Xenon -ajovalot.
Re: Xenon -ajovalot.
Paitsi jos on DOT-hyväksytyt umpiot ja xenon-valot, ymmärtääkseni.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 11:50
Re: Xenon -ajovalot.
Jos teitä noin vaivaa onko xenon valot laittomat vai ei niin tuolta selviää minkalaisiin autoihin ne saa aentaa
Niin BI-xenon on vielä suomessa laiton mutta jos itte laittaisin niin luultavasti hankkisin tuon H4 Bi XENON
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Ja tuossa koko laki jos linnki ei toimi
Kaasupurkausvalaisimen
vaatimukset
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa
huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-
valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Niin BI-xenon on vielä suomessa laiton mutta jos itte laittaisin niin luultavasti hankkisin tuon H4 Bi XENON
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Ja tuossa koko laki jos linnki ei toimi
Kaasupurkausvalaisimen
vaatimukset
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu
olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista
tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa
huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-
valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Re: Xenon -ajovalot.
Mites toi umpiojuttu? Tostaha voi lukea että esm NG900 riittää että pesurit ja korkeudensäätö toimii! Xenonhyväksytyistä umpioista ei puhuta mitää?!
Mimmi kirjoitti:Hylky tulee.
Perusteena on ihan yksinkertaisesti se, ettei umpioita ole hyväksytty xenoneille.
MazdaSpeed6
Re: Xenon -ajovalot.
Ei erikseen, mutta sama periaate on pätenyt jo halogeeniaikanakin. Siis se, että umpion lasissa on aina merkinnät siihen hyväksytyistä polttimoista.Xenonhyväksytyistä umpioista ei puhuta mitää?!
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Xenon -ajovalot.
Umpiossa on kuitenkin otava merkintä nimenomaan xenoneille.
Normiumpiossa (H4) on merkintä HCR = Halogen lähi- ja kaukovalo, sekä xenon umpion merkintä DC = xenonlähivalo; DCR = xenon lähi- ja kaukovalo; DR = xenonkaukovalo.
Normiumpiossa (H4) on merkintä HCR = Halogen lähi- ja kaukovalo, sekä xenon umpion merkintä DC = xenonlähivalo; DCR = xenon lähi- ja kaukovalo; DR = xenonkaukovalo.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Xenon -ajovalot.
Aika hassua sinäänsä että tollane laki on sitte ylipäänsä keksitty. Tuskin esm -95 kukaa edes tiesi xenoneista mitää. Ja saako mistään edes umpioita vanhempii autoihin missä olis hyväksyntä. No Suomi on hyvä maa asua ja rakentaa
Pitää varmaan dremelillä tehdä ite leimat
Pitää varmaan dremelillä tehdä ite leimat
MazdaSpeed6
Re: Xenon -ajovalot.
En ymmärrä pointtiasi. Jos vuonna 95 ei ole xenoneista mitään tiedetty, ei silloin ole osattu suunnitella xenoneille sopivia umpioitakaan. Ei halogeeniumpiosta tehdä xenon-umpiota pelkästään lisäämällä siihen leima.Aika hassua sinäänsä että tollane laki on sitte ylipäänsä keksitty. Tuskin esm -95 kukaa edes tiesi xenoneista mitää.
Merkintähän on tae siitä, että umpio täyttää valoille asetetut määräykset esimerkiksi hajavalon määrän ja valokuvion osalta. Edellyttäen että siihen laitetaan hyväksytty polttimo.
E: Se taas ei mahdu meikäläisen kaaliin, ettei vuosimallin 2003 autoon löydy xenoneille hyväksyttyjä umpioita
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Xenon -ajovalot.
Pointti on juuri tuo että miksi lakiin on ympätty jotain typeriä vuosilukuja ja pesimiä/korkeudensäätöhommeleita, kun se on joka tapauksessa laitonta koska umpiota ei ole/tehty/saatavilla. Kaikessa yksinkertaisuudessa laki olisi pitänyt olla ettei mitkään jälkiasennus xenonit ole sallittuja. Ja näinhän se tässä valossa taitaa 99,99% olla.En ymmärrä pointtiasi. Jos vuonna 95 ei ole xenoneista mitään tiedetty, ei silloin ole osattu suunnitella xenoneille sopivia umpioitakaan.
