Ostamassa NG900 vm-94

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
m.e
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 15:40

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja m.e »

Kiitos vinkeistä.Onko koneella väliä 2,0 tai 2,3 kestävyyden suhteen?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itsellä oli -93 puolella rekisteröity 2.3. Tasapainoakselien rattaat rupeaa noissa 2.3:issa rallattaan. Molemmista koneista kannattaa tsekata, savuttaako. Se kielii venttiilinohjurien kumien vaihtotarpeesta.

5-ovisissa kannattaa ovien alareunojen lisäksi tarkastaa takalokarista sen lyhyen listanpätkän alta, onko se limittäinen hitsaussauma alkanut ruostua. Omassa yksilössäni alkoi myös katon etureuna ruostumaan tuulilasin listan alta.

Koeajolla kannattaa kuulostella voimansiirtoa. Omassa oli lootasta jotkin laakerit paskana, mikä ilmeni sirinänä, kun vauhdissa painoi kytkimen pohjaan ja löysäsi kaasun. Ei ole mikään halpa korjattava.

Alustageometria noissa pre-96 malleissa on kranttu kulmien säädöistä ja renkaiden tasapainossa olemisesta. Tärrää helkkaristi, jos ei ole. Tämä on onneksi korjattavissa tuolla uudemman mallin tukivarsilla ja kallistuksenvaimentimella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

m.e kirjoitti:Terve olen uusi kaveri saabi foorumilla ja tarkoitus on ostaa kakkosautoksi 900
saabi.Hinnat ovat varsin sopivia kun vertaa esim saman ikäiseen volvoon.
Mulla kyseinen auto olisi lähinnä työmatka ajoon sekä joskus kärryn kuskaamista
vähän pidempiä matkoja.Luin tämän topicin läpi ja pari asiaa jäi askarruttamaan.
Eli pakkivaihde sekä lämpö ongelmat,eli pakki ei siis pysy päällä ja tarvike termostaattia ei kannata ostaa?
Mitä muuta tulisi oston yhteydessä huomioida? Ai niin meinasi unohtua että auton vuosimalli olisi 95-97.
Jaa mikäs tämä tämmönen "pakki ei pysy päällä" -ongelma on? :D
Mulla siis -96 -vuosimallin vehjes, ja hyvin tuntuu pysyvän pakki päällä.. Ja auto myös lämpeää jopa kohtuu nopsasti.

Ruostetta tuossa ei oo (enää) nimeksikään, mitä nyt pikkasen meinaa päästä rikkoutuneen maalipinnan alta vähän värjäytymään. Eli kiveniskemät kannattaa paikata melko nopeasti...

Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta. Omani meni kuin ihmeen kaupalla viimeksi sen osalta läpi leimasta, mutta pomppasi sitten alapallonivelestä. Eli näemmä 300'000 km:n paikkeilla menee tukivarret ja raidetangon päät edestä uusiksi. :D

Kärryn vetämiseen kannattaa varmaan turboa harkita... :roll:
m.e
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 15:40

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja m.e »

Kiitos vielä kerran.Turboa en ole hankkimassa koska hinnat ovat korkeammat ja toi
kärryn veto ei ole kovin raskasta sillä ei siellä kärryssä ole rr-pyörä ja kompura
renkaat ja varaosat (ei paina paljoa). Tän auton pääasiallinen tarkoitus on 4 km työmatka,en ole laiska mutta kuitenkin :oops:
Saa nähdä josko sitä löytyisi hyvä yksilö jostain.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Sellanen minkä unohin mainita on että kandee kattoa/kokeilla eestä alatukivarret onko väljää, eli kolistaa aika herkästi
#4113
Ng900 -94
Etol
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 20, 2008 20:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Etol »

ainakin minun autossa savea tankin täyttöputken taus täynnä ja siellähän se sitte muhii...
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

m.e kirjoitti:Kiitos vielä kerran.Turboa en ole hankkimassa koska hinnat ovat korkeammat ja toi
kärryn veto ei ole kovin raskasta sillä ei siellä kärryssä ole rr-pyörä ja kompura
renkaat ja varaosat (ei paina paljoa). Tän auton pääasiallinen tarkoitus on 4 km työmatka,en ole laiska mutta kuitenkin :oops:
Saa nähdä josko sitä löytyisi hyvä yksilö jostain.
Kyllä niitä turbojakin löytyy halvalla, kun vaan sattuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan :)

Itse maksoin 2900€ 230 000 ajetusta turbosta.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Rasko
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 23:16
Paikkakunta: Ruotsi

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Rasko »

Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta.
Amen. Eipä menny taaskaan läpi itellä, stna. Ja vuosi sitten oli sama show, ja sitä ennen jne... :(
9-3SS LinearPlus 1.8T -04 Espresso Black
m.e
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 15:40

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja m.e »

Rasko kirjoitti:
Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta.
Amen. Eipä menny taaskaan läpi itellä, stna. Ja vuosi sitten oli sama show, ja sitä ennen jne... :(
Mikä siitä käsijarrusta tekee murheenkryynin?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja peinu »

Rasko kirjoitti:
Käsijarru on näissä se murheenkryyni, jota kannattaa ainakin vuosittain vilkaista ennen katsastusta.
Amen. Eipä menny taaskaan läpi itellä, stna. Ja vuosi sitten oli sama show, ja sitä ennen jne... :(
viimeiset 10 vuotta ngsatkulla ja 9-3:lla, eikä ole kertaakaan pompannut katsastuksesta sen takia. Onhan sitä mullakin molemmista autoista säädetty, mutta kai sitä nyt terve kuski itse tietää katsastukseen mennessä, että onko käkkäri kunnossa vai ei?

