Ostamassa NG900 vm-94
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Kiitos vinkeistä.Onko koneella väliä 2,0 tai 2,3 kestävyyden suhteen?
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Itsellä oli -93 puolella rekisteröity 2.3. Tasapainoakselien rattaat rupeaa noissa 2.3:issa rallattaan. Molemmista koneista kannattaa tsekata, savuttaako. Se kielii venttiilinohjurien kumien vaihtotarpeesta.
5-ovisissa kannattaa ovien alareunojen lisäksi tarkastaa takalokarista sen lyhyen listanpätkän alta, onko se limittäinen hitsaussauma alkanut ruostua. Omassa yksilössäni alkoi myös katon etureuna ruostumaan tuulilasin listan alta.
Koeajolla kannattaa kuulostella voimansiirtoa. Omassa oli lootasta jotkin laakerit paskana, mikä ilmeni sirinänä, kun vauhdissa painoi kytkimen pohjaan ja löysäsi kaasun. Ei ole mikään halpa korjattava.
Alustageometria noissa pre-96 malleissa on kranttu kulmien säädöistä ja renkaiden tasapainossa olemisesta. Tärrää helkkaristi, jos ei ole. Tämä on onneksi korjattavissa tuolla uudemman mallin tukivarsilla ja kallistuksenvaimentimella.
5-ovisissa kannattaa ovien alareunojen lisäksi tarkastaa takalokarista sen lyhyen listanpätkän alta, onko se limittäinen hitsaussauma alkanut ruostua. Omassa yksilössäni alkoi myös katon etureuna ruostumaan tuulilasin listan alta.
Koeajolla kannattaa kuulostella voimansiirtoa. Omassa oli lootasta jotkin laakerit paskana, mikä ilmeni sirinänä, kun vauhdissa painoi kytkimen pohjaan ja löysäsi kaasun. Ei ole mikään halpa korjattava.
Alustageometria noissa pre-96 malleissa on kranttu kulmien säädöistä ja renkaiden tasapainossa olemisesta. Tärrää helkkaristi, jos ei ole. Tämä on onneksi korjattavissa tuolla uudemman mallin tukivarsilla ja kallistuksenvaimentimella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Jaa mikäs tämä tämmönen "pakki ei pysy päällä" -ongelma on?m.e kirjoitti:Terve olen uusi kaveri saabi foorumilla ja tarkoitus on ostaa kakkosautoksi 900
saabi.Hinnat ovat varsin sopivia kun vertaa esim saman ikäiseen volvoon.
Mulla kyseinen auto olisi lähinnä työmatka ajoon sekä joskus kärryn kuskaamista
vähän pidempiä matkoja.Luin tämän topicin läpi ja pari asiaa jäi askarruttamaan.
Eli pakkivaihde sekä lämpö ongelmat,eli pakki ei siis pysy päällä ja tarvike termostaattia ei kannata ostaa?
Mitä muuta tulisi oston yhteydessä huomioida? Ai niin meinasi unohtua että auton vuosimalli olisi 95-97.
Mulla siis -96 -vuosimallin vehjes, ja hyvin tuntuu pysyvän pakki päällä.. Ja auto myös lämpeää jopa kohtuu nopsasti.
Ruostetta tuossa ei oo (enää) nimeksikään, mitä nyt pikkasen meinaa päästä rikkoutuneen maalipinnan alta vähän värjäytymään. Eli kiveniskemät kannattaa paikata melko nopeasti...
Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta. Omani meni kuin ihmeen kaupalla viimeksi sen osalta läpi leimasta, mutta pomppasi sitten alapallonivelestä. Eli näemmä 300'000 km:n paikkeilla menee tukivarret ja raidetangon päät edestä uusiksi.
Kärryn vetämiseen kannattaa varmaan turboa harkita...
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Kiitos vielä kerran.Turboa en ole hankkimassa koska hinnat ovat korkeammat ja toi
kärryn veto ei ole kovin raskasta sillä ei siellä kärryssä ole rr-pyörä ja kompura
renkaat ja varaosat (ei paina paljoa). Tän auton pääasiallinen tarkoitus on 4 km työmatka,en ole laiska mutta kuitenkin
Saa nähdä josko sitä löytyisi hyvä yksilö jostain.
kärryn veto ei ole kovin raskasta sillä ei siellä kärryssä ole rr-pyörä ja kompura
renkaat ja varaosat (ei paina paljoa). Tän auton pääasiallinen tarkoitus on 4 km työmatka,en ole laiska mutta kuitenkin
Saa nähdä josko sitä löytyisi hyvä yksilö jostain.
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Sellanen minkä unohin mainita on että kandee kattoa/kokeilla eestä alatukivarret onko väljää, eli kolistaa aika herkästi
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Ostamassa NG900 vm-94
ainakin minun autossa savea tankin täyttöputken taus täynnä ja siellähän se sitte muhii...
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Kyllä niitä turbojakin löytyy halvalla, kun vaan sattuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaanm.e kirjoitti:Kiitos vielä kerran.Turboa en ole hankkimassa koska hinnat ovat korkeammat ja toi
kärryn veto ei ole kovin raskasta sillä ei siellä kärryssä ole rr-pyörä ja kompura
renkaat ja varaosat (ei paina paljoa). Tän auton pääasiallinen tarkoitus on 4 km työmatka,en ole laiska mutta kuitenkin
Saa nähdä josko sitä löytyisi hyvä yksilö jostain.
Itse maksoin 2900€ 230 000 ajetusta turbosta.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Amen. Eipä menny taaskaan läpi itellä, stna. Ja vuosi sitten oli sama show, ja sitä ennen jne...Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta.
9-3SS LinearPlus 1.8T -04 Espresso Black
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Mikä siitä käsijarrusta tekee murheenkryynin?Rasko kirjoitti:Amen. Eipä menny taaskaan läpi itellä, stna. Ja vuosi sitten oli sama show, ja sitä ennen jne...Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta.
Re: Ostamassa NG900 vm-94
viimeiset 10 vuotta ngsatkulla ja 9-3:lla, eikä ole kertaakaan pompannut katsastuksesta sen takia. Onhan sitä mullakin molemmista autoista säädetty, mutta kai sitä nyt terve kuski itse tietää katsastukseen mennessä, että onko käkkäri kunnossa vai ei?Rasko kirjoitti:Amen. Eipä menny taaskaan läpi itellä, stna. Ja vuosi sitten oli sama show, ja sitä ennen jne...Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta.
Ei siinä käsijarrusskaaan ole mitään taikaa, säädetään kohdilleen ja taas toimii. Jos ei toimi niin uutta osaa tilalle.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Jaa, olenkohan tehnyt tuon takajarrurempan 3 ng-satkuun, ja yhteen femmaan. Muistaakseni yhdessäkään ei käkkäri toiminut kunnolla rempan jälkeenpeinu kirjoitti: viimeiset 10 vuotta ngsatkulla ja 9-3:lla, eikä ole kertaakaan pompannut katsastuksesta sen takia. Onhan sitä mullakin molemmista autoista säädetty, mutta kai sitä nyt terve kuski itse tietää katsastukseen mennessä, että onko käkkäri kunnossa vai ei?
Ei siinä käsijarrusskaaan ole mitään taikaa, säädetään kohdilleen ja taas toimii. Jos ei toimi niin uutta osaa tilalle.
Säädin käkkärin kohdilleen, ja hienosäädin sitä sellaisella viisarimallisella momenttiavaimella, ajoin lenkin, nostin perän taas uudestaan ylös, ja säädin ne kengät siitä pultinreiästä ropeloitavasta keskitys-systeemimutterista tarkemmin, silti ne oli ihan perseestä katsastuksessa
Ng-cabessa ei ollut toisella puolella mittareiden mukaan ollenkaan käsijarrua, vaikka sinne tuli vaihdettua vain: uudet käsijarruvaijerit, uudet jarrunesteet koko auton jarrupiireihin, uudet jarrulevyt, uudet jarrupalat, jarrukengät, ja jarrukenkien asennusssarjat.
jarrulevyt oli jotkin Speedpartsin uritetut, jne.