Poislukien noi Mimmin mainitsemat lisävalot yms hässäkät.
MazdaSpeed6
Re: Xenon -ajovalot.
Mulla on (automyyjän mukaan) DOT-hyväksytyt valot NG900:sessa, eli saisin kuulemma laillisesti asentaa DOT-hyväksytyt xenon valot. En ole itse tarkistanut koko asian, koska en ole (ainakaan vielä) ajatellut asentaa xenonit (enkä ole omistanut auton kuin 4 päivää ). Auto on amerikan vientimalli.nd4spd kirjoitti:Ja saako mistään edes umpioita vanhempii autoihin missä olis hyväksyntä.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Xenon -ajovalot.
Katsastusmiehen mukaan olisi laillista ja menisi katsastuksen läpi. Mutta, ehkä hän on väärässä.Mimmi kirjoitti:Se on aivan sama, mitkä hyväksynnät sinulla on HALOGEENIVALAISIMISSA, koska ne eivät täytä missään tapauksessa xenonien hyväksyntää.Nikke_M kirjoitti:Mulla on (automyyjän mukaan) DOT-hyväksytyt valot NG900:sessa, eli saisin kuulemma laillisesti asentaa DOT-hyväksytyt xenon valot. En ole itse tarkistanut koko asian, koska en ole (ainakaan vielä) ajatellut asentaa xenonit (enkä ole omistanut auton kuin 4 päivää ). Auto on amerikan vientimalli.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Xenon -ajovalot.
Mulla on (automyyjän mukaan) DOT-hyväksytyt valot NG900:sessa, eli saisin kuulemma laillisesti asentaa DOT-hyväksytyt xenon valot. En ole itse tarkistanut koko asian, koska en ole (ainakaan vielä) ajatellut asentaa xenonit (enkä ole omistanut auton kuin 4 päivää ). Auto on amerikan vientimalli.
"Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Ilmeisesti viitataan tuohon, hankala näitä tulkita rkele!
Mutta paino ilmeisesti tolle sanalle ajovaloille, ei polttimille
Eli joka tapauksessa joutuu umpiot jostai kaivaa mutta pesimiä yms ei tarvii!
Mistä näitä tietää. Todetaan vaan, että ei saa ja sillä pihvi
MazdaSpeed6
Re: Xenon -ajovalot.
esim ------> http://www.euro1supply.com/autotarvikke ... anguage=fi ja kyllähän noita jälkiasennus sarjoja on paljonkin...
900ng S 2.3l - 94v
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Xenon -ajovalot.
rcaa kirjoitti:esim ------> http://www.euro1supply.com/autotarvikke ... anguage=fi ja kyllähän noita jälkiasennus sarjoja on paljonkin...
http://www.euro1supply.com/xenon-muutos ... anguage=fi
Tuolta kun katselee tuota valo eroa tuosta kuvassa noilla eri tehoilla, niin on kyllä melkoinen ero halogeenien ja xenonien välillä.
Eli siis näkyvyys paranee huomattavan paljon.
Luulisi, että tuosta tehtäis laillista uusia vanhemman auton halogeenit xenoneiksi.
Eli tuo halogeenien umpio taitaa olla "ei niin hyvä" xenoneille, vai minkä takia tuo pitää kieltää? Vai onko nää taas perus näitä Suomen maan kielltoja kieltoja...
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 11:50
Re: Xenon -ajovalot.
No eikö ois helpompi tulostaa mahdolliset haluamansa xenon valojen tiedot ja ottaa oma auto ja ajaa katsastuskonttorille selvittämään asia kun se kerran vaivaa. Kyllä ne siellä kertoo suoran vastauksen saako asentaa vai ei
Re: Xenon -ajovalot.
Jos umpiota ei ole xenoneille suunniteltu, saattaa valokuvio olla mitä sattuu ja vastaantulijat sokaistuvat. Varsinkin rihlattulasisissa heijastinumpioissa hajavalo on ongelma, linssimallisissa tilanne on parempi.Eli tuo halogeenien umpio taitaa olla "ei niin hyvä" xenoneille, vai minkä takia tuo pitää kieltää? Vai onko nää taas perus näitä Suomen maan kielltoja kieltoja...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2