Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Eipäs kehveli tuo öljynkulutus loppunut, vaikka tuli jokin aika sitten vaihettua tuo turbokin. Sinisiä utuja ei kylläkään enää pöläyttele. Turpon vaihon jälkeen ajelin 4000km. jona aikana Saappi nielaisi ööliä litran!! Kaikki huohotinletkut on myös uusittu. Autolla on nyt ajettu n. 217th. Öljynä oon käyttänyt GM 5/30 Long Laifia. Taitaa moottori jo olla väljä paska,tai öljyrenkaat jumissa? Vielä aattelin tehhä Forte käsittelyn seuraavan öljynvaihdon yht. Sanosko kuitenkin,että keljuttaa ainainen öljynpinnan vahtaaminen.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Jos toi 5W-30 on liian litkua kuumana että menee jostain läpi? Ootko kokeillu jotain paksumpaa tavaraa esim. 5W-40? Omassa -00 9-3:ssa kyllä pysyi tuo mobilin 5W-30 tavara sisällä, mutta se olikin T5 koneella. Nää T7:t taitaa puhaltaa helpommin öljyn läpi...
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Eikös 5W-30 ja 5W-40 ole yhtä jäykkää tavaraa kuumana, vai olenko käsittäny taas jotain väärin?
Ohjekirjan suositushan on 10W-30 tai 10W-40 mikä on käyttölämmössään tiukempaa tavaraa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#3272
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Eiku just toisinpäin
Kyllähän meikäläinen taas puhuu läpiä päähänsä
Mutta kuitenkin, kannattaa kokeilla sitä valvolinen max lifeä. Kovasti ovat ihmiset eri foorumeilla kehuneet vähentävän öljynkulutusta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mutta kuitenkin, kannattaa kokeilla sitä valvolinen max lifeä. Kovasti ovat ihmiset eri foorumeilla kehuneet vähentävän öljynkulutusta.
#3272
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Omassani oli se huohottimen pikkuletku takaiskuventtiilillä rikki ja pölläyttely loppui vaihdon jälkeen. Lienee syytä tarkistaa? Ahdin on muuten 220tkm ajettu orggis garret,onko siis hyvin tuolle ahtimelle.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
se tuntuu olevan vähän tuurista kiinni. Kaverilla on 270k ajettu ja mennä porskuttuu aina vaan
Omassa oli jotain 260 kun tuli vaihdettua. sekään ei vielä savuttanut mutta vuos öljyä niin että tulpat oli ihan mustat ja ahtoputket öljyssä. Pitkittäis välystä ei irroitettaessa ollut juuri nimeksikään eikö poikittaistakaan normaalia ehdinta enempää ![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
#3272
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
ekark1 kirjoitti:Eipäs kehveli tuo öljynkulutus loppunut, vaikka tuli jokin aika sitten vaihettua tuo turbokin. Sinisiä utuja ei kylläkään enää pöläyttele. Turpon vaihon jälkeen ajelin 4000km. jona aikana Saappi nielaisi ööliä litran!! Kaikki huohotinletkut on myös uusittu. Autolla on nyt ajettu n. 217th. Öljynä oon käyttänyt GM 5/30 Long Laifia. Taitaa moottori jo olla väljä paska,tai öljyrenkaat jumissa? Vielä aattelin tehhä Forte käsittelyn seuraavan öljynvaihdon yht. Sanosko kuitenkin,että keljuttaa ainainen öljynpinnan vahtaaminen.
Jos sinne kerran uusi ahdin on laitettu ja huohotinasiat kunnossa kuten kerrottu niin itse ainakin kiinnittäisin seuraavaksi huomiota venttiilinvarren kumeihin. Itse moottorin väljyys tai öljyrenkaiden jumiintuminen ei kyllä oikein noilla kilometreillä tule Saabin tapauksessa kyseeseen, edellyttäen että autoa on huollettu kuten kuuluukin.
Venttiilinvarren kumit on mahdollista vaihtaa kantta irrottamatta.
Siitä Max-Lifestä on omia kokemuksia sen verran että sillä saa kyllä öljynkulutusta hillittyä ja moottorin kumisia tiivisteitä turvotettua tiettyyn rajaan saakka mutta ei sekään enää jo kovettumisen myötä kutistuneita ja halkeilleita tiivisteitä kuten juuri venttiilinvarrenkumeja tai kampiakselin etu- ja takatiivistettä uusiksi tee.
Sanoisin että laiskan miehen remontinlykkäysöljyä, sinänsä kyllä halpaa kokeiltavaksi.
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Saattaapa olla, että huohotinvaivan aiheuttama karsta on jumittanut männänrenkaat. Kannattaisi ehkä kokeilla perinteistä liuotushoitoa, eli kaataa fortea tms. petroolia tulpanreijistä koneeseen ja antaa vaikuttaa yön yli. Sitten öljynvaihto ja koneen lämpimäksi käytön jälkeen öljynvaihto uudestaan.
Eski
Eski
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Tuossa Minuteman arvailee,että kovettuneet venttiilivarren kumit voisivat aiheuttaa öljynkulutusta. Jos Saab-asentajaan,joka nuo huohotussysteemitkin uusi,on uskomista,niin saabin -02vm. nuo kumit on sen verran jämäkkää tavaraa,että on harvinaista,jos ne kovettuu,tai tai rupeaa vuskaamaan. Mistäpäs tuon tietää,jos niissä vaikka on rakenteellinen vika ja sen myötä ovat jo kappaleina ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??
Eihän sitä kukaan tiedäkään, ei edes se Saab-Asentaja. Yksi kerrallaan niitä vikamahdollisuuksia on suljettava pois jos meinaa että öljynkulutus rauhoittuu. Tuota Eskin suosittelemaa liuotushoitoa kannattaa kyllä kokeilla melkeinpä ensimmäiseksi.