Ei siinä käsijarrusskaaan ole mitään taikaa, säädetään kohdilleen ja taas toimii. Jos ei toimi niin uutta osaa tilalle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti: viimeiset 10 vuotta ngsatkulla ja 9-3:lla, eikä ole kertaakaan pompannut katsastuksesta sen takia. Onhan sitä mullakin molemmista autoista säädetty, mutta kai sitä nyt terve kuski itse tietää katsastukseen mennessä, että onko käkkäri kunnossa vai ei?

Ei siinä käsijarrusskaaan ole mitään taikaa, säädetään kohdilleen ja taas toimii. Jos ei toimi niin uutta osaa tilalle.
Jaa, olenkohan tehnyt tuon takajarrurempan 3 ng-satkuun, ja yhteen femmaan. Muistaakseni yhdessäkään ei käkkäri toiminut kunnolla rempan jälkeen :oops:
Säädin käkkärin kohdilleen, ja hienosäädin sitä sellaisella viisarimallisella momenttiavaimella, ajoin lenkin, nostin perän taas uudestaan ylös, ja säädin ne kengät siitä pultinreiästä ropeloitavasta keskitys-systeemimutterista tarkemmin, silti ne oli ihan perseestä katsastuksessa :lol:

Ng-cabessa ei ollut toisella puolella mittareiden mukaan ollenkaan käsijarrua, vaikka sinne tuli vaihdettua vain: uudet käsijarruvaijerit, uudet jarrunesteet koko auton jarrupiireihin, uudet jarrulevyt, uudet jarrupalat, jarrukengät, ja jarrukenkien asennusssarjat.
jarrulevyt oli jotkin Speedpartsin uritetut, jne.

Katsari sanoi ettei hän nyt jaksa alkaa niuhottamaan tuosta mokomasta käsijarrusta, kun auto oli muuten priimaiskussa, hyvä tyyppi :D

Ja itse asiassa katastuksen jälkeen kun vielä kokeilin käppäriä renkaat ilmassa, niin otti aika tasan kiinni molemmilla puolilla (sen vähän kuin ooppelin käsijarrut nyt voivat ottaa kiinni).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

m.e kirjoitti:Mikä siitä käsijarrusta tekee murheenkryynin?
Jos etsit "Etsi"-toiminnolla ja hakusanalla "käsijarru" huomaat kyllä miksi.

On kahdenlaisia tarinoita, toiset eivät käytä käsijarrua kuin vain leimalla ja aina menee läpi, ja tähän uskon vain mikäli autoa on käytetty vain asfalttiteillä ja muutenkin puhtaissa olosuhteissa.

Itse kuulun siihen koulukuntaan jossa käsijarrua käytetään niin että sen todella epäonnistuneesti suunnitellut rummunpään levitinmekanismit pysyisivät edes kulumalla käyntiväljinä.

Murheenkryynin siitä tekee: Alkujaankin olemattomilla suojakumeilla varustetut vaijerit jotka kuraantuvat takapäistään sisältä tukkoon, puolentoista tonnin autoa muka paikallaanpitäviksi suunnitellessa toiveajatellut PappaTunturin kokoluokkaa olevat rummut, sekä älytön kenkien levitinmekanismi joka tehokkaasti hukkaa kaiken kahvaltapäin vaijeria pitkin (jos eivät jo ole jumissa) välittyvän käyttövoiman.

Taas eilen sai tehdä rumpujen säädön uusiksi, sekä repiä jo kuraantuneita vaijereita renkaidenvaihdon yhteydessä vaikka uudet vaijerit, sekä täydellinen mekanismien purku, puhdistus ja voitelu tuli tehtyä n. 3kk sitten.

Kyllä sen toimivanakin saa pysymään, mutta mielestäni moinen ylimääräinen huolehtiminen ja se että auto vikaantuu siltikin kuraisissa olosuhteissa, ei kuulu hyvän auton ominaisuuksiin.

Ja kuten tuolta joistakin muista käsijarrua koskevista keskusteluketjuista voi huomata, ainakaan pelkästään kahvaa kiskomalla ja toisella kädellä kaljaa mielenterveyden rajamaille saakka kiskomalla, ei käsijarru kuntoon tule.
:lol:
M0lla
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 10:44
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ostamassa NG900 vm-94

Viesti Kirjoittaja M0lla »

Itse voin vaan suositella NG900:sta.

Ostin ensimmäisen saabini NG900 SE:n vm. 97 kakslitrasella turbolla about puolvuotta sitten, enkä oo katunut hetkeäkään.

Ruostetta ei ole, kaikki pelaa moitteettomasti, ei syö öljyä tai muitakaan litkuja, lämpiää talvella kuin unelma ja muutenkin on ihan täys kymppi ajettavuutta myöten.

Suosittelen!
Exä 900SE 2.0t, '97
Nyxä 9-3SE 2.0t, '99
Vastaa Viestiin