9-3:n vanteista ja ET:stä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

HMK kirjoitti: Ja kyllä se 18" on ihan passeli koko tuollaiseen 9-3:een :D
Todellakin! Nytkin näyttää siltä, että pitäisi autoa saada tiputettua parisen milliä vielä, kun itsellä on 18" vanteet ja Konin Sport Kit.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

HMK kirjoitti:Saabin alkuperäiset vanteet eivät taida olla sieltä kevyimmästä päästä. Samoin ainakin Viggenin org. vanteet ovat myös sieltä heikoimmasta päästä (taipuvat helposti).

Jos kevyttä haluaa niin ei auta kuin kääntyä tarvikevanteiden pariin esim. O.Z. Racingilla on kevyitä vanteita.

Ja kyllä se 18" on ihan passeli koko tuollaiseen 9-3:een :D
Onko kukaan punninnut orkkisvanteita? Äkkiseltään googlettamalla en löytänyt mitään faktaa aiheesta. Muuten nuo Aeron orkkikset double 3-spoket miellyttäis silmää, mutta takana vanne jää melkoisesti sisään. Outoa muotoilua, kun takana loksun kaaret on noin leveällä.. Viggenin vanteen kokoinen 7.5x17" ET 42 sopisi hienosti omaan makuun. Vielä kun löytyisi keveät ja sievät 5-8 puolaiset tuossa koossa :roll: Ei ainakaan oikealla jaolla ole löytynyt mitään :?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja peinu »

muistelen, että 9-5:n 17" ten spoke olis ollut jotain reilu 9kiloa kappale.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

peinu kirjoitti:muistelen, että 9-5:n 17" ten spoke olis ollut jotain reilu 9kiloa kappale.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
Paitsi että ng-satkun geometriaa ei ole suunniteltu sitten alkuunkaan millekään, kaikesta vähiten ajamiseen. :lol:
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

peinu kirjoitti:Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
Lipsuu vähän offtopicin puolelle, mutta eipä niitä autoja ole tarkoitettu madallettavaksikaan muuta kuin jos tehtaalla on saanut madallussarjaa, koska ei autoissa riitä aina säädöt.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

peinu kirjoitti:muistelen, että 9-5:n 17" ten spoke olis ollut jotain reilu 9kiloa kappale.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
Voiko olla noin keveät? Halvat tarvikevanteet tuossa koossa painaa yli 11kg ja esim
Team dynamicsin kilpavanne 7x17" painaa 7,9kg http://www.teamdynamics.de/produkte/ueb ... =prorace12

Eräässä pikkuautossa huomasin huomattavan eron ohjauksessa ET:n heittäessä ainoastaan 4mm vakiosta. ET:n pienentyessä ohjaus keskitti huonommin ja alkoi hakemaan..
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja peinu »

muistin väärin. Olinkin aika tasan vuosi sitten kommentonut punnituksen jälkeen itse itseäni lainaten:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A#p515938

"Suuntaa antavana 9-5 Aero 2002-2003 10 spoke sport, n. 11 kiloa zipale."

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
"Virkamies"
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 23:49

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja "Virkamies" »

Mulle ois tarjolla vanteet+renkaat (225/45/17 ja ET 49). Olisi kiva vain tietää mahtuuko pyörimään 9-3:sen alla ilman ongelmia (vakio alusta 2,0t)? Onko kellään kokemuksia?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Pitäisi ne mahtua, ainakin ET45 mahtuu madalletun alustan kanssa ilman ongelmia. Elkpartsin sivuilla kyllä ET49 orkkisvanteisiin suositellaan 215/45/17.. mutta kyllä ite tommosen setin ostaisin jos tarjolla olisi ;)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mitään näistä tiedä, mutta aikaisempien lukemieni keskustelujen perusteella muistelisin että erilaisten vanteiden ja ET:iden sopivuuksille oli jotakin merkitystä takapään osalta sillä että onko kyseessä kolmen vaiko viiden aukon Saab..?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä noita 225/45R17 -kiekkoja Saabin orggisvanteilla (ET49) on GM900/9-3:ssa käytetty. Kyllähän noita settejä löytyy myyntiosiosta tälläkin hetkellä, voin myös harkita 3-spokedouble-vanteiden myymistä noilla Continentalin renkailla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=83814

Eski
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omaan 5 oviseen vaihtui kesärenkaat alle. Vanteina double three spoket, eli et45, ja 7,5x17". Renkaat 225/45 profiililla. Alusta vakio ja terävissä töyssyissä ottaa kiinni takana sisälokarin kulmaan (joka muuten tulee hassussa kulmassa lokarista pyörään päin). Tulossa alle vielä konin sportkit joten madaltuu. Mutta tarviiko tolle tehdä mitään vai antaa raapia vaan kunnes ei enää raavi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
sloukka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 04, 2010 15:20

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja sloukka »

Mietin tässä, että miltä näyttää 215/45/17 aluvanne+rengas setti 9-3 alla normaali alustalla, madaltamattomana? Ajattelin vaihtaa tällä hetkellä alla olevat 195/60(muistaakseni)/15 peltivanne+rengassetin pois.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Paremmalta se näyttää kun 15" peltivanteilla :D Kyllä 16" ja 17" hakkaa ulkonäössä helposti, eikä ole vielä epämukavat ajaa. Omat 225/45/17" renkaat tekivät autosta vakioalustalla todella napakan, ei enää vetele yhtään urissa. Talvirenkailla 205/55/16" oli todella uraherkkä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
sloukka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Maalis 04, 2010 15:20

Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja sloukka »

Kiitos vastauksesta! :) Mietin sitä sitten kanssa, että kuinka paljon rakoa tuolla profiililla jää auton ja renkaan väliin, että näyttääkö se hassulta? Ei taida tuollainen setti kuitenkaan raapia yhtään mistään?
Vastaa Viestiin