B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
rkr-
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 19:11

B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja rkr- »

Mitäs eroa on 1994-1996 Euro 1 ja 1996-1998 Euro 2 päästönormien B204L moottoreilla? Oliko noissa moottoreissa käynnistyksenestoa ECU:n toimesta (tekniikan vaihtoa silmälläpitäen, ettei vaadi uudelleenohjelmointia)? Onko tuosta päästöluokasta joku stanssaus lohkossa? Käykö B234L ja B204L vaihdelaatikot ristiin ja onko vetarit niissä samalla spoorilla?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kaikki B204L koneet lohkoiltaan ja kansiltaan identtisiä. Viimeissä B204L koneissa on ollut 2 lambdaa, ennen ja jälkeen katin. Näitä on ollut jossain usa ja ruotsimalleissa.
Ajonestoa on näkynyt 96-> jälkeisissä malleissa, joka on ainoastaan softaero boxissa, eikä ota kantaa siihen, että mitä rautaa konehuoneessa.. (+ tietty eletroniikkaa muualla korissa)

Onko tarkoitus vaihtaa siis B204L koneen tilalle toinen B204L? Koneiden vuosimallit?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
rkr-
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 19:11

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja rkr- »

Suunnitelmissa olisi ujuttaa tuo B204L B Vectra farmarin keulille. Auto siis Euro 2 päästöluokassa ja lakipykälien mukaan vaaditaan vähintään saman päästöluokan moottori+vaihteisto tuohon, mietin vain että huomataanko tuota päästöluokitusta ollenkaan katsastuksessa kyseisen moottorin kohdalla. B234L olisi myös vaihtoehtona, mutta epäilyttää että tulee ysitonnisen vetareiden pituuksien kanssa ongelmia. Toisaalta varasuunnitelmana on, että kone eksyy -91 Calibran keulille jolloin päästötkin automaattisesti ok. Mieluummin sen tuohon Vectraan kuitenkin punnertaisi...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja G-mies »

B204 ja B234 on sama lohko, joten osat käyvät ristiin. Saat siis rakenneltua Saabin osilla ihan mitä vaan noista.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rkr-
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 19:11

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja rkr- »

Kiitokset tiedoista. Vielä kun joku kertoisi onko nuo B234L ja B204L vetarit käypäsiä toistensa laatikoihin...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja Hook »

rkr- kirjoitti:Kiitokset tiedoista. Vielä kun joku kertoisi onko nuo B234L ja B204L vetarit käypäsiä toistensa laatikoihin...
ng900 vetarit käy vain ng900 laatikkoon ja tonnarin vetarit käy vain tonnarin laatikkoon. Olikos tonnarin vetareissa trionic aikakaudella eroja esim. 2.3 vs 2.0 välillä?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Täyspaine 2.3 ja Aeron vetarissa on kuulat kokoa 34mm ja vetarin halkaisija suurempi, kaikissa muissa vetarin halkaisija pienempi ja kuulan koko 37mm. Helpoiten saatava vetari on tuo pienempi 37mm kuulilla, löytyy tarvikkeenakin kohtuulliseen hintaan. Isompi vetari löytyy lähinnä orkkisosana tiskiltä n 400€ kpl hintaan tai sitten rapakon takaa jonkin verran halvemmalla. Jos tuota konetta kasailee ng:n/og 9-3:n kelkkaan, niin kai silloin kannattaa käyttää ng/og9-3 lootan vetareita ym tavaraa. Istuvuus varmaan vähän helpompaa Obeliksiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rkr-
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 19:11

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja rkr- »

Jep, kiitokset vastauksista. Ruotsista ainakin yksi B234L calibra löytyy, jossa oli kiinnikkeet hitsattu calibran omaan etukelkkaan. Ei tuo nyt muuten järkyttävän paha homma olisi verrattuna ng900 tekniikkaan paitsi vetareiden löytäminen. Tonnisen vetarit kun taitaa armotta jäädä liian pitkiksi calibraan/vectraan. No eiköhän tästä eteenpäin mennä tuolla B204L tekniikalla, jahka sopivat palikat saadaan hankittua.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tiesitkö muuten, että mistä tahansa B204 koneesta saa B234:n kampuran ja veivit vaihtamalla, sekä vaihtamalla moottorinohjaussoftan. Turhaan siis haikailet jonkun tonnariperäisen B234 koneen perään, tee B204:stä B234, tuskin kukaan tulee kurkkaamaan mikä kampura tai veivi sulla siellä on.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja Hook »

Männät kans. :!:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, niinpä tosiaan :oops:. Kiitos korjauksesta!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rkr-
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 19:11

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja rkr- »

Tietoinen olen tuosta, käytännössä vaan kokonainen valmis kone halvempi vaihtoehto. Noissa sitten ilmeisesti on samat suuttimet ja ilmamassamittari?

Opel-miehenä en noita saabin koneita liiaksi asti ole päässyt tutkimaan. Sittenhän tää olisikin liian helppoa kun pihassa olisi valmiiksi autot joista käydä katsomassa, joten täytyy luottaa toisten tietoihin :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suuttimet on samat (350cc) ja autossa ei ole ilmamassamittaria vaan MAP-pohjainen ohjaus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rkr-
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 19:11

Re: B204L päästoluokat ja rakenne-erot

Viesti Kirjoittaja rkr- »

...aivan tottakai, liikaa ajellut näillä vapareilla...
taitaa tuo map olla fiksumpi kuitenkin ahtimen kanssa.

Noh tainnut tarvittava asiantuntija jo löytyä tähän projektiin saab-puolelta, katsotaan mitä saadaan aikaan :)
Vastaa Viestiin