ratti täristää 90-120!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Azanovix kirjoitti: Kyllähän nuo itsekin asentaa, varsinkin jos on mahdollisuus saada auto nostettua tukevasti ylös. Hommaa helpottaa, kun irrottaa ne alatukivarret autosta kokonaan ja jumppaa siinä puslat irti ja toiset tilalle. Ja tuossa tukivarren irrotusvaiheessa joutuu käyttämään aika paljon voimaa, joten siksi auto tukevasti ylös, ettei käy havereita.
Mulla ng:ssä oikeastaan suurin homma alustarempassa oli tuon ison ykköspuslan irrotus (Hook voinee varmistaa, mikä noista numeroista se oli, omasta mielestäni ykkönen). Muutaman tonnin alla vaivautuneen vasemman puolen pusla lähti prässissä vielä kohtuullisella kurmutuksella, mutta täysin tuoreen oikeanpuoleisen kanssa sai sitten tehdä ihan tosissaan töitä; kymppitonnin paine prässissä ei riittänyt, vaan se piti loppujen lopuksi sahata sieltä irti. Rautasaha, ruuvimeisseli ja iso vasara olivat oikein passelit työkalut tuossa vaiheessa.
Puslia irrottaessa aikaa meni muutama tunti yhteensä, joten siihen kannattaa varautua. Uusien heittäminen paikoilleen vei yhteensä muutaman minuutin; vähän kuparitahnaa kyytipojaksi ja sujauttaa paikalleen.

Kaiken kaikkiaan homma ei ole ollenkaan paha tehdä itse. Aikaa remppaan saa tapettua ihan sopivasti (tekemäsi turbon vaihto kyllä vie varmasti tästä voiton), ja mukaan kannattaa varata yhtä jos toistakin työkalua. Myös jotain liinaa, jolla saa ripustettua jarrut roikkumaan muutenkin kuin jarruletkun varaan.
Myös iso sorkkarauta (tunnetaan myös työnimikkeellä "kiskan avaaja") osoittautui aika korvaamattomaksi monessa kampeamisvaiheessa.
Kiitos hyvästä selvityksestä. Kuitenkaan ei ehkä oikein olisi aikaa eikä kiinnostusta kyykkiä auton kimpussa vapaapäivää, kun kaikki vapaa-aika menee ennemmin omakotitalo-rempassa, muuttopäivä kun kuumottelee ihan lähitulevaisuudessa. Pientä hommaa vielä niin kehtaa kämpän asuttaa =)
Noh, saapukoon palikat, niin päätän sitten vienkö auton yhdeksi duunipäivän ajaksi pajalle. Noin pari-kolme tuntia siitä kai veloitetaan, kun ei ole merkkihuolto ja onhan se kiva hakea päivän päätteeksi jämäkkä auto takaisin (ja todeta ettei vika olekaan poistunut) :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Eilen kunnon jarrutuksessa täristi sen verran että täytyi jo käydä auton alla tutkimassa voisiko täristykselle tehdä jotain. Pientä tärinää, jota vanteiden jälkikiristys vielä pahensi, on ollut kesärenkailla myös välillä 90 -100 km/h. Puslia kun en ehdi vielä vaihtamaan, niin ensiavuksi puhdistin eilen illalla navan ja vanteen väliset pinnat edestä teräsharjalla ja hiekkapaperilla. Tänä aamuna ei sitten työmatkalla enään täristänyt.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Mulla oli samalaista tärinää 80 - 100 km/h sekä jarrutuksissa pientä ratin vatkausta. Puslien vaihto vei kaikki tärinät ja vapinat pois.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016

Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Saab scania
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Saab scania »

Mulla väpätti ja vispas kans tossa vuoden päivät. Tuntui ettei auto pysy tiellä 80-100km/h. itellä tuli ostettua viime kesänä 225 45 17 eximian kumeilla, eikä auttanut mitään.

Viime perjantaina kävin laitattamassa spacerit etuvanteisiin ja siinä samalla huomasimme, että vasemmalla jarrulevyn pieni kuusio ruuvi puuttui.
Jonka jälkeen loppui viat, vanteiden irti lähdöt ja jyskytykset.

