Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Eipäs kehveli tuo öljynkulutus loppunut, vaikka tuli jokin aika sitten vaihettua tuo turbokin. Sinisiä utuja ei kylläkään enää pöläyttele. Turpon vaihon jälkeen ajelin 4000km. jona aikana Saappi nielaisi ööliä litran!! Kaikki huohotinletkut on myös uusittu. Autolla on nyt ajettu n. 217th. Öljynä oon käyttänyt GM 5/30 Long Laifia. Taitaa moottori jo olla väljä paska,tai öljyrenkaat jumissa? Vielä aattelin tehhä Forte käsittelyn seuraavan öljynvaihdon yht. Sanosko kuitenkin,että keljuttaa ainainen öljynpinnan vahtaaminen.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja karote »

Jos toi 5W-30 on liian litkua kuumana että menee jostain läpi? Ootko kokeillu jotain paksumpaa tavaraa esim. 5W-40? Omassa -00 9-3:ssa kyllä pysyi tuo mobilin 5W-30 tavara sisällä, mutta se olikin T5 koneella. Nää T7:t taitaa puhaltaa helpommin öljyn läpi...
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja Pola »

Eikös 5W-30 ja 5W-40 ole yhtä jäykkää tavaraa kuumana, vai olenko käsittäny taas jotain väärin? :D Ohjekirjan suositushan on 10W-30 tai 10W-40 mikä on käyttölämmössään tiukempaa tavaraa.
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja Pola »

Eiku just toisinpäin :D Kyllähän meikäläinen taas puhuu läpiä päähänsä :oops:
Mutta kuitenkin, kannattaa kokeilla sitä valvolinen max lifeä. Kovasti ovat ihmiset eri foorumeilla kehuneet vähentävän öljynkulutusta.
#3272
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani oli se huohottimen pikkuletku takaiskuventtiilillä rikki ja pölläyttely loppui vaihdon jälkeen. Lienee syytä tarkistaa? Ahdin on muuten 220tkm ajettu orggis garret,onko siis hyvin tuolle ahtimelle.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja Pola »

se tuntuu olevan vähän tuurista kiinni. Kaverilla on 270k ajettu ja mennä porskuttuu aina vaan :D Omassa oli jotain 260 kun tuli vaihdettua. sekään ei vielä savuttanut mutta vuos öljyä niin että tulpat oli ihan mustat ja ahtoputket öljyssä. Pitkittäis välystä ei irroitettaessa ollut juuri nimeksikään eikö poikittaistakaan normaalia ehdinta enempää :o
#3272
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ekark1 kirjoitti:Eipäs kehveli tuo öljynkulutus loppunut, vaikka tuli jokin aika sitten vaihettua tuo turbokin. Sinisiä utuja ei kylläkään enää pöläyttele. Turpon vaihon jälkeen ajelin 4000km. jona aikana Saappi nielaisi ööliä litran!! Kaikki huohotinletkut on myös uusittu. Autolla on nyt ajettu n. 217th. Öljynä oon käyttänyt GM 5/30 Long Laifia. Taitaa moottori jo olla väljä paska,tai öljyrenkaat jumissa? Vielä aattelin tehhä Forte käsittelyn seuraavan öljynvaihdon yht. Sanosko kuitenkin,että keljuttaa ainainen öljynpinnan vahtaaminen.

Jos sinne kerran uusi ahdin on laitettu ja huohotinasiat kunnossa kuten kerrottu niin itse ainakin kiinnittäisin seuraavaksi huomiota venttiilinvarren kumeihin. Itse moottorin väljyys tai öljyrenkaiden jumiintuminen ei kyllä oikein noilla kilometreillä tule Saabin tapauksessa kyseeseen, edellyttäen että autoa on huollettu kuten kuuluukin.

Venttiilinvarren kumit on mahdollista vaihtaa kantta irrottamatta.

Siitä Max-Lifestä on omia kokemuksia sen verran että sillä saa kyllä öljynkulutusta hillittyä ja moottorin kumisia tiivisteitä turvotettua tiettyyn rajaan saakka mutta ei sekään enää jo kovettumisen myötä kutistuneita ja halkeilleita tiivisteitä kuten juuri venttiilinvarrenkumeja tai kampiakselin etu- ja takatiivistettä uusiksi tee.

Sanoisin että laiskan miehen remontinlykkäysöljyä, sinänsä kyllä halpaa kokeiltavaksi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saattaapa olla, että huohotinvaivan aiheuttama karsta on jumittanut männänrenkaat. Kannattaisi ehkä kokeilla perinteistä liuotushoitoa, eli kaataa fortea tms. petroolia tulpanreijistä koneeseen ja antaa vaikuttaa yön yli. Sitten öljynvaihto ja koneen lämpimäksi käytön jälkeen öljynvaihto uudestaan.

Eski
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Tuossa Minuteman arvailee,että kovettuneet venttiilivarren kumit voisivat aiheuttaa öljynkulutusta. Jos Saab-asentajaan,joka nuo huohotussysteemitkin uusi,on uskomista,niin saabin -02vm. nuo kumit on sen verran jämäkkää tavaraa,että on harvinaista,jos ne kovettuu,tai tai rupeaa vuskaamaan. Mistäpäs tuon tietää,jos niissä vaikka on rakenteellinen vika ja sen myötä ovat jo kappaleina :?:
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo vaihdettu,silti öljyä kuluu??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eihän sitä kukaan tiedäkään, ei edes se Saab-Asentaja. Yksi kerrallaan niitä vikamahdollisuuksia on suljettava pois jos meinaa että öljynkulutus rauhoittuu. Tuota Eskin suosittelemaa liuotushoitoa kannattaa kyllä kokeilla melkeinpä ensimmäiseksi.
Vastaa Viestiin