Lampunpesimistä......
Lampunpesimistä......
Mitenkäs noi lampunpesimet saisi pois toiminnasta helposti. Ajattelin vaan kun aina kun pesee lasia niin se pesee myös automaattisesti ne valot. Mutta entä jos pesimet on ihan jäässä, niin eikös se olekin mahdollista että lampunpesimet voi kyrvähtää..... Enhän mä tietysti mistään mitään tiedä, mut tämmönen tuli vaan mieleen
Edit: typoja
Edit: typoja
#1747
Kajakin lampunpesimelle on oma sulakkeensa mustassa pikkurasiassa johtojen seassa oikean etusisälokasuojan päällä, muistaakseni!
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Jos en väärin muista, niin poistamalla pelkän sulakkeen, toimii lampunpesimet vedettäessä kusijussin viikseä (lamppujen & tuulilasin pesu). Lampun pesijän sulat lähtevät siis käyntiin "herätevirralla" ja suorittavat pesun loppuun käyttövirralla. Lampun pesijän sulat jäävät sitten mihin sattuu, kun varsinaista käyttövirtaa ei saada (siis sulake poissa).
Sekavasti yritetty selostaa, eikö..?
Ja korjatkaa, jos olen väärässä.
Sekavasti yritetty selostaa, eikö..?
Ja korjatkaa, jos olen väärässä.
Entäpäs jos pesimet jäävät mihinsattuu ihan vakiona. Onko niille mahdollisesti jokin sulake joka voisi olla kärähtänyt vai joutuuko ostamaan uudet moottorit?
Minkähänlainen homma on purkaa ko. vekottimet ja voiko niitä korjata?
Elikkä lyhyesti sanottuna, mitä mää teen ko ne lampunpyyhkijät parkkeeraa mihinsattuu?
Minkähänlainen homma on purkaa ko. vekottimet ja voiko niitä korjata?
Elikkä lyhyesti sanottuna, mitä mää teen ko ne lampunpyyhkijät parkkeeraa mihinsattuu?
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Mullakin pyyhkimet jäävät aina välillä johonkin outoon asentoon. Kun pyyhkäisee niillä kerran uudestaan niin yleensä ne asettuvat oikeaan asentoon. En siis ole viitsinyt tehdä asialle mitään koska pyyhkimet toimivat kuitenkin hyvin.sakarias kirjoitti:Entäpäs jos pesimet jäävät mihinsattuu ihan vakiona. Onko niille mahdollisesti jokin sulake joka voisi olla kärähtänyt vai joutuuko ostamaan uudet moottorit?
Minkähänlainen homma on purkaa ko. vekottimet ja voiko niitä korjata?
Elikkä lyhyesti sanottuna, mitä mää teen ko ne lampunpyyhkijät parkkeeraa mihinsattuu? :?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Eipä ole vielä tarvinnut tutustua uudemman kiesin pesimiin, mutta og900 korjasin lampunpesurin. moottoria ei suuremmin tarvinnut purkaa. Poistin rungosta sellaisen uretaani mössöklimpin jonka sisältä löytyi diodia yms. Muistaakseni korjaantui vaihtamalla rikkinäinen komponentti (muistaakseni joku diodi)sakarias kirjoitti: Minkähänlainen homma on purkaa ko. vekottimet ja voiko niitä korjata?
Elikkä lyhyesti sanottuna, mitä mää teen ko ne lampunpyyhkijät parkkeeraa mihinsattuu?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Elikkäpä hyvällä tuurilla pesimet saa toimimaan hieman spraypurkkia moottorille näyttämällä tai puhdistamalla kontaktit.Mimmi kirjoitti: Jos sulka pysähtyy mihin sattuu, on vika todennäköisimmin tässä jälkimmäisen liukupinnassa (ei kytke aina).
Missähän sulakkeessa nuo pesurit mahtaa majailla. Sulaketaulun "läpyskässä" ei ole mainintaa?
Ja autohan oli 9-3 vm. 2000 LPT (punaisella sytkäkasetilla)
Parista saappaasta oon irrottanu lampunpesimen moottorit ja iteltä kans,eikä kauaa vieny aikaa irrotus,jos on torksit olemassa.Tympeät kolot jää vain puskurin päälle.sakarias kirjoitti:Entäpäs jos pesimet jäävät mihinsattuu ihan vakiona. Onko niille mahdollisesti jokin sulake joka voisi olla kärähtänyt vai joutuuko ostamaan uudet moottorit?
Minkähänlainen homma on purkaa ko. vekottimet ja voiko niitä korjata?
Elikkä lyhyesti sanottuna, mitä mää teen ko ne lampunpyyhkijät parkkeeraa mihinsattuu?
Noniin, projekti etenee.
Tulipahan purettua toisenpuolen pesimen moottoripaketti. Irrotin ilmanputsarin, töötin, umpion ja vilkun. Kauhialla ähinällä sain väännettyä pesurin moottoripaketista miljoona muoviklipsiä auki. Hammasrattaat vaan pihalle ja kontakteja tarkistamaan. Mitään hapettumia eikä muutakaan moskaa ollu moottorissa. Osat oli siististi suojavaseliinin peitossa. Ei auttanu muu kuin ryhtyä etsimään, josko se sittenkin olisi sulake joka vaivaa...
Mitä tästä opimme. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis
Onneksi sain vekottimen läjättyä pienen säätämisen jälkeen. Näytti muuten siltä, että pyyhkimien pysäkönnistä huolehtii pienenpieni hammaspyörä joka katkaisee virran tarvittaessa.