Katsari sanoi ettei hän nyt jaksa alkaa niuhottamaan tuosta mokomasta käsijarrusta, kun auto oli muuten priimaiskussa, hyvä tyyppi
Ja itse asiassa katastuksen jälkeen kun vielä kokeilin käppäriä renkaat ilmassa, niin otti aika tasan kiinni molemmilla puolilla (sen vähän kuin ooppelin käsijarrut nyt voivat ottaa kiinni).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Jos etsit "Etsi"-toiminnolla ja hakusanalla "käsijarru" huomaat kyllä miksi.m.e kirjoitti:Mikä siitä käsijarrusta tekee murheenkryynin?
On kahdenlaisia tarinoita, toiset eivät käytä käsijarrua kuin vain leimalla ja aina menee läpi, ja tähän uskon vain mikäli autoa on käytetty vain asfalttiteillä ja muutenkin puhtaissa olosuhteissa.
Itse kuulun siihen koulukuntaan jossa käsijarrua käytetään niin että sen todella epäonnistuneesti suunnitellut rummunpään levitinmekanismit pysyisivät edes kulumalla käyntiväljinä.
Murheenkryynin siitä tekee: Alkujaankin olemattomilla suojakumeilla varustetut vaijerit jotka kuraantuvat takapäistään sisältä tukkoon, puolentoista tonnin autoa muka paikallaanpitäviksi suunnitellessa toiveajatellut PappaTunturin kokoluokkaa olevat rummut, sekä älytön kenkien levitinmekanismi joka tehokkaasti hukkaa kaiken kahvaltapäin vaijeria pitkin (jos eivät jo ole jumissa) välittyvän käyttövoiman.
Taas eilen sai tehdä rumpujen säädön uusiksi, sekä repiä jo kuraantuneita vaijereita renkaidenvaihdon yhteydessä vaikka uudet vaijerit, sekä täydellinen mekanismien purku, puhdistus ja voitelu tuli tehtyä n. 3kk sitten.
Kyllä sen toimivanakin saa pysymään, mutta mielestäni moinen ylimääräinen huolehtiminen ja se että auto vikaantuu siltikin kuraisissa olosuhteissa, ei kuulu hyvän auton ominaisuuksiin.
Ja kuten tuolta joistakin muista käsijarrua koskevista keskusteluketjuista voi huomata, ainakaan pelkästään kahvaa kiskomalla ja toisella kädellä kaljaa mielenterveyden rajamaille saakka kiskomalla, ei käsijarru kuntoon tule.
Re: Ostamassa NG900 vm-94
Itse voin vaan suositella NG900:sta.
Ostin ensimmäisen saabini NG900 SE:n vm. 97 kakslitrasella turbolla about puolvuotta sitten, enkä oo katunut hetkeäkään.
Ruostetta ei ole, kaikki pelaa moitteettomasti, ei syö öljyä tai muitakaan litkuja, lämpiää talvella kuin unelma ja muutenkin on ihan täys kymppi ajettavuutta myöten.
Suosittelen!
Ostin ensimmäisen saabini NG900 SE:n vm. 97 kakslitrasella turbolla about puolvuotta sitten, enkä oo katunut hetkeäkään.
Ruostetta ei ole, kaikki pelaa moitteettomasti, ei syö öljyä tai muitakaan litkuja, lämpiää talvella kuin unelma ja muutenkin on ihan täys kymppi ajettavuutta myöten.
Suosittelen!
Exä 900SE 2.0t, '97
Nyxä 9-3SE 2.0t, '99
Nyxä 9-3SE 2.0t, '99