väittäisin, että klappi vaihdekepissä johtuu pääosin halvasta / huonosta "istutuksesta".
Kepissähän on kolme osioo (ylhäältä alas) suora keppi, nivel pallo ja vaihteensiirto tangon kiinnitys.
Nivel pallon "istukka" on muovista valettu (altis kulumalle), joka puolestaan on vaihteensiirto kotelossa kiinni mekaanisesti kiertämällä (jos muistan oikein). Tässä kiertoliitoksessa on vielä o-rengas välissä, joka ei ole omiaan tekemään kiinnityksestä tukevaa.
Siis koko hökötys heiluu paikallaan, vuosien käytön jälkeen melkoisesti.
Kepin keskivaiheilla oleva välys tuntuu kuskin käteen suurena vapaa liikkeenä.
Itse "ratkaisin" ongelman, laittamalla Taliaferron short shifterin autoon, se kun sisältää laakeroidun, oikeasti tukevan "keski pallon" (täysin erilainen toteutus).
Lyhyemmät kepin välitykset vielä entisestään vähentävät kepin vapaaliikettä.
Asennus oli jokseenkin v-mäinen, mutta lopputulos aivan mahtava !
Näin siis -98 vuosimallin ysi-kolkissa.
Väittäisin, että klappi vaihdekepissä johtuu pääosin halvasta / huonosta "istutuksesta".
Kepissähän on kolme osioo (ylhäältä alas) suora keppi, nivel pallo ja vaihteensiirto tangon kiinnitys.
Nivel pallon "istukka" on muovista valettu (altis kulumalle), joka puolestaan on vaihteensiirto kotelossa kiinni mekaanisesti kiertämällä (jos muistan oikein). Tässä kiertoliitoksessa on vielä o-rengas välissä, joka ei ole omiaan tekemään kiinnityksestä tukevaa.
Siis koko hökötys heiluu paikallaan, vuosien käytön jälkeen melkoisesti.
Kepin keskivaiheilla oleva välys tuntuu kuskin käteen suurena vapaa liikkeenä.
Itse "ratkaisin" ongelman, laittamalla Taliaferron short shifterin autoon, se kun sisältää laakeroidun, oikeasti tukevan "keski pallon" (täysin erilainen toteutus).
Lyhyemmät kepin välitykset vielä entisestään vähentävät kepin vapaaliikettä.
Asennus oli jokseenkin v-mäinen, mutta lopputulos aivan mahtava !
Näin siis -98 vuosimallin ysi-kolkissa.
9-3 2.0T SE -98
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Kiitos hyvästä selostuksesta. Kuulostaa siltä, että kyseessä on jossain määrin ominaisuus, mutta ehkä niitä muovipalikoitakin uusimalla sen saisi paremmaksi.
Kävin mittailemassa ja sanoisin, että vapaaliike kepin päästä mitattuna on pitkittäissuunnassa sellaiset 15-16 mm. Sivusuunnassa on melko tukeva.
Tuo short shifter alkoi kyllä kovasti juuri kiinnostaa...
Kävin mittailemassa ja sanoisin, että vapaaliike kepin päästä mitattuna on pitkittäissuunnassa sellaiset 15-16 mm. Sivusuunnassa on melko tukeva.
Tuo short shifter alkoi kyllä kovasti juuri kiinnostaa...
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Mä muistelisin, että jo uutena koeajoissa moitittiin näitten Saabien takeltelevaa ja epämääräistä vaihteensiirtoa. Eli kai tuo on jo uudesta asti ollut vähän kehno toteutus. Mulla on tosiaan ongelmana tuo takeltelu, eli reippaammalla otteella ei tahdo vaihdetanko välillä siirtyä, mutta hitusen höllätessä otetta, lumpsahtaa kyllä nätisti paikoilleen. Kait se hyvää tekisi vaihtaa puslia tai koko hökötys -riipuu ihan siitä, mitä tuolle ylipäätään pystyy tekemään.
Tuo short shifter tosiaan kuulostaa mielenkiintoiselta. Säilyykö kepukan ulkonäkö kuitenkin originaalina? Pienet parannukset tässäkin suhteessa kiinnostavat, mutta en halua muuttaa auton alkuperäistä tyyliä.
Tuo short shifter tosiaan kuulostaa mielenkiintoiselta. Säilyykö kepukan ulkonäkö kuitenkin originaalina? Pienet parannukset tässäkin suhteessa kiinnostavat, mutta en halua muuttaa auton alkuperäistä tyyliä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vaihdekepin vapaaliike
kannattaa muuten tarkistaa ettei se koko hökötys ole löystynyt siitä laatikon pään siirto akselista, mulla hävis klapit melkeen kokonaan ku kirrasin sen.
loppu tyhjät on itse siinä siirtimessä ja tyhjät on laatikon sisällä...
loppu tyhjät on itse siinä siirtimessä ja tyhjät on laatikon sisällä...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Taliaferron short shifter säilyttää vaihdekepin ulkonäön täysin alkuperäisenä.
Myös pakkilukko ominaisuus säilyy, mikä täällä suomessa täytyykin, jos haluaa, että pirssi menee jatkossakin katastuksesta läpi.
Myös pakkilukko ominaisuus säilyy, mikä täällä suomessa täytyykin, jos haluaa, että pirssi menee jatkossakin katastuksesta läpi.
9-3 2.0T SE -98
Re: Vaihdekepin vapaaliike
Nykyisessä kolkissani on myös välystä. Olen ajatellut, että se johtuu taajama-ajosta, jota entinen omistaja suoritti autolle. Mutta omassa aikaisemmassa kolkissa, joka oli musta väriltään, ei ollut mitään välystä. Taitaa osittain riippua ajotyylistä. Luulen taikka luulin, että se johtuu synkronoinnin heikentymisestä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003