Edit: Niinja se sulake löytyi konetilassa olevasta sulakepoksista.
Tulipahan purettua toisenpuolen pesimen moottoripaketti. Irrotin ilmanputsarin, töötin, umpion ja vilkun. Kauhialla ähinällä sain väännettyä pesurin moottoripaketista miljoona muoviklipsiä auki. Hammasrattaat vaan pihalle ja kontakteja tarkistamaan. Mitään hapettumia eikä muutakaan moskaa ollu moottorissa. Osat oli siististi suojavaseliinin peitossa. Ei auttanu muu kuin ryhtyä etsimään, josko se sittenkin olisi sulake joka vaivaa...
Mitä tästä opimme. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis
Onneksi sain vekottimen läjättyä pienen säätämisen jälkeen. Näytti muuten siltä, että pyyhkimien pysäkönnistä huolehtii pienenpieni hammaspyörä joka katkaisee virran tarvittaessa.
Edit: Niinja se sulake löytyi konetilassa olevasta sulakepoksista.
Jatketaan vanhaa ketjua...
Alkoi nyppimään tuon 9-3:n lampunpesimet jotka sojottivat mihin sattuu, joten väänsin minäkin auki (ja osan rikki) niitä muoviklipsuja, olettaen että mekaniikka siellä on jumissa kuten satkussa yleensä. Eipä ollut...
Ongelmaksi paljastui sähkömoottori, joka päällisin puolin näytti hyvältä, mutta irroitettuna kulutti kaiken mitä virtalähde antoi (2A), eikä pyörinyt kuin nimeksi, muodostaen hiukan savua... Tämä EI ole speed-400 kokoluokan moottorille normaalia.
Purin sen moottorin auki, puhdistin kollektorin lamellien välit kirurgiveitsellä, löin moottorin nippuun, ja koeajossa kaikki vaikutti hyvältä, ja kulutus olikin vain 300mA, joten kaikki kunnossa.
Illalla kasaan sen koko paketin ja ruuvaan takaisin autoon
Eli, noita pesureita varmaan saa korjattua suhteellisen helpolla, jos vain intoa riittää. Uusi pesuri maksaa reilut 200EUR.
Niin, ja käsittääkseni matalakeulasessa tonnarissa on samat tai lähes samat pesurit (rakenteeltaan samat), vanhemmissa eri pesurit.
Alkoi nyppimään tuon 9-3:n lampunpesimet jotka sojottivat mihin sattuu, joten väänsin minäkin auki (ja osan rikki) niitä muoviklipsuja, olettaen että mekaniikka siellä on jumissa kuten satkussa yleensä. Eipä ollut...
Ongelmaksi paljastui sähkömoottori, joka päällisin puolin näytti hyvältä, mutta irroitettuna kulutti kaiken mitä virtalähde antoi (2A), eikä pyörinyt kuin nimeksi, muodostaen hiukan savua... Tämä EI ole speed-400 kokoluokan moottorille normaalia.
Purin sen moottorin auki, puhdistin kollektorin lamellien välit kirurgiveitsellä, löin moottorin nippuun, ja koeajossa kaikki vaikutti hyvältä, ja kulutus olikin vain 300mA, joten kaikki kunnossa.
Illalla kasaan sen koko paketin ja ruuvaan takaisin autoon
Eli, noita pesureita varmaan saa korjattua suhteellisen helpolla, jos vain intoa riittää. Uusi pesuri maksaa reilut 200EUR.
Niin, ja käsittääkseni matalakeulasessa tonnarissa on samat tai lähes samat pesurit (rakenteeltaan samat), vanhemmissa eri pesurit.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
- Paikkakunta: Tampere
Mitä joutuu purkaan..?
Minkälainen operaatio se on, että pääsee käsiksi lampunpesimiin? Ei viitsis noilla pakkasilla kuluttaa aikaa ihmettelyyn, jos joku on niitä aikaisemmin iroittanut. Mun kohdalla pesimet sanoivat sopimuksen irti aivan yht äkkiä?? Sulake oli ehjä, luulisi sen menevän ensin ennenkuin mitään muuta hajoaa. Ilmeisesti näin ei välttämättä kuitenkaan ole. Kertokaas autosähkömiehet..
Itsellä 9-5:ssa oli tuo kuskin puolen pesin hieman oikutellut. Kerran se jäi pystyyn ja vedin sen väkisin alas(järkevää ). Edellis päivänä sitten otin sen pesurin pois ja aukasin koko systeemin. Sieltä oli hajonnut se rautanen vipu mikä liikuttaa akseli edes takaisin. Tämän olin itse hajottanut . Vika miksi pyyhin oli jäänyt pystuun oli juuri tuo sähkömoottori. Velipojalta sain vinkin, että anna suoraa moottorin napoihin 12V niin palaa kaikki paskat pois. Näin tein ja hetken aikaa ajattelin, että moottori lähtee kuuhun. Pienen aikaa säkenoityä ja kipinöityä niin moottori rupesi laulamaan nätisti ja hiljaa Ei muutakun kone nippuun uusin rattain ja näin, pyyhin toimi kuin uusi, mutta sitä en tiedä kuinka kauaa Eli ilmeisesti joissain tapauksissa sinne moottoriin pääsee vaseliini/paskaa mikä sitten aiheuttaa sen, että moottori käy hiljaa ja miten sattuu
Saab 9-3 TTID Vector 2008