Vaihdekepin vapaaliike

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Mikä on todennäköisin aiheuttaja, ongelmana välys vaihdekepin etu/taka suuntaan ?
Siis vaihdekeppi liikkuu hivenen siirtämättä vaihteita.
Auton malli on 9-3 2.0T -98.

Kiitos etukäteen vastauksista.
9-3 2.0T SE -98
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tämä kiinnostaa myös itseänikin. En ole keksinyt mistä tuo väljä tulee. Kuulostellaan.. :roll:
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja 900i »

TomStar kirjoitti:Mikä on todennäköisin aiheuttaja, ongelmana välys vaihdekepin etu/taka suuntaan ?
Siis vaihdekeppi liikkuu hivenen siirtämättä vaihteita.
Auton malli on 9-3 2.0T -98.

Kiitos etukäteen vastauksista.

Ymmärsin että vaihdekeppi liikkuu väljän oloisesti myös vapaalla ollessaan. Kellään ei siis ole korjaus vinkkiä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ipa65
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 16:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja Ipa65 »

TomStarin kysymä asia on askarruttanut minuakin. Autoni on 9-3 vm. -01 ja ajettu 145 tkm. Samanlaista välystä on siinäkin.

Odottelin vastauksia, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että kyse on ominaisuudesta. Ostin auton 88 tuhatta ajettuna eli ei ole tietoa oliko välys jo uutena.

Kunpa sais joskus automaatin.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Muutamasta kolkista kokemusta ( 15000, 35000 ja 66000 ajetut), jokaisessa kepissä oli vapaaliikettä. Vaikuttaa ominaisuudelta.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Löytyy pientä klappia myös, 146 tkm ajettu kolkki. Itse olen tosta ajanut reilut 30tkm ja välys on ollut mukana ainakin lähes koko matkan, tietoisesti kiinnitin huomiota ominaisuuteen vasta autolla ehkä kympin ajettuani enkä osaa varmasti sanoa, ilmestyikö klappi tuossa välissä vai oliko se autossa jo sen ostaessani. Vanhan tonnarini keppi oli vielä aika pirusti väljempi, joten luultavimmin kolkin keppi tuntui sen vuoksi koeajolla ja uuden auton alkuinnostuksessa täydellisen jämäkältä :).

Ja mitäpä väliä pienellä välyksellä on, kunhan pykälät vain löytyvät ongelmitta eikä klappi isommin suurene. Olen ajanut myös pitkälti yli 400tkm rullattua NG-satkua, jossa keppi oli aivan holtiton ja pykäliä joutui jo ihan oikeasti hakemaan...
#1970
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Itekin huomasin klappia vasta tän topikin luettuani tänään :lol:
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja pjv »

Nostetaanpas. Onko kellään tietoa mikä siellä on kulunut, vai pitäisikö tuo vaan hyväksyä ominaisuudeksi?

Meillä '01 9-3:ssa on mielestäni liikaa klappia kepissä etu-taka-suunnassa. Nyt ei tietenkään ole vertailuautoa enää olemassa, mutta en muista että aikaisemmassa '99-mallisessa olisi vapaaliikettä samassa määrin ollut, vaikka se oli huomattavasti enemmän ajettukin.

Yritän mitata ja/tai videoida tuota jossain vaiheessa, niin voidaan vertailla. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Itse itselleni vastaten...
Väittäisin, että klappi vaihdekepissä johtuu pääosin halvasta / huonosta "istutuksesta".
Kepissähän on kolme osioo (ylhäältä alas) suora keppi, nivel pallo ja vaihteensiirto tangon kiinnitys.
Nivel pallon "istukka" on muovista valettu (altis kulumalle), joka puolestaan on vaihteensiirto kotelossa kiinni mekaanisesti kiertämällä (jos muistan oikein). Tässä kiertoliitoksessa on vielä o-rengas välissä, joka ei ole omiaan tekemään kiinnityksestä tukevaa.
Siis koko hökötys heiluu paikallaan, vuosien käytön jälkeen melkoisesti.
Kepin keskivaiheilla oleva välys tuntuu kuskin käteen suurena vapaa liikkeenä.
Itse "ratkaisin" ongelman, laittamalla Taliaferron short shifterin autoon, se kun sisältää laakeroidun, oikeasti tukevan "keski pallon" (täysin erilainen toteutus).
Lyhyemmät kepin välitykset vielä entisestään vähentävät kepin vapaaliikettä.
Asennus oli jokseenkin v-mäinen, mutta lopputulos aivan mahtava !
Näin siis -98 vuosimallin ysi-kolkissa.
9-3 2.0T SE -98
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja pjv »

Kiitos hyvästä selostuksesta. Kuulostaa siltä, että kyseessä on jossain määrin ominaisuus, mutta ehkä niitä muovipalikoitakin uusimalla sen saisi paremmaksi.

Kävin mittailemassa ja sanoisin, että vapaaliike kepin päästä mitattuna on pitkittäissuunnassa sellaiset 15-16 mm. Sivusuunnassa on melko tukeva.

Tuo short shifter alkoi kyllä kovasti juuri kiinnostaa...
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mä muistelisin, että jo uutena koeajoissa moitittiin näitten Saabien takeltelevaa ja epämääräistä vaihteensiirtoa. Eli kai tuo on jo uudesta asti ollut vähän kehno toteutus. Mulla on tosiaan ongelmana tuo takeltelu, eli reippaammalla otteella ei tahdo vaihdetanko välillä siirtyä, mutta hitusen höllätessä otetta, lumpsahtaa kyllä nätisti paikoilleen. Kait se hyvää tekisi vaihtaa puslia tai koko hökötys -riipuu ihan siitä, mitä tuolle ylipäätään pystyy tekemään.
Tuo short shifter tosiaan kuulostaa mielenkiintoiselta. Säilyykö kepukan ulkonäkö kuitenkin originaalina? Pienet parannukset tässäkin suhteessa kiinnostavat, mutta en halua muuttaa auton alkuperäistä tyyliä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

kannattaa muuten tarkistaa ettei se koko hökötys ole löystynyt siitä laatikon pään siirto akselista, mulla hävis klapit melkeen kokonaan ku kirrasin sen.

loppu tyhjät on itse siinä siirtimessä ja tyhjät on laatikon sisällä... :evil:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Taliaferron short shifter säilyttää vaihdekepin ulkonäön täysin alkuperäisenä.
Myös pakkilukko ominaisuus säilyy, mikä täällä suomessa täytyykin, jos haluaa, että pirssi menee jatkossakin katastuksesta läpi.
9-3 2.0T SE -98
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Vaihdekepin vapaaliike

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Nykyisessä kolkissani on myös välystä. Olen ajatellut, että se johtuu taajama-ajosta, jota entinen omistaja suoritti autolle. Mutta omassa aikaisemmassa kolkissa, joka oli musta väriltään, ei ollut mitään välystä. Taitaa osittain riippua ajotyylistä. Luulen taikka luulin, että se johtuu synkronoinnin heikentymisestä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin