Todellakin! Nytkin näyttää siltä, että pitäisi autoa saada tiputettua parisen milliä vielä, kun itsellä on 18" vanteet ja Konin Sport Kit.HMK kirjoitti: Ja kyllä se 18" on ihan passeli koko tuollaiseen 9-3:een
9-3:n vanteista ja ET:stä
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Onko kukaan punninnut orkkisvanteita? Äkkiseltään googlettamalla en löytänyt mitään faktaa aiheesta. Muuten nuo Aeron orkkikset double 3-spoket miellyttäis silmää, mutta takana vanne jää melkoisesti sisään. Outoa muotoilua, kun takana loksun kaaret on noin leveällä.. Viggenin vanteen kokoinen 7.5x17" ET 42 sopisi hienosti omaan makuun. Vielä kun löytyisi keveät ja sievät 5-8 puolaiset tuossa koossa Ei ainakaan oikealla jaolla ole löytynyt mitäänHMK kirjoitti:Saabin alkuperäiset vanteet eivät taida olla sieltä kevyimmästä päästä. Samoin ainakin Viggenin org. vanteet ovat myös sieltä heikoimmasta päästä (taipuvat helposti).
Jos kevyttä haluaa niin ei auta kuin kääntyä tarvikevanteiden pariin esim. O.Z. Racingilla on kevyitä vanteita.
Ja kyllä se 18" on ihan passeli koko tuollaiseen 9-3:een
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
muistelen, että 9-5:n 17" ten spoke olis ollut jotain reilu 9kiloa kappale.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Paitsi että ng-satkun geometriaa ei ole suunniteltu sitten alkuunkaan millekään, kaikesta vähiten ajamiseen.peinu kirjoitti:muistelen, että 9-5:n 17" ten spoke olis ollut jotain reilu 9kiloa kappale.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Lipsuu vähän offtopicin puolelle, mutta eipä niitä autoja ole tarkoitettu madallettavaksikaan muuta kuin jos tehtaalla on saanut madallussarjaa, koska ei autoissa riitä aina säädöt.peinu kirjoitti:Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Voiko olla noin keveät? Halvat tarvikevanteet tuossa koossa painaa yli 11kg ja esimpeinu kirjoitti:muistelen, että 9-5:n 17" ten spoke olis ollut jotain reilu 9kiloa kappale.
Itse pysyttelisin lähellä orggis et-lukemia, niin kuvittelisin paikkojen kestävän pitempään, kun ei tule turhaa vääntöä mihinkään suuntaan. Voi olla ihan turhaa järkeilyä, mutta kuvittelisin, että ohjausgeimetria yms alustan osat on suunniteltu tietylle et:lle.
Team dynamicsin kilpavanne 7x17" painaa 7,9kg http://www.teamdynamics.de/produkte/ueb ... =prorace12
Eräässä pikkuautossa huomasin huomattavan eron ohjauksessa ET:n heittäessä ainoastaan 4mm vakiosta. ET:n pienentyessä ohjaus keskitti huonommin ja alkoi hakemaan..
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
muistin väärin. Olinkin aika tasan vuosi sitten kommentonut punnituksen jälkeen itse itseäni lainaten:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A#p515938
"Suuntaa antavana 9-5 Aero 2002-2003 10 spoke sport, n. 11 kiloa zipale."
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A#p515938
"Suuntaa antavana 9-5 Aero 2002-2003 10 spoke sport, n. 11 kiloa zipale."
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 23:49
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Mulle ois tarjolla vanteet+renkaat (225/45/17 ja ET 49). Olisi kiva vain tietää mahtuuko pyörimään 9-3:sen alla ilman ongelmia (vakio alusta 2,0t)? Onko kellään kokemuksia?
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Pitäisi ne mahtua, ainakin ET45 mahtuu madalletun alustan kanssa ilman ongelmia. Elkpartsin sivuilla kyllä ET49 orkkisvanteisiin suositellaan 215/45/17.. mutta kyllä ite tommosen setin ostaisin jos tarjolla olisi
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Mitään näistä tiedä, mutta aikaisempien lukemieni keskustelujen perusteella muistelisin että erilaisten vanteiden ja ET:iden sopivuuksille oli jotakin merkitystä takapään osalta sillä että onko kyseessä kolmen vaiko viiden aukon Saab..?
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Kyllä noita 225/45R17 -kiekkoja Saabin orggisvanteilla (ET49) on GM900/9-3:ssa käytetty. Kyllähän noita settejä löytyy myyntiosiosta tälläkin hetkellä, voin myös harkita 3-spokedouble-vanteiden myymistä noilla Continentalin renkailla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=83814
Eski
Eski
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Omaan 5 oviseen vaihtui kesärenkaat alle. Vanteina double three spoket, eli et45, ja 7,5x17". Renkaat 225/45 profiililla. Alusta vakio ja terävissä töyssyissä ottaa kiinni takana sisälokarin kulmaan (joka muuten tulee hassussa kulmassa lokarista pyörään päin). Tulossa alle vielä konin sportkit joten madaltuu. Mutta tarviiko tolle tehdä mitään vai antaa raapia vaan kunnes ei enää raavi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Mietin tässä, että miltä näyttää 215/45/17 aluvanne+rengas setti 9-3 alla normaali alustalla, madaltamattomana? Ajattelin vaihtaa tällä hetkellä alla olevat 195/60(muistaakseni)/15 peltivanne+rengassetin pois.
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Paremmalta se näyttää kun 15" peltivanteilla Kyllä 16" ja 17" hakkaa ulkonäössä helposti, eikä ole vielä epämukavat ajaa. Omat 225/45/17" renkaat tekivät autosta vakioalustalla todella napakan, ei enää vetele yhtään urissa. Talvirenkailla 205/55/16" oli todella uraherkkä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-3:n vanteista ja ET:stä
Kiitos vastauksesta! Mietin sitä sitten kanssa, että kuinka paljon rakoa tuolla profiililla jää auton ja renkaan väliin, että näyttääkö se hassulta? Ei taida tuollainen setti kuitenkaan raapia yhtään mistään?