Autoi ainakin minulla. Moni jarru remontissa jättää laittamatta, "helpottaa seuraavaa kertaa, kun ei ole ruuvit edessä".[/color]
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Huomenna ehtoolla raportoin :) Oli puolisentoista viikkoa jonoa huollossa.
Haen kärryn remontista kun pääsen töistä. Ai että.
Ainoa epäilyksen varjo, että jos uudet puslat eivät muutakkaan menoa parempaan älyttömästi, vaan vain vähän. Toivottavasti odotukset eivät ole liian korkealla...

Hellan päällä vielä. Huomenna tähän aikaan jossain piilossa päivänvalolta.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/puslarna.jpg
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja yason »

Jyki kirjoitti:Eilen kunnon jarrutuksessa täristi sen verran että täytyi jo käydä auton alla tutkimassa voisiko täristykselle tehdä jotain. Pientä tärinää, jota vanteiden jälkikiristys vielä pahensi, on ollut kesärenkailla myös välillä 90 -100 km/h. Puslia kun en ehdi vielä vaihtamaan, niin ensiavuksi puhdistin eilen illalla navan ja vanteen väliset pinnat edestä teräsharjalla ja hiekkapaperilla. Tänä aamuna ei sitten työmatkalla enään täristänyt.
Jaah pitäskö tommosta ihan kokeilla.

Itellä täristi NG900:ssa viime kesänä 90-110 km/h enemmän, 110+ km/h vähemmän. Nyt tasapainotutin eturenkaat ihan alusta asti ja auto kulkee kuin juna 110 km/h asti, jonka jälkeen tulee sen verran hurjaa tärinää, etten ole uskaltanut mittailla vibraatioita kuin noin 130 km/h asti.

Toi 110 km/h on ihan riittävä matkanopeus ja 120-130 km/h riittää ohituksiin, niin en ole enää tänä vuonna jaksanu liiemmin ihmetellä tota tärinää. Mutta toi hiominen/puhdistus on sen verran helppo juttu, että vois kokeilla ellei muuta niin piruuttaan.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniin, pieni 20min testilenkki suoraan auton hakemisen jälkeen.

Heti liikkeelle lähtiessä huomasi eron vanhaan, vaikea selittää.
Normaalissa nurkka-ajossa ratti pysyi tasan suorassa ilman pientä jatkuvaa hienosäädön tarvetta vedon/rullauksen välillä ja muutenkin ratti oli jämäkän oloinen.
Kohtuu hyvällä asvaltilla vetelyitä ei ollut vaikka mitä poljinta olisi polkenut. Kunnon uramaantiellä urat kyllä edelleen haluavat ottaa auton hallintaansa, mutta nyt sille voi pistää paremmin kampoihin ratista hyvin kiinni pitämällä. Talviläskeillä varmaan nekin väännöt olisi aika olemattomia, kun nythän on alla viallisella offsetillä olevat sikaleveet kesämunkit.
Jos jossain eron huomasi oli se tehokas jarrutus. Ei vetele yhtään minnäkään, kun ennen tuntui että oja kutsuu puoliväkisin.

Sijoitus kääntyy kyllä kannattavan puolelle. Ajaminen on nyt paljon mukavampaa, joskin isoja maantienuria kannattaa edelleen väistää.

Ratti vispaa edelleen vähän, renkaat epätasapainossa siis :|

Laatikossa nyt myös uudet öjyt. Ai että kun napsahtaa vaihteet pesään hienosti :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Paljon kustanti puslien vaihto (monta tuntia oli työtä)? Kiinnostaisi itseäkin vaihtaa kun on hieman väljää joissain, jonka katsastusmies ystävällisesti huomautti... :)
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Jur1 kirjoitti:Paljon kustanti puslien vaihto (monta tuntia oli työtä)? Kiinnostaisi itseäkin vaihtaa kun on hieman väljää joissain, jonka katsastusmies ystävällisesti huomautti... :)
Kerron perjantaina, kun käyn maksamassa :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Tomsson kirjoitti:
Jur1 kirjoitti:Paljon kustanti puslien vaihto (monta tuntia oli työtä)? Kiinnostaisi itseäkin vaihtaa kun on hieman väljää joissain, jonka katsastusmies ystävällisesti huomautti... :)
Kerron perjantaina, kun käyn maksamassa :)

