Vaihdoin itse PowerFlexit taakse ja laiton jälkeen on auto tuntunut puoltavan tavallista voimakkaammin oikealle. Rattia saa kammeta vasemmalle, muuten ampaisee auto metsähallituksen puolelle. Tänään käytin kulmien tarkistuksessa ja lukemat kaikissa kulmissa oli ihan kunnossa. Onko muilla kokemusta vastaavasta?
Vaihdoin itse PowerFlexit taakse ja laiton jälkeen on auto tuntunut puoltavan tavallista voimakkaammin oikealle. Rattia saa kammeta vasemmalle, muuten ampaisee auto metsähallituksen puolelle. Tänään käytin kulmien tarkistuksessa ja lukemat kaikissa kulmissa oli ihan kunnossa. Onko muilla kokemusta vastaavasta?
moi. siis kävit nelipyöräsuuntauksessa ja kaikki ihan ok?
rcaa kirjoitti:
moi. siis kävit nelipyöräsuuntauksessa ja kaikki ihan ok?
Niin. Tai ainakin siinä tuloksessa näkyi auraukset yms ja taka-akselilla oli kaikki luvut ihan ok.
Voisiko olla näin että jos renkaissa on jotain häikkää niin jämerämmillä puslilla oireet tuntuvat helpommin? Pari talvea sitten oli yhdet renkaat jotka edessä ollessaan käänsi ratin suoraan ajettaessa vasemmalle ja kun ne renkaat heitettiin edestä taakse niin ratti kääntyi suoraan ajettaessa oikealle. Kummallista
Kai paineet OK (2.3- 2.5) kaikissa pyörissä sama.(itellä 2.5 jokä pyörässä)
Jos pinnoitetut talvipyörät, niin todennäköisesti ei saman valmistajan
rungot joka pyörässä. Jos eri rungot, niin vetää varmasti.
Onko runko vaurioita? Vipottaa sivulle, tai on jossain kohtaa rengasta epätavallisen voimakasta kulumaa?
Ite lähtisin siitä, että renkaissa olis jotain häikkää.
jasi kirjoitti:Kai paineet OK (2.3- 2.5) kaikissa pyörissä sama.(itellä 2.5 jokä pyörässä)
Jos pinnoitetut talvipyörät, niin todennäköisesti ei saman valmistajan
rungot joka pyörässä. Jos eri rungot, niin vetää varmasti.
Onko runko vaurioita? Vipottaa sivulle, tai on jossain kohtaa rengasta epätavallisen voimakasta kulumaa?
Ite lähtisin siitä, että renkaissa olis jotain häikkää.
Paineet ovat kunnossa ja renkaat ovat pari vuotta vanhat Nokian Hakkapeliitta 4:t. Täytyy koittaa miten vaikuttaa renkaiden vaihto edestä taakse.
Nythän sulla on ihan normaali saab, kun noin tekee. Aikalailla ominaisuus ng900 & og9-3 tuo tien kallistuksien mukaan kulku. Tais vaatia tarkempia alustan kulmien säätöä. Haulla löytyy lisää tietoa puoltamisesta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Joku muukin toisessa topikissa mainitsi samaa. Oli ensin vaihtanut puslat eteen ja tilanne parantunut. Powerflexien vaihto taakse sen sijaan oli saanut auton puoltamaan voimakkaammin. Autona tosin taisi olla 93.
Täytyypä laittaa korvan taakse jos tollasia ongelmia tulee taakse asennuksessa.
Laitoin itse repsikanpuolelle ohjausakseli --> ei vedellyt enään niin paljon ja ratti OK.
Kuljettajan puolelle laitatutin, jota väännettiin oikein urakalla, mutta saatiin meneen hyvin sinne --> hyvä tuli, ratin asennon muutosta en huomaa, vaikka powerflexi eroaa millinpari verran paksuudessa orkkiksesta toispuoleisesti*.
Takapuslia en ole nähnyt joten en tiedä onko nekin toispuoleisesti* paksummat kuin orkkikset.
*)Muotti on ollut hiukka sinnepäin kun noita on tehty.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Joku muukin toisessa topikissa mainitsi samaa. Oli ensin vaihtanut puslat eteen ja tilanne parantunut. Powerflexien vaihto taakse sen sijaan oli saanut auton puoltamaan voimakkaammin. Autona tosin taisi olla 93.
Se olin minä juuri. Nyt siis lähinnä olen miettinyt että sössinkö jotain laiton yhteydessä mutta en vielä ole keksinyt.
Tämä kiinnostaa nyt itseänikin sillä erääseen NG:hen on nyt tulossa uretaanipuslat taakse, ja yleensä uretaaneilla kun pyritään saamaan auto kulkemaan johdonmukaisemmin. Kyselin pelkistä puslista täällä aikaisemmin, ja johtopäätöksenä oli vakioihin verrattuna asennuksen helppoudesta ja muista eduista johtuen uretaaniset taka-akselin puslat mutta mitähän nyt..?
Auto tuli kyllä leimattua uudella oik. etutukivarrella ja kulkee nyt suurinpiirtein suoraan mutta kuskin puolen taka-akselin puslassa on välys jota leimamies ei huomannut. Arveluttaa vain että tuleeko uusilla puslilla takapakkia tämänkin suhteen.
Kuinka muuten puslien vaihtotyö meni, eli ettei vain päässyt yhdystukiakseli vääntymään liikaa ja minkälainen mittaus on tehty eli pelkkien aurausten tarkistus vaiko nelipyöräsuuntaus myös pystykallistumineen? Pystykallistuman muutoksethan ovat kait korjattavissa niillä akselin- ja pyörännavan välisillä simmilevyillä.
Nelipyöräsuuntaus tehtiin ja kaikki kulmat ja luvut olivat sallituissa rajoissa.
Lisäsyynä oireiluun tuli mieleen takaiskarit jotka ovat kyllä alkuperäiset ja näyttävät vuotavan. Tosin katsastuksessa niistä ei vielä pomppua ole tullut. Mutta nekin voisivat tietty varmaan kulkuun vaikuttaa.
Mun autossa on samoja oireita, luin jostain että johtuis taka-akselin vääristä pyöränkulmista. Sinullahan noi oli kai kunnossa. Itsellä pientä heittoa. Piti kerran perehtyä tohon oman auton ongelmaan, mutta työkiireet painoivat päälle ja homma on vieläkin vaiheessa. Minulla uudet renkaat vähensivät ongelmaa, mutta eivät poistaneet sitä kokonaan.
Tilanne viimein hallinnassa. Uusi suuntaus ja nyt myös ratin vaakaus.
Eli takapuslien vaihto muutti taka-akselin asentoa verrattuna vanhoihin periksi antaneisiin pusliin verrattuna ja koska kulmat muinoin oli säädetty vanhoilla puslilla niin tämä ratin vinoon meno ja puoltaminen olivat ihan luonnollisia seikkoja.
Kun puslien laiton jälkeen käytin tarkistuttamassa suuntaukset niin ne oli lähes kohillaan mutta rattia ei ollu vaakattu ei mitenkään muutenkaan koskettu säätöihin.
Ei kokemuksesta viisastuneena:
Jos vaihdat puslia taakse niin voipi olla suutausreissu edessä. Tosin kyllä auto sen verran tukevoituu että kannattaa se operaatio tehdä.