Noniih. Vähän vaikea arvioida mitä puslien vaihdolle tuli hintaa, kun samaan laskuun vaihdettiin moottoriöljyt ja vaihteistoöljytkin.
4h oli kaikkiaan töitä ja sitten öljyt ja suodattimet päälle. 280eur kok. hinta.
Snadisti isompi kuin odotin, mutta kuulemma aika tiukassa oli vanhat puslat. Uudet meni kyllä vissiinkin ihan uskomattoman hienosti paikalleen.
Varmaankin 3 tunnin työt puslien vaihdolla. Ja se hintahan riippuu huollon tuntitaksasta.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tomsson kirjoitti:
Tomsson kirjoitti:
Jur1 kirjoitti:Paljon kustanti puslien vaihto (monta tuntia oli työtä)? Kiinnostaisi itseäkin vaihtaa kun on hieman väljää joissain, jonka katsastusmies ystävällisesti huomautti... :)
Kerron perjantaina, kun käyn maksamassa :)

Noniih. Vähän vaikea arvioida mitä puslien vaihdolle tuli hintaa, kun samaan laskuun vaihdettiin moottoriöljyt ja vaihteistoöljytkin.
4h oli kaikkiaan töitä ja sitten öljyt ja suodattimet päälle. 280eur kok. hinta.
Snadisti isompi kuin odotin, mutta kuulemma aika tiukassa oli vanhat puslat. Uudet meni kyllä vissiinkin ihan uskomattoman hienosti paikalleen.
Varmaankin 3 tunnin työt puslien vaihdolla. Ja se hintahan riippuu huollon tuntitaksasta.
Aika yksiin menis toi kolme tuntia sen kanssa, mitä Holmberg arvioi kestoksi. Itse tekemällä meni huomattavasti pidempään, varsinkin kun vaihtoi iskarit samalla ja teki kaikkea muutakin huoltoa, kun auto kerrankin oli nosturilla.
Uudet tosiaan menee todella näppärästi paikalleen, vanhojen poistamisessa se suurin työ on. Riippuen tietenkin vähän puslastakin... toiset putoavat kuin itsestään pois ja toisten kanssa saa työstää todella hartaasti.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: ratti täristää 90-120!

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Miten olis nopea pikavinkki? Jotta tiedän menenkö ottamaan renkaan pois vai en. Kun ei nääs millään viittis.

Tässä nyt parin päivän aikana alkanut vasen etupää naksumaan/kolahtelemaan lisääntymään päin kun jarrutuksesta vaihtaa vedättämiselle tai ajosta jarruttaa. Nyt tekee jo vähän häijyä, niin paljon kolisee. Ihan pienikin muutos saa napsuntaa aikaan. Kun vaikka esim. vedätys on päällä ja nämä alun jokuset natinat jo tulleet, ei natise vaikka miten kaasuttelisi. Kunhan taas nostaa jalkaa ja vähänkään jarruttaa. Eli tuntuu jonkin sortin klapilta. Pitkittäistuen puslan pultti löysässä?
Kysymys on siis, että saako niitä kiristettyä ihan nurkan ilmaan nostamalla ja renkaan pois ottamalla, vai pitääkö purkaa enemmän?
Jos vähällä pääsee niin toki itte käyn sen verran konttaamassa, muutoin vien takuukorjaukseen.

Edit klo19:41
Senkin hitaat. Ei tartte auttaa! Sen siitä saa kun koittaa apua pyytää. Myhäillään vaan näppiksen takana ja pantataan tietoa :twisted: :mrgreen:
Revein sitten virtaa sen verran että kurkkasin helman alle. Kas, siinähän se tuen pusla on ihan käden ulottuvilla ja löysässä noin kierroksen! Vedin räikällä vasurilla kiinni sen verran että varmaankin liikkuminen loppui. Perjantaina käyn kuitenkin takuuna tsekkauttammassa kaikki pultit. Toinen puoli kun kiristyi myös helposti varttikierroksen.
Aiai.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin